Taksiliikenteen tarjonnassa ei suurta mullistusta sääntelyn vapauttamisen jälkeen
Taksiliikennettä säätelevä laki uudistui Suomessa 1.7.2018 ja sen seurauksena ala vapautui suuresta osasta säännöstelyä. Aikaisemmin luvat taksiliikenteeseen myönsi toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja yksi lupa oikeutti harjoittamaan tilausliikennettä yhdellä henkilöautolla.
Hinnoittelu oli säädeltyä ja takseilta edellytettiin ajovuorojärjestyksen noudattamista ja pysyvän asemapaikan määrittelyä. Näillä pyrittiin takaamaan taksien saatavuus kaikkina vuorokauden aikoina. Laissa määrättiin myös kuntakohtainen taksilupien enimmäismäärä.
Uudessa liikennepalvelulaissa ei ole päivystysvelvoitetta, hinnoittelu on vapaata ja asemapaikkavelvoitteesta on luovuttu. Lisäksi taksiliikennelupa on yrityskohtainen ja tätä kautta autojen määrää ei ole rajoitettu.
Aikaisemmin tilausliikennettä piti hoitaa henkilöautolla, mutta uudistuneen lainsäädännön mukaan taksiliikennettä saa harjoittaa henkilöautolla, pakettiautolla, kuorma-autolla, kolmipyörällä tai kevyellä ja raskaalla nelipyörällä. Alan vapautumisesta huolimatta taksiliikenteessä käytettävä ajoneuvon käyttötiedoksi on edelleen merkittävä ”luvanvarainen käyttö”.
Tässä artikkelissa arvioin taksipalveluiden tarjontaa ja sen muutoksia luvanvaraisessa käytössä olevien henkilöautojen (myöhemmin taksi) määrän muutoksella ja uusien myönnettyjen taksiliikennelupien määrällä. Ajovuorojärjestyksestä luopumisen seurauksia taksien saatavuuteen olen arvioinut taksiyrittäjien itsensä ilmoittamilla palvelutiedoilla.
Ajoneuvojen määrä kasvoi eniten Uudellamaalla
Manner-Suomessa oli syyskuun 2018 lopussa 11 158 taksia, joka on yli tuhat ajoneuvoa enemmän kuin vuoden 2017 lopussa. Suurin kasvu maakuntatasolla tarkasteltuna on ollut Uudellamaalla, jossa syyskuun lopussa oli noin 1 600 (luku korjattu 14.12.) taksia enemmän vuoden 2017 loppuun verrattuna. Seuraavaksi eniten kasvua oli Lapissa, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Etelä-Karjalassa taksien määrä väheni yhdellätoista ja Keski-Pohjanmaalla kirjattiin syyskuussa yksi taksi vähemmän kuin vuoden 2017 lopussa. Eniten takseja asukasta kohden oli Lapissa ja vähiten Kanta-Hämeessä.
Henkilöautot | Myönnetyt taksiliikenne- luvat | ||||
---|---|---|---|---|---|
Luvanvaraisessa käytössä | Taksia / 1 000 asukasta | ||||
Maakunta | Q3/2018 | Q4/2017 | Q3/2018 | Q4/2017 | 1.7–31.11.2018 |
Manner-Suomi | 11 158 | 10 076 | 2,03 | 1,84 | 3 123 |
Uusimaa | 3 573 | 2 981 | 2,16 | 1,8 | 1 656 |
Varsinais-Suomi | 922 | 832 | 1,93 | 1,74 | 224 |
Satakunta | 460 | 422 | 2,09 | 1,91 | 91 |
Kanta-Häme | 265 | 252 | 1,53 | 1,46 | 60 |
Pirkanmaa | 890 | 861 | 1,74 | 1,68 | 148 |
Päijät-Häme | 325 | 297 | 1,62 | 1,48 | 55 |
Kymenlaakso | 296 | 295 | 1,69 | 1,68 | 47 |
Etelä-Karjala | 230 | 241 | 1,77 | 1,86 | 30 |
Etelä-Savo | 387 | 371 | 2,63 | 2,52 | 54 |
Pohjois-Savo | 511 | 496 | 2,07 | 2,01 | 86 |
Pohjois-Karjala | 358 | 355 | 2,2 | 2,18 | 68 |
Keski-Suomi | 551 | 511 | 2 | 1,85 | 93 |
Etelä-Pohjanmaa | 367 | 353 | 1,92 | 1,85 | 48 |
Pohjanmaa | 323 | 297 | 1,79 | 1,64 | 32 |
Keski-Pohjanmaa | 113 | 114 | 1,64 | 1,66 | 11 |
Pohjois-Pohjanmaa | 778 | 690 | 1,89 | 1,68 | 153 |
Kainuu | 186 | 183 | 2,51 | 2,47 | 39 |
Lappi | 622 | 524 | 3,47 | 2,92 | 228 |
Tuntematon | 1 | 1 | – | – | – |
Lupia enemmän kuin takseja
Manner-Suomessa oli marraskuun 2018 lopussa voimassa noin 12 500 taksiliikennelupaa tai ilmoituksenvaraista taksiliikennelupaa. Juuri ennen lakiuudistusta voimassaolevia taksilupia oli Manner-Suomessa 9 560 kappaletta.
