Ainutlaatuinen työeläkejärjestelmä – yksityistä vai julkista sektoria
Eläkeasiat ovat pitäneet pintansa otsikoissa. Eläkeuudistus astuu pian voimaan, eläkejärjestelmän sukupolvivaikutukset kuumentavat tunteita, "Lex Lindström" saattaa päästää vanhemmat pitkäaikaistyöttömät eläkkeelle, vertailuissa tulee mairittelevia tuloksia – ja tilastoinnissakin tapahtuu uudistumista.
Työeläkejärjestelmämme on monin tavoin kansainvälisesti ainutlaatuinen. Niinpä sen yksiselitteinen kuvaaminen tilastoissa ei ole helppoa. Kansantalouden tilinpidon ja monien siihen perustuvien talouden tunnuslukujen kannalta on ratkaisevaa, luokitellaanko järjestelmä yksityiseen vai julkiseen sektoriin.
Työeläkkeet osa peruseläketurvaa
Suomalainen eläkejärjestelmä koostuu kahdesta ’pakollisesta’ pilarista: kansaneläkkeistä, joita voidaan maksaa edunsaajille työurasta riippumatta, sekä pakollisista ansioeläkkeistä, joiden piiriin kuuluvat kaikki palkansaajat ja yrittäjät.
Vapaaehtoisella eläkevakuuttamisella on ollut toistaiseksi vähäinen merkitys, mitä selittävät pakollisten ansioeläkkeiden suhteellisen korkea korvaustaso, eläkekaton puuttuminen sekä työeläkejärjestelmän kattavuus.
Sosiaalivakuutuksen piiriin kuuluvia eläkkeitä maksettiin Suomessa 29 miljardia euroa vuonna 2015 eli lähes 14 prosenttia suhteessa bkt:hen. Eläkkeet ovat yksi suurimmista Suomen julkisen talouden menoeristä. Maksetuista eläkkeistä lähes 90 prosenttia oli lakisääteisiä ansioeläkkeitä ja vajaa kymmenys kansaneläkkeitä tai takuueläkkeitä. Yksityisen sektorin pakollisia työeläkkeitä oli yli puolet kaikista eläkkeistä ja julkisen sektorin työntekijöiden ansioeläkkeitä noin kolmannes. (Kuvio 1.)
Kuvio 1. Sosiaalivakuutuksen piirissä maksetut eläkkeet 2015, miljardia euroa
Lähde: Tilastokeskus, kansantalouden tilinpito
Muun eläketurvan osuus oli alle neljä prosenttia. Se sisältää lähinnä pakolliset ryhmäeläkkeet ja työnantajan ottamat vapaaehtoiset lisäeläkkeet.
Kansaneläke ja ansioeläke sovitetaan yhteen siten, että työeläkkeen osuuden kasvaessa kansaneläke pienenee, ja kun työeläke ylittää tietyn rajan, kansaneläkettä ei makseta lainkaan. Lakisääteiset työeläkkeet ovatkin kansaneläkevakuutuksen ohella olennainen osa suomalaisten peruseläketurvaa.
On harvinaista, että riittävä eläke – tietenkin edellyttäen, että takana on riittävän pitkä työura – tarjotaan yhdestä järjestelmästä. Monessa maassa eläkeajan toimeentulo saadaan monesta lähteestä, kuten perheeltä, työstä tai säästöistä. Usein peruseläkettä täydentävät ammattiliittojen ja työnantajien keskenään sopimat, vain oman alan työntekijöille tarkoitetut lisäeläkejärjestelmät.
Rahastot järjestelmän puskureina
Työeläkkeet rahoitetaan pääosin lakisääteisillä eläkemaksuilla, joita kerätään palkan sivukuluina sekä työnantajilta että palkansaajilta ja yrittäjiltä. Pieni osa eläkkeistä rahoitetaan eläkevarojen sijoitustuotoilla. Lisäksi valtio rahoittaa muun muassa yrittäjäeläkkeitä ja Työttömyysvakuutusrahasto osallistuu työeläkkeiden kustannuksiin omalla maksuosuudellaan.
Työeläkemaksut määräytyvät sen mukaan, mitä kunakin vuonna tarvitaan eläkkeiden maksuun, ja eläkemaksuprosentteja onkin viime vuosina korotettu. Osa yksityisaloilla perittävästä eläkemaksusta rahastoidaan tulevien vuosien eläkkeiden maksamiseksi eli järjestelmä on osittain rahastoiva. Myös kuntien ja valtion eläkejärjestelmissä on vastaavat puskurirahastot.
