Asiantuntija-artikkelit ja ajankohtaisblogit
Sivuston näkymät

Viranomaisten yhteinen yhteystietorekisteri palvelisi sekä kansalaisia että viranomaisia

2.11.2023
Twitterissä: @MariYlaJarkko
Kuva: Kari Likonen

Suomi on yksi maailman johtavista rekisterimaista meillä on julkisella sektorilla laadukkaat rekisterit, joissa on kattavaa tietoa suomalaisten elämästä syntymästä kuolemaan. Kaikkea tiedontuotannossa tarvittavaa dataa emme kuitenkaan ainakaan vielä saa rekistereistä tai muista tietolähteistä, vaan täydennämme niistä saatavia tietoja tilastokyselyjen avulla

Otospohjaisten kyselyiden luotettavuus on kuitenkin vaakalaudalla, koska ihmiset eivät enää vastaa jatkuvasti lisääntyviin tiedusteluihin. Tilastojen tekijöille tämä ongelma on arkipäivää. 

Esimerkiksi Suomen virallinen työllisyys- ja työttömyysaste perustuvat työvoimatutkimukseen, jonka vastausaste on vajonnut nuoremmissa ikäryhmissä kymmenessä vuodessa 80 prosentista noin 35 prosenttiin. Kyselyiden perusteella tuotettavan yhteiskunnallisen tilanne- ja seurantatiedon laatu heikkenee, eivätkä ne enää edusta kaikkia suomalaisia. 

Vastausasteiden laskun merkittäväksi syyksi on kansainvälisestikin todettu vaikeus tavoittaa otokseen kuuluvia henkilöitä. Ihmiset eivät enää vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin soittoihin, ja entistä useammat muuttavat oman puhelinnumeronsa salaiseksi. 

Luotettavan tiedon tuottamisessa on tärkeää, että tieto kuvaa tasapuolisesti suomalaista yhteiskuntaa ja sen eri osa-alueita ja väestöryhmiä. Riittävän vastaajamäärän varmistaminen tilastoihin on suomalaisen luottamusyhteiskunnan yhteinen haaste  ja sen ratkaisemiseksi tarvitaan yhteisiä toimia. 

Kelan hallussa olevien yhteystietojen käyttö lupaava alku

Tilastokeskus on tehnyt yhteistyötä Kelan kanssa Kelalla olevien yhteystietojen hyödyntämisessä vastaajien tavoittelussa. Keväällä tehdyn lakiuudistuksen jälkeen Tilastokeskus sai käyttöönsä Kelan rekistereissä olevien henkilöiden yhteystiedot, joita on käytetty tänä vuonna jo muutamissa kyselyissä

Ensimmäiset kokemukset ovat olleet erittäin lupaavia. Haastattelijoiden työaikaa on kulunut vähemmän yhteystietojen etsimiseen ja yhteystiedot on saatu myös sellaisille ryhmille, joille niitä on ollut aiemmin vaikea löytää. 

Myös vastausosuudet ovat näissä kyselyissä nousseet. Hyvien kokemusten myötä Kelan yhteystietojen käyttöä laajennetaan vielä tämän vuoden aikana uusiin kyselyihin. 

Yhteisillä yhteystiedoilla yhteisiä hyötyjä 

Tällainen viranomaisten välinen yhteistyö on erinomainen alku, mutta tietojen hyödyntäminen voisi olla paljon laajamittaisempaa. Tällä hetkellä eri viranomaiset tallentavat yhteystiedot omiin järjestelmiinsä ja kansalaiset tallentavat tietojaan useaan eri paikkaan.  

Olemme tarjonneet yhdeksi vaihtoehdoksi viranomaisten käytössä olevaa yhteystietorekisteriä, jossa ylläpidettäisiin suomalaisten ajantasaiset yhteystiedot. 

Yhteiseen rekisteriin perustuva tietojen parempi hallinta säästäisi vaivaa sekä kansalaisilta että viranomaisilta. Kansalaisille se mahdollistaisi esimerkiksi yhteystietojen muuttuessa tiedon tallentamisen ainoastaan yhteen paikkaan. Viranomaisille se tuottaisi kustannussäästöjä ja tehostaisi kansalaisten tavoittelua.

 

Kirjoittaja on Tilastokeskuksen Tieto- ja tilastopalveluiden ylijohtaja.

Blogikirjoitukset eivät ole Tilastokeskuksen virallisia kannanottoja. Asiantuntijat kirjoittavat omissa nimissään ja vastaavat kukin omista kirjoituksistaan.

Lue samasta aiheesta:

Blogi
16.2.2024
Markus Sovala

Suomen tilastojärjestelmä ylsi ykkössijalle 186 valtiota kattaneessa vertailussa. Tilastokeskuksen pääjohtaja löytää kolme perustetta Suomen menestykselle Maailmanpankin arviossa.

Blogi
25.8.2022
Jukka Hoffren

Luotettavan ja nopean faktatiedon kysyntä kasvaa jatkuvasti. Säästöpaineissa tuskailevilla valtion­hallinnon organisaatioilla on kasvavia haasteita vastata tarpeisiin. Tietoaineistoa on saatavissa käyttöön valtavasti lisää kustannus­tehokkaasti hyödyntämällä laajemmin rekisteri­tietoja ja muita hallinnollisia tieto­aineistoja. Tämä edellyttää tieto- ja tilasto­ekosysteemin kehittämistä ja entistä syvempää verkostoitumista.

Artikkeli
26.3.2021
Hanna Jokimäki, Jari Nieminen, Aura Pasila, Jukka Pitkäjärvi, Kaija Ruotsalainen

Rekisterit ovat 1980-luvulta lähtien tehostaneet tilasto­tuotantoa merkittävästi. Viime vuosina monet rekisterin­pitäjät ovat rakentaneet uudenlaisia tieto­varantoja kuten Verohallinnon tulorekisteri. Ne tuovat tilastointiin mahdollisuuksia mutta myös niin paljon työtä, että uusia kustannus­säästöjä ja tuottavuus­loikkia ei ole ainakaan lyhyellä tähtäimellä luvassa – pikemminkin päinvastoin.

Blogi
10.3.2021
Ville Vertanen

Kun halutaan lisätä laadukkaan tilastotiedon käyttöä yhteiskunnassa, tulee tiedon löytämisen olla helppoa. Tilastotoimijoiden kunnianhimoisena tavoitteena on yhden luukun periaate, jossa kaikki virallinen tilastotieto löytyy samasta paikasta.

tk-icons