Asumistuet selvässä kasvussa viimeiset kymmenen vuotta
Asumisen tuet voidaan jakaa suoriin ja epäsuoriin tukiin ja niillä voidaan tukea asuntojen hankintaa tai tarjontaa. Asumisen tuet kohdistuvat eri tavoin omistus- ja vuokra-asukkaille ja esimerkiksi eri tulotasoilla oleville tai eri-ikäisille talouksille.
Tässä artikkelissa vertailen kotitalouksien asumismenoja alentavan tuen jakautumista ja sen muutoksia suhteellisen pitkällä aikavälillä, 1990-luvun alussa ja viime vuosina.
Asuntojen kysyntätuista merkittävimpiä ovat asumistuet. Kela tukee lähinnä pienituloisten vuokralaisten asumista yleisellä ja eläkeläisten asumistuella. Vuodesta 2015 lähtien yleisen asumistuen myöntäminen perustuu vain kokonaisvuokraan, ruokakunnan kokoon ja asunnon sijaintiin.
Vuoteen 2017 asti tuettiin opiskelijoiden asumista erillisen asumislisän muodossa, mutta nykyisin opiskelijatkin ovat yleisen asumistuen pirissä. Suoraa asumistukea voi sisältyä myös sotilasavustukseen. Lisäksi pienituloiset voivat saada tukea asumiseensa toimeentulotukena mikäli asumistuki ei kata asumismenoja.
Etenkin yleisen asumistuen määrä on viime vuosina kasvanut selvästi. Asumistuen määrä alkoi kasvaa erityisesti finanssikriisin jälkeen. Kun vuonna 2008 maksettiin yleistä asumistukea 428 miljoonaa euroa, vuonna 2017 kotitaloudet saivat sitä 1 261 miljoonaa euroa, mistä 97 prosenttia kohdistui vuokralaisille.
Tuensaajien lukumäärä kasvoi samana aikana 139 000 ruokakunnasta 381 500 ruokakuntaan. Eläkeläisten asumistukea maksettiin 581 miljoonaa euroa ja opiskelijoiden asumislisää 146 miljoonaa euroa vuonna 2017 (Kela 2018). Sotilasavustuksen asumistukiosuus oli 15,5 miljoonaa euroa. Toimeentulotukena korvattujen asumismenojen määräksi on arvioitu 300 miljoonaa euroa vuonna 2015 (YM 2015 s.20–21).
Epäsuoraa tukea vuokriin ja lainoihin
Asuntojen tarjontaa tuetaan rakennuttajille maksetuilla tuotantotuilla. Tuotantotukia ovat esimerkiksi korkotukilainat vuokra-asuntojen rakentamiseen, hankkimiseen tai perusparantamiseen. Yleishyödyllisille yhteisöille annettujen tukien toivotaan näkyvän markkinatasoa alempina vuokrina, joten kotitalouksille tuki on epäsuoraa. Muita tuotantotukia ovat mm. investointiavustukset, valtiontakaukset ja tonttien luovutukset markkinahintaa halvemmalla (PTT 2017, s.24).
Aiemmin epäsuoraa tukea on sisältynyt myös omistusasukkaille myönnettyihin aravalainoihin. Tällöin ns. alikorkotuki syntyi siitä, että lainakorot ovat olleet markkinakorkoja alempia. Omistusaravalainoihin sisältyi tarveharkintaa mm. tulorajojen ja perhekokovaatimusten muodossa. Säänneltyjen rahamarkkinoiden aikana lainan saanti ylipäänsä oli usein vaikeaa ja vaati tavallisesti huomattavia etukäteissäästöjä.
Korkotukea on myönnetty nuorille ensiasunnonhankkijoille myös asp-järjestelmän muodossa. Asp-lainojen marginaalit ovat muita ensiasuntolainoja alempia ja niihin sisältyy valtion lisätakaus. Jos lainakorko nousee yli 3,8 prosentin, maksaa valtio 70 prosenttia sen ylittävistä korkokuluista.
Verotuet ovat epäsuoria tukia jotka kohdistuvat enimmäkseen omistusasukkaille. Verotuella tarkoitetaan saamatta jääneitä verotuloja, jotka johtuvat siitä, että tukemismielessä poiketaan verotuksen normijärjestelmästä (verotuksen normaalista perusrakenteesta) (Rauhanen 2017, s. 11). Yleensä verotukiin ei sisälly tarveharkintaa.