Työeläkerahastojen markkina-arvo oli vuoden 2015 lopussa 181 miljardia euroa eli 86 prosenttia suhteessa bkt:hen. Siitä valtion ja kuntien eläkerahastojen osuus oli noin kolmannes.
Eläkkeensaajan tulevan ansioeläkkeen määrä ei riipu maksettavista eläkemaksuista tai niiden sijoitustuotoista, koska järjestelmä on etuusperusteinen. Eläkkeen (etuuden) suuruus on sovittu etukäteen eli eläke perustuu ansaittuun palkkaan ja yrittäjillä työtuloon.
Yksityiset eläkelaitokset julkisen järjestelmän alihankkijana
Työeläkelainsäädäntö koostuu yksityisalojen eläkelaeista sekä kuntien, valtion ja kirkon eläkelaeista. Erillisistä laeista huolimatta yksityisten ja julkisten alojen eläkejärjestelmien ehdot ovat nykyään hyvin lähellä toisiaan. Erityistä Suomen järjestelmässä on se, että kaikki työ on vakuutettu ja säännöt ovat kaikille samat.
Varsinainen suomalaisen eläkejärjestelmän erikoisuus on lakisääteisen järjestelmän hallinnon hajauttaminen. Tällä hetkellä yksityisalojen lakisääteisiä työeläkkeitä ja kertyneitä eläkevaroja hoitaa kuusi eläkeyhtiötä, useita eläkesäätiöitä ja eläkekassoja sekä kaksi alakohtaista eläkelaitosta. Nämä myös kilpailevat markkinoilla asiakkaista.
Järjestely on kansainvälisesti ainutlaatuinen, sillä normaalisti tämän tyyppistä lakiin perustuvaa, kollektiivista järjestelmää hoitavat julkiset laitokset. Ainoastaan julkisten alojen työeläkkeiden hoitaminen on nykyään keskitetty Kevaan (entinen Kuntien eläkevakuutus), tosin valtion eläkkeiden rahoituksesta vastaa edelleen valtio ja valtion eläkevarojen sijoittamisesta Valtion Eläkerahasto.
Miksi työeläkelaitokset ovat julkisessa sektorissa?
Yksityiset työeläkelaitokset kuuluivat Suomen kansantalouden tilinpidossa ennen vuotta 1993 vakuutuslaitoksiin (yksityiseen sektoriin). Sen seurauksena jouduttiin laskemaan muun muassa kahta veroastetta: ’virallinen’ veroaste kuvasi julkisyhteisöjen verotuloja ilman pakollisia työeläkemaksuja ja ’kokonaisveroaste’ otti huomioon myös vakuutuslaitossektorille kirjatut työeläkemaksut.
Pakollisten työeläkemaksujen osuus kaikista veroista ja veroluonteisista maksuista on vuosien saatossa kasvanut: vuonna 2015 veroaste olisi ollut 10 prosenttiyksikköä alhaisempi ilman työeläkemaksuja (oli noin 44 % suhteessa bkt:hen, kuvio 2).
Kuvio 2. Veroaste 1975–2015*, suhde bkt:hen, %
Lähde: Tilastokeskus, verot ja veroluonteiset maksut, *ennakkotieto
Silloinen tilinpito sisälsi myös virheen: kertyneet eläkerahastot kirjattiin kyllä vakuutussektorin (työeläkelaitosten) velkana, mutta sitä ei näytetty vastaavasti kotitalouksien rahoitussaamisina kuten SNA:han perustuva tilinpidon tilijärjestelmä olisi periaatteessa edellyttänyt.
Tämä johtui siitä, ettei järjestelmän puskuriksi tarkoitettuja rahastoja voi rinnastaa kotitalouksien eläkesäästämiseen. Kirjaaminen kotitalouksien rahoitusvaroina olisi muuttanut oleellisesti kuvaa Suomen kotitalouksien rahoitusvarallisuudesta.
Tilastokeskus siirsi yksityiset työeläkelaitokset vakuutuslaitoksista sosiaaliturvarahastoihin takautuvasti vuonna 1993 tehdyllä luokituspäätöksellä. Päätöksen perusteluina olivat suomalaisen työeläkejärjestelmän ominaispiirteet – pakollisuus, kollektiivisuus ja julkisen vallan kontrolli –, ei siis järjestelmän muodollinen toimeenpano tai organisointi. Pyrkimyksenä oli myös parantaa tilinpidon lukujen, kuten veroasteen, kansainvälistä vertailtavuutta sekä korjata edellä kuvattu tilinpidon kirjausvirhe.
