Televisio saa kuuden vuosikymmenen jälkeen yhä 60 prosenttia suomalaisista päivittäin äärelleen
Televisio-ohjelmien jakelutekniikassa ja katselutavoissa on tapahtunut 2000- ja 2010-luvuilla suuria muutoksia. Digitaaliset tv-lähetykset käynnistyivät Suomessa vuonna 2001, ja kanavien määrä alkoi lisääntyä.
Suomalainen televisio siirtyi lopullisesti digiaikaan, kun maanpäälliset analogiset lähetysverkot suljettiin syksyllä 2007 ja myös kaapeliverkot siirtyivät täysin digitaaliseen jakeluun seuraavan vuoden keväällä. Näin Suomesta tuli ensimmäinen täysin digitaaliseen tv-jakeluun siirtynyt maa.
Televisioalalle on digitalisoinnin jälkeen tullut runsaasti uusia niin mainontaan kuin tilausmaksuihinkin nojaavia toimijoita. Erityisesti maanpäällisessä televisioverkossa digitalisoituminen lisäsi kanavatarjontaa.
Vuonna 2001 Suomessa oli joukkoviestintätilaston mukaan kymmenen valtakunnallista tv-kanavaa, maksulliset mukaan lukien. Vuonna 2010 määrä oli kasvanut noin kolmeenkymmeneen. Vuonna 2018 kanavia oli jo yli seitsemänkymmentä.
Finnpanelin keräämien tietojen mukaan kotitalouksien käytössä oli vuonna 2017 keskimäärin 17 kanavaa, kaapeli- ja satelliittitalouksilla jokunen enemmän kuin antennitalouksilla. Luvut kuvastavat kotitalouksien tiedostettua kanavamäärää. Määrä on 2000-luvun alusta kasvanut kymmenellä kanavalla.
Digitalisointi on laajentanut erityisesti kaupallista televisiotoimintaa, mutta tästä huolimatta julkisen palvelun Yleisradio on edelleen sekä taloudelliselta volyymiltaan että katsojaosuudeltaan Suomen suurin televisiotoimija. Vuonna 2017 Yleisradion liikevaihto oli 475 miljoonaa euroa ja se oli maamme toiseksi suurin mediayhtiö. Ylellä on kolme valtakunnallista TV-kanavaa, useita radiokanavia ja kattavat verkkopalvelut.
Ohjelmien katselu lähetysajan ulkopuolella, ns. ajassa siirretty katselu mahdollistui ja yleistyi uudella tavalla jo 2000-luvulla, mutta viimeistään televisioyhtiöiden verkkopalveluiden kehittyminen sekä videojako- ja tilausvideopalveluiden läpimurto 2010-luvulla on haastanut perinteisen ns. lineaaritelevision katselun erityisesti nuorten keskuudessa. Sosiaalisen median läpimurto on samalla ajanjaksolla tarjonnut muita, vuorovaikutteisia, vaihtoehtoisia ja osittain rinnakkaisia tapoja viettää aikaa sähköisen median parissa.
Liikkuva kuva ei siis ole menettänyt lumovoimaansa, vaan uudet palvelut kuten Netflix, YouTube ja tv-yhtiöiden nettitelevisiopalvelut (mm. Yle Areena, mtv.fi/Katsomo ja Nelosen Ruutu.fi) toimittavat lineaarisen television tehtäviä vanhan television rinnalla.
Katseluun soveltuva laitekanta on monipuolistunut tablettien, kannettavien tietokoneiden ja älypuhelimien myötä. Kaikki perheenjäsenet eivät enää ole pakotettuja seuraamaan samaa ohjelmaa, vaan voivat samassa tilassakin oleskellessaan seurata eri ohjelmia toisiaan häiritsemättä.
Seuraavassa teen poikkileikkauksen suomalaisen television ns. kuudennesta vuosikymmenestä, ensimmäisestä digivuosikymmenestä, eli siitä miltä televisio-ohjelmien katselu on näyttänyt Suomessa 2000-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä. Suomalainen televisiotoimintahan sai alkunsa 1950-luvun puolivälissä teekkarien TES-TV:n myötä ja Yleisradio ja Mainos-TV käynnistivät tv-toimintansa pian tämän jälkeen. (Television ensimmäisistä viidestä vuosikymmenestä ks. esim. Kortti 2007 ja Wiio 2007.)
Artikkeli pohjautuu pääosin Tilastokeskuksen vapaa-aikatutkimuksista (2002 ja 2017) ja kulutustutkimuksista (2012 ja 2016) saatuihin tietoihin, mutta tietoja taustoitetaan joukkoviestintätilaston keräämillä eri lähteisiin pohjautuvilla selvityksillä ja asiantuntijalaskelmilla.
Vapaa-aikatutkimuksen tietoja on mahdollista tarkastella Tilastokeskuksen tietokantataulukoissa. Televisiotoimialasta löytyy runsaasti tietoa joukkoviestintätilaston taulukkopalvelusta.
Katselusta on tullut aiempaa valikoivampaa
Vapaa-aikatutkimuksessa suomalaisilta on kysytty televisionkatselun tavoista vuosina 1981, 1991, 2002 ja 2017. Katselu hahmotetaan tutkimuksessa nykyisin välineriippumattomasti eli kysymys kattaa myös nettitelevision katsojat.
Tutkimustulosten mukaan päivittäin televisiota (ml. nettitelevisio-ohjelmat vuonna 2017) katsoo 60 prosenttia yli 10-vuotiaista suomalaisista, mikä on jokseenkin sama osuus kansasta kuin 1980-luvun alussa.
