Sähköpyöräilystä ei toistaiseksi ole aiheutunut uhkaa liikenneturvallisuudelle
Iltasanomat uutisoi 29.4.2018 julkaistussa artikkelissaan[1], että sähköpyörien suosio tappaa Hollannissa ja että pyöräilijöitä kuolee jo enemmän kuin autoilijoita. Sähköpyöräilijöitä kuoli 57 Alankomaiden tilastoviraston mukaan vuonna 2017. Yhteensä pyöräilijöitä menehtyi vuonna 2017 Alankomaissa 206[2].
Suomessa vastaavana aikana kuoli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukana 22 polkupyöräilijää ja loukkaantui 656 pyöräilijää.[3] Keskimäärin Suomessa loukkaantuu noin 800 ja kuolee 20–30 pyöräilijää vuosittain.
Suomessa sähköpyörien tuonti- ja myyntimäärät ovat vielä pieniä suhteessa perinteisiin lihasvoimalla liikutettaviin polkupyöriin ja suhteellinen osuus henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista on toistaiseksi pysynyt vähäisenä.
Suomessa myydään vuosittain noin 300 000 polkupyörää[4]. Tullin tilastojen mukaan vuonna 2017 maahan tuotiin noin 6 000 kappaletta 250 watin sähkömoottorilla varustettua polkupyöriä. Ulkomailta tuotujen polkupyörien lisäksi kotimaassa valmistetaan sähkömoottorilla varustettuja polkupyöriä valmistajan oman ilmoituksen mukaan noin 3 000 kappaletta vuodessa.
Elokuun lopussa ajoneuvokannassa oli rekisteröitynä yhteensä 53 nopeaa sähkömoottorilla varustettua polkupyörää. Kevyiden sähköajoneuvojen tuontimäärää ei ole selvitetty tätä artikkelia varten.
Erilaiset sähkömoottorin voimalla tai sähkömoottorin avustamana liikkuvat ajoneuvot voidaan jakaa toimintaperiaatteen ja nopeuden perusteella viiteen eri luokkaan[5]. Näitä ovat:
- kevyet sähköajoneuvot, joiden huippunopeus on korkeintaan 15 km/h
- isommat kevyet sähköajoneuvot, joiden huippunopeus on 25 km/h
- sähköavusteiset polkupyörät, joiden moottori toimii ainoastaan poljettaessa
- moottorilla varustetut polkupyörät, joiden moottori saa toimia ilman polkemista ja, jotka tulee vakuuttaa
- yli 25 km/h kulkevat sähkömoottorilla varustetut polkupyörät, jotka tulee rekisteröidä mopoiksi ja vakuuttaa.
Onnettomuustietojen yhteydessä kevyitä sähköajoneuvoja käsitellään yhtenä ryhmänä ja sähköavusteisia ja sähköpolkupyöriä yhtenä. Käytettävissä olevasta aineistosta ei voida tehdä tarkempaa erottelua.
Onnettomuuksissa piikki vuonna 2016
Vuosina 2009–2017 ja vuoden 2018 syyskuuhun mennessä – 2017 ja 2018 tiedot vielä ennakollisia – on sattunut 31 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa on ollut mukana joku edellä luetelluista sähkömoottorilla varustetuista kulkuneuvoista. Eniten onnettomuuksia eli 10 on sattunut vuonna 2016.
Onnettomuuksista 29:ssä on ollut mukana sähkömoottorilla varustettu polkupyörä, kahdessa muussa on ollut mukana kevyt sähköajoneuvo. Vuosina 2009, 2011 ja 2014 ei sattunut yhtään henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, jossa olisi ollut mukana sähkömoottorilla varustettu polkupyörä tai kevyt sähköajoneuvo.
Tarkastelluista onnettomuuksista suurimmassa osassa sähkömoottorin olemassaololla ei ole voitu poliisin tietojen perusteella sanoa olleen juuri vaikutusta.
Kahdessa tapauksessa on raportoitu polkupyöräilijän kovasta vauhdista, mutta lopuissa tapauksissa on kyseessä ollut havaintovirhe ja epäselvyys väistämisvelvollisuudesta. Lisäksi vastapuolena on ollut useimmiten ajoneuvo, jossa ajoneuvon kuljettaja on ollut onnettomuuden vaikutuksilta suojassa.
Onnettomuuden vastapuolena on ollut useimmin henkilöautoilija (21). Neljässä tapauksessa vastapuolena on ollut toinen polkupyöräilijä ja kahdessa pakettiauto. Yhdessä tapauksessa vastapuolena on ollut mopoautoilija ja yhdessä sähköpolkupyöräilijä on aiheuttanut onnettomuuden yksin ilman vastapuolta.
Kevyiden sähköajoneuvojen onnettomuuksissa yhdessä onnettomuudessa vastapuolena oli henkilöautoilija ja toinen onnettomuus oli yksittäisonnettomuus ilman vastapuolta.
Onnettomuuksissa, joissa sähköajoneuvo on ollut mukana, on loukkaantunut 32 henkilöä ja kuollut yksi henkilö. Henkilövahingon kärsineet ovat olleet itse sähkömoottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa kuljettaneita henkilöitä tai muita onnettomuudessa osallisina olleita polkupyöräilijöitä.
Henkilövahingon kärsineistä suurin osa on ollut 45-vuotiaita tai vanhempia. Miesten ja naisten osuudet ovat lähes yhtä suuret. Henkilövahingon kärsineistä miehiä oli 19 ja naisia 14.
Ikäryhmä | Mies | Nainen | Yhteensä |
---|---|---|---|
10–14 | 1 | 1 | |
25–34 | 1 | 1 | 2 |
35–44 | 3 | 3 | |
45–54 | 4 | 4 | 8 |
55–64 | 2 | 3 | 5 |
65–74 | 2 | 3 | 5 |
75– | 6 | 3 | 9 |
Yhteensä | 19 | 14 | 33 |
Lähde: Tilastokeskus, tieliikenneonnettomuustilasto
Kirjoittaja työskentelee yliaktuaarina innovaatiot, liikenne ja matkailu -vastuualueella Tilastokeskuksen yritystilastot -yksikössä.
[1] https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005661115.html
[2] https://www.cbs.nl/en-gb/news/2018/17/more-deaths-among-cyclists-than-car-occupants-in-2017
[3] https://tieliikenneonnettomuudet.stat.fi:443/PXWeb/sq/ce5c7d86-8c4b-4ea0-a82f-95fd23cf45e9
[4] http://www.sss.fi/2017/07/sahkopyorien-suosio-kasvaa-nopeasti-osuus-pyoramyynnista-parin-prosentin-luokkaa/
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.