Tämä sivu on arkistoitu.

5.4.2022 jälkeen julkaistut tiedot löydät uudistetulta sivustolta.

Siirry uudelle tilastosivulle

Julkaistu: 19.6.2006

Koululaitoksen käyttömenot nousivat vuonna 2004

Koululaitoksen käyttömenot nousivat Tilastokeskuksen mukaan reaalisesti 1,2 prosenttia vuonna 2004. Koululaitoksen käyttömenot olivat yhteensä 9,1 miljardia euroa. Myös opiskelijakohtaiset menot nousivat vuonna 2004 edelliseen vuoteen verrattuna. Bruttokansantuotteeseen suhteutettuna koululaitoksen käyttömenot ovat kasvaneet 2000-luvun alkupuolella. Vuonna 2004 koululaitoksen käyttömenot suhteutettuna bruttokansantuotteeseen olivat samalla tasolla kuin vuotta aikaisemmin.

Suurimman osuuden koululaitoksen käyttömenoista muodostavat perusopetuksen kustannukset. Perusopetukseen käytettiin vuonna 2004 3,3 miljardia euroa. Seuraavaksi suurimmat osuudet olivat yliopistokoulutuksella ja -tutkimuksella, johon käytettiin 1,7 miljardia euroa ja ammatillisella koulutuksella, johon käytettiin 1,2 miljardia euroa.

Koululaitoksen käyttömenot käyttökohteen mukaan 2004

Käyttökohde milj. euroa %
Esiopetus1) 254 2,8
Perusopetus 3 278 36,1
Lukiokoulutus 583 6,4
Ammatillinen koulutus 1 193 13,1
Oppisopimuskoulutus 129 1,4
Ammattikorkeakoulukoulutus 711 7,8
Yliopistokoulutus ja -tutkimus2) 1 664 18,3
Muu koulutus 351 3,9
Hallinto 182 2,0
Opintotuki 735 8,1
Yhteensä 9 080 100,0
1) 6-vuotiaiden lasten esiopetus päiväkodeissa ja peruskouluissa.
2) Sisältää yliopistojen ulkopuolisen tutkimusrahoituksen.

Lähde: Koulutustilastot, Tilastokeskus

Lisätietoja: Mika Tuononen (09) 1734 3504, koulutus.tilastot@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Taulukot

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.

Liitetaulukot

Kuviot

Päivitetty 19.6.2006

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Koulutuksen talous [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-0947. 2004. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 28.3.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kotal/2004/kotal_2004_2006-06-19_tie_001.html