1990-luvulla ja 2000-luvun alussa televisiota katseli päivittäin selvästi suurempi joukko, yli 70 prosenttia väestöstä. 2010-luvulle tultaessa päivittäinen television katselu on vähentynyt, kun tarkastellaan koko väestöä: monille suomalaisille televisio-ohjelmien katselusta on tullut aiempaa valikoivampaa.
Niiden osuus, jotka eivät lainkaan seuraa televisiota, on pysynyt jokseenkin samassa 1–3 prosentissa viimeiset neljä vuosikymmentä. (Kuvio 1)
Kuvio 1. Television ja netti-tv:n katselun useus 1981–2017
Ohjelmia katsellaan edelleen pääsääntöisesti televisiovastaanottimella lähetysaikaan, mutta Finnpanelin keräämien tietojen mukaan tietokoneiden, tablettien ja älypuhelinten käyttö katselussa on lisääntynyt tällä vuosikymmenellä.
Vapaa-aikatutkimuksen joukkoviestinlaitteiden käyttöä kartoittavaan kysymykseen 90 prosenttia yli 10-vuotiaista suomalaisista vastasi käyttävänsä televisiolaitetta vapaa-ajallaan. Kuitenkin 15–24-vuotiaista jopa noin joka neljäs vastasi, ettei käyttänyt televisiolaitetta.
Käytännöllisesti katsoen kaikilla nuorilla on käytössään älypuhelin ja yli 90 prosenttia heistä käyttää vapaa-ajallaan myös tietokonetta. Tabletti ei ole samalla tavoin yleinen laite, mutta kuitenkin noin puolet kaikista suomalaisista käyttää sellaista.
Lasten ja nuorten television katselu on vähentynyt
Television katselu eroaa suuresti eri ikäryhmien välillä. Sama ilmiö näkyy muissakin maissa, esimerkiksi muissa Pohjoismaissa (ks. Nordicom).
Finnpanelin keräämät minuuttimääräiset katseluaikatiedot kertovat, että suomalaiset katselivat televisiota keskimäärin 168 minuuttia päivittäin vuonna 2017, mikä oli jokseenkin yhtä paljon kuin kymmenen vuotta aiemmin.
Kaikkien suomalaisten television katseluajassa ei siis ole tapahtunut suuria muutoksia viimeisen reilun vuosikymmenen aikana. Eniten ja vähiten katsovien ikäryhmien minuuttimääräiset katseluajan erot sen sijaan ovat kasvaneet (kuvio 2).
Televisiota tai nettitelevisiota katsoo päivittäin selvästi harvempi kuin joka toinen alle 15-vuotiaista koululaisista, joskin useimmilla tuntuu olevan tapana katsella televisio-ohjelmia viikoittain.
Vielä vuonna 2002 noin 80 prosenttia koululaisista katseli televisio-ohjelmia päivittäin. Koululaiset ovat siis saaneet muuta ajanvietettä kuin perinteisen (tai netin kautta tapahtuvan) televisio-ohjelmien seuraamisen. (Kuvio 3a)
Yli kymmenen prosenttia koululaisista katselee televisiota harvoin tai ei koskaan. Tällaisten lasten osuus on kasvanut kuluneen vuosikymmenen aikana, sillä menneinä vuosikymmeninä heitä oli vain 3-4 prosenttia koululaisista. (Kuvio 3b)
Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan 10–14-vuotiaat koululaiset katselivat televisiota keskimäärin 44 minuuttia päivässä vuonna 2017, kun vuonna 2010 television katseluun kului keskimäärin 80 minuuttia päivässä (vrt. kuvio 2).
Varsinkin nuoriso tuntuu viettävän aikaansa muuten kuin televisiolaitetta seuraamalla. Vielä 2000-luvun alussa yli 70 prosenttia 15–19-vuotiaista tapasi katsella televisiota päivittäin, mutta nykyisistä nuorista näin tekee enää 30 prosenttia. Vastaavasti jopa joka viides nykyisistä nuorista katsoo vain harvoin tai ei lainkaan televisio-ohjelmia (ml. nettitelevisio).
Finnpanelin mukaan 15–24-vuotiaat katsoivat televisiota päivittäin keskimäärin 95 minuuttia vuonna 2010, mutta enää puolet tästä eli 48 minuuttia vuonna 2017. Toisaalta esimerkiksi Kantar TNS on painottanut Suomalaisen mediapäivä -tiedotteessaan, että 15–24-vuotiaat nuoret katsovat televisio- ja video-ohjelmia lähes minuutilleen yhtä paljon kuin väestö keskimäärin, mutta tämä tulkinta edellyttää eri jakelukanavien huomioimista.
Nuoret katsovat nykyisin perinteistä televisiota selvästi vähemmän kuin vanhemmat ikäryhmät, mutta sen sijaan he seuraavat runsaasti erilaisia televisio-ohjelmien kaltaisia videosisältöjä esimerkiksi YouTube-palvelun kautta. Tähän ei tarvitse televisiolaitetta, vaan katselu voi tapahtua tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen välityksellä.
Vapaa-aikatutkimuksen mukaan myös nuorten aikuisten television katselu on vähentynyt selvästi, joskaan ei yhtä rajusti kuin teini-ikäisten katselu. Erityisesti nuoria aikuisia tarkasteltaessa on kuitenkin syytä muistaa 2010-luvun ilmiö, ns. binge watching eli television maratonkatselu, jossa vaikkapa yhden päivän aikana katsotaan tv-sarjan tuotantokauden kaikki jaksot nettitelevisiopalvelussa.
