1. Kunnan/kuntayhtymän talous- ja toimintatilastot 2001
Lomakkeet:
Kunnan / kuntayhtymän taloustilasto 2001. Osa I (PDF -tiedosto)
Kunnan / kuntayhtymän talous- ja toimintatilasto 2001. Osa II (PDF -tiedosto)
Kunnan / kuntayhtymän sosiaalitoimen toimintatilasto 2001. (PDF -tiedosto)
Talous- ja toimintatilastolomakkeilla Tilastokeskus kokoaa tietoja kuntien ja kuntayhtymien tilinpäätöksen mukaisista menoista ja tuloista, varoista ja veloista sekä toiminnasta. Tiedot kerätään kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilastoja sekä valtionosuusjärjestelmää varten. Lisäksi kerätään joitakin viranomaisten tarvitsemia erillistietoja (taulukko 07).
Sosiaalitoimen toimintatiedot on kerätty erikseen www-lomakkeilla (palautus 15.2.). Muut toimintatiedot (taulukko 51) kerätään talous- ja toimintatilaston osa II:n (palautus 30.4.) yhteydessä.
Tiedonkeruu perustuu 21.1.1994 annettuun tilastolakiin (62/94), jonka mukaan kunnat ja kuntayhtymät ovat velvollisia antamaan Tilastokeskukselle tilastojen laatimisen kannalta välttämättömät tiedot taloudesta, tuotteista ja palveluista sekä toiminnan edellyttämistä voimavaroista ja niiden käytöstä.
Sekä kunnat että kuntayhtymät käyttävät samaa lomaketta; kuntayhtymät täyttävät taulukot 01- 51 niiltä osin kuin ne koskevat kuntayhtymän harjoittamaa toimintaa. Taulukko 41 koskee peruskuntien lisäksi niitä erityishuollon kuntayhtymiä, jotka ylläpitävät vaikeimmin kehitysvammaisten opetusta sekä muita kuntayhtymiä, jotka järjestävät perusopetuslain mukaista esiopetusta, perusopetusta tai lukiokoulutusta.
Vuoden 2001 kyselylomakkeille on tehty vähäisiä muutoksia. Ks! kohta 5 'Tietosisällön muutokset edellisestä vuodesta'. Lomakkeilla on huomautuksin ja alaviittein pyritty selventämään myös niitä kohtia, joiden täyttämisessä kunnilla ja/tai kuntayhtymillä on ollut ongelmia. Huom! Erillistä täsmäohjetta ei tehdä.
Vuoden 2001 tiedot on annettava vielä ehdottomasti markkamääräisinä (tuhansin markoin). Vuoden 2002 tiedot tullaan kysymään euromääräisinä (tuhansin euroin).
2. Lomakkeiden palautus
Vuoden 2001 taloustilaston I-osan eli tulos- ja rahoituslaskelman sekä taseen tiedonkeruussa on käytössä Internet-tiedonkeruu. Tämä tarkoittaa sitä että kyseiset lomakkeet täytetään Internetissä www-selaimella. Tämä on ensisijainen tiedonantotapa. Tilastokeskus lähettää erillisellä kirjeellä kaikille kunnille ja kuntayhtymille www-lomakkeen käyttöä koskevat ohjeet. Toissijaisesti I-osan tiedot voidaan antaa ns. levykelomaketta käyttäen sähköpostin liitetiedostona (kuntien.talous@tilastokeskus.fi) tai postitse levykkeellä ja vasta siinä tapauksessa ettei kumpikaan edellä mainittu vaihtoehto käy voi kunta pyytää paperilomakkeet täytettäväksi (telefax 09-1734 3662) ja palauttaa ne postin välityksellä (Julkinen talous, PL 6C, 00022 TILASTOKESKUS).
Talous- ja toimintatilaston II-osan tiedot voidaan antaa joko levykelomaketta käyttäen tai perinteisellä paperilomakkeella.
Palautusajankohdat:
- taloustilaston I-osa (taulukot 21, 22 ja 26 eli tulos- ja rahoituslaskelma sekä tase) ehdottomasti viimeistään 10.4.2002.
- talous- ja toimintatilaston II-osa viimeistään 30.4.2002.
3. Kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilasto opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusjärjestelmässä (taulukko 41)
Opetushallinto ja Tilastokeskus ovat sopineet, että esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen rahoitusjärjestelmien perusteena olevat kustannustiedot kerätään kuntien/kuntayhtyminen talous- ja toimintatilaston yhteydessä. Rahoitussäännösten mukaisesti yksikköhinnat opetus- ja kulttuuritoimen eri tehtäväalueille lasketaan toteutuneiden kustannusten perusteella joka toinen vuosi. Valtakunnallinen kustannusten seuranta ja arviointitiedon tuottaminen edellyttävät kuitenkin samantasoista kustannustietojen keräämistä joka vuosi. Rahoituspäätösten tekeminen edellyttää, että kustannustiedot ovat aikataulun mukaisesti opetushallinnon käytettävissä ja että kuntien sekä kuntayhtymien ilmoitukset rahoituksen perusteina olevista kustannuksista ovat opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisia. Annettujen kustannustietojen tulee vastata tilastointipäivinä (20.1. ja/tai 20.9.) annettuja suoritetietoja (oppilastietoja).
Esiopetus:
Esiopetuksen kustannukset merkitään joko tehtävälle 208 Esiopetus (sosiaalitoimessa) tai 303 Esiopetus (opetustoimessa) sen mukaan kumman yksikön oppilaiksi esiopetusoppilaat on oppilastilastoihin ilmoitettu.
Sosiaalitoimessa esiopetuksen menot ja tulot vuodelta 2001 sisällytetään meno- ja tulolajeittain tehtäväluokkaan 208 "Esiopetus (sosiaalitoimessa)" riippumatta siitä, minkä toimintayksikön yhteydessä esiopetus on järjestetty. Vastaavasti opetustoimessa esiopetus vuonna 2001 luetaan tehtäväluokkaan 303 "Esiopetus (opetustoimessa)".
Esiopetuksesta aiheutuneita kustannuksia ei taloustilastossa siirretä sisäisinä ostoina tai vyörytyksinä tehtäväluokasta toiseen (esim. sosiaalitoimesta opetustoimeen). Jos esiopetusta järjestetään esim. päiväkodin yhteydessä ja opetustoimi ostaa tämän esiopetuksen, ostoa ei taloustilastossa sisällytetä ostavan yksikön menoihin eikä myyvän yksikön tuloihin. Tämä koskee vain esiopetuksen ostoa oman kunnan toiselta toimintayksiköltä, ostot ulkopuolisilta palveluntuottajilta sisällytetään ostavan yksikön menoihin.
Taulukossa 41 ei kohtaan "Esiopetus" saa sisältyä kustannuksia, jotka aiheutuvat esiopetuksen ostosta kunnan muilta toimintayksiköiltä.
Opetushallituksen antamat tarkistetut ohjeet tämän taulukon täyttämiseksi löytyvät Suomen Kuntaliiton luokitusjulkaisusta 'Kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilaston luokitukset 2001' (Helsinki 2002).
Tilastokeskuksen tulee toimittaa edellä mainitut kustannustiedot opetushallinnon käyttöön viimeistään 15.8. Jotta Tilastokeskus voisi toimittaa tarvittavat tiedot edellä mainittuun ajankohtaan mennessä tarkastettuina ja asianmukaiseen muotoon muokattuina, on välttämätöntä, että kunnat/kuntayhtymät palauttavat taloustilastolomakkeen Tilastokeskukselle huolellisesti täytettynä annettuun palautuspäivään (30.4.2002) mennessä. Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, että tiedot ovat virheettömiä. (Ks. myös kohta 13!)
4. Levykelomake
Perinteisen lomakkeen sijasta voidaan talous- ja toimintatiedot toimittaa Tilastokeskukselle myös konekielisenä ASCII-muodossa. Tässä voidaan käyttää apuna Tilastokeskuksen levykelomaketta. Se on mikrotietokoneeseen asennettava ohjelma, jonka avulla voidaan "täyttää lomake" kirjoittamalla tiedot näppäimistöltä. Tietoja on mahdollista hakea levykelomakkeelle myös syöttötiedostosta, johon ne on poimittu kunnan kirjanpidosta tätä tarkoitusta varten laaditulla atk-ohjelmalla. Levykelomakeohjelma sisältää useita lomakkeen täyttöä helpottavia aputoimintoja (summat, tehtävien jakaminen, virhelista jne.).
Taloustilaston I-osa (palautus 10.4.2002) käsittää levykelomakkeen taulukot 21, 22 ja 26 ja talous- ja toimintatilaston II-osa (palautus 30.4.2002) taulukot 1 - 16, 36, 41 ja 51. Kun tarvittavat taulukot on täytetty, tiedot tallennetaan ohjelman Vienti -toiminnolla tyhjälle levykkeelle, joka lähetetään yhdessä paperilomakkeen kansilehden kanssa postitse Tilastokeskukselle osoitteella: Julkinen talous, PL 6C, 00022 TILASTOKESKUS. Tiedot voidaan toimittaa Tilastokeskukselle myös sähköpostin liitetiedostona osoitteella: kuntien.talous@tilastokeskus.fi. Huom! Taulukkokohtaiset muistiinpanot eivät siirry tietojen mukana, ne on tarkoitettu kunnan/kuntayhtymän omaan käyttöön. Sen sijaan 'Lisäselvitykset TK:lle' -kohtaan kirjoitetut viestit ja muistiinpanot siirtyvät.