Asumisen verotukea voi syntyä esimerkiksi vakituisen asunnon myyntivoiton verottomuudesta, ensiasunnon ostajien vapautuksesta varainsiirtoverosta, asuntolainan korkojen verovähennyksistä sekä laskennallisen asuntotulon verottomuudesta. Verotuet voivat tuensaajan kannalta olla vaikeasti havaittavia ja etenkin asuntotulon verottamista on kansalaisille vaikea perustella, joten siitä on jokseenkin kaikkialla luovuttu.
Asuntolainakorkojen vähennysoikeutta on vuodesta 2015 lähtien rajoitettu. Vuonna 2014 sai asuntovelkojen koroista vähentää 75 prosenttia. Sen jälkeen on vähennysoikeutta pienennetty vuosittain kymmenellä prosenttiyksiköllä siten, että vuonna 2017 koroista sai vähentää 45 ja tänä vuonna 35 prosenttia.
Vähennys tehdään ensisijassa pääomatuloista, mutta jos vähennettäviä korkoja on enemmän kuin pääomatuloja, vähennetään alijäämästä 30 prosenttia ansiotulojen veroista (ensiasunnon koroista 32 prosenttia). Kun korot ovat alentuneet lähes olemattomiin, on vähennysetuuden määrä supistunut selvästi.
Tukien määriin ja jakautumiseen vaikuttavat monet seikat
Kotitalouksien asumismenoja alentavia tukia ovat selvimmin asumistuet ja korkovähennysten muodossa annettu verotuki. Vähennysetuus alentaa asuntovelallisten vuosittaisia asumismenoja ja voidaan kohdistaa sitä saaville kotitalouksille. Aiemmin myös suorat ja epäsuorat korkotuet ovat olleet merkittäviä.
Viime vuosien alhaisen korkotason aikana korkotukien vaikutus on kuitenkin ollut vähäinen. Tuotantotukien, jotka näkyvät esimerkiksi markkinavuokria alempina vuokrina, merkitystä kotitalouksille taas on vaikea arvioida.
Kuviosta 1 ilmenee asumistukien ja korkovähennysetuuden kehitys vuodesta 1985 lähtien. Tiedot on deflatoitu vuoden 2016 hintoihin rahanarvonkertoimella, joka perustuu elinkustannusindeksiin. Asumistukien määrä alkoi kasvaa 1990 alun lamavuosina ja erityisesti yleisen asumistuen määrän kasvu on finanssikriisin jälkeen entisestään voimistunut.
Asumistuen kasvu vuoden 2008 jälkeen osui yhteen työttömyyden kasvun kanssa, mutta myös asumistukea saaneiden työssäkäyvien osuus tuensaajista on kasvanut. On arveltu, että kehitystä selittää asumismenojen kasvu erityisesti pääkaupunkiseudulla sekä matalapalkkaisten töiden yleistyminen. Lisäksi kehitystä saattaa selittää asumistukijärjestelmän muutokset (Huhtala ym. 2017, ss.16–17).
Korkovähennysetuuden osuus tuista oli suurimmillaan 1980-luvun lopulta seuraavan vuosikymmenen puoliväliin. Rahamarkkinoiden vapauduttua 1980-luvun puolivälistä lähtien kotitaloudet velkaantuivat nopeasti, korot olivat korkealla eikä vähennysoikeutta nykyiseen tapaan rajoitettu.
Lamavuosien jälkeen varsinkin nuoret kotitaloudet hankkivat asuntoja huomattavasti varovaisemmin ja korotkin laskivat. Korkotason vaikutus näkyy myöhemmin piikkinä vuoden 2008 tienoilla, kun suosituin viitekorko, 12 kuukauden euribor, oli jonkin aikaa viiden prosentin tienoilla. Sen jälkeen korot ovat laskeneet jopa negatiivisiksi, mutta myös korkojen vähennysoikeutta on supistettu.
Näin määritelty asumisen tuki kotitalouksille on rakenteeltaan ja kohdentumiseltaan muuttunut selvästi viime vuosina. Siihen ovat vaikuttaneet ainakin korkotason vaihtelut, verotuksen muutokset ja vuokrien nousu. Karkeasti sanoen on asumistukien määrä kasvanut selvästi ja verotukien pienentynyt. Erityisesti on kasvanut yleinen asumistuki. Samalla tukien painopiste on siirtynyt omistusasukkailta vuokralaisille.
Kuviossa 2 kotitalouksien asumismenoja alentava tuki on pyritty saamaan mahdollisimman vertailukelpoiseksi vuosina 1990 ja 2016. Kotitaloudet saivat vuonna 2016 näin määriteltyä asumismenoja alentavaa tukea noin kolmesataa miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 1990, kun tiedot esitetään vuoden 2016 rahassa.
