 |
Palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin tietotarve ja tiedon saatavuus
Palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin tarkoituksena on tuottaa laadukasta tietoa kansantalouden tilinpidon ja maksutasetilastoinnin tarpeita varten. Kansantalouden tilinpito ja maksutasetilastointi tehdään kansainvälisten sopimusten ja asetusten mukaisina.
Sisällys
1. Tilastoinnin tausta ja työnrajaus
1.1 Tausta ja nykytilanne
Palvelujen ulkomaankaupan tilastointi suoritettiin ennen vuotta 1999 Suomen Pankissa pankkien raportoimien yritysten maksuaineistojen avulla. Käytetty menetelmä perustui valuuttalakiin, jonka mukaisesti Suomessa asuvat ja Suomessa yritystoimintaa harjoittavat olivat velvollisia ilmoittamaan Suomen Pankille ulkomaisista liiketoimistaan.
Järjestelmä kehitettiin valuuttasäännöstelyn aikana, mutta se koettiin viime vuosina kalliiksi ja tehottomaksi tiedonhankinta tavaksi. Suomen liittyminen EMUun ja euron syntyminen loivat pankeille ja yrityksille uuden toimintaympäristön. Näiden seurauksena entinen valuutanvaihtoon perustuva tilastointi on menettänyt merkityksensä EMU-alueen maiden osalta. Maksuaineiston heikkenemisen myötä on syntynyt tarve kehittää palvelujen ulkomaankaupan tilastointia.
Kesällä 1998 Suomen Pankin tietopalveluosasto ilmoitti pankeille ja yrityksille maksutaseen laadintaa varten suoritetun ulkomaisten maksujen tiedonkeruun loppumisesta 1.1.1999. Syksyllä 1998 Suomen Pankki ja Eurostat solmivat "Gentleman's Agreement" sopimuksen maksutasetietojen toimittamisesta Eurostatiin.
Tämän seurauksena joulukuussa 1998 Suomen Pankki ja Tilastokeskus allekirjoittivat sopimuksen, jolla sovittiin palvelujen ulkomaankaupan vuositietojen tilastoimisesta Tilastokeskuksessa. Tilastointi suoritetaan Yritysten rakenteet -yksikössä, joka muutenkin kerää vuositietoa yritysten toiminnasta ja taloudesta.
Tilastoinnin tarkoitus
Palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin tarkoituksena on tuottaa laadukasta tietoa kansantalouden tilinpidon ja maksutasetilastoinnin tarpeita varten. Kansantalouden tilinpito ja maksutasetilastointi tehdään kansainvälisten sopimusten ja asetusten mukaisina. Näin ollen palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin tulee lähtökohtaisesti täyttää:
1) Suomen valtion ja IMF:n väliset sopimukset (perustuu lakiin 112/77),
2) Eurostatin ja Suomen Pankin välinen herrasmiessopimus ja
3) Euroopan kansantalouden tilinpidon järjestelmä (EKT-95).
IMF:n tavoitteet ja vaatimukset palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnille sisältyvät IMF:n julkaisemaan maksutasekäsikirjaan (Balance of Payments Manual, 1993 5th edition). IMF:n tietovaatimukset antavat tilastoinnille minimivaatimukset, jotka tulee toteuttaa. Eurostatin kanssa tehdyssä herrasmiessopimuksessa puolestaan määritellään mm. aikataulut ja tietojen toimitustarkkuus, joihin Suomi on sitoutunut. Näiden lisäksi tilastoinnin tulee varmistaa myös kansantalouden tilinpidon tietotarpeet, jotka on määritelty EKT-95 käsikirjassa.
Alkuun
Tilastoinnin tavoitteet ja lopputulos
Päämääränä on tuottaa palvelujen ulkomaankaupasta luotettavaa ja kattavaa tietoa maksutasetilastointia sekä kansantalouden tilinpidon huoltotasetta, tarjonta-kysyntätauluja ja panos-tuotostauluja varten. Päämäärän saavuttamiseksi on palvelujen ulkomaankaupan tilastoimiseksi asetettu projekti.
Projektin tavoitteena on selvittää palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin kansalliset ja kansainväliset tietotarpeet sekä suunnitella tiedonkeruu. Palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin tiedonkeruu toteutetaan määrävuosittain joka kolmas vuosi . Ensimmäinen tiedonkeruu toteutetaan keväällä 2000 koskien tilastovuotta 1999. Tiedonkeruulla pitäisi pystyä tuottamaan tietoa palvelujen ulkomaankaupasta maittain ja palvelutyypeittäin. Projektin tavoitteena on parantaa palvelutaseen erien tasotietojen ja maittaisten jakaumatietojen laatua.
1.2 Työnrajaus
Lähtöolettamusten mukaan projekti kattaa kaikki IMF:n Balance of Payments käsikirjassa (5.painos 1993) määrittelemät palvelut (kts. liite 1) , joita vievät tai tuovat kotimaiset eri toimialoilla toimivat yritykset. Palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin ulkopuolelle Tilastokeskuksen Yritysten rakenteet (YR)-yksikkö voi kuitenkin jättää kuljetus-, matkustus-, rahoitus- ja vakuutuspalvelut. Näitä koskevat tilastot tuotetaan muista Tilastokeskuksen lähteistä.
Kuljetuspalvelujen viennin laskee Taloudelliset olot -yksikkö (TO) siten, että merikuljetusten laskemisessa se käyttää Yritysten suhdanteiden (YS:n) bruttorahtitilastoa. Lentokuljetusten laskemisessa käytetään suoraa kyselyä Finnairille. Palvelujen ulkomaankaupankyselyyn ei oteta mukaan kuljetuspalveluita, sillä myös Tullihallitus pyrkii auttamaan Tilastokeskusta tarvittavien tietojen keräämisessä. Matkustuspalveluista tietoa saadaan YS-yksikön Suomalaisten matkat -tilastosta. Tätä tietoa täydennetään rajahaastatteluilla.
Vakuutuspalvelujen viennin laskee TO-yksikkö oman vakuutusyhtiöille suunnatun kyselynsä avulla. Vakuutuspalvelujen tuonti on ongelmallisempi, mutta sen uskotaan olevan vähäistä. Rahoituspalvelut lasketaan TO-yksikön tuottaman pankkitilaston avulla.
Alkuun
2. Tietotarpeet
2.1 Kansainväliset taustat
Ensisijaisesti palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnille reunaehdot tulevat Suomen valtion ja IMF:n välisestä sopimuksesta. Sopimuksen mukaan Suomi on sitoutunut toimittamaan IMF:lle kaikki sellaiset tiedot, jotka rahasto katsoo toiminnalleen tarpeelliseksi. Erikseen on mainittu mitä tietoja tarvitaan maksutasetilaston laadintaa varten. Tämän lisäksi Suomi on sitoutunut Euroopan Kansantalouden Tilinpitojärjestelmään (EKT-95). EKT-95:ssä on määritelty P-60 luokitus, jonka tarkkuudella tilinpito tarvitsee tavara- ja palvelutietoa (liite 2).
