Yritystoiminta kehittyy – niin myös yritystilastot
Yritystilastojen lainsäädäntöuudistusta (Frame regulation for integrated business statistics, FRIBS) on valmisteltu EU-yhteistyössä jo vuosikausia ja nyt se on vihdoin edennyt Euroopan parlamentin, neuvoston ja komission trilogi-neuvotteluihin saakka. Tavoitteena on saada asetuskokonaisuus voimaan porrastetusti vuoden 2021 alusta.
Uusi yritystilastojen asetuskokonaisuus kattaa yritystilastot aina yritysrekisteristä suhdanne- ja rakennetilastoihin sekä ulkomaankauppatilastoihin.
Asetusuudistus kattaa seuraavat yritystilastot
- Yritysrekisteri (sis. konsernirekisteri, EU-tasoinen konsernirekisteri)
- Rakennetilastot (rakenne ja tilinpäätöstilasto, alueellinen yritystoimintatilasto, yritysdemografia, kasvuyritykset jne.)
- Teollisuustuotanto, yrityspalvelut
- Suhdannetilastot (volyymi-indeksit, liikevaihtokuvaajat, palkkasummakuvaajat, hintaindeksit jne.)
- Tytäryhtiötilastot
- Tavaroiden ulkomaankauppa
- Palvelujen ulkomaankauppa
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Innovaatiotoiminta
- Tietotekniikan käyttö yrityksissä
- Globaalit arvoketjut
Asetusuudistuksen keskeisiä tavoitteita ovat uusiin tietotarpeisiin vastaaminen (palvelualat, globalisaatio, kasvuyritykset jne.) sekä tilastojen laadun, ajantasaisuuden ja vertailukelpoisuuden parantaminen.
Keskeisiä tavoitteita ovat myös uusien tietolähteiden ja menetelmien nykyistä parempi hyödyntäminen, tiedonantajarasitteen vähentäminen ja yksikkökohtaisten tietojen vaihdon mahdollistaminen.
Käyn tässä artikkelissa läpi uudistuksen mukanaan tuomia parannuksia niin tietoja antavien yritysten kuin tilastojen käyttäjienkin näkökulmasta.
Palvelualojen tilastointi laajenee
Palvelualojen osuus arvonlisäyksestä on kasvanut ja sen myötä myös tarve palvelualojen tilastoinnin kehittämiselle on lisääntynyt. Viime vuonna palveluiden osuus Suomen kokonaisarvonlisäyksestä oli 69 prosenttia, ja talouskasvu on viime aikoina pohjautunut juuri palvelualojen varaan.
Palvelualojen tilastointia parannetaan asetusuudistuksen myötä niin suhdanne- kuin vuositilastojenkin puolella.
Ensimmäisenä palveluiden tilastointi laajenee palveluiden volyymi-indeksillä, jonka julkaisu Suomessa aloitetaan maaliskuussa 2019 koskien tammikuun tietoja. Palveluiden volyymi-indeksiä tullaan tuottamaan lähes samalla toimialatarkkuudella kuin liikevaihtosarjoja nykyisellään ja indeksien aikasarja ulottuu taannehtivasti aina vuoteen 2010 saakka.
Indeksilaskentamenetelmänä käytetään ketjuindeksiä, joka tarjoaa laadukkaan ja ajantasaisen suhdannekuvan. Uuden tilaston julkaisun myötä Suomi siirtyy samaan sarjaan Ruotsin ja Britannian kanssa, joissa palveluiden volyymi-indeksejä on tuotettu jo useamman vuoden ajan.
Palveluiden volyymi-indeksi lasketaan arvotietoja deflatoimalla, jolloin myös hintaindeksien on oltava laadukkaita ja kattavia. Tällä hetkellä palveluiden hintaindeksejä julkaistaan runsaalta 90 toimialalta ja asetusuudistuksen myötä niitä tullaan tuottamaan myös monilta uusilta toimialoilta.
Viime vuonna aloitettiin uutena indeksinä muun muassa muiden liikennettä avustavien palveluiden hintaindeksien julkistus. Tällä hetkellä työn alla on hintaindeksien kehittäminen toimialoille ’74 Muut erikoistuneet palvelut liike-elämälle’ ja ’82 Hallinto- ja tukipalvelut liike-elämälle’.
