Henkilöautoilla ajettiin edellisvuosien lailla – maanteiden tavarankuljetukset tehostuivat
Euroopan unionissa Suomen tavoitteeksi on ehdotettu vähentää päästökaupan ulkopuolisia kasvihuonekaasupäästöjä 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Suomessa liikenteen osuus päästökauppaan kuulumattomista päästöistä on noin 40 prosenttia ja noin 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä syntyy tieliikenteessä.
Päästövähennysten saavuttaminen edellyttää tieliikenteen sektorille isoja monitasoisia uudistuksia lähivuosina. Liikennesuorite eli ajoneuvoluokan yhteensä vuodessa ajama kilometrimäärä on yksi indikaattori, jonka avulla näiden tavoitteiden etenemistä voidaan seurata.
Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin keskimäärin 14 000 kilometriä vuonna 2017. Bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla ajettiin keskimäärin 11 300 kilometriä ja dieselkäyttöisillä 20 800 kilometriä.
Tulokset perustuvat katsastushetkellä Trafin ajoneuvorekisteriin tallennettuihin matkamittarilukemiin ja niistä edelleen Tilastokeskuksen jalostamaan tilastoaineistoon. Edellinen vertailukelpoinen laskenta on tehty vuodelle 2015.
Henkilöautojen kilometrimäärät ennallaan – enemmän matkustajia mukana
Vuonna 2017 henkilöautojen yhteenlaskettu kilometrimäärä eli liikennesuorite oli 40 614 miljoonaa autokilometriä. Kasvua vuoden 2015 vastaavaan lukemaan oli 0,7 prosenttia. Uusimman henkilöliikennetutkimuksen mukaan henkilöautoissa oli keskimäärin aiempaa enemmän matkustajia mukana.
Kilometreistä 58 prosenttia ajettiin bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla ja dieselautojen osuus oli 41 prosenttia. Tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi Suomen energia- ja ilmastostrategian yhtenä tavoitteena on, että Suomessa olisi vuoteen 2030 mennessä vähintään 300 000 sähkö- tai kaasukäyttöistä autoa.
Nyt näiden ympäristöystävällisempien käyttövoimien osuus ajetuista kilometreistä jäi alle prosenttiin, koska sähköautoja, ladattavia hybridejä sekä maakaasuautoja oli liikennekäytössä kaikkiaan vain 10 300 kappaletta vuoden 2017 lopulla.
Yksityishenkilöiden ajamat kilometrimäärät ovat pysyneet ennallaan, ja sekä yrityskäytössä että taksiliikenteessä olevien henkilöautojen suorite on hieman laskenut. Vahvan talouskasvun aikana ajomäärät yleensä kasvavat, mutta digitalisaatio on vähentänyt liikkumisen tarvetta. Moni asia voidaan nykyään hoitaa etänä, mutta vapaa-ajan liikkuminen lisääntyy ja näiden tekijöiden vaikutukset kumoavat osin toisensa.
Ajoneuvoyhdistelmillä ja pakettiautoilla liikennöitiin aiempaa enemmän
Vuonna 2017 raskailla ajoneuvoyhdistelmillä ajettiin 4 prosenttia ja pakettiautoilla 3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015. Keveiden kokonaispainoltaan alle 6 tonnin kuorma-autojen ajokilometrit sen sijaan vähenivät 9 prosenttia, joten kaikkien kuorma-autojen kilometrimäärä jäi 0,6 prosenttia pienemmäksi kuin vuonna 2015.
Suomessa rekisteröidyillä kuorma-autoilla ajettiin vuonna 2017 yhteensä 3 370 miljoonaa kilometriä ja pakettiautoilla 5 611 miljoonaa kilometriä. Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien keskimääräinen ajosuorite oli 74 000 kilometriä, kun kaikkien kuorma-autojen osalta keskimääräinen ajosuorite jäi 30 000 kilometriin. Pakettiautoilla ajettiin keskimäärin 16 000 kilometriä vuonna 2017.
Tavarankuljetukset lisääntyneet mutta samalla tehostuneet
Koska tavoitteena on parantaa kuljetusten tehokkuutta ja vähentää päästöjä tieliikenteessä, kuorma-autojen suurimpia sallittuja kokonaismassoja sekä suurimpia sallittuja korkeuksia on nostettu ja liikenteeseen on tullut erikoisluvilla normaalia suurempia ajoneuvoyhdistelmiä. Näin tavaramäärä kulkee pienemmällä ajoneuvomäärällä. Kuorma-autojen kuljetustyön määrää kuvaava kuljetussuorite, joka lasketaan kuljetetun tavaramäärän ja ajettujen kilometrien tulona, on kasvanut suhteessa enemmän kuin pelkät ajetut kilometrit.
Tilastokeskuksen tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston mukaan vuonna 2017 kuorma-autoille kertyi tonnikilometrejä 7 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Hyvän talouskehityksen seurauksena maanteiden tavarankuljetukset ovat lisääntyneet, mutta liikennetilastojen perusteella maanteiden kuljetukset ovat samalla myös tehostuneet tavoitteiden mukaisesti.
Maanteiden tavarankuljetukset keskittyvät ammattimaisen liikenteen raskaille ajoneuvoyhdistelmille ja paikallisjakelua hoidetaan kevyemmillä jakeluautoilla. Tätä ilmiötä edistävät kuljetusterminaalien rakentaminen kaupunkien ulkopuolelle ja kaupunkisuunnittelun tavoitteet vähentää liikennettä isojen kaupunkien keskustassa.
Koska jakeluautojen merkitys kasvaa logistiikkaketjuissa, Eurostat on ilmaissut kiinnostuksensa kerätä yhtenäistä tietoa etenkin kaupunkialueiden jakelukuljetuksista. Tieliikenteen tavarankuljetusten tilastointia ohjaava EU-asetus sallii jäsenmaiden rajata tilastoinnin ulkopuolelle pakettiautot sekä kokonaispainoltaan alle 6 tonnia painavat kuorma-autot. Matkamittarilukemiin perustuvat liikennesuoritteet on yksi vaihtoehto kuvata jakeluliikenteen kehitystä.
Tavoitteena on kehittää ympäristön kannalta kestävä liikennejärjestelmä, joka olisi liikkujille nykyistä turvallisempi. Liikennetilastojen perusteella tieliikenteen päästötavoitteisiin pääseminen edellyttää henkilöliikenteeseen lisää toimenpiteitä, joilla asiaa edistetään. Tieliikenteen tavaraliikenteessä näkyy kuljetusten tehostuminen. EU:n tavoitteena on myös siirtää rahtikuljetuksia maanteiltä kestävämpiin kuljetusmuotoihin eli rautateille tai merikuljetuksiin.
Kirjoittaja on yliaktuaari ja liikennetilastojen tiiminvetäjä Tilastokeskuksen yritystilastot-yksikössä.
Lähteet: Ajoneuvotilastot Tilastokeskus, Liikenneviraston Tietilasto ja Henkilöliikennetutkimus 2016
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.