Palvelujen ulkomaankaupan tilastojen tarve kasvaa globalisoitumisen ja kansainvälisten kauppaneuvottelujen myötä. WTO (World Trade Organization) tarvitsee tilastoja kansainvälisiä palvelukaupan neuvotteluja varten. Tällä hetkellä tärkeimpiä palvelujen kauppaan liittyviä sopimuksia on GATTin Uruguayn kierroksella sovittu ja vuonna 1995 voimaanastunut GATS-sopimus (General Agreement on Trade in Services). Seuraava kansainvälisen kaupan neuvottelukierros on tarkoitus aloittaa vuonna 2000. Neuvotteluissa on tarkoitus käyttää enenevässä määrin palvelujen ulkomaankaupan tilastoja, minkä johdosta tilastojen laatuun ja yksityiskohtaisuuteen kiinnitetään jatkossa erityisesti huomiota.
Kansainväliset järjestöt, YK, IMF, OECD, Eurostat ja WTO, ovat yhdessä valmistelleet käsikirjaa palvelujen kansainvälisen kaupan tilastoimisesta. Käsikirjan avulla pyritään harmonisoimaan järjestöjen tietotarpeet sekä yhtenäistämään maiden käytäntöjä palvelujen ulkomaankaupan tilastoimisessa. Käsikirjasta on saatavilla vedos OECD:n internet-sivuilta osoitteesta http://www.oecd.org/std/tradhome.htm (katso keltainen palkki "Draft Manual on Trade in Services"). Syksyllä 1999 käsikirja on lähtenyt maailmanlaajuiselle kommentointikierrokselle, jonka palautteita odotetaan vuoden loppuun saakka. Suunnitelmissa on, että vuoden 2000 maaliskuuhun mennessä käsikirja on lopullisessa muodossaan.
Käsikirjassa esitellään palvelujen ulkomaankaupan tietotarpeet siten, että tietojen harmonisointi on jo suoritettu. Esitetty tietotarve (liite 4, EBOPS-luokitus) kattaa mainittujen järjestöjen tietotarpeet. Tietotarpeen luokittelussa on huomioitu myös YK:n kansantalouden tilinpidon käsikirjassa (System of National Accounts, SNA 1993) määritellyt tietotarpeet sekä ISIC Rev. 3 ja CPC v1.0 luokitukset.
Käsikirja antaa täten erinomaisen kehikon palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnille. Kirja sisältää yksityiskohtaiset tiedot tietotarpeista ja niiden määritelmistä. Se ei kuitenkaan ota kantaa tilastoimiseen liittyvään problematiikkaan kuten esim. kohdejoukon määrittelyyn ja kattavuuteen.
Alkuun
2.2 Palvelujen kansainvälinen jaottelu
Palvelujen luokittelua palvelutyypin mukaan voidaan tehdä kolmen erilaisen luokituksen mukaan. Luokitukset poikkeavat toisistaan ainoastaan tarkkuustasoillaan.
IMF:n luokitus
IMF:n maksutasekäsikirjaan perustuva BPM5-luokitus (liite 1) on karkein luokitus. Luokituksessa on 30 varsinaista luokkaa, 9 luokkaa lisäerittelyjä varten sekä kaksi muistioluokkaa (memorandum item).
P-60 luokitus
EKT-95:een perustuva tavara- ja palveluluokitus P-60 (liite 2) on tarkempi luokitus kuin edellä mainittu IMF:n luokitus. Luokituksella on selvä yhteys Euroopan toimiala- (Nace Rev. 1) ja tuoteluokitukseen (CPA) ja se kattaa kaikki toimialat. Palvelujen osalta luokitus noudattaa melko pitkälle EBOPS-palveluluokitusta. Muista luokituksista P-60 poikkeaa lähinnä tarkkuustasoltaan ja kotimaisuus näkökulmastaan. Esimerkiksi koulutus- ja terveydenhoitopalveluita ei ole otettu omiksi luokiksi IMF:n eikä Eurostatin luokituksissa. Myöskään kotimaassa yleistä kiinteistöalan palvelua ei ole sisällytetty palvelujen ulkomaankaupan luokituksiin.
Eurostatin luokitus
Eurostat on tehnyt oman luokittelunsa (liite 3) , joka on yksityiskohtaisempi kuin IMF:n luokitus. Luokitus perustuu Eurostatin Balance of Payments: Vademecum dokumenttiin. Eurostatin BOP:Vademecum luokituksessa on 85 varsinaista luokkaa ja 21 muistioluokkaa. Kaikki luokat tulee jaotella maittain tason 1 mukaisina. Tarkemmalla maajaottelulla tulee luokitella 46 luokkaa. Maajaottelusta tarkemmin kohdassa 2.3 ja liitteessä 5.
Alkuun
EBOPS-luokitus
Tarkimman tason luokitus on EBOPS-luokitus (Extended Balance of Payments Services) (liite 4) , johon sisältyy edellä mainittujen kansainvälisten järjestöjen tietotarve kokonaisuudessaan. Luokkia on yhteensä 112 kappaletta, joista 23 on muistioluokkia. Tietojen luokittelua on tarkennettu melkoisesti "alkuperäiseen" BPM5-luokitukseen nähden.
Luokituksen laajennus johtuu lähinnä tietotarpeiden harmonisoinnista IMF:n, OECD:n ja Eurostatin tietojen välillä, EKT-95:sta sekä kansainvälisten kauppaneuvottelujen tarpeista. Kokonaisuudessaan luokitusta ei tarvitse ottaa heti käyttöön, vaan palvelujen ulkomaankaupan tilastointia koskevassa käsikirjassa on erikseen jaoteltu korkeamman ja alemman prioriteetin tietotarpeet.
EBOPSin prioriteetit
Korkeamman prioriteetin luokituksen käyttöönotossa saavat seuraavat osa-alueet:
- 1) BPM5-käsikirjan luokituksen käyttöönotto,
- 2) EBOPS-ensimmäisen vaiheen erittelyt,
- 3) EBOPS-toisen vaiheen erittelyt eli muistioluokat.
Alemman prioriteetin muuttujat:
- 4) Ulkomailla työskenteleviä henkilöitä koskevat tilastot ja
- 5) GATS-neuvotteluja varten tarvittavien palvelujen jakaminen tarjontamallien 1,2 ja 4 mukaisesti.
