Palveluasumisessa miljardien markkinat
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan ikääntyneiden ja erityisryhmien palveluasumisen piirissä oli lähes 70 000 asiakasta vuonna 2016. Heistä yli 47 000 oli vähintään 65 vuotta täyttäneitä. Asiakkaisiin kuuluu myös kehitysvammaisia, mielenterveys- ja päihdekuntoutujia ja muita erityisryhmiin luettavia alle 65-vuotiaita.
Palveluasuminen käsittää asunnon ja asumiseen sisältyvät palvelut. Palveluasuminen on tavallaan avohuollon kotipalvelujen ja laitoshoidon välimuoto niille, jotka tarvitsevat asumisessaan päivittäin ulkopuolista apua.
Palveluasumista voi olla ryhmä- ja palvelukodissa tai palvelutalossa, jossa asukkaalla on käytössä oma huoneisto, vuokralla tai omistusasuntona.
Asunnostaan ja siihen liittyvistä kustannuksista asukas vastaa itse. Vuokra-asunnossa asukkaalla on huoneenvuokralain mukainen vuokrasopimus.
Lisäksi asukkaat käyttävät asumista tukevia palveluja tarpeensa mukaan. Niihin voi kuulua hoito- ja hoivapalveluja, kuntoutusta, kodinhoitoapua, ateriapalvelua, henkilökohtaiseen hygieniaan liittyviä palveluja ja muuta arkiaskareissa avustamista.
Tavallisissa palvelutaloissa ei ole henkilökuntaa öisin, mutta kun asukkaan kunto on huonompi ja hoidon tarve on suurempi, puhutaan tehostetusta tai tuetusta palveluasumisesta. Tehostetussa palveluasumisessa henkilökunta on paikalla ympäri vuorokauden.
Tuetussa palveluasumisessa henkilökunta on paikalla päivisin ja yöhoito järjestetään sovittuina käynteinä tai turvahälytyksillä.
Palvelujen tarve lisääntyy
Palveluasumisen kysyntä on kasvanut väestön vanhenemisen vuoksi.
Palvelutarpeeseen vaikuttaa erityisesti 75 vuotta täyttäneiden määrä. Vuonna 2017 heitä oli 501 800, mikä oli 161 400 enemmän kuin vuosituhannen vaihteessa. Suomalaisten keskimääräisen eliniän pidentymisestä kertoo se, että 85 vuotta täyttäneiden määrä on liki kaksinkertaistunut 2000-luvulla.
Palvelutarvetta lisääviä tekijöitä ovat ikääntymisen myötä yleistyvä dementia, tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä yksin asuvien vanhusten määrän kasvu.
Väestöennusteiden mukaan 75 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa 800 000:een vuoteen 2030 mennessä.
Palvelutarve on lisääntynyt myös kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien puolella sitä mukaa kun laitoshoitoa on purettu.
Kunnat ulkoistavat palvelujaan
Palveluasumista järjestävät ja rahoittavat Suomessa pääosin kunnat, vaikka yksityiseen palvelutaloon voi päästä myös itse maksavana asiakkaana.
Julkisrahoitteisten markkinoiden arvoa kuvaava kuntien palvelukysyntä oli 3,6 miljardia euroa vuonna 2017, kun mukaan luetaan ikääntyneiden ja erityisryhmien palveluasumisessa päivätoiminta ja määrätyt palveluasumiseen kuuluvat tukipalvelut.
