Kuvat ohjaavat meitä – maailmaa kannattaa katsella donitsin läpi
Jos yöpöydällä on tilaa yhdelle taloustieteelliselle kirjalle viime vuosikymmeneltä, tässä lukusuositus. Kirjan soisi kuluvan myös työpöydillä, erityisesti päättäjien.
Kate Raworthin kirjassa Donitsitaloustiede – seitsemän tapaa ajatella kuin 2000-luvun taloustieteilijä on riittävästi viime vuosituhannen taloustiedettä Paul Samuelsonin kiertokaaviosta Friedrich Hayekiin, sitä tiedettä jonka rauniolla seisomme. Pääpaino on kuitenkin tulevaisuudessa, siinä 2000-luvun taloustieteessä, joka meidän on luotava selviytyäksemme.
Raworth haluaa paljastaa toimiamme ohjaavat väärät kuvat, kuurata ne pois ja maalata tilalle uusia, jotka palvelevat paremmin aikaamme ja tarpeitamme.
Alkajaisiksi on korjattava 1700-luvulta asti taloustiedettä ohjannut ihmiskuva, rationaalinen ja pelkästään omaa taloudellista etuaan ajava Homo Economicus. Tuon karikatyyrin sijaan Raworth asettaa nykytieteeseen perustuvan kuvan vastavuoroisesta, toisista ja luonnosta riippuvaisesta ihmisestä.
Sillä on tutkitusti merkitystä käyttäytymisellemme ja arvoillemme, ajattelemmeko olevamme kuluttajia markkinapaikalla vai kansalaisia yhteisössä. Kirjassa on esimerkkejä siitä, kuinka markkina-arvot rapauttavat sosiaalisia normeja.
Rahalla voi parantaa lasten opiskelutuloksia lyhyellä tähtäimellä, mutta mitä tapahtuu oppimismotivaatiolle ja ilolle. Myös lukuisissa ympäristö- ja yhteisöhankkeissa on huomattu, että pienet rahapalkkiot vähentävät osallistumista ja lisäävät tyytymättömyyttä. Palkkiot syrjäyttävät ihmisten sisäistä motivaatiota sen sijaan että vahvistaisivat sitä.
Kate Raworth vertaakin markkinoita tuleen, toiseen hyödylliseen välineeseen: ”Tulitikkuja raapiessa tai markkinoita käynnistäessä on syytä olla varovainen: etukäteen on mahdoton tietää, mitä aarteita palaa tuhkaksi.”
Kirjan lukujen alut ovat herkullista luettavaa. Omaksu systeemiajattelu -luku alkaa pohdinnalla: jospa nuori Isaac Newton olisi äitinsä puutarhassa ihmetellyt omenan putoamissuunnan lisäksi sen kasvamista, ”puiden ja mehiläisten, auringon ja lehtien, juurien ja sateiden sekä kukkien ja siementen kiehtovaa, alati evoluutiossa kehittyvää vuorovaikutusta”.
”Fysiikkakateuden” vaivaama taloustiede olisi voinut ottaa esikuvikseen hedelmällisempiä malleja kuin fysiikan liikelait. ”Silloin emme puhuisi markkinamekanismeista, vaan markkinaorganismista, ja olisimme paljon viisaampia.”
Toinenkin kotoinen anekdootti liittyy tieteen suurmieheen. Poikamiehenä pysynyt taloustieteen isä Adam Smith kirjoitti klassikkoteoksensa Kansojen varallisuus äitinsä ylöspidossa. Smith eivätkä hänen seuraajansa laskeneet teorioihinsa kotitöiden osuutta talouselämän pyörittämiseen ja vaurauden kertymiseen.
Kirja tarjoaa – paitsi maukkaita anekdootteja ja fantasioita – lujan pohjan 2000-luvun taloustieteelle. Palattuaan Oxfamista Oxfordiin, ruohonjuuritasolta tieteenteon pariin, Kate Raworth alkoi piirtää kuvaa, joka yhdistäisi ihmiskunnan pitkän aikavälin tavoitteet ja taloustieteen.
Ja ”niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, lopputulos näytti donitsilta – juuri sellaiselta amerikkalaistyyppiseltä, jossa on reikä keskellä”.
Donitsin sisempi raja ovat inhimillisen elämän perusasiat, joita ilman kenenkään ei pitäisi jäädä: riittävä ruoka, energia, puhtaus, koulutus, terveys, työ jne. Donitsin ulkokehän muodostaa ekologisen kuormituksen yläraja. Kehien välissä sijaitsee turvallinen ja oikeudenmukainen alue, jossa kaikkien tarpeet voidaan tyydyttää planeettamme kantokyvyn puitteissa.