Vaiheet tulee toteuttaa mahdollisimman pian, mutta toteuttamisjärjestykseen ei käsikirja anna ohjeita. Luonnollista olisi kuitenkin toteuttaa vaiheet esitetyssä järjestyksessä.
Tarjontamallit
WTO:n käyttämä maksutasetilastoinnin kuvaaman kaupan määrittely on huomattavasti perinteistä määrittelyä tarkempi ja yksityiskohtaisempi. WTO:n mallissa kauppa jaetaan neljän eri tarjontamallin mukaan. Tarjontamallien avulla pyritään helpottamaan GATS-neuvotteluja, joissa maat esittävät erilaisia velvoitteita ja sitoumuksia palveluluokituksen ja tarjontamallin avulla. Tämän johdosta on tärkeätä saada palvelujen jaottelu tehtyä myös tarjontamallien mukaisina.Tarjontamallien jaottelu:
- 1) Rajan ylittävä tarjonta (cross border supply): Tämä toteutuu kun palvelua tarjotaan kotimaasta ulkomaille. Tuottajan ja kuluttajan ei tarvitse kohdata. Rajan ylittävässä tarjonnassa palvelu sisältyy tuotteeseen (esim. tietokonedisketti tai maalaus) tai palvelu välitetään telekommunikaatiolinjojen, postin tms. välityksellä (kirje, fax tai tietojen siirto).
- 2) Kulutus ulkomailla (consumption abroad): Toinen malli toteutuu kun palvelua tarjotaan toiseen maahan siirtyneelle henkilölle, joka ei ole alueen asukas esimerkkinä tällaisesta palvelusta on turismi.
- 3) Kaupallinen olemassaolo (commercial precense): Kolmas malli toteutuu kun palvelun tuottaja yhdessä maassa tarjoaa palvelua kaupallisesti toisessa maassa. Esimerkiksi ulkomaisten omistamien tytäryritysten, edustajatoimistojen ja haarakonttorien myynti.
- 4) Luonnollisen henkilön läsnäolo (presence of natural persons): Neljäs malli toteutuu kun jonkun maan palvelun tarjoaja tarjoaa palvelua toisessa maassa. Palvelun tarjoaja voi olla yksityishenkilö tai ulkomaisen yrityksen työntekijä. Neljäs malli käsittää yleensä lyhytaikaisen työllistymisen. (GATS ei kata vakituista työllistymistä).
Palvelujen ulkomaankaupassa tulevat kyseeseen mallit 1, 2 ja 4, sillä tarjontamalli kolme katsotaan kuuluvan FATS tilastointiin.
2.3 Maajaottelu
Edellä mainittu palvelujen ulkomaankaupan tilastoinnin käsikirja ja IMF:n BMP5-käsikirja eivät ota kantaa maajaotteluun. Eurostatin BOP-Vademecum dokumentti esittää hyvin selkeästi maajaottelun. Maajaottelu on jaoteltu usealle eri tarkkuustasolle. Tasoja on tällä hetkellä 3 ( 1, 3 ja 4). Tasoista 0 ja 2 luovuttiin koska niiden hyöty ja käyttö katsottiin vähäiseksi. Liitteessä 5 on kuvattu tasot 1 ja 3 tarkemmin.
Suomi on Eurostatin kanssa tehdyssä Gentleman's Agreementissa sopinut tuottavansa osan tiedoista tason 1 mukaisina ja osan tiedoista jaottelun EU/muu maailma mukaisena . Tämä tuskin riittää Eurostatin tarpeisiin, vaan tulisikin pyrkiä jonkin asteiseen tason 3 tietojen tuottamiseen.
2.4 Kotimaiset tarpeet
Kotimaiset palvelujen ulkomaankaupan tilastoon kohdistuvat tietotarpeet tulevat lähinnä Kansantalouden tilinpidosta. Kansantalouden tilinpito käyttää palvelukaupan tietoja aggregaattitasolla viennin ja tuonnin laskemiseksi huoltotasetta varten. Lisäksi tietoja tarvitaan yksityiskohtaisemmalla tarkkuudella (P-60 luokitus) panos-tuotostauluissa sekä tarjonta- ja käyttötauluissa.
Tilinpidon tarpeiden perusteella näyttäisi siltä, että BPM5 taso on riittävä. Panos-tuotos tauluja varten tarvitaan kuitenkin BOP-Vademecum luokittelun tarkkuutta. Ainoastaan luokkia 215-217, 238-239, 241-243, 275-277 ja 280-283 ei huomioida panos-tuotos tauluissa.
Suomen Pankki tarvitsee palvelujen ulkomaankaupan tietoja maksutasetilastointia varten. Se joutuu toimittamaan tiedot palvelukaupasta myös Euroopan keskuspankille (EKP). EKP tarvitsee ulkomaankauppatiedot jaoteltuna euroalueeseen ja euron ulkopuoliseen alueeseen.
Yritykset ja toimialajärjestöt ovat esittäneet toiveensa saada tietoa ulkomaankaupasta jaoteltuna tavaroihin ja palveluihin. Näiden lisäksi ei ole muita suoranaisia palvelujen ulkomaankauppaan liittyviä tietotarpeita.
Alkuun
3. Tietojen saatavuus
Palvelujen ulkomaankaupasta on saatavilla hajanaisia tietoja, joiden käyttökelpoisuus vaihtelee aineistosta toiseen.
3.1 Yritysrekisteri
Yritysrekisteristä on saatavilla tieto siitä, harjoittaako yritys tuonti, vientiä tai molempia. Tätä tietoa voidaan hyväksikäyttää kohdejoukon määrittelyssä.
3.2 ALV-aineisto
Tilastokeskus saa verottajalta arvonlisäveroaineiston kuukausittain. Aineisto on yritystasolla ja siitä on saatavilla erilaisia myyntiin ja ostoihin liittyvää kuukausitietoa. Erityisen kiinnostavia muuttujia ovat:
- 209 Veroton liikevaihto,
- 210 Tavaran myynti EU-maihin ja
- 211 Tavaraostot EU-maista.
Ensimmäiseen muuttujaan eli numeroon 209 sisältyvät palvelut, jotka verotetaan muualla kuin Suomessa. Tähän sisältyvät siis ne palvelut, jotka viedään Suomen ulkopuolelle. Muuttujaan sisältyy kuitenkin myös muita eriä kuten tavaran myynti EU:n ulkopuolelle, veroton matkailijamyynti, veroton myynti diplomaateille ja varastointimenettelyihin liittyvät verottomat myynnit. Tämän johdosta muuttujan käyttäminen jonkinlaisena palvelujen viennin indikaattorina ei tunnu hyvältä.
Kaikkia mainittuja muuttujia voidaan kuitenkin käyttää sekä rakennetilaston aineiston että tulevan kyselyn aineiston tarkastamisessa.
