Joka kolmas ulkomaalaistaustainen nuori samaistuu sekä suomalaisuuteen että taustamaahansa
Nuoruus ja maahanmuutto asettavat identiteetin muodostukselle erityisiä haasteita – paitsi että nuori etsii omaa identiteettiään lapsuuden ja aikuisuuden siirtymävaiheessa, hän joutuu myös ottamaan kantaa etniseen identiteettiinsä. Samaistuako taustamaahansa, jota tuntee ehkä enemmän vanhempiensa kertomusten perusteella, vai samaistuako suomalaisnuoriin ja suomalaisuuteen.
Aikaisemmasta tutkimuksesta tiedämme (esim. Sirin & Fine 2007), että osa nuorista yhdistelee näitä ulottuvuuksia hyvinkin taidokkaasti – identiteetti mukautuu tilanteen mukaan, ja molemmista kulttuureista pyritään poimimaan itselle sopivimmat osaset.
Osa nuorista kokee kuitenkin ristipainetta yhtäältä vanhempiensa ja toisaalta kaveriensa ja koulun odotuksien välillä. Artikkelissani tarkastelen ulkomaalaistaustaisten nuorten etnistä identiteettiä Suomessa.
Etninen identiteetti viittaa subjektiiviseen tunteeseen kuulumisesta tiettyyn etniseen tai kulttuuriseen ryhmään (Phinney ym. 2001). Tällä subjektiivisella tunteella on usein monia käytännön seurauksia ryhmien välisille suhteille yhteiskunnassa, sillä ryhmäjäsenyys määrittää tyypillisesti yksilön asenteita, tunteita ja käyttäytymistä.
Suomessa vuonna 2014 asui vakinaisesti noin 71 500 ulkomaalaistaustaista 15–29-vuotiasta nuorta, joista 8 500 oli syntynyt Suomessa ja loput muuttanut Suomeen eri-ikäisinä (ks. taulukko).
Taulukko. Ulkomaalaistaustaiset nuoret muuttoiän mukaan 2014
Lähde: Tilastokeskus, UTH-tutkimus
Nuorten lähtökohdat ovat kovin erilaiset maahanmuuttoajankohdan suhteen. Kuten taulukosta havaitaan, ikä ja muuttoikä ovat yhteydessä toisiinsa. Suomessa syntyneet, eli toisen sukupolven ulkomaalaistaustaiset ovat vielä hyvin nuoria (ks. myös Helminen 2017). Vanhemmissa ikäryhmissä taas on enemmän myöhemmällä iällä muuttaneita.
Maassa-asumisajan suhteen tämä tarkoittaa, että nuorimmat ovat usein asuneet Suomessa pisimpään (koska monet ovat syntyneet täällä) ja kolmeakymppiä lähestyvät ovat tyypillisesti uusia muuttajia.
Samaistuminen yhtä aikaa suomalaisuuteen ja taustamaahan on usein hyvinvoinnin kannalta paras vaihtoehto
Käytän aineistona Ulkomaista syntyperää olevien työ ja hyvinvointi -tutkimusta (UTH-tutkimus), joka edustaa Suomessa vuonna 2014 asunutta ulkomaalaistaustaista väestöä. Tutkimukseen vastasi 3 262 henkilöä ympäri Suomen kaikista taustamaaryhmistä.
UTH-tutkimuksessa identiteettiä mitattiin itseidentifikaatiolla, eli kysymällä miten paljon maahanmuuttaja samaistuu suomalaisuuteen (”Kuinka suomalaiseksi tunnet itsesi?”), sekä miten paljon hän samaistuu omaan taustamaahansa (”Kuinka venäläiseksi/virolaiseksi/ somalialaiseksi/jne itsesi tunnet?”).
Kansainvälisen tutkimusperinteen mukaisesti (Hutnik 1986; Berry & Sabatier 2010) näistä kysymyksistä muodostettiin neljä identiteettistrategiaa (integraatio, sulautuminen, eristäytyminen ja vieraantuminen) sen mukaan, samaistuiko henkilö sekä suomalaisuuteen että taustamaahansa, vain toiseen tai ei kumpaankaan (ks. kuvio 1).
Kuvio 1. Etnisen identiteetin muodostamisen strategiat
Integraatiostrategian omaksunut henkilö samaistuu sekä suomalaisuuteen että omaan taustamaahansa. Tätä strategiaa pidetään tutkimuskirjallisuudessa usein parhaana vaihtoehtona, ja tämä ajatus kaksisuuntaisesta kotoutumisesta on kirjattu myös Valtion kotouttamisohjelmaan. Kotoutumislaissa kotouttamisen tavoitteena on antaa maahanmuuttajalle yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja samalla, kun tuetaan hänen mahdollisuuksiaan oman kielen ja kulttuurin ylläpitämiseen (TEM 2016).
Sulautumisstrategiassa henkilö samaistuu lähinnä valtaväestöön (~suomalaisuuteen), eikä koe taustamaataan tai sen kulttuuria itselleen läheiseksi.
