Vapaa-aika muutoksessa – tekniikka on hämärtänyt arjen ja leikin rajaa
Koska vapaa-aika on perinteisesti ollut käsitteellisesti alisteinen työlle, se on usein tullut tulkituksi vähemmän tärkeäksi elämänalueeksi (Liikkanen 2005, 11).
Kuitenkin vapaa-aika on huomattavan tärkeäksi koettu elämänalue: Tilastokeskuksessa tehtävän vapaa-aikatutkimuksen mukaan lähes 60 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä pitää vapaa-aikaa erittäin tärkeänä elämänalueena. Sen sijaan työtä piti erittäin tärkeänä vain 27 prosenttia. (Kuvio 1)
Vapaa-aikatutkimuksen keskeisenä tavoitteena on ollut subjektiivisten valintojen tutkiminen. Taustalla ovat aikaisemmat tutkimustulokset ja yhteiskunnallinen keskustelu vapaa-ajan kiinnittymisestä yhä enemmän yksilöllisten valintojen ja harrastusten pohjalle perinteisen yhteiskuntaluokkajaon sijasta. Yksityinen elämänpiiri määrittää yhä enemmän ihmisten valintoja. Tällöin vapaa-ajan näkeminen työn vastakohtana on vain yksi vapaa-ajan määrittelyn lähtökohta. (Liikkanen 2009, 9-10.)
Vuoden 2009–2010 ajankäyttötutkimuksen tulosten mukaan ansiotyöhön käytetään jatkuvasti vähemmän aikaa, kun taas vapaa-aika on lisääntynyt. Vapaa-ajasta näyttää siis tulevan entistä merkityksellisempää sekä laadullisesti että määrällisesti.
Kuitenkaan kaikki määrällisen vapaa-ajan lisääntyminen ei välttämättä ole vapaata, myönteistä tai itse valittua. Esimerkiksi työttömillä vapaa-aika saattaa merkitä myös pakotettua vapaata aikaa.
Vapaa-ajan merkityksiä voidaan myös tulkita eri väestöryhmien kohdalla eri tavoin. Anttila (2011, 621) toteaa, että joutenolo on perinteisesti nähty moraalisesti arveluttavana erityisesti työväestön kohdalla, kun taas ylempien sosiaaliryhmien on oletettu osaavan käyttää vapaata aikaansa kehittävästi, jolloin joutenolo on voitu tulkita vaikkapa luovuudeksi.
Miten vapaa-aikaa voidaan tutkia?
Vapaa-aikatutkimus koostuu eri osa-alueista kuten kulttuuritilaisuuksissa käyminen, luovat harrastukset, liikunnan ja ulkoilun harrastaminen, yhdistysosallistuminen, tietotekniikan ja medioiden käyttö, ravintola- ja kahvilakulttuuri ja muu sosiaalinen elämä osana eri väestöryhmien vapaa-ajan ja arjen rakentumista.
Asenne- ja arvostusväittämät täydentävät kuvaa erilaisten elämäntyylien rakentumisesta eri väestöryhmissä. Myös lapsuuden kotiin liittyvät tiedot ovat ehdottoman tärkeitä, koska lapsuuden koti, vanhempien koulutus ja harrastukset luovat pohjan omalle myöhemmälle elämäntavalle.
Tutkimuksen erityishaasteena on taata yhtenäisen tutkimuksellisen kokonaisuuden muodostuminen samalla kun vastataan eri aihepiireistä kiinnostuneiden tutkijoiden ja muiden käyttäjien tietotarpeisiin.
Vapaa-aikatutkimus on tehty noin 10 vuoden välein, ja vertailukelpoista aikasarjatietoa on saatavilla vuodesta 1981. Tutkimuksen tiedot on aikaisempina vuosina kerätty käyntihaastatteluina. Vuonna 2017 tiedot kerättiin 15–74-vuotiailta itsetäytettävällä verkko- ja postikyselylomakkeella. 10–14-vuotiailla ja 75 vuotta täyttäneillä tiedonkeruumenetelmänä oli edelleen käyntihaastattelu. Verkkovastaamismenetelmä mahdollisti aikaisempaa suuremman otoskoon, ja saatuja vastauksia vuonna 2017 oli yli 7 000.
Vapaa-aikatutkimuksen otos on kattanut 1980-luvun alusta lähtien koko 10 vuotta täyttäneen kotitalousväestön (laitoksissa asuvat eivät siis ole mukana). Tämä mahdollistaa sekä lasten ja nuorten että ikääntyneiden arjen kokemisen kartoittamisen.