3.3 Tullihallituksen aineisto
Tullihallituksen aineistosta on saatavilla yritysten tavaroiden viennit ja tuonnit. Aineisto ei sellaisenaan hyödytä palvelujen ulkomaankaupan tilastointia, mutta aineisto voidaan yhdistää yritysten rakennetilastoaineiston kanssa. Tällöin saadusta aineistosta voidaan haravoida ne yritykset, jotka ilmoittavat rakennetilastossa suurempia vienti-/tuontilukuja mitä tullihallituksen aineistossa on ilmoitettu. Tällaisia yrityksiä on hyvä tarkastella lähemmin, sillä ylijäämä saattaa selittyä palvelujen ulkomaankaupalla.
3.4 Rakennetilaston aineisto
Yritysten rakennetilastosta on saatavilla tilastovuodesta 1998 Yrityksen vienti ja tuonti alueittain jaoteltuna EMU-maat, muut EU-maat ja muut EU:n ulkopuoliset maat. Kun tiedot yhdistetään tullihallituksen aineiston kanssa, voidaan haarukoida palvelun vientiä ja tuontia harjoittavia yrityksiä.
3.5 Toimialajärjestöjen tilastot
Toimialajärjestöjen tilastojen tietosisällön selvitys on vielä kesken. Lähtöolettamuksena on kuitenkin se, että järjestöt tuottavat vähän palvelujen ulkomaankauppaa koskevaa tilastotietoa. Vaikka jotkut järjestöt pitäisivätkin tällaista tilastoa on kyseenalaista ovatko nämä tiedot vertailukelpoisia ulkomaankaupan kyselyssä saatujen vastausten kanssa. Erityisesti ongelmia saattavat synnyttää erilaiset palvelutyypitykset sekä palvelujen määritelmät. Alkuun
Liite 1:BPM5-luokitus
nro |
koodi |
luokitustaso |
sisältyy BPM5-manuaaliin |
Palvelutyyppi |
1 |
205 |
1 |
BPM5 |
Kuljetus |
2 |
206 |
2 |
BPM5 |
Merikuljetus |
3 |
207 |
3 |
BPM5 |
Matkustajat |
4 |
208 |
3 |
BPM5 |
Rahti |
5 |
209 |
3 |
BPM5 |
Muut |
6 |
210 |
2 |
BPM5 |
Lentokuljetus |
7 |
211 |
3 |
BPM5 |
Matkustajat |
8 |
212 |
3 |
BPM5 |
Rahti |
9 |
213 |
3 |
BPM5 |
Muut |
10 |
214 |
2 |
BPM5 |
Muu kuljetus |
11 |
215 |
3 |
BPM5 |
Matkustajat |
12 |
216 |
3 |
BPM5 |
Rahti |
13 |
217 |
3 |
BPM5 |
Muut |
14 |
236 |
1 |
BPM5 |
Matkustus |
15 |
237 |
2 |
BPM5 |
Liikematkat |
16 |
240 |
2 |
BPM5 |
Henkilökohtaiset matkat |
17 |
241 |
3 |
L |
Terveyteen liittyvät kulut |
18 |
242 |
3 |
L |
Koulutukseen liittyvät kulut |
19 |
243 |
3 |
L |
Muut |
20 |
245 |
1 |
BPM5 |
Posti- ja telekommunikaatiopalvelut |
21 |
249 |
1 |
BPM5 |
Rakennuspalvelut |
22 |
253 |
1 |
BPM5 |
Vakuutuspalvelut |
23 |
260 |
1 |
BPM5 |
Rahoituspalvelut |
24 |
262 |
1 |
BPM5 |
Tietotekniikka- ja informaatiopalvelut |
25 |
266 |
1 |
BPM5 |
Royaltit ja lisenssimaksut |
26 |
268 |
1 |
BPM5 |
Muut liike-elämän palvelut |
27 |
269 |
2 |
BPM5 |
Välityspalvelut ja muut kauppatoimintaan liittyvät palvelut |
28 |
272 |
2 |
BPM5 |
Operatiiviset leasingit |
29 |
273 |
2 |
BPM5 |
Sekalaiset liike-elämänpalvelut, ammatti- ja tekniset palvelut |
30 |
274 |
3 |
L |
Lainopilliset ja kirjanpidolliset palvelut, johdon konsultointi- ja pr-palvelut |
31 |
278 |
3 |
L |
Mainonta-, markkinointitutkimus- ja gallup-kyselypalvelut |
32 |
279 |
3 |
L |
Tutkimus- ja kehittämispalvelut |
33 |
280 |
3 |
L |
Arkkitehti-, insinööri ja muut tekniset palvelut |
34 |
281 |
3 |
L |
Maatalous-, kaivannais- ja prosessointipalvelut (on-site processing services) |
35 |
284 |
3 |
L |
Muut |
36 |
287 |
1 |
BPM5 |
Henkilökohtaiset-, kulttuuri- ja virkistyspalvelut |
37 |
288 |
2 |
BPM5 |
Audio-visuaaliset ja siihen liittyvät palvelut |
38 |
289 |
2 |
BPM5 |
Muut henkilökohtaiset, kulttuuri- ja virkistyspalvelut |
39 |
291 |
1 |
BPM5 |
Julkiset palvelut, muualle kuulumattomat |
Muistioluokat (Memorandum items): |
40 |
060 |
1 |
M |
Bruttovakuutusmaksut |
41 |
065 |
1 |
M |
Bruttovakuutuskorvaukset |
BPM5 = standardikomponentti BPM5:ssa
L = lisäkomponentti BPM5:ssa
M = muistioluokka (memorandum item) BPM5:ssa
Alkuun
Liite 2:P-60 luokitus (EKT-95)
Tunnus |
Kuvaus |
Viittaus CPA:han |
1 |
Maa- ja riistataloustuotteet sekä niihin liittyvät palvelut |
1 |
2 |
Metsätaloustuotteet sekä niihin liittyvät palvelut |
2 |
5 |
Kala- ja muut kalastustuotteet sekä niihin liittyvät palvelut |
5 |
10 |
Kivi- ja ruskohiili; turve |
10 |
11 |
Raakaöljy ja luonnonkaasu sekä niiden tuotantoon liittyvät palvelut ilman öljyn- ja kaasunetsintää |
11 |
12 |
Uraani- ja toriummalmit |
12 |
13 |
Metallimalmit |
13 |
14 |
Mineraalien kaivun ja louhinnan muut tuotteet |
14 |
15 |
Elintarvikkeet ja juomat |
15 |
16 |
Tupakkatuotteet |
16 |
17 |
Tekstiilit |
17 |
18 |
Vaatteet; turkikset |
18 |
19 |
Nahka ja nahkatuotteet |
19 |
20 |
Puutavara ja puutuotteet sekä korkki- ja punontatuotteet (poislukien huonekalut) |