Käytännössä televisio-ohjelman parissa saattaa siis toisinaan kulua koko päivä, mutta ohjelmia ei sitten katsotakaan joka päivä. Oleellista on, että ohjelmia pääsee valikoimaan ja seuraamaan oman kiinnostuksen ja aikataulun puitteissa.
Keski-ikäinen katselee televisiota yli kolme tuntia päivässä
Alle 50-vuotiaista tasaisimpana televisionkulutuksen tavoiltaan on pysynyt 1970-luvulla syntynyt ns. mediasukupolvi. Kuitenkin tässäkin sukupolvessa harvoin tai ei koskaan televisiota katsovien osuus on kasvanut yli kymmeneen prosenttiin ikäluokasta.
1980-luvulla syntyneillä ns. nettisukupolvella päivittäinen television katselu on selvästi 1970-luvulla syntyneitä harvinaisempaa. Vain joka toinen sukupolven edustaja katselee nykyisin televisiota päivittäin. Vielä 2000-luvun alussa silloin pääosin yläaste-, lukio- tai ammattikouluikäisistä ko. sukupolven edustajista televisiota katseli päivittäin tai useana päivänä viikossa yli 90 prosenttia.
Onko aikuiselämä syönyt mahdollisuuksia televisionkatselulta muiden aktiviteettien, esimerkiksi kodin- ja lastenhoidon tai erilaisten harrastusten muodossa? Vai johtuuko television katselun vähentyminen tässäkin ikäryhmässä internetin ja sosiaalisen median televisiota suuremmasta vetovoimasta?
Katselun houkuttelevuutta voi myös syödä se, että yli 90 prosenttia 35–44-vuotiaista työllisistä tekee työtä näyttöpäätteen ääressä ainakin osan päivää, jolloin vapaa-ajalle mahdollisesti kaipaa muunlaista sisältöä (Tilastokeskus, väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2018).
Myös yli 45-vuotiaiden parissa on kasvanut niiden osuus, jotka eivät katso televisiota lainkaan tai vain harvoin. Muutos on tapahtunut viimeisen vuosikymmenen aikana. (Kuvio 3b.)
Noin 75 prosenttia keski-ikäisistä (46–64-vuotiaista) katselee televisiota päivittäin tai useana päivänä viikossa. Finnpanelin mukaan keski-ikäiset katselevat televisiota keskimäärin noin kolme ja puoli tuntia päivässä. Toisin kuin kaikista nuorimmissa ikäryhmissä, keski-ikäisten minuuttimääräisessä katselussa ei ole tapahtunut muutosta 2010-luvulla.
Televisio-ohjelmien katselu on siis edelleen selvä osa arkea noin puolella keski-ikäisistä, työssäkäyvistä suomalaisista, joskin päivittäinen television katselu on vähentynyt jonkin verran vuosituhannen alusta.
Työikäisten suomalaisten television katselun useus noudattelee samankaltaista asetelmaa työasemasta riippumatta: 50–60 prosenttia katselee televisiota päivittäin, 10–20 prosenttia useana päivänä viikossa, reilu kymmenen prosenttia kerran tai pari viikossa ja toinen reilu kymmenesosa tätäkin harvemmin.
Eläkeläiset ovat television suurkuluttajia
Eläkeläiset ja erityisesti yli 75-vuotiaat ovat television suurkuluttajia. Yli 65-vuotiaat katsovat Finnpanelin mukaan televisiota keskimäärin viisi tuntia päivässä. Kyseessä on pohjoismainen ennätys. (Kuvio 2; vrt. Nordicom.)
Alle 75-vuotiaiden eläkeikäisten joukossa televisiota katsomattomien tai harvoin katsovien osuus on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta noin 80 prosenttia seuraa televisio-ohjelmia päivittäin tai useana päivänä viikossa. Yli 75-vuotiaista yli 90 prosenttia seuraa ohjelmia päivittäin. (Kuvio 3a.)
Vanhimman väestönosan television katselun intensiteetti on vain kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana, kun se muilla väestöryhmillä on vähentynyt. Television katselu on vanhuksilla yksi keskeisimmistä ajanvieton muodoista. Tämän, pääasiassa 1920- ja 1930-luvuilla syntyneen sukupolven elämässä televisiolla on ollut merkittävä rooli ainakin viimeiset neljä vuosikymmentä, jolloin vapaa-aikatutkimusta on tehty.
Jo vuoden 1981 vapaa-aikatutkimuksen yhteydessä 1920- ja 30-luvuilla syntyneet, ns. sotien ja pulan sukupolven edustajat kertoivat katsovansa televisiota useammin päivittäin kuin nuoremmat vastaajat. Tuolloin joukkoon tosin kuului myös lähes kymmenen prosenttia ko. sukupolven vastaajia, jotka katsoivat televisiota vain harvoin tai ei lainkaan. Nykyisissä yli 75-vuotiaissa heitä on nelisen prosenttia (kuvio 3b).
Nähtäväksi jää, lisäävätkö 1940-luvulla ja myöhemmin syntyneet television katseluaan samoissa määrin ikääntyessään.
Television katselua on mahdollista tarkastella myös väestön sosioekonomisen aseman mukaan. Tässä, ammatilliseen asemaan perustuvassa tarkastelussa käy ilmi, että päivittäinen television katselu on nykyisin tyypillistä juuri eläkeläisille tai pitkäaikaissairaille.
1990-luvun alussa työttömät katselivat televisiota selvästi työllisiä useammin, mutta nykyisin television katselu ei täytä työttömien päivää sen enempää kuin muidenkaan työikäisten. Itseasiassa työttömissä ja nuorissa opiskelijoissa on yhtä paljon niitä (n. 20 prosenttia), jotka eivät katsele televisio-ohjelmia ollenkaan tai vain harvoin.