Päätös pohjautui tuolloin voimassa olleeseen YK:n tilinpitosuositukseen, SNA 68. Euroopan tilastovirasto Eurostat vahvisti Suomen tulkinnan oikeaksi vuonna 1997 tekemällään päätöksellä.
Nykyinen Suomen virallinen sektoriluokitus perustuu Euroopan kansantalouden tilinpidon (EKT 2010) käsikirjaan, jossa sosiaaliturvarahastojen luokitusperusteet ovat säilyneet perusteiltaan ennallaan. Tilastokeskuksen tulkinnan mukaan Suomen työeläkejärjestelmä on suhteellisen kiistattomasti osa kollektiivista sosiaaliturvajärjestelmää, joka kuuluu luokitella julkisyhteisöihin. Näin ollen vuonna 1993 tehtyä työeläkelaitosten luokituspäätöstä ei ole ollut tarvetta muuttaa.
Suomen järjestelmän erikoisuus on, että sosiaaliturvaksi rinnastettavaa järjestelmää hallinnoivat osin yksityiset laitokset. Voidaankin kysyä, onko järjestelmä oikeasti julkisen vallan kontrollissa? Tilastokeskuksen tekemä sektoriluokituspäätös ei kuitenkaan ole yleispätevä kannanotto tähän kysymykseen, vaan kyse on tilinpitosäännöistä ja niiden tulkinnasta. Tilastoluokituksessa raja on vedetty – ja on aina vedettävä – johonkin.
Tilinpidon kriteerit ja työeläkelaitosten sektoriluokitus
Sektoriluokitus ja tunnusluvut
Työeläkelaitosten tilastoluokitus vaikuttaa veroasteen ohella moniin julkisen talouden tunnuslukuihin, joita käytetään EU:ssa hallinnollisina mittareina esimerkiksi vakaus- ja kasvusopimuksen mukaisessa julkisen talouden seurannassa. Tunnuslukujen tulkinta voi joissakin tapauksissa olla hankalaa – tai ainakin se vaatii paneutumista ja valistunutta käyttäjää.
Erityisesti kansainvälisissä vertailuissa pitää olla tarkkana. Eläkejärjestelmät ovat eri maissa varsin erilaisia, jolloin ne joudutaan luokittelemaan eri tavoin.
Esimerkiksi Suomessa ja Ruotsissa kollektiivinen sosiaaliturvaan rinnastettava työeläkejärjestelmä on osa julkista sektoria, kun taas esimerkiksi Hollannissa ja Britanniassa merkittävä osa työeläkejärjestelmistä on luokiteltu yksityiseen sektoriin. Toki julkisen talouden tunnuslukujen vertailtavuuteen vaikuttavat muutkin seikat kuin erot eläkejärjestelmissä.
Kansantalouden tilinpidon mukainen työeläkelaitossektorin ylijäämä oli 2,7 miljardia euroa eli 1,3 prosenttia suhteessa bkt:hen vuonna 2015. Vuosittainen ylijäämä on kohentanut EU-komissiolle raportoitavia julkisyhteisöjen alijäämälukuja (kuvio 3). On kuitenkin muistettava, että työeläkelaitosten ylijäämät tai kertyneet eläkerahastot eivät ole julkisen talouden kannalta likvidejä varoja eli niitä ei voi käyttää muiden julkisten menojen kuin eläkkeiden maksuun.
Kuvio 3. Julkisyhteisöjen alijäämä/ylijäämä alasektoreittain 1994–2015*, miljardia euroa
Lähde: Tilastokeskus, julkisyhteisöjen alijäämä ja velka, *ennakkotieto
Työeläkelaitosten ylijäämästä huolimatta julkinen talous on ollut vuodesta 2008 lähtien alijäämäinen. Viime vuosina työeläkelaitosten ylijäämä on vuosittain trendinomaisesti pienentynyt, kun eläkemenot ovat kasvaneet enemmän kuin maksutulot ja eläkevarojen sijoitustuotot.
On hyvä huomioida, että sijoitustuottoihin ei kansantalouden tilinpidossa lueta sijoitusten arvonmuutoksia, jotka ovat huomattavasti kasvattaneet eläkerahastoja.
