Kulutus 2000-luvulla - löydä muutosten vahvat ja heikot signaalit Tilastokeskuksen kulutustutkimuksen avulla 13.10.2009 -kurssi

KURSSI PERUTTU

Kurssin sisältö

Tilastokeskuksen kulutustutkimus kuvaa kotitalouksien kulutusta ja toimeentuloa sekä näissä tapahtuvia muutoksia vuodesta 1966. Tuorein tutkimus kuvaa vuoden 2006 kulutusta.

Kurssilla tutustut Tilastokeskuksen kulutustutkimusaineistoon ja sen käyttömahdollisuuksiin sekä saat tuoretta tietoa suomalaisten kotitalouksien kulutustrendeistä.

Kurssilla on mahdollisuus myös käsitellä osallistujien etukäteen lähettämiä kulutustutkimukseen tai kuluttamiseen liittyviä kysymyksiä. Lähetä kysymyksesi ilmoittautumisen yhteydessä.

Kenelle

Kurssi sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille, esimerkiksi markkinointipäälliköille ja
-suunnittelijoille, opettajille, tutkijoille ja toimittajille.

Kouluttajat

Kurssin kouluttajat ovat Tilastokeskuksen, Helsingin yliopiston ja Sitran asiantuntijoita. Kurssin vetäjänä toimii tutkimuspäällikkö Juha Nurmela Tilastokeskuksesta.

Hinta ja ilmoittautuminen

Kurssin kesto: 1 päivä
Hinta: 280 ¤ (+ alv 22 %)
Hintaan sisältyy: kurssimateriaali, lounas ja kahvit
Kurssipaikka: Tilastokeskus
Viimeinen ilmoittautumispäivä: 29.9.2009
KURSSI PERUTTU

Ohjelma

Tiistai 13.10.

  8.45 -  9.15   Ilmoittautuminen ja aamukahvi
  9.15 -  9.30   Kurssin avaus ja johdatus päivän teemaan
Tutkimuspäällikkö Juha Nurmela, Tilastokeskus
  9.30 - 10.30   Tavarat osana nykyelämänmuotoa
- miten tavarat valtaavat tilansa ihmisten arjesta, tavoista ja
  tottumuksista
Tutkija Turo-Kimmo Lehtonen, Helsingin yliopisto
10.30 - 10.40   Tauko
10.40 - 11.45   Mitä kulutustutkimus kertoo?
- kulutuksen muutokset
- eri väestöryhmien kulutustrendit ja -tottumukset
Tutkimuspäällikkö Juha Nurmela, Tilastokeskus
11.45 - 12.30   Lounas
12.30 - 13.15   Kulutus vuonna 2023
 - vaihtoehtoisia skenaarioita
Ennakointipäällikkö Riitta Nieminen-Sundell, Sitra
13.15 - 14.00   Millaisia signaaleja kulutusaineistosta löytyy?
 - yrityksiin tai niiden toimintaympäristöön vaikuttavat
   muutostrendit - yhteistä ideointia
 - kulutustutkimuksen tulosten ja aineistojen hyödyntäminen
   vahvojen ja uusien trendien tunnistamisessa
Tutkimuspäällikkö Juha Nurmela sekä tutkijat Perttu Melkas
ja Marko Ylitalo Tilastokeskus
14.00 - 14.20   Kahvi
14.20 - 15.30   Tilastokeskuksen verkkopalvelun käyttö tietolähteenä
 - käytännön harjoittelu muutostrendien löytämiseksi
   tilastotietokannoista
Tutkimuspäällikkö Juha Nurmela sekä tutkijat Perttu Melkas
ja Marko Ylitalo Tilastokeskus
15.30 - 16.00   Tulevaisuuden tietotarpeet - päivän tulosten yhteenvetoa
ja keskustelua
Tutkimuspäällikkö Juha Nurmela, Tilastokeskus

 


Päivitetty 1.10.2009