YK:n vuosituhattavoitteet saavat jatkoa – rima entistä korkeammalle
freepik.com
Viisitoista vuotta sitten Yhdistyneet Kansakunnat (YK) valjasti kahdeksan kohdan kehittämisohjelman uuden vuosituhannen avaukseksi. Ohjelman tavoitteisiin kuului mm. äärimmäisen köyhyyden puolittaminen, aidsin leviämisen pysäyttäminen ja ensiasteen koulutuksen takaaminen kaikille maailman lapsille.
Ohjelman painopiste oli selkeästi sosiaalisten hyvinvoinnin ulottuvuuksien – koulutus, terveys, tasa-arvo – kehittämisessä, vaikka myös ympäristö ja talous olivat jossain määrin otettu huomioon. Ohjelman allekirjoittivat kaikki maailman maat ja keskeiset kehitysjärjestöt.
Vuosituhattavoitteiden toteuttaminen on synnyttänyt merkittävää kehittämistyötä ja innovaatioita. Yhteisten päämäärien ansiosta eri toimijoiden kehittämisresursseja on pystytty keskittämään tehokkaasti globaalilla tasolla, ja työ on tuottanut näyttävää jälkeä.
Kuluneen kahdenkymmenen vuoden aikana äärimmäinen köyhyys on kyetty puolittamaan maailman maissa. Kehitys on nostanut 700 miljoonaa ihmistä alimman köyhyysrajan yläpuolelle.
Vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen aikana taistelu tuberkuloosia vastaan on pelastanut arviolta 22 miljoonan ihmisen hengen. Malarian vastaisissa toimissa on säästytty 3,3 miljoonalta kuolemalta ja kehittynyt HIV-infektion hoito on pelastanut 6,6 miljoonaa tartunnan saanutta.
Uudelle jaksolle myös talous- ja ympäristötavoitteita
Työn tulokset ovat kannustaneet YK:ta uuden tavoitestrategian laatimiseen vanhan ohjelmaperiodin päättyessä. Onnistumisten myötä uudesta kehittämisagendasta on tulossa aikaisempaa kunnianhimoisempi. Kehittämistavoitteiden horisontti on siirretty uudelle 15-vuotisjaksolle, ja ohjelma on nimetty vuoden 2015 jälkeiseksi kehittämisagendaksi.
Vuosituhattavoitteisiin verrattuna uusi agenda pyrkii kattamaan tasapuolisemmin kaikki kestävän kehityksen ulottuvuudet: niin talouden, ympäristön kuin sosiaalisen hyvinvoinninkin. Mukana on myös hallinnon toimivuutta kuvaavia tavoitteita. Pyrkimyksenä on sisällöltään aikaisempaa moniulotteisemman kehityksen aikaansaaminen.
Ohjelman kantavia ajatuksia on, että se perustuu kestävälle kehitykselle ja kehitystyön hedelmät jakautuvat kaikille maille ja väestöryhmille.
Poliittinen ponnistus
Vuoden 2015 jälkeisen kehittämisagendan laatiminen on ollut pitkä poliittinen ponnistus. Mukana on ollut globaalisti kattava joukko kehitysorganisaatioita, kansalaisjärjestöjä ja YK:n jäsenmaita. Myös Suomi on osallistunut aktiivisesti agendan laatimiseen ja Suomella on omat painopisteensä.
Lopputulos on mittava: 17 tavoitetta, 107 alatavoitetta ja 370 indikaattoria kehitystyön seurantaa varten. Tavoitteisto lähtee kunnianhimoisesti köyhyyden poistamisella maailmasta ja päätyy hallinnon ja kumppanuuksien vahvistamiseen.
Alatavoitteet täsmentävät ylätason tavoitteita ja indikaattorit tuovat tavoitteet konkreettisesti mitattaviksi.
YK:n yleiskokous vahvistaa tavoitteet tämän vuoden syyskuussa. Indikaattorilista on jatkokäsittelyssä, jota vetää YK:n tilasto-osasto. Tavoitteena on karsia indikaattorien määrä hallittavammalle tasolle. Indikaattorit hyväksyttäneen vuoden kuluessa.
Datavallankumous keskiössä
Keskeisimpiä tekijöitä uuden kestävän kehityksen tavoiteohjelman toteuttamisessa on tieto, perusdata sen eri muodoissa. Maailma on muuttunut oleellisesti verrattuna 15 vuoden takaiseen aikaan, jolloin vuosituhattavoitteet asetettiin. Vuoden 2015 jälkeinen muutosagenda heijastaa uutta ympäristöä.
Erilaisissa digitaalisissa järjestelmissä oleva tieto on kasvanut räjähdysmäisesti viime aikoina ja tulee edelleen lisääntymään. Tämä ns. big data – eli suomeksi iso data – tarjoaa potentiaalisesti aivan uudenlaisen tavan analysoida ympäristöä perinteisen tilastotiedon ohella. Uuden tiedon tehokas hyödyntäminen edellyttää kuitenkin uudenlaista ajattelutapaa, datavallankumousta.
Yhtenä vuoden 2015 jälkeisen kehittämisagendan tavoitteena on, että isoa dataa hyödynnetään muutoinkin kuin perinteisen tilastotiedon tapaan kehityksen seurannassa. Hyvä esimerkki on jo nyt sosiaalisen median hyödyntäminen tarttuvien tautien ehkäisemisessä.