Työeläkelaitoksilla ei itsellään ole juurikaan julkiseen velkaan (EDP-velkaan eli Maastrichtin velkaan) luettavia eriä lukuun ottamatta johdannaisiin liittyviä käteisvakuuksia. Takavuosina työeläkelaitokset sijoittivat runsaasti valtion joukkovelkakirjoihin, ja koska EU:n seuraama EDP-velka kuvaa julkisyhteisöjen velkaa yksityiselle sektorille ja ulkomaille, EDP-velasta pitää vähentää valtion velat työeläkelaitoksille. Näiden sisäisten sulautuserien vaikutus julkiseen velkaan oli suurimmillaan 1990-luvun loppuvuosina (kuvio 4).
Kuvio 4. Alasektorien vaikutus julkiseen velkaan 1994–2015*, miljardia euroa
Lähde: Tilastokeskus, julkisyhteisöjen alijäämä ja velka, *ennakkotieto
Lähtökohtaisesti alijäämä kasvattaa julkista velkaa ja ylijäämä vähentää sitä. Velka voi kasvaa tai pienentyä myös muiden tekijöiden vaikutuksesta. Esimerkiksi sijoitusten arvonmuutokset tai sisäisten velkojen eliminointi vaikuttavat julkiseen velkaan.
Yhteyttä voi tarkastella nk. virtavarantokorjauksen (stock-flow adjustment) avulla. Valtiovarainministeriön alustavassa talousarviosuunnitelmassa vuodelle 2107 on käsitelty asiaa hieman työeläkelaitosten kannalta: "Työeläkeyhtiöiden ylijäämän seurauksena virtavarantokorjauksilla on huomattava vaikutus velan kehitykseen Suomessa. Periaatteessa Suomen julkisen sektorin bruttovelkaa voitaisiin alentaa ohjaamalla työeläkeyhtiöiden sijoituksia valtion velkakirjoihin. Eläkkeiden riittävyyden turvaamiseksi on kuitenkin pidetty tärkeänä, että työeläkevarat sijoitetaan kaupallisin perustein, eikä niitä ole pyritty ohjailemaan poliittisesti. Vuonna 2015 virtavarantokorjaus selitti komission kevään arvion mukaan 40 prosenttia velka-bkt -suhteen muutoksesta.”
Kansainvälisissä nettovarallisuusvertailuissa, joissa sekä varat että velat huomioidaan, kiinnittää usein huomiota, että Suomen julkisella taloudella on nettomääräisesti enemmän rahoitusvaroja kuin -velkoja. Tämä johtuu työeläkerahastoista, jotka näkyvät tilastoissa Suomen julkisen sektorin sijoitussaatavina. Tässäkin tapauksessa on hyvä muistaa, etteivät eläkerahastoihin liittyvät saatavat ole normaalia likvidiä varallisuutta, vaan ne on korvamerkitty eläkkeiden maksamiseksi.
Tarkasteluissa pitää muistaa toinenkin, tilastointitapaan liittyvä ongelma. Kansantalouden tilinpidon kansainvälisen ohjeistuksen mukaan sosiaaliturvajärjestelmissä kertyneet rahastoimattomat tai osittain rahastoidut eläkevastuut eivät ole julkisyhteisöjen velkaa.
Jos eläkevastuut kirjattaisiin julkisyhteisöjen velkana, kaikilla mailla olisi velkaa selvästi enemmän kuin rahoitusvaroja. Tämä johtuu siitä, että tulevat eläkemenot luettaisiin velaksi, mutta tulevia eläkemaksuja ja sijoitustuottoja ei laskettaisi saataviin.
Tilastointi on tältä osin uudistumassa, sillä EU-maat alkavat vuoden 2017 lopussa toimittaa Eurostatille tietoja myös eläkevastuista osana uutta eläketaulua, joka täydentää tilinpidon ydinjärjestelmää. Tilastokeskus laatii raportoitavat tiedot yhteistyössä Eläketurvakeskuksen kanssa.
Vuoden 2015 lopussa 70 prosenttia työeläkelaitosten saatavista – käytännössä suomalaisten eläkevaroista – oli sijoitettuna ulkomaille. Tämä heijastuu myös Suomen kansantalouden ulkomaiseen nettovarallisuuteen (ulkomaisiin nettosaamisiin), kun sitä tarkastellaan sektoreittain (kuvio 5).