Levykelomakeohjelman asennus
Ohjelma toimitetaan yhdellä levykkeellä ja se asennetaan DOS -käyttöjärjestelmässä levykkeeltä mikrotietokoneen kiintolevylle.
Esimerkiksi levykeasemalta A: ohjelma asennetaan levyasemalle C: seuraavasti: 1. Pane ohjelmalevyke levyasemaan A:
2. Siirry A: -asemalle kirjoittamalla DOS -kehotteeseen
A: <Enter>
(<Enter> tarkoittaa: paina Enter-näppäintä)
3. Kirjoita DOS -kehotteeseen
ASENNA A: C: <Enter>
Jos levyasemalla, johon levykeohjelma asennetaan, on jokin levykelomakkeen vanhempi versio hakemistossa LLOMAKE, hakemisto tiedostoineen tulee poistaa tai nimetä uudelleen ennen uuden levykelomakkeen asentamista.
Levykelomakeohjelman käynnistäminen
Levykelomakeohjelma käynnistetään DOS:ista seuraavasti:
1. Siirry sille kiintolevyasemalle johon levykelomake on asennettu. Esimerkiksi C:
-levyasemalle siirrytään kirjoittamalla DOS -kehotteeseen:
C: <Enter>
2. Siirry LLOMAKE -hakemistoon kirjoittamalla DOS -kehotteeseen: CD \LLOMAKE <Enter>
jolloin DOS -kehote muuttuu muotoon: C:\LLOMAKE>
3. Kirjoita DOS -kehotteeseen:
LLOMAKE <Enter>
jolloin levykelomakeohjelma käynnistyy.
Ohjelma (LLOMAKE.BAT) voidaan haluttaessa käynnistää myös Windowsin kautta.
Levykelomakkeen käyttöohjeen tulostaminen
Levykelomakkeen mukana ei enää lähetetä monistettua käyttöohjetta. Voit käyttää aiemmin lähetettyjä ohjeita tai levykelomakkeella olevaa käyttöohjetta. Levykelomakkeella olevan käyttöohjeen voit tulostaa paperille seuraavasti:
1. Ilmoita ohjelmalle, mihin porttiin kirjoitin on liitetty. Tämä tapahtuu siten, että valikkoriviltä valitaan - -tunnuksella merkityt järjestelmätoiminnot (valikkorivillä äärimmäisenä vasemmalla; joissain tapauksissa järjestelmätoimintojen tunnus voi näkyä näytöllä muunlaisenakin), avautuvasta valikosta valitaan Kirjoitinportti ja sen jälkeen se rinnakkais- tai sarjaportti, johon kirjoitin on liitetty. Oletusporttina on LPT1.
2. Kun olet valinnut kirjoitinportin, valitse valikkoriviltä Opasta ja aukeavasta valikosta Ohjeet.
3. Voit nyt tulostaa käyttöohjeen kirjoittimelle painamalla F1-näppäintä.
Levykelomake toimitetaan kaikille kunnille ja kuntayhtymille yhdessä perinteisen lomakkeen ja näiden yleisohjeiden kanssa ja on tiedonantajille maksuton.
Levykelomakkeen tuottama ASCII-tiedosto on "tieto per tietue" -muodossa. Tietueen pituus on kiinteä, kunnilla 22 ja kuntayhtymillä 24 merkkiä (+ tekstitiedoston rivinvaihtomerkit CR ja LF). Yleensä käyttäjän ei tarvitse puuttua tiedoston muotoon vaan ohjelma tuottaa oikeanlaisen tiedoston.
Kunta:
aaabbcccccccddddddddddee (yhteensä 22 + 2 merkkiä)
| | | | |__ CR/LF (2 merkkiä)
| | | |__ mk tms. (10 merkkiä)
| | |__ sarake- ja rivikoodi (7 merkkiä)
| |__ taulun numero (2 merkkiä)
|__ kuntatunnus (3 merkkiä)
Kuntayhtymä:
aaaaabbcccccccddddddddddee (yhteensä 24 + 2 merkkiä)
| | | | |__ CR/LF (2 merkkiä)
| | | |__ mk tms. (10 merkkiä)
| | |__ sarake- ja rivikoodi (7 merkkiä)
| |__ taulun numero (2 merkkiä)
|__ kuntayhtymätunnus (5 merkkiä)
Levykelomakeohjelmalla tuotetut tiedot on toimitettava Tilastokeskukselle joko postitse levykkeellä tai sähköpostin liitetiedostona (osoitteet edellä kappaleessa 2).