Digitaalisessa muodossa oleva reaaliaikainen some-data on pilottitutkimuksissa toiminut hyvänä indikaattorina tautien leviämiselle. Rokotuskampanjat on näin voitu ohjata tehokkaasti kriittisimmille tartunta-alueille. Data on toiminut lääkäreiden työvälineenä siinä missä seerumikin.
Samanlaisia vallankumouksellisia kehityshyppäyksiä toivotaan löytyvän muiltakin elämänaloilta. Vaikka tieto on jakautunut maailmassa epätasaisemmin kuin moni muu hyödyke, on potentiaalia olemassa. On esimerkiksi arvioitu, että kännykkäliittymän omistaa yli 90 prosenttia maailman väestöstä.
Indikaattoreiden tulisi täyttää tilastoinnin kriteerit
Kun tieto nostetaan kehityksen ytimeen, myös tiedontuottajien rooli korostuu. Kansallisille tilastolaitoksille onkin tarjottu merkittävää tehtävää kestävän kehityksen mittaamisessa ja indikaattorien tuottamisessa.
Tilastolaitosten kannalta tavoiteltavin indikaattorikokoelma olisi sellainen, joka perustuisi vakiintuneisiin käsitteisiin ja mittareihin. Tällaisen tiedon tuotannolla on jatkuvuutta ja kansainvälistä vertailukelpoisuutta. Lukujen tulkinta on kohtuullisen kiistatonta ja ne ovat saatavilla useimmista maista ilman lisäinvestointeja.
Vain osa nyt luonnostelluista indikaattoreista täyttää nämä kriteerit. Karsittunakin kestävän kehityksen indikaattorilista tulee varmasti olemaan monimuotoinen. Puhtaasti teknisin tilastollisin kriteerein sitä ei tulla muodostamaan.
Datan rinnalle teoreettista tietoa
Maailman muuttaminen numeroiksi vaatii datan lisäksi taakseen teoreettisia kehikoita. Uusien käsitteiden hiominen ja tilaston tuotannon vakiinnuttaminen kansainväliseksi suositukseksi saattaa nykyäänkin viedä vuosikymmeniä.
Tilastontuottajilta vaaditaan vuoden 2015 jälkeisen kehittämisagendan yhteydessä nykyistä nopeampaa reagointikykyä. Poliittiset paineet tavoitteiden asettamisessa heijastuvat myös tilastoille asetettuihin kriteereihin.
Tilastontuottajat ovat ottaneet vakavasti muuttuneen ympäristön tuomat haasteet ja uusien tietolähteiden tarjoamia mahdollisuuksia kokeillaan jo useassa maassa ja kansainvälisessä järjestössä – vaikkei datavallankumouksen toteutumisesta vielä voidakaan puhua.
Vuoden 2015 jälkeisen kehittämisagendan jatkotyöstämisessä tilastontuottajien näkökulmasta on tärkeää löytää tasapainoinen ratkaisu, jossa huomioidaan sekä tarve jatkuvuuteen että paine joustavuuteen muuttuvan ympäristön tarpeiden palvelemiseksi.
Kirjoittaja työskentelee kehittämispäällikkönä Tilastokeskuksessa.
____________________________
Kestävän kehityksen tavoitteet (avoimen työryhmän ehdotus)
Köyhyyden poistaminen kaikissa muodoissaan kaikkialla
Nälän poistaminen, ruokaturvan saavuttaminen, ravitsemuksen parantaminen ja kestävän maatalouden edistäminen
Terveellisen elämän varmistaminen ja kaikenikäisten ihmisten hyvinvoinnin edistäminen
Osallistavan, tasa-arvoisen ja laadukkaan koulutuksen takaaminen ja kaikkien ihmisten elinikäisten oppimismahdollisuuksien edistäminen
Sukupuolten välisen tasa-arvon saavuttaminen sekä naisten ja tyttöjen voimaannuttaminen
Veden saannin ja kestävän käytön sekä sanitaation varmistaminen kaikille
Kohtuuhintaisen, luotettavan, kestävän ja nykyaikaisen energiasaannin varmistaminen kaikille
Jatkuvan, osallistavan ja kestävän taloudellisen kasvun, tuottavan täystyöllisyyden ja säällisten työpaikkojen edistäminen
Kestävän infrastruktuurin rakentaminen sekä osallistavan ja kestävän teollistumisen ja innovaatioiden edistäminen
Eriarvoisuuden vähentäminen maiden sisällä ja niiden välillä
Osallistavien, turvallisten ja kestävien kaupunkien ja asuinyhdyskuntien luominen
Kestävien kulutus- ja tuotantotapojen varmistaminen
Kiireellisten toimien käynnistäminen taisteluun ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia vastaan
Valtamerien ja muiden merien sekä merellisten luonnonvarojen suojeleminen ja niiden kestävä käyttö
Maaekosysteemien suojeleminen ja ennallistaminen sekä kestävän käytön edistäminen; metsien kestävä hallinta; aavikoitumisen, maaperän köyhtymisen ja luonnon monimuotoisuuden häviämisen pysäyttäminen
Rauhanomaisten ja osallistavien yhteiskuntien tukeminen; oikeuspalvelujen tarjoaminen kaikille; tehokkaiden, vastuullisten ja osallistavien instituutioiden rakentaminen
Kestävän kehityksen toimeenpanon tuen vahvistaminen ja globaalin kestävän kehityksen kumppanuuden elvyttäminen
Lisätietoa: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.