Uudistunut päästömittaustapa paljastaa aiempaa ikävämmän kuvan autoilun todellisista päästöistä
Autojen tyyppihyväksyntään liittyvät mittaukset tehdään laboratoriotesteissä, joissa mitataan polttoaineen kulutusta, kasvihuonekaasupäästöjä ja energiankulutusta sekä sähköautojen osalta myös toimintasädettä.
Ajoneuvotekniikan kehittyessä syntyi tarve myös uudistetulle testausmenetelmälle. 1980-luvulla kehitetty ns. NEDC-mittaus (New European Driving Cycle) perustui teoreettiseen ajosykliin eikä kuvannut riittävän hyvin ajoneuvojen päästöjä todellisessa liikenteessä.
Tämän seurauksena kehitettiin ns. WLTP-mittaus (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), joka perustuu todellisiin ajosykleihin ja kuvaa paremmin todellisia päästöjä.
YK:n valmistelema WLTP-päästömittaus otettiin käyttöön EU:ssa vaiheittain vuodesta 2017 alkaen. EU otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön syyskuussa 2017 myös liikenteessä tehtävän ns. RDE-mittauksen (Real Driving Emissions), jolla täydennetään WLTP-mittaustapaa. RDE-testillä ei ole kuitenkaan vaikutusta ajoneuvojen verotukseen eikä niissä mitattuja hiilidioksidipäästöjä käytetä tyyppihyväksynnässä raja-arvona.
Mittausmenetelmän muutos ei koske käytettyjä autoja, vaan niille määritellään edelleen rekisteröinnissä käytetyt NEDC-arvot.
Uusi mittausmenetelmä otettiin käyttöön vuoden alussa
Uudistus on edennyt vaiheittain siten, että syyskuusta 2017 lähtien uusissa tyyppihyväksyttävissä henkilöautoissa on sovellettu uutta mittausta. Vuoden 2019 alusta lähtien kaikki uudet ensirekisteröitävät autot saavat sekä uuden että vanhan mittaustavan mukaiset päästöarvot. Vuodesta 2021 eteenpäin kaikille autoille määritetään ainoastaan uuden WLTP-mittaustavan mukaiset päästöarvot.
Verotuksen osalta uudistus astui voimaan syyskuun 2018 alussa, josta lähtien autovero on määräytynyt uuden mittaustavan mukaisesti niiden ensirekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen osalta, joiden hiilidioksidipäästöt on mitattu uudella mittaustavalla.
Kuluttajan kannalta asia on merkittävä, ja uudistus sotki ainakin hetkellisesti autokauppaa Suomessa. Ajoneuvojen verotuksesta voi lukea tarkemmin Verohallinnon tai Traficomin palveluista.
Henkilöautojen ensirekisteröintien määrät tippuivat merkittävästi verouudistuksen jälkeen eikä tilanne ole ainakaan vielä korjaantunut vertailuajankohdan tasolle. Vastaavasti, käytettynä maahantuotujen henkilöautojen määrän kasvu jatkui voimakkaana myös tammikuussa 2019.
Uuteen mittausjärjestelmään siirtyminen aiheuttaa myös merkittäviä muutoksia autoteollisuudessa, kun autonvalmistajat joutuvat sopeuttamaan tuotantoaan. Muutokset eivät jää tähän, sillä seuraavaksi mittausmenetelmiä päivitetään ajoneuvojen polttoainejärjestelmän haihtumispäästöjen ns. EVAP-mittauksessa (Evaporative Emission Control).
Vaikutukset päästöarvoihin ovat merkittäviä
Tammikuusta 2019 lähtien on tarjolla ensimmäistä kertaa myös tilastotietoa mittaustavan vaikutuksesta päästöarvoihin. Ensimmäisten tulosten mukaan vaikutukset ovat merkittäviä.
Päästöarvojen laskenta on toteutettu siten, että jos autolle on olemassa uusi WLTP-mittaustieto, niin vanha NEDC-tieto perustuu WLTP-tiedoista takaisinlaskettuihin päästöarvoihin.
Tammikuussa 2019 näin verotettujen ja ensirekisteröityjen henkilöautojen lukumäärä oli 10 348 (88 % kaikista henkilöautoista) ja pakettiautojen 99 (7 %). Pakettiautojen vähäisestä määrästä johtuen keskityn tässä artikkelissa henkilöautoihin.
Yleisimmissä käyttövoimissa eli bensiini- ja dieselautoissa päästöarvot kasvoivat noin viidenneksen (bensiini 19 % ja diesel 23 %). Maakaasun osalta muutos oli pienempi (12 %) ja bensiinihybridien osalta suurempi (27 %).
Dieselhybridien osalta muutos oli negatiivinen, mutta tähän vaikutti se, että tammikuussa ensirekisteröitiin ainoastaan 4 dieselhybridiä. Kaikkien henkilöautojen osalta päästöarvot nousivat keskimäärin 20 prosenttia.
Mittaustavan muutos näkyy selvästi myös henkilöautojen määrissä eri päästöluokissa. Vanhalla mittaustavalla eniten henkilöautoja on ensirekisteröity luokassa 120-139 (g/km), kun taas uuden mittaustavan mukaan eniten henkilöautoja ensirekisteröitiin luokkaan 140-159 (g/km).
Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Tilastokeskuksen yritystilastot-yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.