Vuokralaisten tuki koostui vuonna 2016 pelkästään asumistuesta, mutta sen määrä on vuodesta 1990 kasvanut reaalisesti yli nelinkertaiseksi. Lainakorkojen vähennyksistä saatua etuutta saivat kotitaloudet vuonna 2016 enää 14 prosenttia siitä mitä ne vuonna 1990 saivat. Tämä tuki kohdistui tietenkin omistusasukkaille.
Alhaisen korkotason ansiosta kotitalouksille ei koitunut sen paremmin suoraa kuin epäsuoraakaan korkotukea. Vaikkei kuvioon varmaankaan sisälly kaikki kotitalouksien saama tuki, kiinnittää huomiota se, miten tuen jakautuminen hallintamuodon mukaan on muuttunut. Kun omistusasukkaat saivat tuesta vuonna 1990 lähes 70 prosenttia, oli heidän osuutensa siitä vuonna 2016 enää kymmenisen prosenttia.
Eri tuet kohdistuvat erityyppisille kotitalouksille
Kuvioissa 3, 4 ja 5 on verrattu asumismenoja alentavien tukien jakautumista tuloviidenneksittäin vuosina 1990, 2008 ja 2016. Tuloluokat on muodostettu kulutusyksikköä kohti laskettujen käytettävissä olevien tulojen mukaan ja vuosien 1990 ja 2008 luvut on muutettu vuoden 2016 rahanarvon mukaisiksi.
Vuonna 1990 tuki jakautui tulotasoittain kokonaisuutena kohtalaisen tasaisesti. Jonkin verran muita enemmän tukea saivat alimpaan ja ylimpään tuloviidennekseen kuuluvat kotitaloudet. Eri tukimuodot sen sijaan jakautuivat selvästi eri tavoin erituloisille kotitalouksille.
Korkovähennysetuudesta hyvätuloiset saivat suurimman osan. Siitä hyvätuloisimman tuloviidenneksen osuus oli kolmannes ja toiseksi hyvätuloisimman neljännes, kun alimman viidenneksen kotitaloudet saivat etuudesta vajaat yhdeksän prosenttia.
Asumistuki taas oli vielä selvemmin pienituloisten tukimuoto. Asumistuesta pienituloisimman viidenneksen kotitaloudet saivat lähes 60 prosenttia ja hyvätuloisimman vain kaksi prosenttia.
Omistusaravalainojen alikorkotuki kohdistui enimmäkseen pieni- ja keskituloisille, mutta asp-lainojen korkotuki vähennysetuuttakin selvemmin hyvätuloisille. Ylimpään tuloviidennekseen kuuluvat kotitaloudet saivat siitä 43 prosenttia. Korkotukien osuus koko tuesta vuonna 1990 oli noin viidennes.
Vuosien 2008 ja 2016 osalta kuviot näyttävät hyvin erilaiselta. Vuonna 2008 kotitaloudet saivat vähennysetuutta reaalisesti 13 prosenttia vähemmän kuin vuonna 1990 ja vuonna 2016 vähennysetuuden määrä oli vain 14 prosenttia vuoden 1990 määrästä.
Vuosina 2007–2008 korkotaso (12 kuukauden euribor) oli jonkin aikaa 4–5 prosentin tienoilla, mutta on sen jälkeen selvästi alentunut ja laski vuoden 2016 aikana jopa negatiiviseksi. Lisäksi vähennysetuuden pienenemiseen on vuoden 2015 jälkeen vaikuttanut vähennysoikeuden rajoittaminen.
Kuvio 5. Asumisen tuen jakautuminen tuloviidenneksittäin 2016
Vuonna 2016 etuus jakautui vuoteen 1990 verrattuna hieman epätasaisemmin hyvätuloisille kotitalouksille, sillä ylimmän viidenneksen taloudet saivat siitä 35 ja toiseksi ylimmän 24 prosenttia. Tämä voi tuntua hieman oudolta, koska aiemmin etuuden määriin vaikutti myös verotuksen progressio, kun vähennykset tehtiin veronalaisesta tulosta. Nykyäänhän korot vähennetään pääomatulosta tai niiden puuttuessa alijäämähyvityksenä ansiotulojen veroista.
Eniten kuvioissa kuitenkin kiinnittää huomiota asumistukien kasvu. Asumistukien määrä kasvoi vuodesta 1990 reaalisesti kaksi ja puoli -kertaiseksi vuonna 2008 ja yli nelinkertaiseksi vuonna 2016. Kaikkiaan asumistukia maksettiin vuonna 2016 lähes 1,9 miljardia euroa ja siitä alimman tuloviidenneksen osuus oli 76 prosenttia.