Koska tutkimuksen otos kattaa myös ikääntyneen väestön ilman yläikärajaa, on mahdollista seurata tämän yhä suurenevan väestönosan toiminnan, aktiivisuuden ja arjen kokemisen kehitystä. Seniorit luovat uusia toimintakulttuureita, koska heitä on määrällisesti enemmän kuin koskaan ja he ovat entistä useammin terveitä ja toimintakykyisiä.
Myös lasten ja nuorten toimintakulttuuri on muuttunut erityisesti sosiaalisen median kehityksen johdosta.
Vapaa-aikatutkimuksen tuloksia julkistetaan Tilastokeskuksen julkistusjärjestelmässä. Tämän lisäksi Tieto&trendit-sivustolla julkaistaan vapaa-aikatutkimuksen tuloksiin perustuva artikkelisarja Vapaa-aika muutoksessa.
Tutkimuksella 40 vuoden historia
Unescossa alettiin 1970-luvulla aktiivisesti luoda kattavaa kulttuuritilastoa. Suomi oli alusta lähtien tässä mukana, ja Tilastokeskuksen ensimmäinen kulttuuriharrastus- ja vapaa-aikatutkimuksen aineisto kerättiin vuonna 1977. Tällöin keskeisimmät tutkimuskysymykset olivat, miten eri väestöryhmät vastaanottivat ja käyttivät kulttuuria ja miten he kulttuuria harrastivat. Myös varannot, eli kirjojen ja levyjen ostaminen, oli tärkeä tieto.
Tällöin muotoutui myös ”vapaa-aikatutkimuksen kova ydin”, eli keskeisimmät sisältöalueet, joiden merkitys on suuri vielä nykyäänkin. Näitä aihepiirejä ovat kulttuuritilaisuuksissa eli teatterissa, oopperassa ja konserteissa käyminen, luovat taideharrastukset, kirjojen ja lehtien lukeminen, kirjastossa käyminen, medioiden seuraaminen erityisesti kulttuurin osalta, urheilun ja liikunnan harrastaminen, järjestöosallistuminen, uskonnollinen osallistuminen ja käsityöt.
Tutkimuskysymykset laajenivat ja monipuolistuivat myöhemmin. 1980-luvun alussa kysyttiin ensimmäisen kerran lapsuuden kodin vaikutuksia osallistumiseen ja harrastamiseen. 1990-luvulla alettiin kehittää survey-metodologiaa ja yhdistää lomaketutkimukseen myös laadullisia sisältöjä avokysymyksillä sekä kysymyksillä eri elämänalueiden tärkeydestä ja merkityksestä.
Vuoden 1991 tutkimuksen tärkeä tulos oli sukupolvien eriytyminen vapaa-ajan vietossa, kulttuurisessa maussa ja erityisesti uusien viestintävälineiden omaksumisessa ja käytössä.
Vuoden 2002 vapaa-aikatutkimuksen tulosten mukaan musiikki-, kirja- ja televisio-ohjelmamieltymykset olivat monipuolistuneet.
Vuoden 2017 tulosten perusteella tietotekniikan kehitys ja sosiaalinen media on monella tavoin muuttanut vapaa-ajan rakentumista.
Laajin liikuntakulttuurin tilastollinen tutkimus
Vapaa-aikatutkimus on ainoa suomalainen koko väestön kattava tutkimus, jossa vapaa-aikaa lähestytään kokonaisvaltaisesti. Tämä mahdollistaa vapaa-ajan eri ilmiöiden peilaamisen toisiaan vasten.
Esimerkkinä voidaan käyttää liikuntatutkimusta: vaikka liikunnan terveysvaikutuksiin keskittyvää tutkimusta Suomessa on runsaasti, liikuntakulttuurin tutkimusta ei tehdä yhtä laajasti muualla kuin vapaa-aikatutkimuksessa.
Vapaa-aikatutkimuksessa seurataan liikunnan harrastamisen yleisyyttä, yli 30 lajin harrastamista tai kokeilemista, kilpaurheilua, eri ulkoilumuotojen suosiota ja urheilukilpailujen tai liikuntatapahtumien yleisönä olemista.
Vapaa-aikatutkimuksessa saadaan tietoa myös liikunta-aiheisten kirjojen lukemisesta ja muiden liikuntaan liittyvien mediasisältöjen seuraamisesta. Myös pitkät aikasarjat ovat erittäin tärkeitä tutkittaessa liikuntakulttuurin muutosta. Keskeistä on tavoittaa liikkumisen esteitä ja edellytyksiä.