Vuosina 2015–17 kuntarahoitteisen palveluasumisen kysyntä kasvoi Tilastokeskuksen kuntataloustilastojen mukaan 260 miljoonalla eurolla. Kasvu oli rahamääräisesti suurinta ikääntyneiden tehostetussa palveluasumisessa, mutta suhteellisesti nopeinta vammaisten asumispalveluissa. Samanaikaisesti ikääntyneiden ja vammaisten laitoshoidon kysyntä pieneni selvästi. (Taulukko 1)
2015, milj. euroa | 2016, milj. euroa | 2017, milj. euroa | Kasvu 2015–17, % | |
---|---|---|---|---|
Laitoshoito | 813,3 | 689,8 | 602,2 | -26,0 |
- Ikääntyneet | 654,1 | 549,1 | 472,5 | -27,8 |
- Vammaiset | 159,2 | 140,7 | 129,7 | -18,5 |
Tehostettu asumispalvelu | 2 398,9 | 2 547,2 | 2 581,1 | 7,6 |
- Ikääntyneet | 1 710,5 | 1 821,2 | 1 832,5 | 7,1 |
- Vammaiset | 688,4 | 726,0 | 748,6 | 8,7 |
Tavanomainen asumispalvelu, yms. | 947,1 | 945,4 | 1 026,0 | 8,3 |
- Ikääntyneet | 299,3 | 299,0 | 328,1 | 9,6 |
- Vammaiset | 647,8 | 646,4 | 698,0 | 7,7 |
Palvelutalo- ja asumispalvelut | 3 346,0 | 3 492,6 | 3 607,1 | 7,8 |
Yhteensä | 4 159,3 | 4 182,4 | 4 209,3 | 1,2 |
Lähteet: Kuntataloustilasto, Tilastokeskus; Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith.
Kunnat voivat tuottaa palvelut itse tai ostaa niitä yksityisiltä palveluntuottajilta tai muilta julkisyhteisöiltä, kuten kuntayhtymiltä.
Kunnat eivät ole pystyneet kuitenkaan lisäämään omaa palvelutuotantoaan palvelujen kysyntää vastaavaksi, mikä on johtanut asumispalvelujen ulkoistuksiin. Ulkoistukset alkoivat jo 2000-luvun alussa, mutta kehitys on kiihtynyt 2010-luvulla.
Kuntien oman tuotannon osuus ikääntyneiden ja erityisryhmien asumispalveluista oli enää 34 prosenttia vuonna 2017. Ostettu tuotanto oli 66 prosenttia, josta ostot yksityisillä palveluntuottajilla olivat 41 prosenttiyksikköä. (Kuvio 1)
Myös kuntayhtymille ulkoistetun palvelutuotannon merkitys on lisääntynyt, kun kunnat ovat perustaneet maakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymiä.
Maakunnittain tarkasteltuna yksityisten palvelun tuottajien markkinaosuus oli tehostetussa palveluasumisessa suurin – yli 50 prosenttia – Etelä-Savossa, Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä. Kuntayhtymien osuus palvelutuotannosta oli sen sijaan yli 50 prosenttia Pohjois-Karjalassa, Etelä-Karjalassa, Kainuussa ja Keski-Pohjanmaalla. (Kuvio 2)
Lähteet: Kuntataloustilasto, Tilastokeskus; Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith.
Yksityistä palveluasumista ostettu 1,6 miljardilla
Rahamääräisesti yksityisten ostopalvelujen arvo oli 1,5 miljardia euroa vuonna 2017, kun ostopalveluihin liittyvä piilevä viiden prosentin arvonlisävero lasketaan mukaan. Luvut eivät sisällä palveluseteleitä, jotka nostavat yksityisten palveluntuottajien markkinaosuutta lähes 120 miljoonalla eurolla.
Vuonna 2017 palveluseteleitä käytti asumispalveluissa 71 kuntaorganisaatiota.
Kasvava palveluasumisen kysyntä ja kuntien palvelutuotannon ulkoistukset ovat johtaneet siihen, että yksityinen palvelutalo- ja asumispalvelubisnes on tällä hetkellä Suomen yksi ripeimmin kasvavista toimialoista. Tilastokeskuksen yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastojen mukaan toimialan yritysten työllisyys lisääntyi 31 prosenttia ja liikevaihto peräti 47 prosenttia vuosina 2013–17.
Yritysten rinnalla palveluasumista tuotetaan järjestöpohjaisesti, vaikka järjestöjen toiminta on pienentynyt palvelutuotannon yhtiöittämisen ja yrityskauppojen myötä. Yhtiöittämisellä on haluttu erottaa kaupallinen toiminta hallinnollisesti järjestöjen yleishyödyllisestä toiminnasta, mikä on mahdollistanut osallistumisen kuntien julkisia hankintoja koskeviin kilpailutuksiin.
