Varainsiirtovero kannattaisi korvata kiinteistöverolla
Monet ekonomistit kannattavat tätä ajatusta. Niin teen minäkin sillä tarkennuksella, että vero poistettaisiin vain asunnoilta. Näin menetys varainsiirtoverokannan yhtenäistämisestä olisi myös pienempi, kuten käy ilmi kun pilkotaan vero pienempiin osiin ja katsotaan miten paljon kiinteistöveroa pitäisi korottaa näiden korvaamiseksi.
Aiheesta on tehty tutkimuksia Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, mutta tuloksia on vaikea soveltaa suoraan Suomeen1). Tutkimuksissa on todettu, että suuret nousut varainsiirtoverossa tai vastaavan tyyppisissä veroissa vähentävät asuntokauppaa.
Meillä varainsiirtoveron muutokset ovat olleet muutaman desimaalin luokkaa, ja johtopäätösten tekeminen niiden vaikutuksista kaupankäyntiin on ollut vaikeaa.
Vuoden 2014 maaliskuun alussa osakehuoneistojen varainsiirtoveroa nostettiin 1,6 prosentista kahteen prosenttiin. Osakeasuntojen kaupankäynnissä oli piikki helmikuussa, mutta muuten oli vaikea todentaa, oliko veron nostolla vaikutuksia kaupankäyntiin.
Varainsiirtoveron tuotto valtiolle oli 775 miljoonaa euroa vuonna 2017. Yleensä tämä veron tuotto yhdistetään kokonaan osake- ja kiinteistömuotoisten asuntojen kauppaan. Veroa kerätään kuitenkin muustakin kuin asuinhuoneistokaupoista, ja ensiasunnon ostajat on pääosin vapautettu verosta.
(Ensiasunnon ostajien laskennallinen verotuki on 95 miljoonaa euroa vuodessa. Vanhojen osakeasuntojen kaupoista ensiasunnon ostajien osuus on vaihdellut 20-25 prosentin välillä.)
Veron 775 miljoonan euron tuotosta asuntokaupat toivat 295 miljoonaa. Muiden kiinteistökauppojen veroista tuli 215 miljoonaa ja loput 265 miljoonaa muiden kohteiden varainsiirtoveroista.
Kohde | 4 % verokanta | 2 % verokanta | Yht. |
---|---|---|---|
Vanhat osakeasunnot | 126 | ||
Uudet osakeasunnot | 48 | ||
Vanhat kiinteistöasunnot | 75 | ||
Uudet kiinteistöasunnot | 46 | ||
Yhteensä | 121 | 174 | 295 |
Lähde: Ilkka Lehtisen laskelmat perustuen Tilastokeskuksen osake- ja kiinteistömuotoisten asuntojen kauppoihin ja tuotantoon vuonna 2017. Lisäksi laskelmissa on käytetty kiinteistöjen kauppahintatilastoa (MML), Ympäristöministeriön raporttia 4-2015 ja Valtiovarainministeriön budjettilaskelmia.
Varainsiirtoverokannan yhtenäistämisen vaikutus verokertymään olisi pieni, ja se saattaisi piristää omakotitalokauppaa. Verotulojen lasku voisi jäädä oheisia laskelmia pienemmäksi kaupan lisääntyessä. Veron poistaminen kokonaan asuntokaupoista voitaisiin korvata kiinteistöveron nostolla.
Ilkka Lehtinen on Tilastokeskuksesta eläköitynyt tilastoasiantuntija.
1) Asumisen tukijärjestelmän vaikuttavuushanke, Ympäristoministeriön raportteja 4-2015, 24.2.2015 ja siihen liittyvä VATT:n kirjallisuuskatsaus 3.9.2014.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.