Vuoden 2017 vapaa-aikatutkimuksen liikuntaan liittyviä tuloksia julkaistaan jo tänään tässä artikkelisarjassa, samoin kuin myös mökkeilyyn ja matkailuun liittyviä tuloksia.
Digitaalisuus vaikuttaa arjessa yhä enemmän
Myöhäismodernissa nykykulttuurissa erilaiset pelit ja pelilliset medialajit ovat saaneet entistä suuremman roolin ja merkityksen. Tätä voidaan kutsua nykykulttuurin leikillistymiseksi.
Pelilukutaito yhteiskunnassa lisääntyy, ja pelien piirteitä aletaan soveltaa myös erilaisissa palveluissa, sovelluksissa ja jopa organisaatioiden toimintamalleissa. Tällöin pelin, leikin ja työn väliset rajat alkavat vähitellen hämärtyä. (Pelitutkimuksen vuosikirja 2014.)
Ylemmät toimihenkilöt kaikkiruokaisimpia kulttuurin kuluttajia
Yksi vapaa-aikatutkimuksen keskeinen tutkimuskohde on kulttuurisen muutoksen tutkiminen: mikä on muuttunut, mikä taas pysynyt samana?
Kulttuuritilaisuuksissa käyminen on hyvin yleistä, niin kuin se oli jo 2000-luvun alussa (kuvio 3). Elokuvat ja konsertit olivat suosituimmat kulttuuritilaisuudet. Pop-, rock- ja iskelmämusiikin konserteissa käyminen on lisääntynyt vuosikymmenestä toiseen. Tässä on varmasti kysymys myös kulttuuritarjonnan lisääntymisestä ja monipuolistumisesta.
Eri väestöryhmät kuitenkin eroavat toisistaan kulttuuritilaisuuksissa käymisen suhteen. Ylemmistä toimihenkilöistä melkein kaikki (97 %) olivat käyneet jossain kulttuuritilaisuudessa vuoden aikana. Sosiologiset tutkimukset (Liikkanen 2009, Alasuutari 2009, Kahma 2011) osoittavat, että taloudellinen hyväosaisuus liittyy kulttuuriseen hyväosaisuuteen ja hyväosaisuus näkyy kaikkiruokaisuutena kulttuurin kuluttamisessa.
Kuitenkin myös harvimmin kulttuuritilaisuuksissa käyneissä ryhmissä, kuten eläkeläisissä, pitkäaikaissairaissa ja työttömissä, kävijöitä oli noin 70 prosenttia.
Sähköinen viestintä mullistanut kirjoittamisen kulttuuria
Vapaa-ajan määritteleminen aktiivisten harrastusten kautta korostaa vapaa-ajan käsitteen toisaalta yhteisöllistä, toisaalta yksilöllistä puolta. Harrastusten yksilöllisessä ulottuvuudessa harrastajalle on tärkeää saada kehittää lahjojaan, tietämystään ja kykyjään. Tämä näkyy erityisen selvästi luovissa harrastuksissa.
Vapaa-aikatutkimuksessa on selvitetty luovien harrastusten, kuten soittamisen, laulamisen, kuvataiteen, kirjoittamisen ja käsityön harrastamista aina 1980-luvun alusta lähtien. Soittamista, laulamista ja kuvataiteita harrastetaan suunnilleen yhtä aktiivisesti nyt kuin 20 vuotta sitten. Sen sijaan käsitöiden ja kirjoittamisen harrastaminen on huomattavasti vähentynyt.
Onko kirjoittamisen harrastaminen mahdollisesti siirtynyt verkkoon? Pitkien tekstien kohdalla niin ei näytä olevan: blogeja kirjoitti 10 vuotta täyttäneestä väestöstä vain kaksi prosenttia (kuvio 4).
Vuosittain tehtävä Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus on saanut saman tuloksen 16–89-vuotiaan väestön osalta. Ilmeisesti sähköinen viestintä on lyhyessä ajassa muuttanut kirjoittamisen kulttuuria hyvin syvällisellä tavalla.
Kansalaisyhteiskuntaan osallistutaan yhtä aktiivisesti kuin aikaisemmin
Kun Tilastokeskuksessa vuosituhannen vaihteessa käynnistyi keskustelu sosiaalisen pääoman mittaamisesta, vapaa-aikatutkimus oli se tutkimus, jonka kokonaisuuteen tämä näkökulma parhaiten sopi. Sosiaalisen pääoman ulottuvuuksista järjestö-, kulttuuri- ja muu osallistuminen kuuluivat jo vanhastaan tutkimuksen keskeiseen sisältöön.