Vanhemmat ikäryhmät suosivat julkisen palvelun kanavia
Vapaa-aikatutkimuksessa on selvitetty katsotuimpia televisiokanavia vuosina 2002 ja 2017. Julkisen palvelun Yleisradion kanavista, joista Yle Teema ja ruotsinkielinen Yle Fem on nyttemmin yhdistetty, ovat Yle TV1 ja Yle TV2 jokseenkin yhtä katsottuja. Näitä seuraa yli 60 prosenttia suomalaisista.
Kaupallisista kanavista MTV3-kanavaa seuraa näitäkin useampi, eli 68 prosenttia suomalaisista ja Nelosta suunnilleen yhtä moni, eli 62 prosenttia.
Muista kaupallisista kanavista katsotuin on vapaa-aikatutkimuksen tulosten mukaan Sub-kanava, jota seuraa 43 prosenttia. Muita kanavia seuraa noin 20–30 prosenttia yleisöstä. Miehet katsovat useammin heille suunnattua Jimiä (35 %) ja Foxia (36 %), naiset Liviä (35 %) ja Avaa (35 %). (Kuvio 4)
Vapaa-aikatutkimuksen kysymyksenasettelulla pyritään kartoittamaan, mitä kanavia suomalaiset ylipäänsä seuraavat. Finnpanelin tv-mittaritutkimuksesta sen sijaan käy ilmi tarkat kanavakohtaiset katsojaosuudet (vuoteen 2018 asti tutkimus ei ole kattanut mobiilikatselua). (Ks. tarkemmat tiedot joukkoviestintätilaston taulukkopalvelusta.)
Finnpanelin tutkimuksen mukaan suurimpien televisiokanavien katsojaosuuksissa on selviä eroja. Yle TV1:n katseluosuus suomalaisten television katselusta oli vuonna 2017 ylivoimaiset 29 prosenttia, kun seuraavaksi suosituimman kanavan, MTV3:n katsojaosuus oli 17 prosenttia. Yle TV2:n katsojaosuus oli Finnpanelin mukaan 11 prosenttia ja Nelosen kymmenen prosenttia.
Katseluosuuksissa on huomattavia ikäryhmittäisiä eroja, pääsääntöisesti niin että mitä vanhemmasta aikuisväestöstä on kyse, sitä suurempi on julkisen palvelun kanavien osuus katselusta. Nuorilla tämä toimii käänteisesti niin, että kaupallisia kanavia seurataan enemmän kuin julkisen palvelun kanavia. Alle kouluikäisillä ja koululaisilla Ylen kanavat – ja erityisesti Yle TV2 lasten- ja nuorten ohjelmineen – ovat kuitenkin edelleen suosittuja.
TV1 kerää edelleen vanhimpia katsojia
Merkittävää katsotuimpien tv-kanavien kehitystrendissä on se, että suurimpien kanavien seuraajien osuus on vähentynyt tuntuvasti 2000-luvun alusta. Tämä käy ilmi niin vapaa-aikatutkimuksesta kuin Finnpanelinkin luvuista, vaikka tutkimukset mittaavatkin eri asioita.
Finnpanelin mukaan katsojaosuuksien pudotus on kohdistunut erityisesti Yle TV2- ja MTV3-kanaviin, sillä Yle TV1 on kasvattanut osuuttaan tuntuvasti. Nelonen Median kanavat yhteensä ovat onnistuneet kasvattamaan katsojaosuuttaan, mutta yhtiön isoimman kanavan, Nelosen, osuus on supistunut niukasti.
Vapaa-aikatutkimuksen mukaan vielä vuonna 2002 jopa 92 prosenttia suomalaisista kertoi seuraavansa usein MTV3 -kanavaa ja Ylenkin kanavia seurasi yli 80 prosenttia kansasta.
Jos televisiokanavien suosiota tarkastelee vapaa-aikatutkimuksen pohjalta ikäryhmittäin ja ammattiaseman mukaan, tulee yleisöjen eriytyminen – ja yleisökato – selvemmin näkyviin. Koululaisten parissa katsotuimmat kanavat ovat Nelonen (63 prosenttia katsoo), MTV3 (57 %), Sub (48 %) ja Fox (43 %). Teini-ikäisillä 15–19-vuotiailla toistuvat samat kanavat (Nelonen 56 %, MTV3 55 %, Sub 50 %, Fox 41 %).
Nuoret aikuiset seuraavat Foxin sijaan neljänneksi eniten Ylen TV2 -kanavaa. Vasta yli 35-vuotiailla Ylen kanavat nousevat seuratuimpien joukkoon. Esimerkiksi 35–44-vuotiailla katsotuin kanava on MTV3 (67 %), toiseksi Nelonen (65 %), kolmanneksi Yle TV1 (63 %) ja neljänneksi Yle TV2 (57 %).
Mitä vanhemmista ikäryhmistä on kysymys, sitä vahvempana näyttäytyy TV1 -kanavan suosio. Kaikilla yli 45-vuotiailla ikäryhmillä se on katsotuin kanava. Toiseksi, kolmanneksi ja neljänneksi katsotuimpien kanavien sijaa pitävät MTV3, Yle TV2 ja Nelonen.
Vanhemmat ikäryhmät katselevat Nelosta jokseenkin samoissa määrin kuin nuoret. Myös muut, uudemmat kaupalliset kanavat kuten Sub, Liv, Jim, Fox ja Ava onnistuvat tavoittamaan vanhempia ikäryhmiä lähes paremmin kuin nuoria ikäryhmiä; todennäköisesti siksi, että vanhemmat seuraavat televisiota nuoria tiiviimmin.