Myös hintaindeksien sisältöä on laajennettu: Yrityksiltä yrityksille ja julkisyhteisöille (Business to Business, BtoB) tuottamien palvelujen hintakehityksen sijaan indeksi kuvaa kaikille loppukäyttäjille (Business to All, BtoAll) tarjottujen palvelujen hintakehitystä.
Tarkoitus on myös tulevaisuudessa laajentaa kaupan suhdannetilastojen toimialakattavuutta viimeistään seuraavan perusvuoden vaihdon yhteydessä vuonna 2022. Tällä hetkellä kaupan toimialojen liikevaihdon ja myynnin määrän aikasarjat painottuvat vähittäiskauppaan, mutta asetusmuutoksen myötä toimialavalikoima laajentuu myös moottoriajoneuvojen kauppaan sekä tukkukaupan toimialoille.
Tulevina vuosina on myös tarkoitus lisätä palvelualojen toimialojen kattavuutta yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastoon, tytäryhtiötilastoihin sekä alueelliseen yritystoimintatilastoon.
Liikevaihtokuvaajat nopeutuvat kuukaudella
Talouden ja yritysten seurantaan kaivataan myös koko ajan entistä nopeampia tilastotietoja. Aiempaa tuoreempien tietojen tarve koskee niin suhdannetilastoja kuin laajemmalla sisällöllä tuotettavia vuositason rakennetilastojakin.
Toimialoittaisia liikevaihtokuvaajia on tähän saakka julkistettu pääosin 75 päivän viiveellä. Tammikuun 2019 tiedoista lähtien julkaisuviive lyhenee kuukaudella toimialatarkkuuden pysyessä nykyisellä tasollaan.
Nopeutuksiin päästään hyödyntämällä uusia nowcasting –menetelmiä ja liikevaihtotietoja nopeammin kertyviä palkkasummatietoja. Nopeutuksen kääntöpuolena saattaa tosin olla, että joidenkin tarkempien toimialatietojen kohdalla uusimpien kuukausien tiedot tarkentuvat. Niistä tullaan viestimään käyttäjille julkistusten yhteydessä.
Liikevaihtokuvaajien menetelmäkehitystyötä jatketaan edelleen ja jopa alle kuukauden viiveellä tuotettavista liikevaihtokuvaajista on saatu lupaavia tuloksia. Tulevaisuudessa on hyvinkin mahdollista, että liikevaihtokuvaajia julkaistaan puolentoista kuukauden sijaan jopa alle kuukauden viiveellä, mutta sitä ennen on seurattava ja kehitettävä ennustemalleja niin, että ennustevirheet vielä pienenevät.
Globalisaatiotilastojen kattavuus ja laatu paranevat
Yritysten rakenteet monimutkaistuvat ja arvoketjut pirstaloituvat myös kansainvälisesti. Talouden tilastoinnin kannalta tarvitaan sekä entistä paremmin globalisaatiota kuvaavia aineistoja että kehittyneempiä tapoja tuotannon ja tulojen mittaamiseen.
FRIBS:n myötä globalisaatiota kuvaavien tilastojen perhe kasvaa yhdellä globaalien arvoketjujen tilastoinnin alkaessa. Arvoketjuihin liittyvään tietotarpeeseen pyritään vastaamaan aluksi ISS-tiedonkeruulla (International Sourcing Survey), jolla kerätään tietoja yritysten ulkoistamista toiminnoista kotimaassa ja kansainvälisesti.
Tähän saakka tiedonkeruuta on tehty muutaman kerran Eurostatin vetämissä kansainvälisissä hankkeissa pilottiluonteisesti, mutta jatkossa tilastoa tuotettaisiin säännöllisesti kolmen vuoden välein. Tiedot kerätään toiminnoittain, jotta ne vastaisivat paremmin yritysten käytäntöjä.