Toiseksi alimman viidenneksen kotitaloudet saivat tuesta 15 prosenttia, mutta sitä hyvätuloisemmat kotitaloudet yhteensä vain vajaat yhdeksän prosenttia. Asumistuet kohdistuivat siis vuoteen 1990 verrattuna entistä enemmän pienituloisille kotitalouksille.
Nuorille, yksinhuoltajille ja nuorille lapsiperheille eniten tukea
Kuvioissa 6 ja 7 on kuvattu tukien jakautumista kotitalouden viitehenkilön iän mukaan. Tukimäärät on laskettu kaikkia kotitalouksia kohti ja ”muuhun tukeen” sisältyi vuonna 1990 asp-korkotuki ja asuntovähennys, jonka nuoret ensiasunnonhankkijat saattoivat valita vuosina 1990–1991 osittain korkovähennysten sijasta (Matala 1993 s. 49–50).
Keskimääräinen tuki kotitaloutta kohti on pienentynyt 13 prosenttia eli 115 euroa. Lukuja tarkasteltaessa kannattaa muistaa, että kotitalouksien lukumäärä erityisesti vanhimmissa ikäluokissa on kasvanut.
Asumistukea sai 333 300 kotitaloutta vuonna 1990 ja 662 150 kotitaloutta vuonna 2016. Asumistukea saaneiden talouksien lukumäärä siis kaksinkertaistui tänä aikana.
Neljännes kaikista kotitalouksista sai asumistukea vuonna 2016, kun asumistuensaajia vuonna 1990 oli 15 prosenttia kotitalouksista. Eniten kasvoi sekä nuorimpien kotitalouksien lukumäärä että osuus tuensaajista. Alle 25-vuotiaiden kotitalouksista 136 600 eli neljä viidestä sai asumistukea, kun vuonna 1990 sen ikäisistä tuensaajia oli kolmannes. Kotitalouksista, joiden viitehenkilö oli 25–34-vuotias, sai asumistukea 141 700 eli 34 prosenttia, kun vastaava osuus vuonna 1990 oli 17 prosenttia.
Kuitenkin myös keski-ikäisiä asumistuensaajia oli selvästi aiempaa enemmän. Vuonna 2016 kotitalouksista, joiden viitehenkilö oli 45–54-vuotias, sai asumistukea 101 800 kotitaloutta eli 23 prosenttia, kun vuonna 1990 sen ikäisistä asumistuensaajia oli vain yhdeksän prosenttia.
Yhden aikuisen taloudet saivat useimmin asumistukea sekä vuonna 1990 että 2016. Asumistukea sai vuonna 1990 yksinhuoltajista 50 ja yksinasuvista 21 prosenttia ja vuonna 2016 yksinhuoltajista 58 ja yksiasuvista 34 prosenttia.
Suhteellisen paljon kasvoi myös asumistukea saaneiden lapsettomien parien lukumäärä. Vuonna 1990 kahdeksan prosenttia lapsettomista pareista sai asumistukea, kun vastaava osuus vuonna 2016 oli 16 prosenttia. Lapsiperheistä sai asumistukea 11 prosenttia vuonna 1990 ja 14 prosenttia vuonna 2016.
Eniten asumistukea saivat yksinhuoltajat ja nuoret lapsiperheet. Yksinhuoltajatalouksilla keskimääräinen asumistuki vuonna 2016 oli 4 970 euroa ja lapsiperheillä, joissa oli alle kouluikäisiä lapsia, 3 870 euroa tukea saanutta kotitaloutta kohti.
Korkovähennysetuutta sai 37 prosenttia kotitalouksista vuonna 1990 ja 33 prosenttia vuonna 2016. Vähennysetuuden jakautuminen elinvaiheittain ei juuri muuttunut. Elinvaiheesta riippumatta oli kotitalouksien saaman etuuden reaalimäärä vuonna 2016 reilusti alle viidennes vuoden 1990 määrästä.
Pääkaupunkiseudulla aiempaa enemmän tuen saajia
Aiempaa suurempi osuus asumistuesta kohdistuu pääkaupunkiseudun kotitalouksille. Kun vuonna 1990 pääkaupunkiseudun taloudet saivat asumistuesta 18 prosenttia, oli vastaava osuus 23 prosenttia vuonna 2016.