Eristäytyminen identiteettistrategiana viittaa tilanteeseen, jossa ulkomaalaistaustainen ei tunne itseään ollenkaan suomalaiseksi, vaan samaistuu omaan taustamaahansa. Tämä voi olla seurausta mm. siitä, että ympäröivä yhteiskunta ei halua hyväksyä häntä yhteiskunnan täysivertaiseksi jäseneksi.
Identiteetti on siis paitsi henkilön omien arvostusten, myös ympäröivän yhteiskunnan ja sosiaalisten verkostojen välillä käytävien neuvottelujen tulos. Eristäytyminen on myös tyypillinen strategia ensimmäisinä vuosina maahanmuuton jälkeen.
Vieraantuminen kuvaa tilannetta, jossa henkilö ei samaistu suomalaisuuteen eikä taustamaahansa. Tämä strategia on tutkimuskirjallisuudessa yleensä vähiten toivottava ja siihen yhdistyy usein heikko psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi, koulumenestys ja asema työmarkkinoilla.
Vieraantuminen on harvoin itse valittu strategia. Vieraantuminen voi johtua identiteettien koetusta yhteensopimattomuudesta – esimerkiksi vanhemmat voivat moittia nuoriaan liian suomalaistuneiksi, mutta koulutoverit eivät kuitenkaan hyväksy heitä suomalaisina.
Vieraantuminen voi myös olla välivaihe oman etnisen identiteetin rakennusprosessissa ennen integraation tai muun strategian löytymistä. Etninen identiteetti ei olekaan pysyvä rakennelma, vaan kehitysprosessi ja jatkuvan itsearvioinnin tulos. (Liebkind ym. 2012; Liebkind ym. 2004, 51‒53.)
Identiteettikysymystä testattiin ennen tutkimusta Tilastokeskuksen SurveyLaboratoriossa, ja testauksen tuloksia on raportoitu jo aikaisemmin (Kotilainen 2014a, 2014b).
Etnisen identiteetin tutkiminen surveymenetelmällä koko ulkomaalaistaustaista väestöä edustavalla otoksella on haastavaa. Tutkimusaineistossa ihmiset on luokiteltu taustamaan perusteella, joka viittaa vanhempien syntymämaahan.
Aina etninen identiteetti ei kuitenkaan pohjaudu syntymämaahan: esimerkiksi etnisten vähemmistöjen kohdalla etninen identiteetti voi liittyä enemmän äidinkieleen tai kulttuuriin (esimerkiksi kurdi) kuin syntymämaahan.
Vastaajilta, jotka ilmoittivat samaistuvansa taustamaahansa ja suomalaisuuteen vain vähän tai ei ollenkaan (= vieraantuminen) kysyttiin avokysymyksellä, oliko heillä jokin muu identiteettiulottuvuus tarjottujen vaihtoehtojen sijaan. Yleisin avovastaus oli henkilöiltä, jotka eivät samaistuneet taustamaahansa Neuvostoliittoon tai Viroon, vaan kokivat itsensä ”venäläisiksi”.
Taustamaa erosi etnisestä identiteetistä usein myös kurdeilla (taustamaa Iran, Irak, Syyria, Turkki), entisen Jugoslavian alueella syntyneillä, ja henkilöillä, joiden vanhemmat olivat kotoisin eri maista tai jotka olivat asuneet pitkään jossakin muussa maassa kuin vanhempiensa syntymämaassa. Näiden henkilöiden identiteettistrategia korjattiin aineistossa vieraantumisesta eristäytymiseksi.
Ylivoimaisesti suurin ryhmä vieraantumisstrategian omaavista olivat kuitenkin vastaajat, jotka ilmoittivat, että heillä ei ole muuta identiteettiä, tai he eivät koe kuuluvansa mihinkään ryhmään. Pieni osa kertoi tuntevansa itsensä ”ulkomaalaiseksi”, ”maailmankansalaiseksi” tai samaistuivat esimerkiksi ammattiinsa, kotikaupunkiinsa tai uskontoonsa. Heidän osaltaan identiteettiluokitusta ei korjattu.
Kaikista haastatelluista 10 prosenttia oli vastannut identiteettikysymyksiin ”en osaa sanoa” eikä heille voinut muodostaa strategiaa. Koulutustaustalla oli yhteys ”en osaa sanoa”-vastaamiseen – joka neljäs korkeintaan alemman perusasteen (ala-aste tai ei ollenkaan koulutusta) suorittaneista ei vastannut kysymykseen.
Tulos viittaa siihen, että kysymys on ehkä ollut vaikeasti ymmärrettävä vähän koulutetuille. Etnistä identiteettiä koskevia tuloksia tulkitessa onkin syytä muistaa, että kaikkein vähiten koulutetut lienevät heikoimmin edustettuina aineistossa.
Joka kolmas nuori samaistuu sekä suomalaisuuteen että taustamaahansa
Alle 25-vuotiaista nuorista 30 prosenttia samaistuu sekä suomalaisuuteen että taustamaahansa, eli heidän identiteettistrategiansa luokitellaan integraatioksi (kuvio 2). Osuus on lähes 10 prosenttiyksikköä suurempi, kuin 25–64-vuotiaassa väestössä.