Erityisesti yli 55-vuotiaat seuraavat usein myös ruotsinkielisen Yle Fem -kanavan ohjelmia. Koko väestöstä näin teki vapaa-aikatutkimuksen mukaan 22 prosenttia, mutta katsojat ovat pääasiallisesti iäkkäämpää väkeä: esimerkiksi 65–74-vuotiaista 41 prosenttia kertoo katselevansa kanavaa usein.
Myös Yle Teema -kanavan katsojat olivat vuonna 2017 pääosin iäkkäämpää väkeä. Finnpanelin mukaan sekä Teeman että Femin katseluosuudet ovat kuitenkin pysytelleet vaatimattomissa 1–2 prosentin osuuksissa kaikesta television katselusta myös iäkkäämmillä katsojilla. Kanavat on sittemmin yhdistetty.
Televisiokanavien suosio vaihtelee sosioekonomisen aseman mukaan lähinnä siinä, että julkisen palvelun kanavat ovat eläkeläisten ohella suosittuja erityisesti toimihenkilöiden ja yrittäjien parissa. Työntekijät ja työttömät eivät seuraa Ylen kanavia samoissa määrin, opiskelijoista puhumattakaan.
Ylen kanavat olivat jo 2000-luvun alussa erityisesti ylempien toimihenkilöiden suosimia, mutta silloin kuitenkin 81 prosenttia työntekijöistä kertoi seuraavansa usein TV1-kanavaa. Vuonna 2017 työntekijöistä kyseistä kanavaa kertoi seuraavansa enää 55 prosenttia.
MTV3 vaikuttaa säilyttäneen parhaiten eläkeläisten ja alempien toimihenkilöiden mielenkiinnon. Kumpaisestakin ryhmästä yli 70 prosenttia kertoo katsovansa usein MTV3-kanavaa.
Maksutelevisiosta merkittävä mediakulutuksen menoerä
Digisovittimien yleistyminen loi merkittävän kasvupotentiaalin Suomen aiemmin varsin kitukasvuisille maksutelevisiomarkkinoille. 2000-luvun alkuvuosiin asti maksu-tv-talouksien osuus oli Finnpanelin tietojen mukaan vain noin viisi prosenttia. Digitalisoitumisen myötä markkina kasvoi viisinkertaiseksi.
Vuonna 2017 useampi kuin joka neljäs talous tilasi maksukanavia. Kaapeli- ja satelliittitalouksissa maksukanavien tilaajien osuus on selvästi suurempi kuin antennitalouksissa. Erityisesti urheiluun keskittyneet maksutelevisiokanavat ja -palvelut ovat lyöneet läpi jääkiekon, jalkapallon ja formula-ajojen televisiointioikeuksillaan.
Kotitalouksien käyttämä rahamäärä maksullisiin televisiokanaviin ja tilausvideopalveluihin on Tilastokeskuksen kulutustutkimuksen mukaan lähes kaksinkertaistunut vuosien 2012 ja 2016 välillä. Maksu-tv- ja tilausvideopalvelumaksuista on muodostunut kotitalouksien kolmanneksi suurin mediakulutusmeno tietokoneiden ja muiden laitteiden sekä sanomalehtien jälkeen.
Kotitaloudet käyttivät vuonna 2016 maksullisten tv-kanavien ja muiden palveluiden katselumaksuihin keskimäärin 141 euroa vuodessa. Vuonna 2012 summa oli vain puolet tästä eli keskimäärin 74 euroa kotitaloutta kohden. Eniten maksutelevisiomaksuihin käyttävät rahaa korkeakoulutetut, hyvätuloiset ja lapsiperheet.
2010-luvulla kotitalouksien lisääntynyt rahankäyttö katselumaksuihin on ennen kaikkea seurausta tilausvideopalveluiden – ja nimenomaan Netflixin katselumaksuista.
Netflix kerää nuoria ja koulutettuja katsojia
Tilausvideopalvelut ja nettitelevisio ovat ryhtyneet kilpailemaan televisiokatsojien huomiosta 2010-luvulla. Vapaa-aikatutkimuksessa kysyttiin kansainvälisten palvelujen kuten Netflixin ja HBO Nordicin sekä kotimaisten palveluiden seuraamisesta.
Nettitelevisiopalveluista suosituin on julkisen palvelun Yle Areena, jota seuraa säännöllisesti 40 prosenttia suomalaisista. Verovaroin rahoitettu Yle Areena tavoitti vapaa-aikatutkimuksen kyselyn perusteella hyvin erityisesti 25–44-vuotiaat, joista puolet seurasi palvelua vuonna 2017.
Kotimaiset mainosrahoitteiset MTV:n Katsomo-palvelu (sittemmin mtv.fi) ja Nelosen Ruutu-palvelu keräsivät kumpainenkin katsojikseen suunnilleen noin 20 prosenttia suomalaisista. (Taulukko 1)
Kaikki % | 10-14 % | 15-19 % | 20-24 % | 25-34 % | 35-44 % | 45-54 % | 55-64 % | 65-74 % | 75+ % | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Julkinen palvelu: | ||||||||||
Yle Areena | 40 | 36 | 38 | 42 | 50 | 50 | 44 | 39 | 33 | 14 |
Yksityinen: | ||||||||||
Netflix | 30 | 50 | 64 | 66 | 55 | 37 | 24 | 10 | 4 | 1 |
Katsomo (nyk. mtv.fi) | 20 | 20 | 31 | 35 | 29 | 21 | 20 | 18 | 14 | 4 |
Ruutu | 18 | 18 | 29 | 35 | 30 | 23 | 15 | 12 | 9 | 3 |
HBO Nordic | 8 | 3 | 13 | 22 | 21 | 10 | 5 | 2 | 1 | 0 |
Lähde: Tilastokeskus, Vapaa-aikatutkimukset
Yksityisistä nettitelevisio- ja tilausvideopalveluista suosituin on Netflix, jota seuraa selvästi yli puolet alle 35-vuotiaista suomalaisista. Netflixin suosio vähenee nopeasti mitä vanhemmista ikäryhmistä on kysymys: esimerkiksi 55–64-vuotiaista vain kymmenen prosenttia kertoo seuraavansa palvelua usein.
