Hyvästit maksalaatikolle – nyt syödään kanaa ja rahkaa
Suomalaisten ruokatottumukset ovat muuttuneet 1980-luvulta tähän päivään. Vaikka korkeakoulutetut ovat olleet muutosten airueita, emme kuitenkaan ole ruokakulttuuriltamme kahden kerroksen väkeä.
Pixhill.com
Kotitalouksien ruokaostoksissa on tapahtunut isojakin muutoksia vuodesta 1985 vuoteen 2012. Tässä artikkelissa muutoksia tarkastellaan muutaman tyyppielintarvikkeen avulla. Mittarina käytetään tietoa siitä, onko tuotetta ostettu kotiin kahden viikon mittaisella jaksolla, jonka ajalta kulutustutkimukseen osallistuvat taloudet keräävät päivittäistavaroiden ostokuitit ja toimittavat ne Tilastokeskukseen tallennettaviksi.
Elintarvikkeiden ostot ovat arkista vakiintunutta toimintaa, jossa tavoilla ja tottumuksilla on suuri merkitys. Ostosten valintaa helpottavat rutiinit hidastavat muutoksia, mutta toisaalta arkeen kuuluu myös uutuuksien kokeilu ja tapojen muuttaminen. Ruoka ja terveys kietoutuvat myös läheisesti toisiinsa, ja lisäksi ruokaan ja syömiseen liittyy monia kulttuurisia merkityksiä. (Katso Kaj Ilmonen 2007, 167 – 250)
Kulutustutkimuksen aineistoilla voidaan tarkastella neljännesvuosisadan mittaisia muutoksia ensisijaisesti eri tarkoituksiin käytetyissä rahamäärissä, mutta myös ostojen säännöllisyydestä on tietoa. Sitä käytetään hyväksi tässä artikkelissa kuvaamalla, kuinka moni kotitalous on ostanut eräitä tyypillisiä elintarvikkeita kahden viikon mittaisen kuittienkeruujakson aikana.
Kuvio 1 on hyvä lähtökohta tarkastelulle. Siihen otettiin maksalaatikko ja lenkkimakkara kuvaamaan arkisia perinteisiä ruokia. Virvoitusjuomien ostojen ajateltiin muuttuneen 27 vuodessa. Suklaaseen liittyvät sekä makeannälkä että terveellisyys, kananlihaan sekä terveellisyys että edullisuus. Pähkinät ja rahka ovat terveystuotteita kuten myös luontaistuotteet. Sekä perunalastut että pitsa ja hampurilaiset kuulunevat epäterveellisten elintarvikkeiden ryhmään. Ne ovat kiinnostava vertailukohde muille kuvion elintarvikkeille terveellisyyden ja helppouden näkökulmista.
Kuvio 1. Eräitä elintarvikkeita kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet vuosina 1985, 1998 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Lenkkimakkara, virvoitusjuomat ja suklaa ovat olleet koko jakson ajan yleisesti ostettuja tuotteita. Maksalaatikkoa säännöllisesti syövien talouksien osuus on puolittunut.
Kananlihan käyttö on yleistynyt nopeasti; sitä ostettiin vuonna 2012 jo yhtä usein kuin lenkkimakkaraa. Luontaistuotteiden ja pähkinöiden säännöllinen käyttö on myös kasvussa. Hyvin säilyvien kuivatuotteiden, joita nautitaan kerralla pienehköjä määriä, ostot eivät toistu niin usein kuin tuoretuotteiden.
Perunalastujen sekä pitsojen ja hampurilaisten kotiin ostojen tiheys on noussut tasaisesti. Pitsaa ostetaan kotiin jo lähes yhtä usein kuin lenkkimakkaraa.
Lenkkimakkara maistuu yhä sinkkumiehille
Kulutustutkimuksessa on käytetty usein ns. trickle down -teoriaa, ajatusmallia, jonka mukaan uutuudet ”valuvat” yläluokalta alaspäin muihin väestöryhmiin. Tätä mallia testataan tässä tarkastelemalla muutaman tuotteen ostojen muutoksia sosioekonomisessa ryhmissä vuosina 1985, 1998 ja 2011. Oletus on, että ylempien toimihenkilöiden kotitaloudet ovat uutuuksien ensimmäisiä omaksujia, joita muut sosioekonomiset ryhmät seuraavat viiveellä.
Maksalaatikko on ollut koko jakson ajan pienehkön kotitalousjoukon vakioruokaa. Maksalaatikon ostot vähenivät huomattavasti vuodesta 1985 vuoteen 1998. Ylempien toimihenkilöiden kotitalouksissa muutos oli suurinta. Eläkeläistalouksissa maksalaatikkoa ostavien osuus on ollut vakaa. (Kuvio 2.)