Kunnan tai kuntayhtymän on toimitettava kaikki samana ajankohtana annettavat tiedot Tilastokeskukselle samalla tavalla, joko Internet-lomakkeilla (osa I), perinteisellä lomakkeella tai konekielisinä (levykkeellä tai sähköpostin liitetiedostona). Jos kunta/kuntayhtymä haluaa käyttää levykelomaketta talous- ja toimintatietojen II-osan toimittamiseen, on kaikki talous- ja toimintatilaston II-osan taulukot (palautuspäivämäärä 30.4.2002) annettava konekielisinä. Ei siis voida menetellä niin, että osa taulukoista lähetetään konekielisinä ja osa lomakkeella. (Esim. talous- ja toimintatilaston II-osan tiedot kunta/kuntayhtymä voi halutessaan lähettää perinteisellä paperilomakkeella vaikka lähettääkin taloustilaston I-osan konekielisenä).
Koska erillistä täsmäohjetta ei laadita, pyydämme levykelomakkeen käyttäjiä tutustumaan paperilomakkeella oleviin täyttöohjeisiin.
5. Tietosisällön muutokset edellisestä vuodesta
Kuntien/kuntayhtymien talous- ja toimintatilastojen tietosisältöön on tullut joitakin muutoksia.
Muutoksia taulukoiden sisältöön:
Taulukko 05:
Muuttunut nimike:
5210 Opetustoimen kuntayhtymien myyntitulot valtiolta on nyt Opetustoimintaa harjoittavien kuntayhtyminen myyntitulot valtiolta
Poistettu nimike:
5521 Kodinhoitoapumaksut
Taulukko 07:
Muuttunut nimike:
290 2490 Toimeentulotuki (ilman pakolaisille maksettua toimeentulotukea) on nyt Toimeentulotuki (ilman pakolaisille maksettua toimeentulotukea sekä työmarkkinatuella oleville maksettua kuntouttavan työtoiminnan matkakorvausta)
Poistettu nimike:
235 1290 Lapsiperheiden kodinhoitoapu, toimintamenot yhteensä
235 2510 Maksut lapsiperheiltä kodinhoitoavusta
Uusi nimike:
290 2494 Työmarkkinatukea saaville toimeentulotukena maksetut kuntouttavan työtoiminnan matkakorvaukset
Muuttunut tietosisältö:
830 9390 Kansalaisopistojen vapaa sivistystyö, pienten hankkeiden menot yhteensä ilmoitetaan nyt ilman ALVia
840 9390 Kirjasto, pienten hankkeiden menot yhteensä ilmoitetaan nyt ilman ALVia
Taulukko 26:
Poistettu nimike:
207 1240 Kuntien Asuntoluotto Oyj:ltä
207 5240 Kuntien Asuntoluotto Oyj:ltä
300 1000 Pantit
300 2000 Kiinnitykset
300 3000 Takaukset
300 4000 Muut vastuut
Uusi nimike:
300 5000 Leasingvastuut
300 6000 Vastuusitoumukset samaan konserniin kuuluvien yhteisöjen puolesta
300 7000 Muut vastuusitoumukset
300 8000 Muut taloudelliset vastuut
Muuttunut nimike:
300 9000 Vastuusitoumukset on nyt Vakuudet ja vastuusitoumukset
Taulukko 36:
Poistettu nimike:
300 1000 Pantit
300 2000 Kiinnitykset
300 3000 Takaukset
300 4000 Muut vastuut
Uusi nimike:
300 5000 Leasingvastuut
300 6000 Vastuusitoumukset samaan konserniin kuuluvien yhteisöjen puolesta
300 7000 Muut vastuusitoumukset
300 8000 Muut taloudelliset vastuut
Muuttunut nimike:
300 9000 Vastuusitoumukset on nyt Vakuudet ja vastuusitoumukset
Taulukko 41:
Koko taulukon 41 koodaus on muuttunut!
Muut muutokset:
Oppilashuollosta on erotettu ruokailu kaikissa koulumuodoissa omaksi kohdakseen.
Sisäinen hallinto ja kiinteistöjen ylläpito on jaettu kahtia samoin kaikissa koulumuodoissa.
Kotikuntien maksuosuudet on nyt Kotikunnan maksuosuudet
Taulukko 51:
Uusi nimike:
3032 Esiopetus (opetustoimessa), opetustuntien lukumäärä, kpl/vuosi
6. Yleisohjeet
Taulukot 21, 22, 26 ja 36 (tuloslaskelma, rahoituslaskelma, tase ja konsernitase) täytetään pääsääntöisesti kunnan/kuntayhtymän ulkoisen tilinpäätöksen mukaisesti. Niiden lisäerittelyjen osalta, jotka eivät sisälly viralliseen tilinpäätökseen, noudatetaan lomakkeella ja Kuntaliiton luokitusjulkaisuissa olevia ohjeita. Taseessa sovellettavaa sektoriluokitusta koskeva ohje on taloustilaston I-osan sivulla 7 ja II-osan sivulla 46.
