2.2.1998
Lisätietoja: Kauko Erkko (09) 1734 2920, Virpi
Viertola (09) 1734 2235
Tiedotusjohtaja: Jussi Melkas
Kotitalouksien kulutus on Tilastokeskuksen pääteemana Tieto 98-tapahtumassa Wanhassa Satamassa 4. - 5.2.1998. Tilastokeskus järjestää yhteensä 19 tietoiskua uusimmista tilastotuloksista. Tietoiskujen aiheina ovat esimerkiksi asuntojen hintakehitys, 1990-luvun kulutustrendit, kotitalouksien kulutusluotot ja keski-ikäiset markkinoinnin kohderyhmänä.
Pääseminaarissa Tilastokeskuksen aiheena on tostaina 5.2.1998 business to business -palvelut. Seminaarissa esitellään muun muassa asiakasprofilointia, eli miten tilastotiedon avulla voidaan saada arvokasta taustatietoa asiakkaista.
Messuilla voi tutustua Tilastokeskuksen tuotteisiin. Sähköisistä uutuustuotteistä näyttelyssä on esillä esimerkiksi TeemaCD, josta saa tietoja Suomen eri alueista teemakarttoina. Messuilla esitellään myös räätälöityjä tilastopalveluja ja VALTTI-tilastotietokantaa. Tilastokeskuksen runsaasta julkaisutarjonnasta esillä on useita tuoreita julkaisuja. Messujulkaisuna on jo neljättä kertaa Tilastokeskuksen tilastouutislehti Tietoaika, jonka teemana on kulutus ja hinnat. Tilastokeskus esittäytyy osastolla E135.
Lisätietoja messuista saa Internetistä Tilastokeskuksen sivulta www.stat.fi/tk/tietomessut.html sekä tapahtuman kotisivulta www.taloussanomat.fi/tieto98.
Viidettä kertaa järjestettävät Tieto 98-messut on suunnattu tietoammattilaisille sekä yritysten ja julkisen alan päättäjille. Messut ovat avoinna keskiviikkona 4.2.1998 klo 9 - 18 ja torstaina 5.2.1998 klo 9 - 17. Sisään pääsee asiakaskutsukortilla tai 200 markan pääsylipulta ovelta.
Kulutustrendit 1990-luvulla. Miten kotitalouksien kulutusmenot ja kulutuksen rakenne ovat muuttuneet 1990-luvulla? Mihin kotitaloudet käyttivät rahaa laman aikana ja sen jälkeen? To 5.2.98 klo 10.15 - 10.45.
Kotitalouksien kulutusluottojen rakenne ja kehitys. Tarkastelussa kotitalouksien kulutusluotot ja niiden kehitys Tilastokeskuksen luottokantatilastojen valossa. To 5.2.98 klo 11.00 - 11.30.
Markkinoinnin kohderyhmänä keski-ikäiset. Mitä tilastot kertovat keski-ikäisistä mahdollisina kuluttajina? Esittelyssä suuret ikäluokat mm. perheen, työn ja sosioekonomisen aseman mukaan tarkasteltuna.To 5.2.98 klo 12.30 - 13.00.
Asuntojen hintakehitys. Millainen asuntojen hintakehitys on ollut 1990-luvulla pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa? Mitkä tekijät vaikuttavat asuntojen hintoihin? Asuntojen hintakehitystä tarkastellaan myös suhteessa palkkakehitykseen ja yleiseen hintakehitykseen. To 5.2.98 klo 14.00 - 14.30.
Tuloerojen kehitys 1990-luvulla. Aiheina mm. tulorakenteen muutos ja suhteellisten tuloerojen kehitys vuosina 1990 - 1996 sekä tulokehitys sosioekonomisen aseman mukaan. To 5.2.98 klo14.45 - 15.15.
Mitä uutta käyttötulo kertoo perheen taloudellisesta tilanteesta. Viimeisin väestönlaskenta kertoo ensimmäistä kertaa perinteisten tulotietojen lisäksi perheen käyttötulon. Nyt perheiden kulutusmahdollisuuksia voidaan tarkastella entistä paremmin eri puolilla maata ja erilaisissa perheissä. To 5.2.98 klo 15.30 - 16.00.
Kartoita tieto, teemoita kartta! Ke 4.2.98 klo 9.30 - 10.00.
TeemaCD -aluetietoa kartalla. Ke 4.2.98 klo 10.00 - 10.30.
Räätälöidyt tilastopalvelut. Ke 4.2.98 klo 10.45 - 11.45.
VALTTI - Tilastotietokannat helposti pöydällesi. Ke 4.2.98 klo 11.30 - 12.00.
Valikoivatko uusi tieto ja viestintätekniikka käyttäjänsä. Ke 4.2.98 klo 12.15 - 12.45.
Latvia tilastojen valossa. Ke 4.2.98 klo 13.00 - 13.30.
Siirtymätalouksien tietolähteistä. Ke 4.2.98 klo 13.45 - 14.15.
Liettua tilastojen valossa. Ke 4.2.98 klo 14.30 - 15.00.
Alueet yhdentyvässä Euroopassa. Ke 4.2.98 klo 15.15 - 15.45.
Viro tilastojen valossa. Ke 4.2.98 klo 16.00 - 16.30.
Kuinka kauppa käy - Kuluttajabarometri senkin kertoo. To 5.2.98 klo 9.30 - 10.00.
Muuttoliike ennätyslukemissa - muuttajan muotokuva. To 5.2.98 klo 11.45 - 12.15.
Uudistettu inflaatiomittari. To 5.2.98 klo 13.15 - 13.45.