Ikääntyneiden, vammaisten ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa toimi yhteensä noin 1 360 yritysten ja järjestöjen toimipaikkaa vuonna 2016. Niiden työllisyys oli 24 200 henkilöä ja arvioitu liikevaihto 1,62 miljardia euroa. Alan työllisyydestä ja liikevaihdosta yritysten toiminta oli jo 69 prosenttia, sillä järjestömuotoisen toiminnan merkitys on supistunut koko ajan.
Markkinat liukuvat harvojen käsiin
Alan yritysten määrä on kääntynyt laskuun, vaikka toimipaikkojen määrä on lisääntynyt.
Kehityksen taustalla on markkinoiden uusjako ja yritysten uusperustannan väheneminen. Koti- ja ulkomaisten pääomasijoittajien haltuun päätyneet suuret hoiva-alan yritykset ovat kasvattaneet kokoaan uusia toimintayksiköitä perustamalla ja ostamalla paikallisia pk-yrityksiä.
Palveluasumisen keskittymiskehitys käynnistyi jo viime vuosikymmenen lopussa, ja se on kiihtynyt viime vuosina. Tilastokeskuksen aloittaneiden ja lopettaneiden yritysten tilaston mukaan toimintansa aloittaneiden määrä on romahtanut vuodesta 2008 ja toimintansa lopettaneiden määrä on ylittänyt uusien yritysten määrän (Kuvio 3).
Todellisuudessa toimintansa lopettaneiden yritysten määrä on korkeampi kuin Tilastokeskuksen yritystilastoista ilmenee, sillä yrityskauppa ei näy heti ostetun yrityksen lopettamisena tai sulautumisena ostavaan yritykseen.
Yrityskauppojen kohteena olleet, muodollisesti itsenäiset yhtiöt voivat olla 1-2 vuotta ostavan yrityksen tytäryhtiöinä, ennen kuin ne sulautetaan uuteen yritykseen.
Pienten asumispalveluja tuottavien yritysten määrä vähenee myös, kun yrittäjät lopettavat toimintansa eläköitymisen vuoksi eikä toiminnalle löydy jatkajia. Markkinoilla kysyntä kasvaa eniten tehostetussa palveluasumisessa, mutta pienten yritysten toimitilakapasiteetti ja henkilömitoitukset eivät riitä kattamaan toiminnasta aiheutuvia kustannuksia ilman mittavia lisäpanostuksia.
Alan keskittymistä on vauhdittanut viime vuosina sote-uudistus ja sen toteuttamiseen liittynyt epävarmuus. Kasvua on haettu rakennuttamalla kiinteistöjä. Aluksi palvelutarpeesta keskustellaan kuntien kanssa. Sitten varataan tontti ja haetaan kohteelle kiinteistösijoittaja. Yritykset voivat myös ”salkuttaa” yhteen useita rakennushankkeita.
Keskittyminen ei ole välttämättä pahasta
Pk-yritysten merkityksen pienentyminen ja palveluasumisen keskittyminen entistä enemmän suuriin yrityksiin nähdään usein vain kielteisenä asiana. Keskustelussa unohdetaan, että kehitys voi olla seurausta luonnollisesta yritysten ekosysteemissä tapahtuvasta luovasta tuhosta, mikä mahdollistaa palvelutarjonnan määrällisen kasvun ja toiminnan laadullisen parantumisen.
Yrityskoon kasvu lisää toiminnan luotettavuutta palveluasumisessa, sillä 10–15 paikan toimintayksikkö voi olla liian pieni ja haavoittuvainen. Pienten paikallisesti toimivien yritysten ja järjestöjen ongelmina ovat rajalliset voimavarat ja riippuvuus yhdestä kuntaostajasta. Tämä voi aiheuttaa uskottavuusongelmia toiminnan jatkumisesta, vaikka hoivapalvelujen taso olisi muuten hyvää.
Palvelutalojen rakentamisbuumi
Tilastokeskuksen rakennuskantatilastojen mukaan palveluasumisessa oli arviolta runsaat 3 000 rakennusta, joiden kerrosala oli 3,2 miljoonaa neliömetriä vuonna 2016.