Kuvio 2. Maksalaatikkoa kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet sosioekonomisen aseman mukaan vuosina 1985, 1990 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Maksalaatikon hankintamäärät kotitalouksiin ovat vähentyneet vuosien 1998 ja 2012 välillä 1,4 kilosta 1,1 kiloon henkilöä kohden vuodessa, mutta yksin asuvien eläkeläisten talouksissa maksalaatikkoa kului yli kaksi kiloa (Aalto & Peltoniemi 2014). Maksalaatikkoa säännöllisesti syövien kotitalouksien lukumääräkin on pienentynyt, vaikka kotitalouksien määrä on lisääntynyt 27 vuodessa puolella miljoonalla.
Lenkkimakkara on ollut jatkuvasti lähes joka toisen kotitalouden säännöllisellä ostoslistalla, mutta sitä ostettiin vuonna 2012 enää 5,3 kiloa henkilöä kohden, mikä on lähes 2,5 kiloa vähemmän kuin vuonna 1985.
Keski-ikäisillä (45 – 65-vuotiailla), yksin asuvilla miehillä lenkkimakkaraa kului yhä yli 10 kiloa vuonna 2012 (Aalto & Peltoniemi 2014). Sen käyttö on vähentynyt jälkimmäisellä tarkastelujaksolla erityisesti työntekijöiden ja alempien toimihenkilöiden kotitalouksissa, kun ylempien toimihenkilöiden ja yrittäjien talouksissa ostot harvenivat jo ensimmäisellä jaksolla (Kuvio 3).
Kuvio 3. Lenkkimakkaraa kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet sosioekonomisen aseman mukaan vuosina 1985, 1998 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Vuonna 2012 työntekijöiden talouksissa makkara ja maksalaatikko ovat jonkin verran useammin ostoslistalla kuin toimihenkilöiden talouksissa. Kyse voi olla sekä rahasta että ruokamieltymysten eroista.
Kiinnostavin elintarvike on kananliha, jota ostavien kotitalouksien osuus on noussut lenkkimakkaran tasolle. Samalla siipikarjan lihan hankintamäärät ovat ohittaneet jopa aiemmin eniten ostetun sianlihan. Vuodesta 1998 vuoteen 2012 siipikarjan lihan hankintamäärät ovat lähes kaksinkertaistuneet 4,4 kilosta 8,3 kiloon henkilöä kohden laskettuina.
Eniten siipikarjanlihaa ostivat alle 25-vuotiaiden taloudet, yli 10 kiloa henkilöä kohden (Aalto & Peltoniemi 2014). Kuvio 4 osoittaa hyvin, että siipikarjan lihan suosio nousi nopeasti ensimmäisellä tarkastelujaksolla sosiaaliryhmästä riippumatta. Vain opiskelijoiden ja eläkeläisten talouksissa suosio on kasvanut nopeammin jälkimmäisellä jaksolla.
Kuvio 4. Kananlihaa kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet sosioekonomisen aseman mukaan vuosina 1985, 1998 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Terveyselintarvikkeiden kulutus on ”valunut alaspäin”…
Kuviot 5 ja 6 osoittavat, että kahden terveellisen tuotteen perusteella arvioituna valumista ylemmistä sosiaaliryhmistä alempiin on tapahtunut Suomen kotitalouksissa 27 vuoden jaksolla. Kummankin käyttö on yleistynyt 2000-luvulla.
Kuvio 5. Pähkinöitä tai manteleita kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet sosioekonomisen aseman mukaan vuosina 1985, 1998 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Kuvio 6. Luontaistuotteita kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet sosioekonomisen aseman mukaan vuosina 1985, 1998 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Pähkinät ja mantelit ovat erityisesti ylempien toimihenkilöiden talouksissa vakiintuneessa käytössä. Kotitaloustyypeistä niitä syödään eniten 45 – 64-vuotiaiden yksin asuvien naisten ja lapsettomien parien talouksissa, jotka ostavat niitä yli neljä kiloa henkilöä kohden vuodessa, kun keskimäärin niitä hankitaan 2,5 kiloa vuodessa (Aalto & Peltoniemi 2014).
Niin ikään luontaistuotteiden käyttö on kasvanut erityisesti 2000-luvulla, eniten yrittäjien, eläkeläisten ja alempien toimihenkilöiden talouksissa. Ylemmät toimihenkilöt ovat hankkineet ja hankkivat edelleen luontaistuotteita muita useammin, joskin ero yrittäjiin ja alempiin toimihenkilöihin on tasoittunut.