Taulukoiden 01-07 tiedot on annettava tilastossa käytettyjen luokitusten mukaisina siinäkin tapauksessa, että tilinpäätöksen luokitukset poikkeavat tilaston luokituksista; tilinpäätöksestä voidaan ja tulee siis tarvittaessa poiketa. Ellei jotain erittelyä ole mahdollista saada mitenkään muuten kuin arvioimalla, on kunnan/kuntayhtymän suoritettava arviointi. (Tämä saattaa tulla kysymykseen esimerkiksi silloin, kun jokin tulosyksikkö on tilastossa jaettava kahteen tai useampaan tehtäväluokkaan.)
Aikaa vievien lisäkyselyjen välttämiseksi tulee kunnan/kuntayhtymän antaa kaikki pyydetyt tiedot. Jos tietojen esitarkastuksessa todetaan, että tiedot ovat huomattavan puutteellisia tai virheellisiä, palautetaan lomake kunnalle/kuntayhtymälle täydennettäväksi tai korjattavaksi tai pyydetään uusi talous- ja toimintatilastoilmoitus.
Lomakkeelle ei saa merkitä ylimääräisiä tietorivejä (esim. lukuja tai koodeja), eikä lomakkeen otsikoita tai koodeja saa muuttaa. Mahdolliset huomautukset ja lisäselvitykset voidaan kirjoittaa lomakkeen reunoihin tai antaa erillisillä liitteillä tai levykelomakkeen 'Lisäselvitykset TK:lle' kohdassa. Yleensäkin kaikista sellaisista seikoista, jotka saattavat aiheuttaa epäselvyyksiä, on syytä liittää tilastoon riittävä selvitys. Tämä helpottaa huomattavasti tietojen tarkastusta.
Taulukoiden 11, 12, 15, 16, 21, 22, 26 ja 36 markkasarakkeisiin luvut kirjoitetaan pääsääntöisesti ilman etumerkkiä. Otsikkorivin alussa oleva etumerkki ilmoittaa, lisätäänkö laskelman loppu- ja välisummia laskettaessa kyseessä olevan rivin luku summaan vai vähennetäänkö se summasta. Rivit, joiden alussa on ± -merkki, lisätään summaan. Jos tällaisella rivillä oleva luku halutaan vähennettävän summasta, on etumerkille varattuun kohtaan (levykelomakkeella markkasarakkeeseen) merkittävä miinusmerkki.
On tarkastettava, että kaikki väli- ja yhteissummat on merkitty asianomaisille paikoille ja laskutoimitukset on tehty oikein. Internet- ja levykelomakeohjelma suorittaa kaikki laskutoimitukset, joten näitä käyttävien ei tarvitse tarkastaa laskutoimituksia. Tietokoneohjelma hyväksyy markkatietojen yhteenlaskuissa korkeintaan 10 tuhannen mk:n virheen.
Kaikki tiedot annetaan kokonaislukuina ilman desimaaleja ja ilman tuhansien erotinmerkkejä (piste, pilkku yms.) soveltaen 5-pyöristystä, jolloin ensimmäisen desimaalin ollessa 5 tai sitä suurempi pyöristetään luku ylöspäin, muulloin alaspäin. Tästä pyöristyssäännöstä on kuitenkin poikettava silloin, kun säännön noudattaminen aiheuttaisi markkatietojen yhteenlaskuun sallittua suuremman (ts. yli 10 tuhannen markan) virheen. Normaalisti lukujen pyöristäminen tapahtuu siis seuraavien esimerkkien mukaisesti:
mk 13 591,68 = 14
mk 9 225,07 = 9
mk 505,44 = 1
mk 498,87 =
Alle 500 mk:n suuruisista luvuista ei siis lomakkeelle tai levykkeelle tule lainkaan merkintää, ellei tällaista lukua pyöristyksistä aiheutuneen virheen pienentämiseksi jouduta korottamaan 1:ksi.
Kaikki tiedot ilmoitetaan siis kokonaislukuina. Toimintatietoja koskevat mittayksiköt käyvät ilmi lomakkeelta (taulukko 51).
Kunnan tunnuksella tarkoitetaan 3-numeroista Kansaneläkelaitoksen antamaa tunnusta, joka esiintyy lomakkeen kansilehden tarrassa.