20 |
21 |
Massa, paperi ja paperituotteet |
21 |
22 |
Painotuotteet sekä ääni-, kuva- ja atk- tallenteet |
22 |
23 |
Koksi, öljytuotteet ja ydinpolttoaine |
23 |
24 |
Kemikaalit, kemialliset tuotteet ja tekokuidut |
24 |
25 |
Kumi- ja muovituotteet |
25 |
26 |
Muut ei-metalliset mineraalituotteet |
26 |
27 |
Perusmetallit |
27 |
28 |
Metallituotteet poislukien koneet ja laitteet |
28 |
29 |
Muualla luokittelemattomat koneet ja laitteet |
29 |
30 |
Konttori- ja tietokoneet |
30 |
31 |
Muut sähkökoneet ja -laitteet |
31 |
32 |
Radio-, televisio- ja tietoliikennevälineet |
32 |
33 |
Lääkintäkojeet, hienomekaaniset kojeet ja optiset instrumentit sekä kellot |
33 |
34 |
Autot ja perävaunut |
34 |
35 |
Muut kulkuneuvot |
35 |
36 |
Huonekalut; muualla luokittelemattomat teollisuustuotteet |
36 |
37 |
Kierrätysraaka-aineet |
37 |
40 |
Sähkö, kaasu ja lämpö |
40 |
41 |
Talousvesi ja veden jakelupalvelut |
41 |
45 |
Rakennustyöt |
45 |
50 |
Moottoriajoneuvojen kauppa, korjaus- ja huoltopalvelut sekä polttoaineen vähittäismyyntipalvelut |
50 |
51 |
Agentuuritoiminnan ja tukkukaupan palvelut, poislukien moottoriajoneuvojen kauppa |
51 |
52 |
Vähittäiskaupan palvelut poislukien moottoriajoneuvojen kauppa; henkilökohtaisten ja kotitalousesineiden korjauspalvelut |
52 |
55 |
Majoitus- ja ravitsemispalvelut |
55 |
60 |
Maaliikenne- ja putkijohtokuljetuspalvelut |
60 |
61 |
Vesiliikennepalvelut |
61 |
62 |
Ilmaliikennepalvelut |
62 |
63 |
Liikennettä tukevat palvelut; matkatoimistopalvelut |
63 |
64 |
Posti- ja teleliikennepalvelut |
64 |
65 |
Rahoituksen välityspalvelut poislukien vakuutuspalvelut |
65 |
66 |
Vakuutuspalvelut poislukien pakollinen sosiaalivakuutus |
66 |
67 |
Rahoitusta tukevat palvelut |
67 |
70 |
Kiinteistöalan palvelut |
70 |
71 |
Kotitaloustavaroiden vuokrauspalvelut |
71 |
72 |
Tietojenkäsittelypalvelut |
72 |
73 |
Tutkimus- ja kehittämispalvelut |
73 |
74 |
Muut liike-elämän palvelut |
74 |
75 |
Julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen palvelut, pakolliset sosiaalivakuutuspalvelut |
75 |
80 |
Koulutuspalvelut |
80 |
85 |
Terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelut |
85 |
90 |
Ympäristönhuoltopalvelut |
90 |
91 |
Muualla luokittelemattomat järjestötoiminnan palvelut |
91 |
92 |
Virkistys-, kulttuuri- ja urheilupalvelut |
92 |
93 |
Muut palvelut |
93 |
95 |
Työnantajakotitaloudet |
95 |
99 |
Kansainvälisten järjestöjen ja ulkomaisten edustustojen palvelut |
99 |
CPA= Euroopan yhteisöjen tuoteluokitus (Classification of Products by Activity in the European Community)
Alkuun
Liite 3:BOP- Vademecum-luokitus
Eurostatin luokitus, johonka jäsenmaat ovat sitoutuneet Gentleman's Agreementin kautta
nro |
koodi |
luokitustaso |
sisältyy BPM5-manuaaliin |
maa- jako (1/3) |
Palvelutyyppi |
1 |
205 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Kuljetus |
2 |
206 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Merikuljetus |
3 |
207 |
3 |
BPM5 |
1&3 |
Matkustajat |
4 |
208 |
3 |
BPM5 |
1&3 |
Rahti |
5 |
209 |
3 |
BPM5 |
1&3 |
Muut |
6 |
210 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Lentokuljetus |
7 |
211 |
3 |
BPM5 |
1&3 |
Matkustajat |
8 |
212 |
3 |
BPM5 |
1&3 |
Rahti |
9 |
213 |
3 |
BPM5 |
1&3 |
Muut |
10 |
214 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Muu kuljetus |
Muu kuljetus jaoteltuna A) |
11 |
215 |
3 |
BPM5 |
1 |
Matkustajat |
12 |
216 |
3 |
BPM5 |
1 |
Rahti |
13 |
217 |
3 |
BPM5 |
1 |
Muut |
Muu kuljetus jaoteltuna B) |
14 |
218 |
3 |
|
1&3 |
Avaruuskuljetus |
15 |
219 |
3 |
|
1&3 |
Raidekuljetus |
16 |
220 |
4 |
|
1 |
Matkustajat |
17 |
221 |
4 |
|
1 |
Rahti |
18 |
222 |
4 |
|
1 |
Muut palvelut, tukipalvelut |
19 |
223 |
3 |
|
1&3 |
Tiekuljetus |
20 |
224 |
4 |
|
1 |
Matkustajat |
21 |
225 |
4 |
|
1 |
Rahti |
22 |
226 |
4 |
|
1 |
Muut palvelut, tukipalvelut |
23 |
227 |
3 |
|
1&3 |
Sisämaassa tapahtuva vesistökuljetus |
24 |
228 |
4 |
|
1 |
Matkustajat |
25 |
229 |
4 |
|
1 |
Rahti |
26 |
230 |
4 |
|
1 |
Muut palvelut, tukipalvelut |
27 |
231 |
3 |
|
1&3 |
Putkikuljetus |
28 |
232 |
3 |
|
1&3 |
Muut tuki- ja apukuljetuspalvelut |
29 |
236 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Matkustus |
30 |
237 |
2 |
BPM5 |
1 |
Liikematkat |
31 |
238 |
3 |
|
1 |
Raja- ja kausityöläisten kulutus |
32 |
239 |
3 |
|
1 |
Muut |
33 |
240 |
2 |
BPM5 |
1 |
Henkilökohtaiset matkat |
34 |
241 |
3 |
L |
1 |
Terveyteen liittyvät kulut |
35 |
242 |
3 |
L |
1 |
Koulutukseen liittyvät kulut |