Maksullinen HBO Nordic vaikuttaa tavoittavan varsin kapean joukon suomalaisista: 20–34-vuotiaiden joukosta viidesosa väestöstä seurasi palvelua, mutta muuten palvelu keräsi vajaa 10 prosenttia väestöstä.
Netflix oli vielä 2017 erityisesti opiskelijoiden ja ylempien toimihenkilöiden suosima palvelu. Myös HBO Nordic tavoittaa parhaiten nämä ryhmät.
Yle Areena on sekin erityisesti toimihenkilöiden ja yrittäjien, mutta myös opiskelijoiden, koululaisten ja työttömien suosiossa.
Katsomo- ja Ruutu-palveluiden suosio on melko tasaista eri ammattiasemissa, joskin keskimääräistä suurempaa opiskelijoilla ja koululaisilla (n. 30 %).
Nuoret eivät juuri seuraa televisiouutisia
Vapaa-aikatutkimus on selvittänyt katsotuimpia televisio-ohjelmatyyppejä laajemmin vuosina 1991, 2002 ja 2017.
Vuoden 1991 tutkimuksessa merkille pantavaa on, että kaikki vastausvaihtoehtoina olleet ohjelmatyypit keräävät melkoisen suuren kiinnostuneiden katsojien joukon, kun tutkimuskysymyksenä oli ”mitä seuraavia tv-ohjelmia olet katsonut keskittyneesti viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana?” Tutkimuksessa on voinut valita kaikki sopivat vaihtoehdot varsin runsaasta vaihtoehtojen joukosta.
Uutiset olivat vuosikymmeniä suomalaisten suosituin televisio-ohjelma (taulukko 2). Vuonna 1991 vastaajista 90 prosenttia kertoi katsoneensa uutisia.
Televisiouutisten kiinnostavuus on uusimman vapaa-aikatutkimuksen perusteella selvästi laskenut viimeisen vuosikymmenen aikana. Vuonna 2017 enää 67 prosenttia suomalaisista kertoi katsoneensa tv-uutisia vuoden aikana, eivätkä uutiset ole enää koko kansan parissa katsotuin ohjelmatyyppi.
1981 % | 1991 % | 2002 % | 2017 % | |
---|---|---|---|---|
Tv-sarja | 87 | 79 | 74 | 75 |
- kotimainen tv-sarja | .. | .. | 58 | 44 |
- ulkomainen tv-sarja | .. | .. | 58 | 65 |
Elokuva | 94 | 86 | 65 | 70 |
- kotimainen elokuva | .. | .. | .. | 45 |
- ulkomainen elokuva | .. | .. | .. | 62 |
Uutiset | .. | 90 | 79 | 67 |
Ajankohtais-, asia- tai dokumenttiohjelma | .. | 88 | 66 | 59 |
Urheilu | .. | 80 | 55 | 47 |
Luonto-ohjelma | .. | 87 | 55 | 47 |
Huumori- tai viihdeohjelma | .. | 85 | 64 | 46 |
Musiikkiohjelma | .. | 75 | 38 | 31 |
Sisustus- tai remonttiohjelma | .. | .. | .. | 29 |
Ruokaohjelma | .. | .. | .. | 29 |
Tosi-tv -ohjelma | .. | 24 | ||
Taide- tai kulttuuriohjelma | .. | 18 | 15 | |
Lastenohjelma | .. | 67 | 21 | 14 |
Uskonnollinen tai hartausohjelma | .. | 51 | 12 | 7 |
Lähde: Tilastokeskus, Vapaa-aikatutkimukset
Uutisten ohella myös aiemmin varsin suosittujen asia- ja ajankohtaisohjelmien katselu on vähentynyt vuoteen 2017 tultaessa. Asiaohjelmia (ml. dokumenttiohjelmat) oli seurannut vuoden aikana enää 59 prosenttia suomalaisista.
Jo vuonna 2002 oli nähtävissä tietynlainen yleisön fragmentoituminen, mikä luultavasti johtui television vuosikymmenen saatossa lisääntyneestä ohjelmatarjonnasta. Vuoteen 2017 tultaessa fragmentoituminen on vain lisääntynyt.
Eniten televisiosta katsottiin vuonna 2017 tv-sarjoja (75 %) ja elokuvia (70 %). Näiden ohjelmatyyppien suosio kaikessa katselussa on lisääntynyt vuoteen 2002 nähden – kenties tässäkin tarjonnan, mutta mahdollisesti myös koetun laadun kasvettua.
Miehet ja naiset katsovat nykyisin suunnilleen yhtä usein uutisia. Miehet katsoivat hiukan naisia useammin elokuvia, naiset puolestaan selvästi miehiä useammin tv-sarjoja vuonna 2017.