Kuntayhtymän tunnuksena käytetään Kuntien eläkevakuutuksen antamaa 5-numeroista tunnusta, joka käy ilmi kuntayhtymän lomakkeen kansilehden tarrasta.
Kuntia ja kuntayhtymiä pyydetään tarkastamaan ja tarvittaessa korjaamaan lomakkeen kansilehden tarrassa olevat osoitetiedot.
7. Luokitukset
Tilastossa käytettävät tehtävä- ja meno- ja tulolajiluokitukset sekä koottavat toimintatiedot on määritelty Suomen Kuntaliiton julkaisussa "Kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilaston luokitukset 2001" (Helsinki 2002) ja Kuntaliiton tililuettelomallissa kunnille ja kuntayhtymille (Helsinki 2001).
Lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmän aiheuttamien tasauserien käsittely tilastossa:
- Kunnat kirjaavat ja merkitsevät tilastossa tasauserät tehtävälle 290 'Muu sosiaali- ja terveystoimi'. Kuntayhtymälle maksettava rahoitusosuus merkitään menopuolella kohtaan 'Avustukset' ja kuntayhtymältä saatu tasauskorvaus tulopuolella kohtaan 'Muut tulot ja avustukset muilta'.
- Kuntayhtymät kirjaavat ja merkitsevät tilastossa tasauserät tehtävälle 290 'Muu sosiaali- ja terveystoimi'. Valtiolta saatu tasausjärjestelmän korvaus merkitään tulokohtaan 'Muut tuet ja avustukset valtiolta' ja kunnilta saatu rahoitusosuus tulokohtaan 'Muut tuet ja avustukset muilta' sekä kunnille maksettu tasauskorvaus menokohtaan 'Avustukset'.
8. Sisäiset erät
Taulukoihin 01-16 ja 41 sisällytetään myös sisäiset erät. Taulukot 21-36 (kunnan/kuntayhtymän tuloslaskelma, rahoituslaskelma, tase ja konsernitase) sitä vastoin täytetään kunnan/kunta-
yhtymän ulkoisen tilinpäätöksen mukaisesti siten että sisäiset erät on eliminoitu.
HUOM! Tilastossa samassa tehtäväluokassa sekä menona että tulona olevat sisäiset erät tulee eliminoida. Esim. jos kirjanpidossa on sisäisinä erinä peruskoulun yläasteen ja ala-asteen välisiä ostoja/myyntejä, tulee nämä erät jättää merkitsemättä tilastoon eli netota pois. Tämä koskee sekä sisäisiä ostoja/myyntejä että myös vyörytyseriä.
Varsinkin terveydenhuollon tehtäväluokassa sisäiset erät paisuttavat usein huomattavasti menoja ja tuloja, ellei niitä eliminoida.
9. Laskennalliset erät
Tilaston taulukossa 01 Käyttötalous esitetään myös vyörytyserät silloin kun menojen kohdentamiseen eri tehtäville on käytetty vyörytysmenettelyä. Saman tehtävän sisäisiä vyörytyseriä ei merkitä tilastoon (Ks. kohta 8!).
Muiden laskennallisten menojen ryhmään merkitään myös laskennalliset korot, laskennalliset poistot (=laskennallisen ja suunnitelmapoiston erotus) ja muut laskennalliset erät (esim. luontoisetujen raha-arvo) siinä laajuudessa kuin ne esitetään tilinpäätökseen kuuluvassa talousarvion toteutumisvertailussa.
Laskennallisena eränä käyttötalouden ja investointiosan tehtäville kohdennettava palautusjärjestelmän arvonlisävero merkitään tilastossa omalle rivilleen (taulukossa 01 riville 2965 ja taulukossa 02 riville 4965).
10. Meno- ja tuloerittelyt (taulukko 05)
Meno- ja tuloerittelyt koskevat ainoastaan taulukoihin 01 ja 02 merkittyjä menoja, tuloja ja investointeja. Sitä vastoin liikelaitosmallia soveltavien liikelaitosten em. eriä (taulukot 11 ja 12) ei sisällytetä taulukkoon 05.
11. Tase (taulukko 26)
Taloustilaston tase perustuu kirjanpitolautakunnan kuntajaoston tasekaavaan (Yleisohje kunnan ja kuntayhtymän taseen laatimisesta, Helsinki 1999) mutta on jonkin verran tätä yksityiskohtaisempi.
Eräät saatava- ja velkaerät esitetään taseessa velallis- ja velkojaryhmittäin Tilastokeskuksen sektoriluokitusta noudattaen. Koska näissä erittelyissä on esiintynyt paljon virheitä, on välttämätöntä, että lomaketta täytettäessä käytetään em. sektoriluokitusta, joka on sisällytetty kokonaisuudessaan lomakkeelle taulukoiden 26 ja 36 jälkeen (taloustilaston I-osa sivu 7 ja II-osa sivu 46).