Tilasto sisältää tietoja kotimaahan tai ulkomaille ulkoistetuista toiminnoista sekä näiden toimenpiteiden henkilöstövaikutuksista (uudet ja menetetyt työpaikat). Lisäksi tarkastellaan toimintojen siirtoa takaisin Suomeen sekä sen työllisyysvaikutuksia. Yrityksiltä kysytään myös kannusteita ulkoistamiseen sekä merkittävimpiä ulkoistamisen esteitä.
Viimeisin tiedonkeruu on toteutettu keväällä 2018 ja tuloksia tutkimuksesta on julkaistu vuoden 2018 lopulla Kokeellisena tilastona.
Myös muita globalisaatiota kuvaavia tilastoja uudistetaan asetusmuutoksen yhteydessä.
Palveluiden ulkomaankaupasta ollaan näillä näkymin kehittämässä omaa raportointia Eurostatille ja mahdollisesti siihen perustuvaa omaa yritystilastoa. Toiveissa on lisäksi vapaaehtoinen palveluiden ulkomaankaupan jaottelu toimialan, kokoluokan ja omistajatyypin mukaan. Näille tiedoille on kansallisestikin kysyntää, ja asiaa on jo alustavasti suunniteltu yhteistyössä Tullin kanssa.
Asetusuudistuksesta huolimatta palveluiden ulkomaankaupan tietoja on tarkoitus kuitenkin jatkossakin julkistaa nykyisen tavaroiden ja palveluiden ulkomaankauppatilaston yhteydessä.
Myös tytäryhtiötilastoihin on tulossa muutoksia, jotka parantavat tilaston vertailtavuutta muihin yritystilastoihin: Suomalaiset tytäryhtiöt ulkomailla -tilaston osalta tiedonkeruuseen tarvitaan tarkennuksia muun muassa henkilöstökulujen, investointien ja liikevaihdon käsitteiden osalta.
Jatkossa liikevaihtotieto haluttaisiin ilman veroja, mikä parantaisi tilaston tietojen vertailtavuutta muihin yritystilastoihin. Tilaston kattavuutta on myös tarkoitus laajentaa ainakin näillä näkymin koskemaan myös rahoitus- ja vakuutustoiminnan toimialoja.
Ulkomaan tavarakauppatilastoinnin osalta asetusuudistus tuo merkittävän muutoksen tietojen keruuseen; jatkossa EU-vientitiedot on tarkoitus toimittaa myös muille maille ja niistä muodostuu suoraan kohdemaan tuontitiedot.
Yritysten tiedonantajarasite vähenee merkittävästi
Yritystilastoasetuksen uudistuksessa yhtenä merkittävänä tavoitteena on yrityksiin kohdistuvan tiedonantajarasitteen vähentäminen. Tässä edistytään oleellisesti uudistamalla tavaroiden ulkomaankauppatilastoinnin tiedonkeruuta.
Tällä hetkellä tavarakauppatilaston tarvitsemat tilastotiedot EU:n ulkopuolisten maiden kanssa käytävästä kaupasta saadaan tullausjärjestelmällä. Tiedot EU-jäsenmaiden välisestä kaupasta kerätään puolestaan yritystiedonkeruulla, jota kutsutaan Intrastat-järjestelmäksi. Viennin osalta ulkomaankauppatilastossa tilastoidaan tavaroiden vienti määränpäämaan mukaan. Tilastossa on sekä viennin arvo- että määrätiedot tavaranimikkeittäin.
Jatkossa yrityskohtaiset EU-vientitiedot olisi pakollista toimittaa muille EU-maille ja niistä muodostuisivat vastapuolen tuontitiedot. Tämä vähentää merkittävästi yrityksiin kohdistuvaa tiedonantorasitetta. Pelkästään Suomessa on arvioitu, että muutos vähentäisi yritysten tiedonantajarasitetta lähes 130 henkilötyövuodella.
Tullin tekemien tutkimusten mukaan myös vientitietojen laatu on tuontitietoja parempaa, jolloin tietojen vaihtamisen myötä myös ulkomaankauppatilastoinnin laatu paranee. Lisäksi maiden vienti- ja tuontitiedot ovat jatkossa paremmin tasapainossa, ja saamme yhtenäisemmän ja nykyistä laadukkaamman kuvan maiden välisistä tavaravirroista.
