Fiktio historioitsijan maailmanselityksenä
Harari ansaitsee tunnustuksen erityisesti siitä, että on oivaltanut isot yhteiskunnat fiktion tuotteiksi, vaikkei hän fiktion mekanismia ja ajoitusta kohdalleen saakaan, kirjoittaa Ilkka Kallio arviossaan Yuval Noah Hararin menestysteoksista Sapiens – Ihmisen lyhyt historia ja Homo Deus – Huomisen lyhyt historia.
Israelilaisen historian professorin nousu alle 40-vuotiaana täydestä tuntemattomuudesta hallitsemaan lukevan maailman bestseller-listoja on viime aikojen hämmästyttävimpiä menestystarinoita. Yuval Noah Harari kirjoitti ihmiskunnan historiansa alun perin kotikielellään hepreaksi vuonna 2011. Kolme vuotta myöhemmin kirja käännettiin englanniksi ja syksyllä 2016 sille ilmestyi kansainvälisille markkinoille tulevaisuuden historiaksi nimetty jatko-osa.
Nämä mainiot esseet eivät ole harvinaislaatuista historiankirjoitusta pelkästään siksi, ettei moni ole yrittänyt ihmiskunnan koko tarinaa kertoa. Historia on valjastettu palvelemaan sekä tieteellistä että moraalista agendaa. Moraalinen pääteema on nykyihmisen kautta historiansa muulle eläinkunnalle aiheuttama hävitys ja kärsimys.
Tieteellisenä antina Harari keskittyy käsittelemään ihmiskunnan historian suuria linjoja. Uusia historiallisia faktoja hän ei tarjoile ja mainitsee historian konkreettisia tapahtumia harvakseltaan, silloinkin usein anekdootinomaisesti. Ennen kaikkea hän esitteleekin tärkeimmiksi katsomiensa ihmiskunnan historian käännekohtien kulttuureja yhtenäistävää ja yhdentävää vaikutusta.
Ilahduttavan kunnianhimoisesti Harari pyrkii selittämään, miten yhden ihmiseläinlajin, nykyihmisen, onnistui nousta suvereeniksi eliökunnan valtiaaksi. Hararilla on antaa kysymykseen yleispäteväksi ihmisyhteisöjen toiminnan selittäjäksi tarkoitettu vastaus: fiktio, kyky kielen avulla luoda yhteisölle tosiasiallisesti olemassa olematon yhteinen todellisuus, johon kuitenkin joukolla uskotaan, koska ei huomata, ettei sellaista itse asiassa ole olemassa.
Esimerkkeinä fiktioista Harari mainitsee muun muassa rahan, kansakunnat, ihmisoikeudet, lait ja uskonnot. Fiktion synonyymina Harari käyttää varsinkin kuvitteellista tai yksilöidenvälistä todellisuutta.
Ihmiskunnan voittokulku muun luonnon kustannuksella alkoi Hararin mukaan noin 70 000 vuoden takaisesta kognitiivisesta vallankumouksesta. Silloin syntyi fiktioon kykenevä kieli, kulttuuri ja sen mukana historiakin, käännekohtinaan kognitiivisen jälkeen maatalous- ja tieteellinen vallankumous.
Harari katsoo ihmiskunnan kompassin seonneen pahasti runsaat 10 000 vuotta sitten. Maatalous on peräti historian suurin huijaus. Elanto lisääntyi, mutta yksipuolistui ja muuttui niin ennustamattomaksi, että väestöräjähdykset alkoivat vuorotella nälänhätien kanssa. Eläin- ja kasvikunta yksipuolistuivat. Kotieläimet orjuutettiin luonnottomiin oloihin. Metsästäjä-keräilijän muutaman tunnin päiväurakan sijaan töitä sai alkaa paiskia auringonnoususta auringonlaskuun. Sato alkoi lisääntyvästi sataa uuden eliitin laariin, kun oli siirrytty vakituisiin asumuksiin.
Teollisen vallankumouksen Harari laskee viisi vuosisataa sitten alkaneen tieteellisen vallankumouksen alakohdaksi. Tieteen nousu ihmiskunnan johtotähdeksi perustui ennen kaikkea tietämättömyyden tunnustamiseen, mutta myös kokeisiin ja havaintoihin tukeutuvaan tiedonhankintaan sekä viime kädessä tieteen yhteiskuntaa mullistaviin sovelluksiin.
Uusimpana kulttuurivallankumouksena on meneillään informaatio- ja bioteknologian vallankumous. Yhteiskunta alkaa Hararin ennusteessa rakentua ihmisälyä korkeamman ei-tietoisen tekoälyn ehdoilla. Pääosa ihmiskunnasta jää taloudellisesti tarpeettomana heikkoon yhteiskunnalliseen asemaan, lopulta ehkä koko ihmislaji itseoppivan tekoälyn armoille. Tähän ei mene välttämättä kuin satakunta vuotta. Parhaassa tapauksessa älyn geenidoping ehtii hätiin.