36 |
243 |
3 |
L |
1 |
Muut |
37 |
245 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Posti- ja telekommunikaatiopalvelut |
38 |
246 |
2 |
|
1&3 |
Posti- ja kuriiripalvelut |
41 |
247 |
2 |
|
1&3 |
Telekommunikaatiopalvelut |
42 |
249 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Rakennuspalvelut |
43 |
250 |
2 |
|
1&3 |
Rakentamispalvelut ulkomailla |
44 |
251 |
2 |
|
1&3 |
Construction in the compiling economy |
45 |
253 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Vakuutuspalvelut |
46 |
254 |
2 |
|
1 |
Henkivakuutus- ja eläkerahastointi |
47 |
255 |
2 |
|
1 |
Rahtivakuutus |
48 |
256 |
2 |
|
1 |
Muut välittömät vakuutukset |
49 |
257 |
2 |
|
1 |
Jälleenvakuutus |
50 |
258 |
2 |
|
1 |
Apupalvelut |
51 |
260 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Rahoituspalvelut |
55 |
262 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Tietotekniikka- ja informaatiopalvelut |
56 |
263 |
2 |
|
1 |
Tietotekniikkapalvelut |
57 |
264 |
2 |
|
1 |
Informaatiopalvelut |
60 |
266 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Royaltit ja lisenssimaksut |
63 |
268 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Muut liike-elämän palvelut |
64 |
269 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Välityspalvelut ja muut kauppatoimintaan liittyvät palvelut |
65 |
270 |
3 |
|
1 |
Välityspalvelut (merchanting) |
66 |
271 |
3 |
|
1 |
Muut kauppatoimintaan liittyvät palvelut |
67 |
272 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Operatiiviset leasingit |
68 |
273 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Sekalaiset liike-elämänpalvelut, ammatti- ja tekniset palvelut |
69 |
274 |
3 |
L |
1 |
Lainopilliset ja kirjanpidolliset palvelut, johdon konsultointi- ja pr-palvelut |
70 |
275 |
4 |
|
1 |
Lainopilliset palvelut |
71 |
276 |
4 |
|
1 |
Laskentatoimen palvelut, kirjanpito-, tilintarkastus-ja veroneuvontapalvelut |
72 |
277 |
4 |
|
1 |
Johdon konsultointi ja pr-palvelut |
73 |
278 |
3 |
L |
1 |
Mainonta-, markkinointitutkimus- ja gallup-kyselypalvelut |
74 |
279 |
3 |
L |
1 |
Tutkimus- ja kehittämispalvelut |
75 |
280 |
3 |
L |
1 |
Arkkitehti-, insinööri ja muut tekniset palvelut |
76 |
281 |
3 |
L |
1 |
Maatalous-, kaivannais- ja prosessointipalvelut (on-site processing services) |
77 |
282 |
4 |
|
1 |
Jätteiden käsittely ja haitallisuuden vähentäminen (depollution) |
78 |
283 |
4 |
|
1 |
Muut |
79 |
284 |
3 |
L |
1 |
Muut |
80 |
285 |
3 |
|
1 |
Palvelut tytäryhtiöiden välillä, muualle kuulumattomat |
81 |
287 |
1 |
BPM5 |
1&3 |
Henkilökohtaiset-, kulttuuri- ja virkistyspalvelut |
82 |
288 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Audio-visuaaliset ja siihen liittyvät palvelut |
83 |
289 |
2 |
BPM5 |
1&3 |
Muut henkilökohtaiset, kulttuuri- ja virkistyspalvelut |
84 |
291 |
1 |
|
1&3 |
Julkiset palvelut, muualla luokittelemattomat |
85 |
292 |
2 |
|
1 |
Suurlähetystöt ja konsulaatit |
86 |
293 |
2 |
|
1 |
Sotilaalliset yksiköt ja toimistot |
87 |
294 |
2 |
|
1 |
Muut |
85 |
982 |
1 |
|
1&3 |
Muualla luokittelemattomat palvelut |
Muistioluokat (Memorandum items): |
86 |
950 |
|
|
1 |
Rahtikuljetus (ex works basis) |
87 |
951 |
|
|
1 |
Lehtorahti (ex works basis) |
88 |
952 |
|
|
1 |
Merirahti (ex works basis) |
89 |
953 |
|
|
1 |
Maarahti (ex works basis) |
90 |
954 |
|
|
1 |
Muu rahti (ex works basis) |
91 |
955 |
|
|
1 |
Turismi |
92 |
956 |
|
|
1 |
Matkustajien ostamat hyödykkeet raja-alueilla |
93 |
957 |
|
|
1 |
Hotelli- ja ravintolapalvelut |
94 |
958 |
|
|
1 |
Postipalvelut |
95 |
959 |
|
|
1 |
Kuriiripalvelu |
96 |
960 |
|
M |
1&3 |
Bruttovakuutusmaksut |
97 |
961 |
|
M |
1&3 |
Bruttovakuutuskorvaukset |
98 |
972 |
|
|
1&3 |
Henkivakuutus- bruttomaksu |
99 |
973 |
|
|
1&3 |
Henkivakuutus- bruttokorvaukset |
100 |
974 |
|
|
1&3 |
Rahtivakuutus- bruttomaksu |
101 |
975 |
|
|
1&3 |
Rahtivakuutus- bruttokorvaukset |
102 |
976 |
|
|
1&3 |
Muu suoravakuutus- bruttomaksu |
103 |
977 |
|
|
1&3 |
Muu suoravakuutus- bruttokorvaukset |
104 |
978 |
|
|
1&3 |
Jälleenvakuutus- bruttomaksu |
105 |
979 |
|
|
1&3 |
Jälleenvakuutus- bruttokorvaukset |
106 |
962 |
|
|
1 |
Merchanting gross flows |
BPM5 = standardikomponentti BPM5:ssa
L = lisäkomponentti BPM5:ssa
M = muistioluokka (memorandum item) BPM5:ssa
Alkuun
Liite 4:EBOPS-luokitus
EBOPS= Extended Balance of Payments Services
nro |
koodi |
luokitustaso |
sisältyy BPM5-manuaaliin |
Palvelutyyppi |
1 |
205 |
1 |
BPM5 |
Kuljetus |
2 |
206 |
2 |
BPM5 |