Asumistuensaajia oli 25 prosenttia pääkaupunkiseudun kotitalouksista vuonna 2016 eli yhtä suuri osuus kuin koko maassa keskimäärin. Vuonna 1990 asumistuensaajia oli pääkaupunkiseudulla suhteessa hieman koko maata vähemmän, 13 prosenttia kotitalouksista, kun koko maassa tuensaajia oli 15 prosenttia.
Pääkaupunkiseudulla asumistukea maksettiinkin eniten, 3 100 euroa vuodessa tuensaajaa kohti, mikä oli yhdeksän prosenttia enemmän kuin koko maassa. Vähiten asumistuensaajia oli Ahvenanmaalla, 15 prosenttia ja muualla Helsinki-Uusimaalla, 18 prosenttia kotitalouksista.
Asumisen tuet vaikuttavat kotitalouksien asumismenoihin ja asumisvalintoihin sekä asuntotuotantoon ja muodostavat huomattavan osan valtion ja kuntien menoista. Siksi on ymmärrettävää, että ne ovat aina herättäneet paljon keskustelua.
Eräs keskustelunaihe liittyy siihen, kohdistuvatko tuet sinne mihin ne on tarkoitettu. Aiemmin tämän keskustelun pääkohde ovat olleet korkovähennykset ja niiden vaikutukset asuntohintoihin, mutta viime vuosina lähinnä asumistukien vaikutukset vuokriin. Tukiin liittyy myös esimerkiksi alue- ja työvoimapoliittisia näkökohtia (Antikainen ym. s. 19-22). Näihin kysymyksiin ei tässä ole ollut tarkoitus puuttua, vaan tarkastella lyhyesti, miten tukien jakautuminen on muuttunut erityyppisen kotitalouksien kesken.
Sikäli kuin asuntopolitiikan tavoitteena on ollut kohdistaa tukea ensisijassa pienituloisille ja nuorille kotitalouksille siinä ilmeisesti on onnistuttu (Ympäristöministeriö 2015 s.12). Välttämättä siihen ei kuitenkaan ole päädytty pelkästään tietoisten ratkaisujen avulla, vaan kehitykseen ovat vaikuttaneet myös markkinatilanteen muutokset, joihin ovat vaikuttaneet kansainvälinen talouskehitys ja esimerkiksi EKP:n harjoittama elvyttävä rahapolitiikka.
Asumismenojen kalleudesta johtuva tuen tarve taas on itsessään oire markkinoiden epätasapainosta, johon voidaan vaikuttaa pikemminkin tarjontaa lisäävillä toimilla kuin tässä tarkasteltujen kysyntätukien avulla.
Timo Matala on yliaktuaari Tilastokeskuksen väestö -ja elinolotilastot -yksikössä.
Lähteet:
Antikainen Janne, Laakso Seppo, Lönnqvist Henrik, Pyykkönen Sinikukka, Soininvaara Ilppo (2017): Asuntopolitiikan kehittämiskohteita. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2017
Huhtala Ville-Valtteri, Kekäläinen Antti, Noro Kirsi (2017): Asumisen tuet vuokralaisen näkökulmasta. PTT raportteja 257. Helsinki 2017
Kela (2017): Kelan tilastollinen vuosikirja 2016. Helsinki 2017
Kela (2018): Kelan asumistukitilasto 2017. Helsinki 2018
Kari Seppo, Heikkilä Tuomo, Junka Teuvo, Kröger Outi, Mustonen Esko, Rauhanen Timo, Virtanen Sari, Östring Timo (2004):Verotuet suomessa vuosina 1985-2002. VATT-keskustelualoitteita 353. Helsinki 2004
Kröger Outi, Rauhanen Timo (2010): Verotuet Suomessa 2009. Vatt valmisteluraportit. Helsinki 2010
Matala Timo (1993): Asumisen tuki ja aravavuokralaiset. Tilastokeskuksen tutkimuksia 199. Helsinki 1993.
Tilastokeskuksen tutkimuksia 155. Helsinki 1989.
Tilastokeskus, kulutustutkimus 1990.
Tilastokeskus, tulonjakotilasto.
VM/Vatt (2017): Verotuet 2016-2018e
https://vm.fi/documents/10623/307601/Verotuet+2016-2018e/cda01591-119c-465c-aaf1-b566061dce47/Verotuet+2016-2018e.pdf
Ympäristöministeriö (2015): Asumisen tuki-ja verojärjestelmien vaikuttavuus. Ympäristöministeriön raportteja 4/2015.
Tutustu myös Oma talous –laskuriin. Voit verrata oman kotitaloutesi tuloja, kulutusta ja varallisuutta muihin samassa tai eri elämäntilanteessa oleviin kotitalouksiin. Pääset laskuriin tästä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.