Jos tilannetta verrataan vuosituhannen alkuun, on miesten televisio-ohjelmien seuraamisessa tapahtunut suurempia muutoksia kuin naisten television katselussa: Vuonna 2002 miehet olivat erityisen innokkaita uutisten seuraajia (miehistä 82 prosenttia, naisista 77 prosenttia) ja myös urheiluohjelmien seuraaminen oli yleistä (71 prosenttia miehistä, mutta vain 40 prosenttia naisista vuonna 2002). Miehet ovat vähentäneet uutisten ja urheilun seuraamista ja lisänneet elokuvien katselua.
Naisilla kiinnostavin muutos tutkimusvuosien välillä liittyy katsotuimpien tv-sarjojen laatuun: 2000-luvun alussa kotimaiset sarjat olivat niukasti katsotumpia kuin ulkomaiset sarjat, mutta 2017 ulkomaiset sarjat ovat selvästi kotimaisia suositumpia. Näin on myös miehillä, joilla sarjojen seuraaminen ei kuitenkaan ole yhtä suosittua kuin naisilla.
Vähemmän katsottujen televisio-ohjelmatyyppien kehityksestä löytyy myös joitakin huomiota ansaitsevia yksityiskohtia. Vuonna 1991 jopa 67 prosenttia kaikista suomalaisista oli katsonut vuoden aikana lastenohjelmaa. Vuonna 2017 näin oli tehnyt enää 14 prosenttia – ikäryhmittäisen tarkastelun perusteella pääasiassa lapset ja heidän vanhempansa. Tämäkin yksityiskohta käynee esimerkkinä yleisöjen eriytymisestä, jossa harvemmin enää tulee katsoneeksi muuta kuin kohderyhmälleen suunnattua sisältöä.
Alle 15-vuotiaiden, mutta 10 vuotta täyttäneiden koululaisten suosimiin ohjelmatyyppeihin kuului vuonna 2017 elokuvat (68 prosenttia katsonut vuoden aikana), tv-sarjat (63 %) ja huumori- tai viihdeohjelmat (55 %). Nämä ovat luultavasti myös sellaisia ohjelmia, joita perheet katsovat yhdessä.
Koululaiset katsovat myös hiukan aiempaa enemmän urheilua. Tämäkin lienee perheiden yhteinen harrastus.
Erityisesti koululaisilla on vähentynyt aiemmin kohtalaisen suosittujen musiikkiohjelmien katseleminen – luultavasti musiikkivideoiden siirryttyä Youtube-suoratoistopalveluun.
Myöhäisteinien ja nuorten aikuisten katselumieltymykset ovat säilyneet melko samoina vuosien 2002 ja 2017 välillä. Aiemmin, kuten nykyisinkin eniten kiinnostusta herättävät ulkomaiset tv-sarjat ja ulkomaiset elokuvat.
Vielä vuonna 1991 lähes kaikki myöhäisteinit (95 %) ja kaikki nuoret aikuiset olivat katsoneet viimeisen vuoden aikana televisiouutisia, mutta nyt niin kertoo tehneensä selvästi alle puolet.
Kun Kallion lukion mediaopiskelijat listasivat Journalisti-lehdessä vuonna 2018 nuorten uutislähdesuosikkeja, listalta löytyi perinteisiä mediatuottajia kuten Helsingin Sanomat, Yle, MTV ja iltapäivälehdet, mutta lisäksi YouTube-videonjakoalusta ja mediasivusto Buzzfeed. Tv-uutisia nuoret kertoivat katsovansa kuitenkin vain silloin ”kun vanhempi avaa television juuri oikeaan aikaan.”
Alle 45-vuotiaiden ohjelmien katselussa painottuvat tv-sarjat ja elokuvat, yli 45-vuotiailla on tapana katsoa televisiosta myös uutisia.
Eläkeläisten television katselu painottuu vapaa-aikatutkimuksen perusteella nimenomaan uutisiin, asia-, ajankohtais- ja dokumenttiohjelmiin. Iäkkäimmillä kyselyyn vastaajilla oli tapana katsella myös luonto-ohjelmia.
2000-luvulta alkaen etenkin kaupalliset kanavat ovat täyttyneet tosi-tv-ohjelmista. Niiden suosio ei kuitenkaan vapaa-aikatutkimuksen valossa ole erityisen suuri. Yli 55-vuotiaista harvempi kuin joka viides oli seurannut vuoden aikana tosi-tv-ohjelmaa, nuoremmista ikäluokista näin oli tehnyt 23–39 prosenttia.
Suosituimpia tosi-tv-ohjelmat ovat 20–34-vuotiaiden keskuudessa, mutta näissäkään ryhmissä ohjelmat eivät nouse katsotuimpien ohjelmatyyppien joukkoon – jopa uutisia ja ajankohtaisohjelmia seurataan taajemmin.
Reilun miljardin potista taistellaan
Presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto, joulurauhan julistus, olympialaiset ja muut urheilukisat – erityisesti hiihto ja jääkiekko – sekä viihdeohjelmat ja kilpailut kuten Putous, kansainvälisiin tv-formaatteihin perustuvat Tanssii tähtien kanssa, The Voice of Finland, Haluatko miljonääriksi tai Vain elämää – tässäpä katsojaennätyksiä tahkonneita tv-ohjelmia viime vuosilta.
Finnpanelin mukaan itsenäisyyspäivän vastaanottoa seurasi Suomen itsenäisyyden 100-vuotispäivänä yli puolet kansasta eli noin 2,7 miljoonaa katsojaa.