Merikuljetus |
3 |
207 |
3 |
BPM5 |
Matkustajat |
4 |
208 |
3 |
BPM5 |
Rahti |
5 |
209 |
3 |
BPM5 |
Muut |
6 |
210 |
2 |
BPM5 |
Lentokuljetus |
7 |
211 |
3 |
BPM5 |
Matkustajat |
8 |
212 |
3 |
BPM5 |
Rahti |
9 |
213 |
3 |
BPM5 |
Muut |
10 |
214 |
2 |
BPM5 |
Muu kuljetus |
Muu kuljetus jaoteltuna A) |
11 |
215 |
3 |
BPM5 |
Matkustajat |
12 |
216 |
3 |
BPM5 |
Rahti |
13 |
217 |
3 |
BPM5 |
Muut |
Muu kuljetus jaoteltuna B) |
14 |
218 |
3 |
|
Avaruuskuljetus |
15 |
219 |
3 |
|
Raidekuljetus |
16 |
220 |
4 |
|
Matkustajat |
17 |
221 |
4 |
|
Rahti |
18 |
222 |
4 |
|
Muut palvelut, tukipalvelut |
19 |
223 |
3 |
|
Tiekuljetus |
20 |
224 |
4 |
|
Matkustajat |
21 |
225 |
4 |
|
Rahti |
22 |
226 |
4 |
|
Muut palvelut, tukipalvelut |
23 |
227 |
3 |
|
Sisämaassa tapahtuva vesistökuljetus |
24 |
228 |
4 |
|
Matkustajat |
25 |
229 |
4 |
|
Rahti |
26 |
230 |
4 |
|
Muut palvelut, tukipalvelut |
27 |
231 |
3 |
|
Putkikuljetus |
28 |
232 |
3 |
|
Muut tuki- ja apukuljetuspalvelut |
29 |
236 |
1 |
BPM5 |
Matkustus |
30 |
237 |
2 |
BPM5 |
Liikematkat |
31 |
238 |
3 |
|
Raja- ja kausityöläisten kulutus |
32 |
239 |
3 |
|
Muut |
33 |
240 |
2 |
BPM5 |
Henkilökohtaiset matkat |
34 |
241 |
3 |
L |
Terveyteen liittyvät kulut |
35 |
242 |
3 |
L |
Koulutukseen liittyvät kulut |
36 |
243 |
3 |
L |
Muut |
37 |
245 |
1 |
BPM5 |
Posti- ja telekommunikaatiopalvelut |
38 |
246 |
2 |
|
Posti- ja kuriiripalvelut |
39 |
010 |
3 |
|
Postipalvelut |
40 |
011 |
3 |
|
Kuriiripalvelut |
41 |
247 |
2 |
|
Telekommunikaatiopalvelut |
42 |
249 |
1 |
BPM5 |
Rakennuspalvelut |
43 |
250 |
2 |
|
Rakentamispalvelut ulkomailla |
44 |
251 |
2 |
|
Construction in the compiling economy |
45 |
253 |
1 |
BPM5 |
Vakuutuspalvelut |
46 |
254 |
2 |
|
Henkivakuutus- ja eläkerahastointi |
47 |
255 |
2 |
|
Rahtivakuutus |
48 |
256 |
2 |
|
Muut välittömät vakuutukset |
49 |
257 |
2 |
|
Jälleenvakuutus |
50 |
258 |
2 |
|
Apupalvelut |
51 |
260 |
1 |
BPM5 |
Rahoituspalvelut |
52 |
015 |
2 |
|
Rahoituksen välityspalvelut pl. investointipankkitoiminta |
53 |
016 |
2 |
|
Investointipankkitoiminta ja muut siihen liittyvät palvelut |
54 |
017 |
2 |
|
Rahoituksen välityspalveluihin liittyvät apupalvelut |
55 |
262 |
1 |
BPM5 |
Tietotekniikka- ja informaatiopalvelut |
56 |
263 |
2 |
|
Tietotekniikkapalvelut |
57 |
264 |
2 |
|
Informaatiopalvelut |
58 |
020 |
3 |
|
Uutistoimistopalvelut |
59 |
021 |
3 |
|
Keskusyksikköön pääsy ja informaation välityspalvelut |
60 |
266 |
1 |
BPM5 |
Royaltit ja lisenssimaksut |
61 |
024 |
2 |
|
Franchising ja muut samanlaiset palvelut |
62 |
025 |
2 |
|
Muut royaltit ja lisenssimaksut |
63 |
268 |
1 |
BPM5 |
Muut liike-elämän palvelut |
64 |
269 |
2 |
BPM5 |
Välityspalvelut ja muut kauppatoimintaan liittyvät palvelut |
65 |
270 |
3 |
|
Välityspalvelut (merchanting) |
66 |
271 |
3 |
|
Muut kauppatoimintaan liittyvät palvelut |
67 |
272 |
2 |
BPM5 |
Operatiiviset leasingit |
68 |
273 |
2 |
BPM5 |
Sekalaiset liike-elämänpalvelut, ammatti- ja tekniset palvelut |
69 |
274 |
3 |
L |
Lainopilliset ja kirjanpidolliset palvelut, johdon konsultointi- ja pr-palvelut |
70 |
275 |
4 |
|
Lainopilliset palvelut |
71 |
276 |
4 |
|
Laskentatoimen palvelut, kirjanpito-, tilintarkastus- ja veroneuvontapalvelut |
72 |
277 |
4 |
|
Johdon konsultointi ja pr-palvelut |
73 |
278 |
3 |
L |
Mainonta-, markkinointitutkimus- ja gallup-kyselypalvelut |
74 |
279 |
3 |
L |
Tutkimus- ja kehittämispalvelut |
75 |
280 |
3 |
L |
Arkkitehti-, insinööri ja muut tekniset palvelut |
76 |
281 |
3 |
L |
Maatalous-, kaivannais- ja prosessointipalvelut (on-site processing services) |
77 |
030 |
4 |
|
Maatalouspalvelut |
78 |
031 |
4 |
|
Kaivannaispalvelut |
79 |
032 |
4 |
|
Jätteiden käsittely ja haitallisuuden vähentäminen (depollution) |
80 |
033 |
4 |
|
Muut prosessointipalvelut |
81 |
284 |
3 |
L |
Muut |
82 |
285 |
3 |
|
Palvelut tytäryhtiöiden välillä, muualle kuulumattomat |
83 |
287 |
1 |
BPM5 |
Henkilökohtaiset-, kulttuuri- ja virkistyspalvelut |
84 |
288 |
2 |
BPM5 |
Audio-visuaaliset ja siihen liittyvät palvelut |
85 |
289 |
2 |
BPM5 |
Muut henkilökohtaiset, kulttuuri- ja virkistyspalvelut |
86 |
035 |
3 |
|
Koulutuspalvelut |
87 |
036 |
3 |
|
Terveyspalvelut |
88 |
037 |
3 |
|
Muut |
89 |
291 |
1 |
BPM5 |
Julkiset palvelut, muualle kuulumattomat |
Muistioluokat: |
90 |
040 |
1 |
|
Tavaroiden rahtikuljetus arvotettuna laskutettuun hintaan |
91 |
041 |
2 |
|
Lentokuljetus |
92 |
042 |
2 |
|
Merikuljetus |
93 |
043 |
2 |
|