Fiktion syvin olemus
Historianselityksensä avainoivalluksella, kieleen perustuvalla fiktiointikyvyllä, Harari viittaa ihmisten yhteiseen mielikuvitukseen. Harari väittää ihmisen saaneen tämän kyvyn biologisen perimänsä satunnaismutaation kautta noin 70 000 vuotta sitten ja sen laittaneen kulttuurivallankumouksen vyörymään.
Mielikuvituksen sisällöt eivät pelkästään tule ihmisille yhteisiksi kielen avulla vaan mielikuvitus peräti syntyi kielen evoluution kliimaksina. Ihmisille mahdollistuivat ensi kerran välittömän havainnon ylittävät kokemukset eli yhteiset ja yksityiset fiktiot. On helppo myöntyä Hararin kantaan, että kaikentyyppisten fiktioiden on täytynyt syntyä vasta kielen synnyn jälkeen.
Vaikkei Harari asiaa kovin selvästi sanokaan, fiktion tunnusmerkki on sen uskonvarainen olemassaolo. Suurinkin seteli muuttuu pelkäksi paperinpalaksi heti, kun lakkaamme uskomasta sen olevan rahaa. Kun huomaamme rahan olemassaolon uskonvaraisuuden, huomaamme rahan olevan fiktio. Sitä on parempi olla kovin usein huomaamatta, jotta pärjää kapitalistisessa arjessa.
Mikä koskee rahaa, pätee kaikkiin muihinkin sosiaalisiin konstruktioihimme. Yhteiskuntaamme sopeutuminen edellyttää monien fiktioiden pitämistä realiteetteina ja siinä harhassa elämistä. Tärkeää ei ole olla oikeassa tiedostamalla fiktiot fiktioiksi vaan väärässä samalla tavalla kuin muut eli yhteisiin fiktioihin uskoen.
Esimerkiksi mielenterveydeksi kutsuttukin on tosiasiassa sitä, että on mielenvikainen samalla tavalla kuin muut, kun taas mielenterveyden ongelmat ovat merkkejä siitä, että aavistelee virallisen mielenterveyden olevan fiktio. Oikea mielenterveyskuntoutuja onkin yhteiskunta kokonaisuudessaan ja terapian tavoite vähittäinen kollektiivisista fiktiivisistä harhoistamme vapautuminen. Tällaisten fiktion käsitteen konkreettisten sovellusten puuttuminen Hararilta osoittaa käsitteen kehittelyn jääneen häneltä keskeneräiseksi.
Hararin historianteoria ottaa epäsuorasti kantaa kahteen sen arvioimisen kannalta oleelliseen kysymykseen. Toinen kysymyksistä on, onko mielikuvituskin mielikuvituksen tuotetta, ja toinen on, ovatko mielikuvituksen sisällöt olemassa.
Rivien välistäkin luettuna Hararin vastaus kumpaankin kysymykseen on selvästi kieltävä. Mielikuvitusta hän pitää mielikuvitussisältöjä hallinnoivana kieleen pohjautuvana aivojen kykynä, joka mystisesti on myös elämyksellinen. Mielikuvitus ei siis ole Hararille mielikuvituksen tuotetta. Mielikuvituksen sisällöt taas eivät ole Hararille olemassa, koska ne ovat fiktiota.
Molempiin kriittisiin kysymyksiin Harari vastaa väärin. Mielikuvitussisällöt eivät ole totta, mutta ovat todellisuutta ja siis olemassa. Se, mikä ei ole olemassa, ovat niiden viittauskohteet. Mielikuvitus taas on silkkaa mielikuvitusta, koska se on kaikkien mielikuvitussisältöjen joukko. Aivot tietysti kieltä käyttäen tuottavat mielikuvituksen sisältöineen, mutteivät aivoissa sijaitsevalla mielikuvituksella, kuten Hararin kehäpäätelmä kulkee.
Kuinka tahansa rakenteellisesti kehittynyt kieli onkaan, mielikuvituksen syntyyn tarvitaan merkityselementtejäkin. Lisävaatimus on, että kielen avulla kehittyy mielikuvituksen käsite, koska ilman sitä kieli ei voi mielikuvitussisältöihin viitata, ja samalla niitä luoda. Tämä kaikkien fiktioiden äiti jää kohtalokkaasti puuttumaan Hararin fiktioiden listalta.
Hararin filosofiset virheet johtavat hänen historianselityksensä harhateille. Hän ajoittaa mielikuvituksen synnyn liian varhaiseksi ja tulee aliarvioineeksi mielikuvituksen historiallisen vaikutuksen.