Uuden jakelutekniikan yleistymisen yhteydessä on pohdittu, onko perinteinen televisio näivettymässä pois. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että television esittämät ja luomat tapahtumat ja elämykset onnistuvat edelleenkin keräämään yleisöjä. On mahdollista saada jopa puolet suomalaisista seuraamaan samaa lähetystä – mutta kenties vain pari kertaa vuodessa. Edellä mainitut esimerkit ovatkin eräänlaisia erikoistapauksia, sillä useimmat kanavat eivät tavallisena viikkona onnistu keräämään miljoonayleisöä millekään ohjelmalleen.
Yhteenvetona television kuudennesta vuosikymmenestä voinee todeta, että digisiirtymä lisäsi tv-tarjontaa, mutta siihen on liittynyt myös sosiaalisia ja teknisiä ongelmia, jotka kirvoittivat kritiikkiä niin kuluttajilta kuin asiantuntijoiltakin. Yleisimmät digikatseluun liittyvät tekniset ongelmat ovat koskeneet puutteita tekstityksessä tai kuvanlaadussa sekä kuvan satunnaisia pysähdyksiä. Kuluttajien kritiikki konkretisoituikin 2000-luvun lopulla siten, että tv-luvan maksaneiden määrä laski tuhansilla.
Vuonna 2017 televisiotoiminnan yhteenlasketut tuotot olivat joukkoviestintätilaston mukaan yhteensä noin 1,1 miljardia euroa. Mainonnan ja maksutelevision osuus siitä oli noin puolet, siten että TV-mainonnan arvo oli noin 240 miljoonaa euroa. Yleisradion toimintaa turvaavan YLE-veron osuus oli 42 prosenttia televisiotoiminnan tuotoista.
Yleisradion asema ja rahoitus ovat olleet kiivaan keskustelun ja pohdinnan alaisina 2000-luvulla. Vuoden 2013 uudistus, jossa Ylen rahoitukseen osoitettu tv-lupamaksu korvattiin Yle-verolla varmisti yhtiön taloudellisen pohjan, mutta on tuonut mukanaan runsaasti periaatteellisia kysymyksiä Ylen roolista ja tehtävistä.
Tällä vuosikymmenellä tv-mainonnan arvo on supistunut useampana vuonna ja mainonnan arvo oli samalla tasolla vuonna 2017 kuin vuonna 2006. Samalla ajanjaksolla pienentynyttä mainoskakkua on tullut jakamaan uusia yhtiöitä ja kanavia. Kanavatarjonnan lisääntyminen, nettitelevision yleistyminen ja kuluttajien siirtyminen internetiin onkin haastanut taloudellisesti perinteisen kaupallisen tv-toiminnan.
Valtio onkin pyrkinyt helpottamaan ahdinkoa tukemalla MTV3:n uutistuotantoa kertaluonteisesti kolmella miljoonalla eurolla. Tuella pyritään varmistamaan uutistoiminnan monimuotoisuus ja vaihtoehtoiset uutislähteet kaupallisessa uutistoiminnassa (ks. liikenne- ja viestintäministeriö).
Uskollisimpia lineaaritelevision katselijoita ovat eläkeläiset, jotka eivät perinteisesti ole olleet mainostajille houkutteleva kohderyhmä. Suomalaiset eläkeläiset katselevat televisiota nykyisin enemmän kuin mikään ryhmä koskaan pohjoismaisessa vertailussa. Eläkeläiset alkavat olla Suomessakin nykyisin huomattava kuluttajaryhmä, jolle luulisi mainostajienkin haluavan suunnata sanomaansa.
Mutta mitä tekevät nuoret? Vapaa-aikatutkimuksen perusteella he eivät ainakaan katso televisiouutisia. Journalisti-lehden artikkelin mukaan lukion mediaopiskelijoilla ei esimerkiksi ole vahvaa käsitystä Ylen ja MTV:n uutisten eroista – asia, josta vanhemmille sukupolville on varmasti muodostunut vahva mielikuva.
Aika näyttää, umpeutuuko uutisseurantaan liittyvä sukupolvien välinen kuilu vai jääkö se erottamaan millenniaalit vanhemmista ikäluokista. Toisaalta, vaikka nuoret eivät innostuisikaan katsomaan tv-uutisia, voi heistä kehittyä mediayhtiöiden uutissivustojen ahkeria käyttäjiä.
Vapaa-aikatutkimuksen tulokset osoittavat, että iäkkäät ja nuoret suomalaiset seuraavat hyvin erityyppistä liikkuvaa kuvaa – joitakin edellä mainittuja poikkeuksia lukuun ottamatta. Nähtäväksi jää millaiseksi muodostuu television seitsemäs vuosikymmen.
Kaisa Saarenmaa on yliaktuaari Tilastokeskuksen väestö- ja elinolotilastot -yksikössä ja vastaa joukkoviestintätilaston tuottamisesta.
Lähteet:
Finnpanel. Tv- ja netti-tv-katselun tuloksia.
Journalisti 6/2018. Seitsemän nuorten uutissuosikkia. Kirjoittajina Kallion lukion mediaopiskelijat.
Kantar TNS. Suomalaisen mediapäivä.
Kortti, Jukka. Näköradiosta digiboksiin. Suomalaisen television sosiokulttuurinen historia. Gaudeamus, Helsinki 2007.
Nordicom. TV-tittandet i Norden 2016. Medietrender i Norden, Nyhetsbrev från Nordicom, No. 1, 2017 (april).
Tilastokeskus. Joukkoviestintätilasto.
Tilastokeskus. Joukkoviestintätilaston taulukkopalvelu.
Tilastokeskus. Kulutustutkimukset.
Tilastokeskus. Vapaa-aikatutkimukset.
Tilastokeskus. Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö.
Wiio, Juhani (toim.). Television viisi vuosikymmentä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki 2007.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.