Raidekuljetus |
94 |
044 |
2 |
|
Tiekuljetus |
95 |
045 |
2 |
|
Sisämaassa tapahtuva vesistökuljetus |
96 |
046 |
2 |
|
Putkistokuljetus |
97 |
050 |
1 |
|
Turistien kulutusmenot |
98 |
052 |
1 |
|
Matkustajien ja retkeilijöiden kulutusmenot |
99 |
056 |
1 |
|
Hotelli- ja ravintolapalvelut |
100 |
|
1 |
|
Välillisesti mitatut rahoituksen välitysmenot |
101 |
060 |
1 |
M |
Bruttovakuutusmaksut |
102 |
061 |
2 |
|
Bruttomaksut - henkivakuutus |
103 |
062 |
2 |
|
Bruttomaksut - rahtivakuutus |
104 |
063 |
2 |
|
Bruttomaksut - muut välittömät vakuutukset |
105 |
064 |
2 |
|
Bruttomaksut - jälleenvakuutus |
106 |
065 |
1 |
M |
Bruttovakuutuskorvaukset |
107 |
066 |
2 |
|
Bruttokorvaukset - henkivakuutus |
108 |
067 |
2 |
|
Bruttokorvaukset - rahtivakuutus |
109 |
068 |
2 |
|
Bruttokorvaukset - muut välittömät vakuutukset |
110 |
069 |
2 |
|
Bruttokorvaukset - jälleenvakuutus |
111 |
070 |
1 |
|
Merchanting bruttovirrat |
112 |
080 |
1 |
|
Transaktiot audiovisuaalisista palveluista |
BPM5 = standardikomponentti BPM5:ssa
L = lisäkomponentti BPM5:ssa
M = muistioluokka (memorandum item) BPM5:ssa
Alkuun
Liite 5:Maajaottelu
TASO 1 |
TASO 3 (kukin maa eriteltynä) |
WORLD |
kaikki yhteensä |
EU-maat (EU-15) |
Belgia, Luxembourg, Tanska, Saksa, Kreikka, Espanja, Ranska, Irlanti, Italia, Alankomaat, Portugali, Iso-Britannia, Itävalta, Suomi, Ruotsi, Euroopan Unionin Instituutiot (1, EKP, luokittelemattomat EU-maat |
EU:n ulkopuoliset maat (Extra-EU-15) |
Islanti, Liechenstein, Norja, Sveitsi, Muut Euroopan maat (2, Afrikka (3, Amerikka (4, Aasia (5, Kansainväliset organisaatiot pl. EU-instituutiot, muut luokittelemattomat EU:n ulkopuoliset maat |
USA |
USA |
Kanada |
Kanada |
Japani |
Japani |
Muu maailma, luokittelematon (EU-15) |
Muu maailma, luokittelematon (EU-15) |
EMU-maat (EUR-11) (6 |
EMU-maat (EUR-11) (6 |
Muut kuin EMU-maat (7 |
Muut kuin EMU-maat (7 |
Intra EUR-11, luokittelematon |
Intra EUR-11, luokittelematon |
Extra EUR-11, luokittelematon |
Extra EUR-11, luokittelematon |
Muu maailma, luokittelematon (EUR-11) |
Muu maailma, luokittelematon (EUR-11) |
EFTA-maat (8 |
EFTA-maat (8 OECD maat Keski- ja Itä-Euroopan maat NAFTA Latinalainen Amerikka ASEAN OPEC ACP maat, ACP Afrikka, ACP Karibia, ACP Tyynimeri, NICs1, NICs2A, NICs2LA Välimeren alue, Offshore finanssikeskukset, FRF alueet CIS:n jäsenmaat, Maghreb-maat, Mashrek-maat, MERCOSUR, hakijamaat |
Alkuun
1) Euroopan Unionin instituutiot (ei tarvitse eritellä):
Euroopan Investointipankki (EIB)
Euroopan Komissio,
Euroopan Kehitysrahasto (EDF)
Euroopan Investointirahasto (EIF)
Euroopan Hiili- ja teräsyhteisö (ECSC)
Muut Euroopan yhteisön instituutiot, jotka katetaan yleisellä budjetilla:
Euroopan Parlamentti, Euroopan Neuvosto, Euroopan Tuomioistuin, Euroopan tilintarkastustuomioistuin, Talous- ja sosiaalikomitea, Aluekomitea.
Muut Euroopan yhteisön instituutiot ja organisaatiot
2) Muut Euroopan maat (eriteltävä):
Albania, Valko-Venäjä, Bulgaria, Kroatia, Tsekin tasavalta, Unkari, Puola, Romania, Venäjä, Slovakia, Slovenia, Turkki, Ukraina, Jugoslavia, Balttian maat: Viro, Latvia, Liettua
3) Afrikka (eriteltävä):
Pohjois-Afrikka (eriteltävä Egypti ja Marokko),
Muut Afrikan maat (eriteltävä Etelä-Afrikan tasavalta)
4) Amerikka (eriteltävä):
Pohjois-Amerikan maat (eriteltävä Kanada ja USA),
Keski-Amerikan maat (eriteltävä Meksiko),
Etelä-Amerikan maat (eriteltävä Argentiina, Brasilia, Chile, Kolumbia, Uruguay ja Venezuela),
5) Aasia (eriteltävä):
Lähi-Idän maat (eriteltävä Iran, Israel, Persianlahden maat, muut lähi-Idän maat),
Muut Aasian maat (eriteltävä Kiina, Hong Kong, Intia, Indonesia, Japani, Malesia, Filippiinit, Singapore, Etelä-Korea, Taiwan ja Thaimaa, Oseania ja Napaseudut (eriteltävä Australia ja Uusi-Seelanti).
6) EMU-maat (ei tarvitse eritellä):
Belgia, Luxembourg, Saksa, Espanja, Ranska, Irlanti, Italia, Alankomaat, Portugali, Itävalta, Suomi, EKP, luokittelemattomat EMU-maat
7) Extra-EUR 11 (ei tarvitse eritellä):
Tanska, Kreikka, Ruotsi, Iso-Britannia + muu maailma+ Kansainväliset organisaatiot ml. Euroopan Yhteisön Instituutiot.
8) EFTA-maat (ei tarvitse eritellä):
Sveitsi, Islanti, Liechtenstein, Norja
Takaisin palvelujen ulkomaankaupan kotisivulle
Takaisin rakennetilastojen kotisivulle
Alkuun
Päivitetty 7.10.2003
Tilastokeskus
Yritysten rakenteet / Hyödyketilastot
Marja Sjöblom
Puhelin: (09) 1734 3507
Sähköposti: marja.sjoblom@tilastokeskus.fi
Sähköposti: hyodyke.tilastot@tilastokeskus.fi
|
|