…mutta roskaruokien ei
Sekä perunalastuja että pitsoja ja hampurilaisia pidetään epäterveellisinä ruokina. Kuviot 7 ja 8 osoittavat että alaspäin valumisen teoria ei toteudu niiden osalta; vaikka niitä ostettiin paljon ylempien toimihenkilöiden talouksissa vuonna 1985, niin sen jälkeen ylempien toimihenkilöiden talouksissa säännöllisten ostajien osuus on kasvanut hitaammin muissa sosioekonomisissa ryhmissä.
Kuvio 7. Perunalastuja kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet sosioekonomisen aseman mukaan vuosina 1985, 1998 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Kuvio 8. Pitsaa tai hampurilaisia kahden viikon aikana ostaneiden kotitalouksien prosenttiosuudet sosioekonomisen aseman mukaan vuosina 1985, 1998 ja 2012
Lähde: Tilastokeskus, kotitalouksien kulutus
Pitsojen ja hampurilaisten osalta muutos tapahtui jo 1990-luvulla ja perunalastujen osalta 2000-luvulla. Varsinkin opiskelijatalouksissa pitsat ja hampurilaiset ovat säännöllisesti ostoslistalla.
Pitsojen kulutus on edelleen kasvanut vuodesta 1998, kun taas hampurilaisten ostot ovat pysyneet lähes ennallaan. Kotiin ostettujen pitsojen keskimääräinen kulutus henkilöä kohden vuonna 2012 oli 3,4 kiloa, hampurilaisten 700 grammaa ja perunalastujen yksi kilo.
Erilaisista kotitalouksista pitsoja kuluu runsaasti yksin asuvilla miehillä, erityisesti alle 25-vuotialla, jotka söivät vuonna 2012 yli 14 kiloa kaupan valmispitsoja. He ostivat kaupasta kotiinsa myös muita enemmän hampurilaisia (2 kiloa/henkilö) ja perunalastuja (1,8 kg/henkilö).
Perunalastujen suurkuluttajia puolestaan olivat alle 25-vuotiaat yksin asuvat naiset, joilla niitä kului 2,5 kiloa vuodessa (Aalto & Peltoniemi 2014).
Muutosten airueita kaikissa ryhmissä, ei eliittiä
Kokonaisuutena katsoen tämän suppean tarkastelun mukaan ruokakulttuurissa ylempien toimihenkilöiden taloudet ovat olleet ruokaostoksissa muutosten airuena, kun sitä on mitattu ostotiheydellä kahden viikon jaksolta. Heidän talouksiaan ovat seuranneet pian yrittäjien ja alempien toimihenkilöiden taloudet. Työntekijätaloudetkin ovat omaksuneet ruokamuodit muutaman vuoden viiveellä.
Kuitenkin sekä perunalastujen että pitsojen ja hampurilaisten ostoissa muut sosioekonomiset ryhmät eivät ole seuranneet ylempien toimihenkilöiden talouksia. Viimeksi mainituissa erot sosioekonomisten luokkien välillä ovat pienet, mutta ikä ja kotitaloustyyppi selittävät todennäköisesti niiden käyttöä enemmän kuin sosioekonominen asema.
Näyttää siltä, että Suomessa ei ole ruokakulttuurissa selvästi erottuvaa kahden kerroksen väkeä – eliittiä ja muita – vaan kaikissa sosioekonomisissa ryhmissä merkittävä osa kotitalouksista on aikaansa seuraavia muutosten omaksujia.
Kristiina Aalto on projektisuunnittelija Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksessa. Juha Nurmela on Tilastokeskuksen kulutustutkimuksen tiiminvetäjä.
Lähteet:
Aalto, Kristiina & Peltoniemi, Ari 2014. Elintarvikkeiden kulutusmuutokset kotitalouksissa 2006 –2012. Kuluttajatutkimuskeskus tutkimuksia ja selvityksiä 10/2014.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/152259/Elintarvikkeiden_kulutusmuutokset_kotitalouksissa_2006-2012.pdf?sequence=1.
Ilmonen, Kaj 2007. Johan on markkinat; Kulutuksen sosiologista tarkastelua. Tampere: Vastapaino.
Tilastokeskus 2014. Kulutustutkimus 2012. Käyttäjän käsikirja. Käsikirjoja 46.
http://www.stat.fi/tup/julkaisut/tiedostot/julkaisuluettelo/yksk46_201200_2014_12558_net.pdf.
Tilastokeskus. Kotitalouksien kulutus.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.