De begrepp som beskrivs på dessa sidor är ord och uttryck som används i statistiken i en viss, begränsad betydelse. I vardagligt tal kan ordet ha en annan betydelse. I samband med varje definition finns information om i vilken statistikgren begreppet används.

Om du söker statistikuppgifter, gå från definitionen till statistikens sida.

Grund för specialundervisning

I statistiken över specialundervisning i grundskolan var grunderna för intagning och överföring av elever till specialundervisning under åren 2001-2010 följande:
1. Svår utvecklingsförsening
Grunden för intagning eller överföring till specialelev har varit medelsvår, svår eller ytterst svår fördröjning av elevens utveckling. Elevens lärokurser är alltid delvis eller helt individuella.
2. Lindrig utvecklingsförsening
Grunden för intagning eller överföring till specialelev har varit lindrig försening av elevens utveckling.
3. Olika grader av störningar i hjärnfunktionen, rörelsehandikapp eller motsvarande
Grunden för intagningen eller överföringen till specialelev har varit en neurologisk skada eller utvecklingsstörning såsom ADHD eller ett rörelsehandikapp såsom CP-syndrom.
4. Störningar i känslolivet eller sociala anpassningssvårigheter
Grunden för antagningen eller överföringen till specialelev har varit en störning i känslolivet eller sociala anpassningssvårigheter.
5. Inlärningssvårigheter i anslutning till autism eller Aspergers syndrom
Grunden för intagningen eller överföringen till specialelev har varit autism eller Aspergers syndrom.
6. Inlärningssvårigheter p.g.a. störning i utvecklingen av språkförmågan (dysfasi)
Grunden för intagningen eller överföringen till specialelev har varit störning i utvecklingen av språkförmågan (dysfasi).
7. Synskada
Grunden för intagningen eller överföringen till specialelev har varit synskada
8. Hörselskada
Grunden för intagningen eller överföringen till specialelev har varit hörselskada.
9. Annan orsak än de ovannämnda
Grunden för intagningen eller överföringen till specialelev har varit någon annan orsak än de ovannämnda.

Grunden för specialundervisning baserade sig på beslut om intagning och överföring av elever till specialundervisning.

I statistiken över specialundervisning inom yrkesutbildning var grunderna för specialundervisning under åren 1999-2003 följande:
1. hörselskada
2. synskada
3. skada på stöd- och rörelseorganen
4. kronisk sjukdom
5. utvecklingsförsening
6. svår utvecklingsförsening
7. störningar i känslolivet och
8. annan orsak.

I statistiken över specialundervisning inom yrkesutbildning är grunderna för specialundervisning fr.o.m. år 2004 följande:
01. gestaltnings-, uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter (t.ex. AD/HD eller ADD)
02. språkliga svårigheter(t.ex. stora läs- och skrivsvårigheter, svår dysfasi eller dyslexi)
03. interaktions- och beteendestörningar (t.ex. social missanpassning)
04. lindrig utvecklingsförsening (studerande med omfattande inlärningssvårigheter)
05. svår utvecklingsförsening; mellangrav eller grav utvecklingsstörning
06. psykiska kroniska sjukdomar (mentala problem, personer som får rehabilitering på grund av rusmedelsmissbruk)
07. fysiska kroniska sjukdomar (såsom allergi, astma, diabetes, epilepsi, cancer)
08. inlärningssvårigheter i anslutning till autism eller Aspergers syndrom
09. rörelsesvårigheter och motoriska svårigheter (handikapp som berör stöd- och rörelseorganen, cp-syndrom, kortväxthet)
10. hörselskada
11. synskada
12. annan orsak som kräver specialundervisning

Grunden för specialundervisning fastställs enligt den primära orsaken till att en elev får specialundervisning.



Statistikgrenar där definitionen förekommer

Defintionens giltighetstid

  • 1.1.1999 - 31.12.2018

Källorganisation

  • Tilastokeskus

Jaa