Fiktio ihmiskunnan historiassa
Ensimmäisenä mielikuvituksen oivalsi mielikuvituksen tuotteeksi Hararille tuntematon Princetonin yliopiston psykologi Julian Jaynes 1970-luvulla. Hän ymmärsi myös asiantilan kriittisen merkityksen ihmiskunnan historialle ja kutsui mielikuvitusta hyvin perustein tietoisuudeksi, vaikkei olekaan saanut määritelmälleen yleistä hyväksyntää.
Harari näyttää ajattelevan suoraviivaisesti, että yhteiset fiktiot koordinoivat ihmiset omissa yhteisöissään toimintaan yhteisten päämäärien puolesta ja ovat aatteineen ja myytteineen koko kognitiivisen vallankumouksen jälkeisen historian perimmäinen selitys. Mielikuvitukseen perustuva kollektiivinen toiminta tarvitsee kuitenkin paremman selityksen. Fiktiot sinänsä eivät ole riittävä selitys. Ratkaisevaa on, että fiktiota luullaan yhteisemmäksi kuin se aidosti on. Silloin se on omiaan joukkoliikkeen synnyttämiseen.
Ihmiset luulevat ajavansa samaa asiaa, vaikka mennä paahtavat kukin oman suosikkiharhansa vallassa. Fiktio valjastaa ihmiset yhteiseen projektiin sitä tehokkaammin, mitä hämärämpi sen merkitys on – kunhan sen luullaan olevan sama kuin muilla – ja mitä ankarampi on yhdenmukaistava sosiaalinen paine. Hararilla selitysperustana on pelkkä fiktion yhteisyys, mikä ei kerro, miksi juuri tietyt fiktiot kukoistavat ihmisyhteisöissä. Fiktion hämäryys on uskontojen ja muiden ideologioiden suuren menestyksen synkkä salaisuus.
Kun ihmiskunnan mielikuvitus oli nuori, kutakuinkin kaikki sen sisältö otettiin todesta, kuten pienet lapset nykyisinkin tekevät. Jaynes tulkitsee historioitsija Herodotosta niin, että vielä antiikin Ateenan ensimmäinen tragedianäytäntö vuonna 493 eKr. suisti kaupungin väestön syvälle pelon syövereihin. Kaupunkielämä olisi halvaantunut päiväkausiksi, kun persialaisten hyökkäys Miletokseen kävi kansalle fiktion sijaan faktasta. Joka tapauksessa kirjailijaa rangaistiin ja näytelmä kiellettiin.
Hararin tyrkyttämä kognitiivinen vallankumous onkin selvästi liian aikainen ajankohta fiktioiden esiinmarssille. Arkeologien siltä ajalta löytämä laajentunut käyttöesinekirjo heijastanee fiktion kehittymisen sijasta vain kielen rakenteen monipuolistumista. Maatalouden vallankumouskaan ei tarvinnut fiktioilta apua, sillä ensimmäiset säilyneet tekstit tuhansia vuosia sen alun jälkeen ovat lähinnä inventaareja.
Selviä ja varmoja fiktion merkkejä löytyy vasta ensimmäisellä vuosituhannella eKr. kirjoitetuista teksteistä. Harari onkin onnistunut olemaan huomaamatta noin kolme tuhatta vuotta sitten tapahtunutta fiktion vallankumousta, vaikka fiktion voimaa jatkuvasti hehkuttaakin.
Maailmanhistorian ensimmäisten varsinaisten imperiumien synty saman vuosituhannen puolivälin tienoilla aloitti yhteisten fiktioiden lopullisen voittokulun. Harari ansaitsee tunnustuksen erityisesti siitä, että on oivaltanut isot yhteiskunnat fiktion tuotteiksi, vaikkei hän fiktion mekanismia ja ajoitusta kohdalleen saakaan.
Fiktion vallankumous merkitsi uutta kykyä kuvitella mielessään mennyttä ja tulevaa ja muuta läsnäolematonta. Aikaisemmin niitä voitiin käsitellä vain sanojen ja lauseiden ääni- tai kirjoitusasun avulla, nyt paljon tehokkaammin käsitteillä, fiktion luomassa virtuaalitodellisuudessa, tietoisessa ihmismielessä. Fiktion merkitystä maailmanhistorialle on arvioitava kolmen viime tuhannen vuoden kehityksen perusteella.
Harari on oikeassa siinä, että historian nuoli osoittaa yhdentymisen suuntaan. Fiktion satona meillä alkaa olla yksi ainoa globaali kulttuuri. On ollut mahdollista ajatella tulevaisuutta ja läsnäolematonta. Maailman fiktioperustainen integraatio ei ole ollut hararilaista yhteistyön juhlaa vaan päinvastoin mitä julminta menoa, jossa fiktiivisten harhojen vallassa muukalaisia ja naapureita on pakotettu alistumaan yhteisille jumalille tai likvidoitu.
