Det finns en nyare publikation över denna statistik.

Den nyaste publikationen: Konsumenternas förtroende 2019, juni

Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter

  Medeltal 10/1995- Maxvärde 10/1995- Minvärde 10/1995- 01/2014 12/2014 01/2015 Utsikter
A1 Konsumenternas förtroendeindikator = (B2+B4+B7+D2)/4 11,8 22,9 -6,5 9,9 4,4 6,0 --
A2 Gamla förtroendeindikatorn = (B1+B2+B3+B4+C1)/5 6,4 19,4 -15,0 2,3 -4,9 -2,0 --
A3 Mikroindikatorn = (B2+D1+D2)/3 25,1 33,4 9,5 26,6 27,0 27,7 +
A4 Makroindikatorn = (B4+B7)/2 0,0 22,8 -39,1 -4,8 -16,1 -13,2 --
B1 Egen ekonomi nu (nettotal) 4,1 9,8 -4,0 0,4 -0,3 0,8 --
- Bättre (%) 23,5 30,6 16,5 19,9 20,0 20,2  
- Sämre (%) 16,2 22,7 11,4 19,3 19,5 19,4  
B2 Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) 8,4 14,1 2,3 7,3 5,5 6,7 -
- Bättre (%) 25,7 33,4 18,2 26,1 22,9 24,3  
- Sämre (%) 11,1 17,6 6,6 13,6 13,8 13,1  
B3 Finlands ekonomi nu (nettotal) -2,0 29,5 -60,9 -16,3 -37,2 -34,4 --
- Bättre (%) 26,8 62,1 2,0 14,6 5,3 4,6  
- Sämre (%) 27,6 88,5 4,2 40,9 65,1 63,5  
B4 Finlands ekonomi om 12 månader (nettotal) 3,2 25,3 -27,1 7,3 -4,6 -2,5 -
- Bättre (%) 30,8 57,3 11,6 38,7 26,2 26,7  
- Sämre (%) 22,9 57,3 6,0 21,3 32,0 28,7  
B5 Inflationen nu (procent) 2,4 5,8 -2,0 3,1 2,1 1,8  
B6 Inflationen om 12 månader (procent) 2,3 4,6 0,6 2,7 2,0 1,7  
B7 Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) -3,1 27,6 -51,1 -16,8 -27,6 -24,0 --
- Mindre (%) 30,6 60,8 6,4 17,2 11,4 13,0  
- Mera (%) 34,1 83,3 6,9 47,4 60,3 56,5  
B8 Egen arbetslöshetsrisk nu (nettotal) -0,9 7,6 -18,8 -9,9 -7,5 -8,9 --
- Minskat (%) 13,0 20,0 5,3 9,0 11,6 9,2  
- Ökat (%) 16,7 31,9 7,9 25,3 25,5 24,5  
C1 Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) 18,2 41,8 -14,2 12,9 12,1 19,2 =
- Fördelaktig tidpunkt (%) 44,4 62,4 29,6 43,5 43,7 47,9  
- Ofördelaktig tidpunkt (%) 26,2 45,7 17,7 30,6 31,6 28,7  
C2 Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) 11,0 36,8 -19,6 8,8 2,4 6,8 -
- Bra tid (%) 58,3 80,7 33,4 55,7 51,2 54,1  
- Dålig tid (%) 36,0 58,5 15,5 38,7 45,2 41,2  
C3 Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) 16,8 42,0 -47,1 15,2 11,8 14,3 =
- Bra tid (%) 61,6 78,2 13,3 59,5 56,7 59,1  
- Dålig tid (%) 31,2 83,4 12,1 34,1 38,2 35,6  
D1 Hushållets penningsituation nu (nettotal) 28,2 35,1 14,7 30,6 30,9 32,3 +
- Kan spara (%) 59,2 70,0 38,6 64,2 63,0 65,8  
- Använder besparingar eller skuldsätter sig (%) 6,7 10,1 4,5 8,7 6,7 6,4  
D2 Hushållets möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) 38,9 52,2 10,9 41,9 44,5 44,0 +
- Kan spara (%) 73,6 82,3 56,6 75,7 77,1 76,7  
- Kan inte spara (%) 24,5 40,3 16,5 23,3 21,6 22,4  
D5 Hushållets avsikter att ta lån inom 12 månader (% av hushållen) 13,2 17,8 9,1 10,7 13,3 11,2 --
- Ja, säkert (%) 5,6 8,5 3,1 4,1 5,7 4,6  
- Eventuellt (%) 7,7 11,4 5,2 6,6 7,7 6,6  
E1 Köp av kapitalvaror 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (nettotal) -8,6 -2,4 -18,2 -12,1 -15,8 -15,7 --
- Mera (%) 21,8 30,8 13,9 16,0 15,7 14,5  
- Mindre (%) 32,7 40,4 26,5 32,7 37,1 37,3  
E2 Avsikter att köpa en bil (% av hushållen) 16,9 21,7 12,7 15,4 14,3 16,1 -
- Mycket sannolikt (%) 8,6 12,1 5,1 7,5 6,1 7,4  
- Ganska sannolikt (%) 8,2 10,4 5,3 7,9 8,2 8,6  
E4 Avsikter att köpa en bostad (% av hushållen) 7,1 11,3 4,1 7,6 5,2 6,7 -
- Ja, säkert (%) 3,1 5,2 1,3 3,0 2,3 2,2  
- Eventuellt (%) 4,0 6,2 2,2 4,5 2,9 4,5  
E5 Avsikter att använda pengar för bostadsombyggnad (% av hushållen) 18,8 27,0 9,8 19,1 17,8 18,3 =
- Mycket sannolikt (%) 12,4 19,0 5,0 11,9 11,5 11,2  
- Ganska sannolikt (%) 6,4 9,1 3,2 7,2 6,3 7,1  

Källa: Konsumentbarometern 2015, januari. Statistikcentralen

Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tara Junes 029 551 3503, konsument.barometern@stat.fi

Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala


Uppdaterad 27.1.2015

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. januari 2015, Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter . Helsinki: Statistikcentralen [hänvisat: 15.7.2019].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2015/01/kbar_2015_01_2015-01-27_tau_001_sv.html