Donitsi pitäisi Raworthin mielestä asettaa taloudellista toimintaamme pakkomielteisesti hallinneen kuvan tilalle, sen jossa käyrä sojottaa yläviistoon. ”Rajatta kasvavan BKT:n sijaan on aika keksiä, kuinka kukoistaa tasapainossa.”
Tasapainoisella ympyrällä on korvattava toinenkin 1900-luvun voimallinen käyrä – ns. Kuznets-käyrä, jolla edelleen perustellaan taloudellisen eriarvoisuuden välttämättömyyttä. Siis sitä, että erojen on revettävä ensin, ennen kuin kasvu lopulta alkaa kaventaa niitä.
Kansantalouden tilinpidon isä Simon Kuznets myönsi itsekin, että teorian takana oli enemmän arvailua ja toiveajattelua kuin evidenssiä. Vaan hyvin on tällainen toiveajattelu kelvannut niille, jotka ovat ajaneet rikkailta alaspäin varisevan vaurauden oppia ja talouskuria köyhille.
Tuloerojen hoituminen kasvulla on osoittautunut harhaksi, mutta nyttemmin tuhon tietä viitoittaa Kuznets-käppyrän ympäristötaloudellinen serkkupoika. Sen mukaan ympäristö on ensin tärveltävä, ennen kuin talouskasvu korjaa senkin.
Professori Raworth esittää teesinsä nöyrästi uutta suuntaa hakien ja toivoen muiden kehittävän ajatuksia eteenpäin. Edessämme oleva arvoitus on nimittäin oikeasti visainen: ”Yksikään maa ei ole päässyt eroon köyhyydestä ilman kasvavaa taloutta. Toisaalta yksikään maa ei ole pysäyttänyt luonnon tuhoutumista kasvavalla taloudella.”
Myös mitä ajatusten uutuuteen tulee, on syytä nöyryyteen. Kun Raworth ensi kerran vuonna 2011 esitteli donitsiaan YK:n kestävän kehityksen konferenssissa, hänen maanmiehensä Britannian edustaja sanoi: ”Eteläamerikkalaiset puhuvat jatkuvasti Pachamamasta, ja se on meistä aika höttöistä, mutta tajuan, että tämä on tieteeseen perustuva tapa sellaisen asian ilmaisemiseksi, joka ei juurikaan poikkea siitä.”
Pachamaman, luonnon, kanssa tasapainossa elämisen ajatusten – olivatpa vanhoja tai uusia – soisi tunkeutuvan taloustieteilijöiden ja vallankäyttäjien tietoisuuteen. Donitseja siis kabinettien kahvipöytiin muistuttamaan uudenlaisen ajattelun välttämättömyydestä 2020-luvulla.
Nimittäin, jos ”tahdomme ihmiskunnan donitsin sisäpuolelle, taloustieteilijöiden huomion siirtäminen putoavasta omenasta kasvavaan omenaan ja lineaarisesta mekaniikasta kompleksiseen dynamiikkaan on ratkaisevan tärkeätä”.
Raworthin mukaan on aika heittää hyvästit ajatukselle markkinoista mekanismina ja ripustaa insinöörin kypärä naulaan. ”On aika tarttua sen sijaan puutarhahanskoihin.”
Myös omakuvamme on syytä muuttua. ”Haaskasimme kaksisataa vuotta tuijottamalla väärää kuvaa itsestämme: Homo economicusta, yksinäistä hahmoa rahaa kourassaan, taskulaskin päässään, luonto jalkojensa juuressa ja tyydyttämätön nälkä sydämessään. On aika piirtää itsemme uudelleen ihmisinä, jotka kukoistavat yhteydessä toisiinsa ja tähän elävään kotiimme, joka ei ole vain meidän kotimme.”
Noin toiveikasta ihmiskuvaa on toki syytä tasapainottaa vielä anekdootilla, joka samalla alleviivaa kirjan sanomaa mekaniikan riittämättömyydestä kompleksisen systeemin ymmärtämisessä.
Isaac Newton menetti elinikäiset säästönsä tempauduttuaan mukaan ns. Etelämeren pörssikuplaan vuonna 1720 ja totesi sen jälkipyykeissä: ”Pystyn laskemaan tähtien liikkeet, mutten ihmisten mielipuolisuutta.”
Kun maailmaa hallitaan kuvilla, kuvien olisi hyvä olla edes oikeansuuntaisia, eikä ainakaan harhaanjohtavia.
Ikoninen bkt-käyrä viestittää: hyvä on eteen- ja ylöspäin. Kun maailmaa tarkastelee donitsin läpi, ajattelee: hyvä on tasapainossa.
Kirjoittaja on Tieto&trendit-sivuston toimittaja.
Lue Kuznetsin hypoteesistä enemmän myös tästä Olli Savelan blogikirjoituksesta.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.