Kuvio 5. Suomen ulkomainen nettovarallisuus sektoreittain 2015*, miljardia euroa
Lähde: Tilastokeskus, maksutase ja ulkomainen varallisuusasema, *ennakkotieto
Voisiko tilastointitapaa parantaa?
Entä jos yksityiset työeläkelaitokset luokiteltaisiin tilinpidossa yksityiseen eli vakuutuslaitossektoriin? Parantaisiko tämä vertailtavuutta?
Tuskin, koska pakollisen työeläkejärjestelmän keskeisten elementtien tulisi siinäkin tapauksessa näkyä tilinpidossa julkisyhteisöjen tileillä. Järjestelmässä kerätyt pakolliset eläkemaksut, maksetut eläkkeet, eläkevarat ja -vastuut ovat luonteeltaan osa kollektiivista sosiaaliturvaa eivätkä kotitalouksien yksityistä vakuutussäästämistä.
Näin ollen osa työeläkelaitosten eristä jouduttaisiin jollakin kirjausmenettelyllä kierrättämään julkisyhteisöille, jotta ne näkyisivät tilinpidossa ja siihen pohjautuvissa tunnusluvuissa ’oikein’ julkisina tuloina, menoina ja säästämisenä.
Sen sijaan tilinpidon pohjalta tehtävää analyysiä varmasti helpottaisi, jos työeläkelaitossektori jaettaisiin kansantalouden tilinpidossa yksityisalojen ja julkisten alojen kesken. Alla olevasta taulukosta käy ilmi keskeisten sektoritilin taloustoimien jakautuminen vuonna 2015. Julkisiin aloihin on tässä luettu mukaan Kirkon Eläkerahasto.
Taulukko 1. Työeläkelaitosten sektoritili jaettuna yksityisiin ja julkisiin aloihin vuonna 2015, milj. euroa
*Omaisuustulojen jako yksityisten ja julkisten alojen kesken arvioitu tilinpidon tietojen pohjalta. Huom! Omaisuustulot ja -menot eivät tilinpidossa sisällä arvonmuutoksia tai muita hallussapitovoittoja tai -tappioita. Lähde: Tilastokeskus, kansantalouden tilinpito
Yksityisaloilla maksetut eläkkeet ovat ylittäneet maksutulon jo useampana vuonna. Sijoitustoiminta on tuottanut ylijäämää, ja lisäksi valtio ja Työttömyysvakuutusrahasto kompensoivat osan eläkemenosta. Ilman julkisia tulonsiirtojakin yksityisalat olisivat yhteensä olleet hieman ylijäämäisiä.
Julkisten alojen sektoritili oli lievästi ylijäämäinen vuonna 2015. Työeläkelaitosten sektoritili ei kuitenkaan sisällä valtion ja kuntien budjeteista suoraan maksettuja eläkkeitä (yhteensä 4,3 miljardia euroa), jotka näkyvät tilinpidossa lähinnä valtiosektorin menona. Valtion eläkkeiden katteeksi tehtävä siirto Valtion Eläkerahastosta valtion talousarvioon (2,3 miljardia euroa) näkyy sekä työeläkelaitosten menona että valtiosektorin tulona.
Julkisten alojen eläkkeet ylittivät selvästi maksutulon, kun myös suoraan budjetista maksetut eläkkeet otetaan huomioon. Jos budjetista maksetut eläkkeet kirjattaisiin työeläkelaitossektorin menona, julkiset alat olisivat olleet 1,7 miljardia euroa alijäämäisiä vuonna 2015.
Työeläkelaitoksille tuloutuvat pakolliset työeläkemaksut lasketaan verotilastossa mukaan veroasteeseen. Julkisten alojen tapauksessa pakolliset työeläkemaksut sisältävät myös valtion ja kuntien työnantajina suorittamat työeläkemaksut, jotka rahoitetaan verovaroin, ja jotka näin ollen kirjautuvat veroasteeseen kahteen kertaan.
Vuonna 2015 näiden eläkemaksujen summa oli tilinpidossa 5,1 miljardia euroa. Kun myös julkisyhteisöjen "itselleen" maksamat työnantajan sairausvakuutusmaksut ja työttömyysvakuutusmaksut otetaan huomioon, veroja kirjautui "liikaa" 6,2 miljardia euroa eli 3 prosenttiyksikköä suhteessa bkt:hen.
Paula Koistinen-Jokiniemi työskentelee kehittämispäällikkönä Tilastokeskuksen talous- ja ympäristötilastot -yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.