Fiktion tulevaisuus
Vaikka Harari korottaa talouskasvun peräti tosiasialliseksi globaaliksi uskonnoksemme, hän ei käsittele sen fiktioluonnetta perusteellisesti. Hänen olisi tullut päätellä, ettei bruttokansantuote kuvaa materiaalista todellisuutta vaan vain mielikuvituksemme rahataloutta.
Tällöin reaalitalous on parhaimmillaankin vain nollasummapeli ja talouskasvuksi luulemamme on riistetty muun ihmis- ja eläinkunnan, kasvikunnan ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnista. Optimaalinen yhteiskunnallinen ja ekologinen strategia keskittyy heikoimmassa asemassa olevien aseman parantamiseen parhaassa asemassa olevien aseman kustannuksella, jotta nollasummapeliin lopulta yllettäisiin.
Sen sijaan, että luonnonlakeja halveksien pyrittäisiin talouskasvun utopiaan, tavoiteltaisiin poispääsyä miinussummapelin dystopiakierteestä, jollaisen syövereissä täysin uskottavasti tällä hetkellä ilmastonmuutoksinemme, sukupuuttoaaltoinemme ja Donald Trumpeinemme uimme. Pako kohti nollasummapeliä voi onnistua vain vapaaehtoisen yhteistyön tietä, koska kaikki keskinäinen kilpailu loitontaa tästä parhaasta mahdollisesta maailmasta kasvattamalla häviäjien tappioita voittajien voittoja enemmän.
Fiktion maailma on ollut oman edun maailma, josta olisi päästävä nopeasti ulos, jotta maapallolla säilyisi edes siedettävät elinolot. Yhteisöä lujittavista myyteistä ja muista fiktioista on yhteisölle hyötyä sen kilpailussa muita yhteisöjä vastaan, mutta se on kilpailua, jossa kaikki yhteisöt häviävät, vaikka jotkut vähemmän kuin toiset.
Kestävää yhteiskuntakehitystä syntyy vain fiktiivisiä kulttuurisia rakenteita purkamalla, mikä on hyvän tieteen kriittinen kriteeri. Riippuvuus vallitsevista fiktioista on kuitenkin tunnustettava eikä esimerkiksi rahan käytöstä tai tulevaisuuden suunnittelusta voida luopua niin kauan kuin ne palvelevat aitoa yhteiskunnallista tarvetta eli niin kauan kuin niiden fiktioihin yleisesti uskotaan.
Fiktioiden fiktioluonteen tiedostamisen tulisi kuitenkin toimia ohjenuorana kohti parempaa, vähemmän fiktioriippuvaista maailmaa. Satavuotias Suomi kaipaakin talouskasvun temppeliä kipeämmin fiktionpurkuinstituuttia osoittamaan maailmalle kestävän kehityksen suuntaa.
Hararin dataismi, tarjous lähitulevaisuuden ajanhengen mukaiseksi, datavirran vapautta palvovaksi uskonnoksi, on massiivisena fiktiona jättiloikka väärään suuntaan. Eihän se toki yksikäsitteisen fiktion uskontona ole elinkelpoinenkaan.
Kollektiiviset fiktiot katoavat yhteiskuntaa romahdusvaaraan saattamatta vain luovan tuhon kautta, kun ne ovat ensin korvautuneet muunlaisella institutionaalisella rakenteella. Fiktionpurun edellytys on, ettei hararimaisesti – tai ylipäätään materialistisesti – kielletä mielikuvitussisältöjen todellisuutta vaan vain niiden totuus. Olemassa olemattomaksi uskottua on mahdotonta purkaa. Fiktion aikakauden viimeisenä jäänteenä katoaa vähitellen fiktion fiktiokin.
Mielikuvituksen sijaan ihmiskunta alkaa taas käyttää toiminnan koordinointiin siihen alun perin kehittynyttä, kulttuurimme nykyisin pahasti runtelemaa aivojemme peilisolujärjestelmää. Sellaisen olemassaolon Giacomo Rizzolatti ja Vittorio Gallese kollegoineen huomasivat 1990-luvulla. Spontaani empatia korvaa tietoisen mielikuvituksen yhteistyön mediana, kunhan ennen totuuden tielle paluuta ei päästetä hararilaisia geeniteknologiafriikkejä peukaloimaan peilisolujen perimää.
Lähteet:
Jaynes, Julian 1990/1977 The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind. Boston: Houghton Mifflin.
Rizzolatti, Giacomo & Sinigaglia, Corrado 2008 Mirrors in the Brain: How Our Minds Share Actions and Emotions. Oxford: Oxford University Press.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.