Laajemmin tietoja yritysten elinkaarista
Asetusuudistuksen myötä on myös tarkoitus julkaista kattavammin tietoa yritysten elinkaarista, aloituksista, lopetuksista sekä kasvuyrityksistä. Tällä hetkellä Tilastokeskus julkaisee aihealueelta ainoastaan neljännesvuosittain aloittaneiden ja lopettaneiden yritysten tilastoa sekä konkurssitilastoja, joissa tiedot päätellään hallinnollisten aineistojen perusteella. Tätä kattavampia yritysdemografiatietoja on toistaiseksi tuotettu lähinnä Eurostatin rahoittamissa erillisprojekteissa.
Jatkossa yritysdemografiatietoja olisi kuitenkin tarkoitus tuottaa ja julkaista nykyistä laajemmalla tietosisällöllä. Tilastokokonaisuus pitäisi sisällään tietoja yritysten rekisteröinneistä, konkursseista, aktiivisista yrityksistä, työnantajayrityksistä, ulkomaalaisomisteisista yrityksistä sekä niiden henkilöstömääristä jne.
Kokonaan uutta tilastotietoa yritysdemografian osalta olisivat myös kasvuyritysten tiedot, joita on aiemmin tuotettu lähinnä asiakasrahoitteisina selvityksinä. Asetuksen myötä kasvuyritystietojen tuottaminen aloitetaan myös muissa EU-maissa, jolloin saadaan nykyistä paremmin ja yhtenäisemmin verrattua myös kasvuyritysten määriä ja henkilöstövaikutuksia eri maissa.
Tilastojen vertailtavuus paranee
Asetusuudistuksen myötä parannetaan myös yritystilastojen vertailtavuutta aina yritysrekisteristä alkaen. Yritysrekisteristä halutaan jatkossa yhä vahvemmin kaikkien yritystilastojen otoskehikko niin jäsenmaissa kuin koko Euroopankin tasolla.
Jatkossa yritysrekisteri palvelee suhdannetilastoja nykyistä paremmin, kun se sisältää myös niissä tilastoyksikkönä käytettävän toimialayksikön. Eurooppalainen konsernirekisteri puolestaan hyötyy pakolliseksi tulevasta maiden välisestä yksikkötietojen vaihdosta, jonka myötä saadaan mm. tytäryhtiötilastojen ja suorien ulkomaisten sijoitusten otospohjaa parannettua merkittävästi.
Uudistuksen yhteydessä on käyty läpi tilastoissa käytettyjä käsitteitä ja määritelmiä, joita harmonisoidaan tilastojen välillä. Aiemmin eri tilastoissa on samoillakin muuttujilla voinut olla hieman toisistaan poikkeavia sisältöjä.
Tällaisista muuttujista esimerkkejä ovat niinkin keskeiset käsitteet kuin liikevaihto, investoinnit tai palkkasumma. Esimerkiksi Suomalaiset tytäryhtiöt ulkomailla -tilastossa liikevaihto on sisältänyt verot, kun taas muissa rakennetilastoissa näin ei ole. Palkkasumman käsitteessä eroa tekevät suhdanne- ja rakennetilaston tuloksiin muun muassa optioiden käsittely eri tavoin.
Jatkossa tällaisista eroavaisuuksista päästään eroon, jolloin tilastojen vertailukelpoisuus ja laatu paranevat.
Asetusta käsitellään parasta aikaa EU:n parlamentin, neuvoston ja komission kolmikantaneuvotteluissa, trilogeissa. Toiveena on, että vuosien työ saataisiin päätökseen Romanian puheenjohtajakaudella tämän kevään aikana. Lähestyvien parlamenttivaalien vuoksi aika saattaa kuitenkin käydä vähiin eikä työ ennätä valmistua kevään aikana, joten Suomi valmistautuu jatkamaan työtä syksyllä omalla puheenjohtajuuskaudellaan. Myönteistä kuitenkin on, että asetuksen vaatimia muutoksia on meillä työstetty jo pitkälle ja tilastojen käyttäjät pääsevät hyödyntämään niitä jo tästä keväästä alkaen.
Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Tilastokeskuksen yritystilastot -yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.