Katsaus

Oma ja Suomen talous

Marraskuussa vain 10 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 44 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat lokakuussa 10 ja 48 prosenttia.

Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 28 prosenttia kuluttajista ja 13 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vastaavat osuudet olivat lokakuussa 26 ja 14 prosenttia. Kuluttajista 26 prosenttia arvioi, että oma talous on tällä hetkellä parempi kuin vuosi sitten ja 18 prosenttia näki sen marraskuussa huonompana. Nämä osuudet olivat kuukautta aiemmin 27 ja 18 prosenttia.

Työttömyys ja inflaatio

Kuluttajista enää 16 prosenttia odotti marraskuussa, että yleinen työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja 39 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Osuudet olivat lokakuussa 19 ja 40 prosenttia.

Marraskuussa 46 prosenttia työllisistä koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi. Työllisistä 7 prosenttia uskoi työttömyyden uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 15 prosenttia arvioi uhan kasvaneen.

Kuluttajat arvioivat marraskuussa, että kuluttajahinnat nousevat 2,4 prosenttia seuraavan 12 kuukauden aikana. Inflaatio-odotus oli vielä lokakuussa 2,7 prosenttia ja sen keskiarvo tammikuusta 2018 lähtien on 2,6 prosenttia.

Säästäminen ja lainanotto

Kuluttajista 62 prosenttia piti marraskuussa säästämistä kannattavana. Rahaa oli jäänyt säästöön 60 prosentilla kuluttajista ja 79 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.

Marraskuussa 65 prosenttia kuluttajista arvioi ajankohdan hyväksi lainan ottamiselle. Kuluttajista 20 prosenttia harkitsi ottavansa lainaa vuoden sisällä.

Kestotavaroiden ostaminen

Kuluttajista 26 prosenttia piti marraskuussa ajankohtaa otollisena kestotavaroiden ostamiselle. Kuluttajista 16 prosenttia aikoi lisätä ja 33 prosenttia vähentää rahankäyttöä kestokulutukseen seuraavan vuoden aikana. Vastaavat osuudet olivat lokakuussa 13 ja 34 prosenttia.

Marraskuussa 17 prosenttia kuluttajista aikoi joko varmasti tai mahdollisesti ostaa auton vuoden sisällä. Asunnon ostoa taas harkitsi 16 prosenttia kuluttajista. Kuluttajista 21 prosenttia suunnitteli käyttävänsä vuoden sisällä rahaa asuntonsa peruskorjaamiseen.

Tutkimuksen aineisto

Kuluttajien luottamus -tilastossa käytetään rotatoivaa paneeliasetelmaa: vastaajat osallistuvat tutkimukseen kaksi kertaa puolen vuoden sisällä. Tutkimuksen otoskoko on kuukausittain noin 2 200 henkilöä, joista puolet on joka kerta ensikertalaisia. Otokseen poimitut ovat 18–74-vuotiaita. Tarkempaa tietoa tutkimusmenetelmistä Laatuselosteessa .

Marraskuussa 2019 vastaukset saatiin 1 134 henkilöltä ja vastauskato oli 47,9 prosenttia. Vastauskato sisältää tutkimuksesta kieltäytyneiden tai muuten estyneiden lisäksi henkilöt, joita ei onnistuttu tavoittamaan, ja tässä myös mahdollisen ylipeiton (pysyvästi ulkomailla tai laitoshoidossa, kuolleet).


Lähde: Kuluttajien luottamus 2019, marraskuu. Tilastokeskus

Lisätietoja: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tuomas Parikka 029 551 3276, kuluttajien.luottamus@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Jari Tarkoma


Päivitetty 27.11.2019

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. marraskuu 2019, Katsaus . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 14.12.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/kbar/2019/11/kbar_2019_11_2019-11-27_kat_001_fi.html