12. Konsernitase (taulukko 36)
Taloustilaston konsernitase noudattaa kirjanpitolautakunnan kuntajaoston konsernitasekaavaa (yleisohje kunnan ja kuntayhtymän konsernitilinpäätöksen laatimisesta, Helsinki 2000). Mikäli kunta ei ole saanut kaikkia konsernitaseen edellyttämiä alaerittelyjä, voidaan ne antaa arvioiden!
13. Eräitä tietoja esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen taloudesta ja toiminnasta
(taulukko 41)
Tämän taulukon tiedot kootaan esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen valtionosuusjärjestelmää varten. Elleivät tässä taulukossa ilmoitetut luvut vastaa taulukossa 01 "Käyttötalous" tehtäväluokissa 208 "Esiopetus (sosiaalitoimessa)" + 303 "Esiopetus (opetustoimessa)", 305 "Perusopetus" ja 310 "Lukiokoulutus" ilmoitettuja lukuja (ts. Palkkaukset yhteensä + Muut menot yhteensä + Valtionosuuspohjiin kuulumattomat menot yhteensä = Esiopetuksen /Perusopetuksen/Lukiokoulutuksen toimintamenot + vyörytyserät yhteensä taulukossa 01), tulee erojen syistä antaa selvitys erillisellä liitteellä. Tilastokeskus toimittaa selvitykset Opetushallitukselle. (Ks. myös kohta 3!)
Uudistimme vuodesta 1999 alkaen taulukon 41 tietojen käsittelyä tarkastuksen osalta seuraavasti:
Jos:
1. lomakkeelle on merkitty sairaalaopetuksen kustannuksia tai hoitopäiviä silloin kun kunta ei ole sairaalan sijaintikunta,
2. lomakkeelle on merkitty vammaisopetuksen kustannuksia silloin kun oppilastilastoissa ei ole ilmoitettu vammaisoppilaita,
3. kotikuntien maksuosuudet eivät täsmää taulukon 01 asiakaspalvelujen ostoihin perusopetuksen tai lukiokoulutuksen osalta,
4. sisäisiin vuokriin sisältyviin pääomakustannuksiin on selvästi merkitty poistot ja arvonalentumiset (01 taulukon riviltä 2940),
atk-sovelluksemme korjaa virheen automaattisesti eli korjausta ei enää tarkistuteta kunnalla.
5. Jos kunta on ohjeista poiketen sisällyttänyt kaikki työllistämisen palkkauskustannukset valtionosuuspohjan kustannuksiin, tullaan pohjasta vähentämään kunnalta kysymättä taulukon 01 työllistämistuen (5805) verran kustannuksia valtionosuuspohjan ulkopuolisiin muihin menoihin. Näin siksi että ohjeistuksesta huolimatta kyseisissä kohdin on ollut huomattavan paljon virheitä vuodesta toiseen!
14. Kunnan ja kuntayhtymän toimintatiedot (taulukko 51)
Toimintatietojen määritelmät sisältyvät Suomen Kuntaliiton julkaisuun "Kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilaston luokitukset 2001" (Helsinki 2002). Määritelmät on pyritty saamaan yhdenmukaisiksi opetusministeriön, Opetushallituksen ja Suomen Kuntaliiton kyselyissä käytettyjen määritelmien kanssa.
Huom! Perusopetuksen opetustuntien lukumäärään ei sisällytetä perusopetuslain ja -asetuksen (POL 628/1998, muutettu 1288/1999 ja POA 852/1998) mukaisen esiopetuksen opetustunteja! Esiopetuksen opetustunnit kysytään nyt uutena tietona opetustoimen esiopetuksen osalta kohdassa 3032 Esiopetus (opetustoimessa). Sosiaalitoimessa annetun esiopetuksen opetustunnit on kysytty jo aiemmin sosiaalitoimen toimintatilaston yhteydessä taulukossa 54.
Esiopetuksen opetustuntien määritelmä:
Peruskoulun yhteydessä järjestetyn esiopetuksen annettujen opetustuntien (ei oppilastuntien) lukumäärä tilastovuoden (= kalenterivuoden) aikana. Opetustunneiksi luetaan 45-60 minuuttia kestävä esiopetuksen opetussuunnitelman mukainen toiminta (alle 45 minuuttia kestävät opetustapahtumat yhdistellään 45 minuutin mittaisiksi opetustunneiksi).Opetustuntien pitää vastata oppilastilastoissa 20.9. (koululomake) ilmoitettuja esioppilaita.