Lakimuutoksen jälkeen lupia oli myönnetty Manner-Suomessa 3 123. Eniten lupia myönnettiin Uudellamaalla ja seuraavaksi eniten Varsinais-Suomessa ja Lapissa. Vähiten lupia on myönnetty Keski-Pohjanmaalla, vain 9 uutta taksiliikennelupaa lakimuutoksen jälkeen. Lupia on peruutettu marraskuun 2018 loppuun mennessä 273.
Lupien määrä ylittää taksien määrän yli tuhannella ja mahdollisia syitä tähän epäsuhtaan on, että liikennettä harjoitetaan muilla kuin henkilöautoilla, tai henkilöautojen käyttötietoa ei ole ilmoitettu ajoneuvorekisterinpitäjälle.
On myös mahdollista että yritykselle on haettu taksiliikennelupa, mutta liikennöintiä ei ole aloitettu, kuten Yleisradio elokuisessa artikkelissaan kertoo tai vanhaa taksiliikennelupaa ei ole irtisanottu vaikka toiminta on lopetettu.
Taksiyrittäjillä vapaus valita ajoaikansa
Luvanvaraisessa käytössä olevien henkilöautojen tai taksiliikennelupien määrän kasvu ei automaattisesti tarkoita sitä, että takseja olisi aikaisempaa enemmän tarjolla – ainakaan kaikkina vuorokauden aikoina ja kaikkialla.
Lakimuutoksen myötä taksiyrittäjillä on vapaus valita ajoaikansa ja ajopäivänsä vapaasti, mikä voi käytännössä aiheuttaa ajallista tai paikallista tarjonnan puutetta.
Liikennepalvelulain mukaan liikkumispalvelujen tarjoajien tulee tallentaa palveluidensa olennaiset tiedot NAP-liikkumispalvelukatalogiin. Olennaisia tietoja ovat tunnistetietojen ohella mm. tiedot alueista, joilla palvelua tarjotaan, esteettömyystiedot ja tiedot päivistä ja kellonajoista, jolloin palvelu on saatavilla.
Joulukuun alussa liikkumispalvelukatalogiin oli kirjattu 1 473 taksiliikennettä harjoittavan yrityksen tiedot ja näistä tiedot palveluajankohdista 1 174 yritykselle.
Maanantaista sunnuntaihin operoi 1 031 yritystä, maanantaista lauantaihin 25 yritystä ja vain arkipäivisin oman ilmoituksensa mukana operoi 96 yritystä.
Maanantaista sunnuntaihin operoivista yrityksistä 931 eli valtaosa ilmoitti operoivansa 24 tuntia vuorokaudessa. Toisaalta lähes kymmenen prosenttia ilmoitti ajavansa vain arkisin.
Ympäri vuorokauden | Muut palveluajat | Ei tietoja | Kaikki yhteensä | |
---|---|---|---|---|
Arkisin | 9 | 87 | 96 | |
Ma–la | 5 | 20 | 25 | |
Ma–su | 931 | 100 | 1 031 | |
Muu | 7 | 15 | 22 | |
Ei tietoja | 299 | 299 | ||
Kaikki yhteensä | 952 | 222 | 299 | 1 473 |
Palveluaikoja on kirjattu liikkumispalvelukatalogiin siis vasta osittain. Tietojen karttuessa ja katalogin tullessa kattavammaksi tietoja voidaan analysoida myös alueellisesti ja arvioida tarkemmin, kuinka kysyntä ja tarjonta lopulta kohtaavat.
Kirjoittaja työskentelee yliaktuaarina innovaatiot, liikenne ja matkailu -vastuualueella Tilastokeskuksen yritystilastot -yksikössä.
1] Luvanvaraisista henkilöautoista valtaosaa käytetään taksissa, joten lukemisen helpottamiseksi luvanvaraisiin henkilöautoihin viitataan tässä artikkelissa takseina.
[2] Tilastokeskuksen Moottoriajoneuvokanta-tilasto.
[3] Sisältää taksilupien lopetukset, konkurssit ja edellytyksiä täyttämättömien luvanhaltijoiden lupien peruutukset.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.