Vuoden 2002 tutkimukseen sisällytettiin lisäksi moniosioinen kysymys luottamuksesta sekä laaja kysymyskokonaisuus sosiaalisista suhteista. Nämä kysymyskokonaisuudet on säilytetty myös vuoden 2017 tutkimuksessa.
Yhdistysosallistumisesta, vapaaehtoistyöstä ja epämuodollisesta kansalaisvaikuttamisesta, kuten mielenosoituksiin osallistumisesta tai vetoomusten allekirjoittamisesta, on jo raportoitu Tilastokeskuksen julkistusjärjestelmässä, eikä osallistuminen niihin ole vähentynyt. (Kuvio 5)
Viimeisimmän, vuonna 2009–2010 tehdyn ajankäyttötutkimuksen tulosten mukaan yksin oleminen on kuitenkin lisääntynyt. Tämä ilmiö vaatii lisäselvitystä, ja sosiaalisista suhteista kuten yhteydenpidosta sukulaisiin ja ystäviin sekä sosiaalisen piirin laajuudessa tapahtuneista muutoksista tullaan raportoimaan Tieto&trendit-artikkelisarjassa.
Sosiaaliseen pääomaan liittyvä tulos vuonna 2002 oli se, että sekä yhdistys- että kulttuuriaktiivit olivat vapaa-aikatutkimuksen tulosten mukaan selvästi aktiivisempia vapaamuotoisessa kansalaistoiminnassa, kuten lehtien yleisönosastoon kirjoittamisessa tai mielenosoituksiin osallistumisessa kuin väestö keskimäärin. Yhdistys- ja kulttuuriaktiivit olivat myös hyvin verkostoituneita verrattuna koko väestöön, ja heillä oli yleistynyttä luottamusta enemmän kuin väestöllä keskimäärin.
Tulokset tukevat näkemystä siitä, että osallistumisen eri muodot korreloivat voimakkaasti keskenään. Raja-aita kulkeekin siis niiden välillä, jotka osallistuvat aktiivisesti yleensä johonkin sosiaaliseen tai kulttuuriseen toimintaan ja niiden, jotka eivät osallistu mihinkään. (Hanifi 2006, 41.) Tällöin osallistumisen eri muotojen, osallistumisessa tapahtuneiden muutosten ja niiden välisten yhteyksien ja myös osallistumisen esteiden tutkiminen on edelleen tärkeä yhteiskunnallinen kysymys, jota on mahdollista selvittää vapaa-aikatutkimuksen avulla.
Kirjoittaja on tutkija Tilastokeskuksen väestö- ja elinolotilastot -yksikössä.
Lähteet
Alasuutari, Pertti (2009). Snobismista kaikkiruokaisuuteen: musiikkimaku ja koulutustaso. Teoksessa Mirja Liikkanen (toim.) Suomalainen vapaa-aika. Arjen ilot ja valinnat. Helsinki: Gaudeamus.
Anttila, Anu-Hanna (2011). Joutenolo ja ei-minkään tekeminen toimintana. Yhteiskuntapolitiikka 76 (2011):6.
Hanifi, Riitta (2006). Sosiaalinen, kulttuurinen ja poliittinen osallistuminen ja luottamus. Teoksessa Laura Iisakka (toim.) Sosiaalinen pääoma Suomessa – Tilastokatsaus. Elinolot 2006: Tilastokeskus.
Kahma, Nina (2011). Yhteiskuntaluokka ja maku. Helsingin yliopisto: Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2011:8.
Kangaspunta, Seppo (2013). Sekakäyttöä ja salarakkautta. Digi-tv ja monimediaisuuden murros Suomessa. Tampere: Tampere University Press.
Liikkanen, Mirja (2009). Suomalaisen makukulttuurin erityispiirteitä. Teoksessa Mirja Liikkanen (toim.) Suomalainen vapaa-aika. Arjen ilot ja valinnat. Helsinki: Gaudeamus.
Liikkanen, Mirja (2005). Vapaa-aika muutoksessa – merkitykset, rajoitteet ja valinnat. Teoksessa Mirja Liikkanen, Riitta Hanifi ja Ulla Hannula (toim.) Yksilöllisiä valintoja, kulttuurien pysyvyyttä. Helsinki: Tilastokeskus.
Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. Suomalaisen pelitutkimuksen julkaisu.
Suomen virallinen tilasto (SVT): Ajankäyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-5639. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 4.4.2019].
Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 4.4.2019].
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.