Rakennuksista oli yritysten, yrittäjien ja yksityishenkilöiden omistuksessa noin 46 prosenttia. Järjestöt omistivat kerrosalasta 30 prosenttia. Kuntien ja valtion suoran omistuksen osuus ilman yhtiömuotoa oli 24 prosenttia.
Asuntojen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn mukaan varsinaisia ikääntyneille ja erityisryhmille tarkoitettuja asuntoja oli vajaat 71 700 vuonna 2017. Niistä 58 600 oli ikääntyneiden tehostetun tai tuetun palveluasumisen piirissä.
Kaikista palveluasunnoista 82 prosenttia oli ARA-rahoitteisia. Vapaarahoitteisten palveluasuntojen suhteellinen osuus jäi vielä 18 prosenttiin.
Pääosa palvelutaloista on pystytetty 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla, mutta 1990-luvun hiljaiselon jälkeen hoivatalojen rakentaminen on kiihtynyt (Kuvio 4). Syinä ovat palvelutarpeen lisääntyminen ja siirtyminen laitoshoidosta tehostettuun palveluasumiseen samalla, kun kunnat ryhtyivät kilpailuttamaan palvelutuotantoa ja myöntämään palveluseteleitä asumisen sisältäviin sosiaalipalveluihin.
Vaarana asuntojen ylitarjonta?
Viime vuosina palveluasuntoja on rakennettu niin kiivaasti, että niistä voi syntyä tulevaisuudessa ylitarjontaa. Riskiä lisää se, että 65–74-vuotiaiden määrä on kääntymässä laskuun ja 75–84-vuotiaiden määrä alkaa pienentyä 2030-luvulla. Runsas asuntotuotanto on alentanut ikääntyneiden vapaarahoitteisten palveluasuntojen käyttöastetta joissakin maakunnissa jo nyt alle 70 prosenttiin.
Ylitarjonnan taustalla ovat osin kiinteistösijoitusyhtiöt ja -rahastot, jotka ostavat ja rakennutettavia uusia kohteita sijoitussalkkuunsa. Ne toimivat vain kiinteistöjen omistajana ja vuokranantajina. Vuokralaisina ovat yksityiset ja kunnalliset palveluntuottajat.
Hoiva-alalla kiinteistösijoittajia kiinnostavat hyvät vuokratuotot ja pitkäaikaiset, yli kymmenen vuoden mittaiset vuokrasopimukset.
Päävastuu kunnilla
Tähän asti kunnat ovat olleet palvelutalojen rakentamisessa kuitenkin keskeisessä asemassa. Ne ovat päättäneet, tuotetaanko asumisen sisältävät sosiaalipalvelut omana työnä, kuntien välisenä yhteistyönä kuntayhtymissä vai ostetaanko palvelut yksityisiltä palvelutuottajilta, jolloin kyseeseen tulevat palvelujen kilpailuttaminen tai hankinta palvelusetelimallilla asiakkaan valintaan nojautuen.
Kunnat voivat toimia itse rakennuttajina, minkä lisäksi ARAn avustusmuotoisen rahoituksen saanti on edellyttänyt kunnan sosiaali- ja terveystoimen puoltamaa lausuntoa, jos palvelutalojen rakennuttajina toimivat yksityiset yleishyödylliset yhteisöt. Kunnat vastaavat paikallistasolla omasta tonttipolitiikastaan ja myös alueensa yksityiskohtaisemmasta kaavoituksesta ohjaamalla rakentamista.
Kirjoittaja toimii tutkijana omistamassaan yrityksessä (Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith)
Lähteitä:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA: Erityisryhmien asuntomarkkinakatsaus, 12/09/2017, Helsinki 2017
Lith, Pekka: Palveluasumisen markkinat Suomessa, Tilastollinen selvitys toimialan palvelukysynnästä, palveluntuottajista ja kiinteistöistä, Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith, Helsinki 2018
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL: Kotihoito ja sosiaalihuollon asumispalvelut 2016, Tilastoraportti 42/2017, Helsinki 2017
Tilastokeskus: Alueellisen yritystoimintatilaston, kansantalouden tilinpidon, kuntataloustilaston, oikeustilaston, väestötilaston, yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilaston ja rakennuskantatilaston tietoja 2000-luvulta
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.