Taulukko 51 "Toiminta" koskee myös kirjanpidollisesti eriytettyjä liikelaitoksia.
15. Kirjanpidollisesti eriytettyjen liikelaitosten tiedot kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilastoissa.
Taulukot 11, 12, 15 ja 16 täytetään ainoastaan kirjanpidollisesti eriytetyistä liikelaitoksista. Muiden liikelaitosten menot, tulot ja investoinnit ilmoitetaan taulukoissa 01 ja 02.
Kunkin liikelaitoksen toimintamenot ja -tulot ilmoitetaan siis joko taulukossa 01 tai taulukossa 11 (mutta ei molemmissa). Vastaavasti käyttöomaisuuden ostot ja myynnit ilmoitetaan joko taulukossa 02 tai taulukoissa 12 ja 15.
Taulukot 11, 12, 15 ja 16 täytetään jokaisesta liikelaitostyypistä erikseen. Kyseiset taulukot sisältyvät lomakkeeseen ainoastaan yhtä liikelaitostyyppiä varten. Jos kunnalla on useampia kirjanpidollisesti eriytettyjä liikelaitoksia, tulee näistä taulukoista (lomakkeen sivut 38-43) ottaa tarvittava määrä kopioita jokaista eri liikelaitostyyppiä varten.
Taulukoiden 11, 12, 15 ja 16 täyttäjän täytyy merkitä taulukoihin myös tehtäväluokkakoodi (ks. seuraava kappale, jos tiedot annetaan levykkeellä!). Tehtäväluokkakoodeina käytetään taulukoissa 01 ja 02 käytössä olevia tehtäväluokkakoodeja (sarakekoodeja). Näistä valitaan kyseessä olevan liikelaitoksen toimialaa vastaava tehtäväkoodi, esimerkiksi vesihuoltolaitosten tehtäväluokkakoodi on 610, energiahuoltolaitosten 620, liikennelaitosten 630, sataman 640 jne. Jos jätehuoltolaitoksesta on muodostettu kirjanpidollisesti eriytetty liikelaitos, tulee sen tehtäväkoodiksi 625.
Levykelomakkeella on taulukoissa 11, 12, 15 ja 16 tehtäväluokkavalikko, josta kullekin liikelaitokselle valitaan sen toimialaa vastaava tehtäväluokka (110- 690). Levykelomakkeelle ei siis voi kirjoittaa tehtäväluokkakoodeja, vaan esim. energialaitokselle haetaan valikosta tehtäväluokka 620 Energiahuolto. Jos tehtäväluokkaan 669 merkitään jokin liikelaitos, on välttämätöntä, että Taulu-valikon Valitse taulu -alavalikosta löytyvässä "Lisäselvitykset TK:lle" -taulussa annetaan selvitys mikä liikelaitos ko. tehtävään on merkitty.
Meno- ja tuloerittelyihin (taulukko 05) ei sisällytetä kirjanpidollisesti eriytettyjen liikelaitosten menoja, tuloja eikä investointeja. Sen sijaan taulukko 51 "Toiminta" koskee myös näitä liikelaitoksia.
16. Taseyksikkönä käsitellyt rahastot
Taseyksikkönä käsitellystä rahastosta täytetään taulut 11, 12, 15 ja 16. Tehtäväluokkakoodiksi merkitään 750.
17. "Apulomakkeet"
Varsinaisten kyselylomakkeiden mukana lähetämme tulosteet vuoden 2000 alkuperäisistä ja korjatuista tiedoista taulukoiden 07, 41 ja 51 osalta. Näiden taulukoiden tiedoissa on ollut huomattavan paljon puutteita ja virheitä. Toivomme kuntien kiinnittävän erityistä huomiota näiden taulukoiden tietojen oikeellisuuteen.
"Apulomakkeita" ei tarvitse palauttaa Tilastokeskukselle ellei niillä korvata varsinaisen paperilomakkeen vastaavia sivuja.
Tiedustelut: Tilastokeskus: Salme Röksä (09) 1734 3303
Sirkka Sinkkonen (09) 1734 3302
Sinikka Salmi (09) 1734 3329
Eeva Kleinberg (09) 1734 3309
Matti Laine (09) 1734 3307
Fax (09) 1734 3662
Sähköposti: etunimi.sukunimi@tilastokeskus.fi
Suomen Kuntaliitto: Sisko Myöhänen puh. (09) 771 2246, telefax (09) 771 2570
Opetushallitus: Laskentapalvelut (09) 7747 7090 (taulukon 41 osalta)
Päivitetty 19.12.2002
Yhteystiedot:
Matti Laine, puh. (09) 1734 3307
Sähköposti:
Matti.Laine@tilastokeskus.fi
Faksi (09) 1734 3429
|