Vastaavasti alle 25-vuotiailla eristäytyminen on harvinaisempaa (35 %) kuin tätä vanhemmilla ikäluokilla (44 %). 25–29-vuotiaden identiteettiprofiili muistuttaa jo enemmän kolmi-nelikymppisten vastaavaa, sillä 24–29-vuotiaissa on paljon uusia maahanmuuttajia (taulukko 1), ja maahanmuuton alkuvaiheessa identiteettistrategia useimmiten on eristäytyminen.
Tulos on linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, jossa nuoret kokevat yhteenkuuluvuutta valtaväestön kanssa useammin ja/tai onnistuvat yhdistämään identiteettejään paremmin kuin vanhemmat ulkomaalaistaustaiset.
Myös vieraantuneita, eli niitä, jotka eivät samaistu taustamaahansa eivätkä suomalaisuuteen, on nuorissa vähemmän (5 %) kuin 25–64-vuotiaissa (8 %).
Nuoret siis rakentavat etnisen identiteettinsä useammin joko integraatio- tai sulautumisstrategian varaan kuin kolme-nelikymppiset (kuvio 2). Kiinnostavaa on, että 55–64-vuotiailla integraatio- ja sulautuminen -strategioiden osuus on samalla tasolla kuin nuorilla. Vanhimmat ikäluokat ovatkin yleensä asuneet maassa jo varsin pitkään, kun taas vasta vähän aikaa maassa asuneita on eniten kolmekymppisten muuttajien joukossa.
Kuvio 2. Ulkomaalaistaustaisten etnisen identiteetin muodostamisen strategiat iän mukaan 2014
Lähde:Tilastokeskus, UTH-tutkimus
Vanhemman ulkomaalaistaustaisen väestön osuus on kuitenkin vielä varsin pieni, joten koko ulkomaalaistaustaista väestöä kuvaavissa keskiarvoissa painottuu kolmekymppisten identiteetit.
Koska ikäluokat eroavat toisistaan mm. muuttoiän suhteen (esim. Suomessa syntyneitä on lähinnä nuorimmissa ikäryhmissä), tarkastelin taustamuuttujien yhteyttä identiteettiorientaatioihin myös monimuuttuja-analyysilla (multinomial regression analysis).
Iän yhteys identiteettistrategiaan säilyy, vaikkakin vähenee, kun analyysissa otetaan samaan aikaan huomioon myös sukupuolen, maassa-asumisajan, muuttoiän, maahanmuuton syyn, taustamaan ja kansalaisuuden vaikutus, eli maassa-asumisajasta huolimatta myös iällä on itsenäinen yhteys akkulturaatioon.
Kun nämä muut tekijät otetaan huomioon, havaitaan, että verrattuna pari-kolmekymppisiin, nuorten (15–24-vuotiaiden) identiteetti rakentuu useammin integraatiostrategialle (kuin eristäytymiselle).
Nuoriin verrattuna 45–64-vuotiailla sulautuminen on yleisempää. Tämä hieman yllättävä tulos saattaa heijastella ikäryhmien erilaista sosiaalista tilannetta: nuorilla integraatio voi olla toimivampi strategia kuin sulautuminen, mikäli perhe ja vanhemmat toivovat taustamaan kulttuurin säilyttämistä.
Yli 50-vuotiailla etnisen identiteetin rakentaminen lienee enemmän henkilökohtainen valinta kuin nuorilla. Vanhemmissa ikäryhmissä on myös suhteellisesti hieman enemmän venäläistaustaisia, joista osalla on suomalaisia sukujuuria (”inkeriläiset”), mikä voi näkyä suomalaiseksi itsensä tuntevien suurempana osuutena.
Integraatio ja sulautuminen yleistyvät asumisajan myötä
Edellä esitetyistä tuloksista havaitaan, että 15–29-vuotiaista ulkomaalaistaustaisista itsensä täysin tai melko suomalaisiksi itsensä tuntee 44 prosenttia (integraatio 26 % + sulautuminen 18 %).
Mielenkiintoista onkin, ketkä nuorista ovat onnistuneet identiteettien yhdistämisessä, ketkä kokevat itsensä suomalaisiksi ja ketkä samaistuvat pääasiassa taustamaahansa.
Kuten odottaa saattaa, mitä pidempään Suomessa asuneista ulkomaalaistaustaisista nuorista on kyse, sitä useammin heidän etninen identiteettinsä luokittuu joko integraatioksi ja sulautumiseksi (kuvio 3).
Kuvio 3. Ulkomaalaistaustaisten 15–29-vuotiaiden etnisen identiteetin muodostamisen strategiat Suomessa asumisajan mukaan 2014
Lähde:Tilastokeskus, UTH-tutkimus
Kun alle viisi vuotta Suomessa asuneista nuorista vain 12 prosenttia omaa integraatiostrategian, niin yli 10 vuotta asuneista se on jo 35 prosentilla. Vastaavasti sulautuminen yleistyy 9 prosentista 31 prosenttiin.
Eristäytyminen käy vastaavasti harvinaisemmaksi asumisajan pidentyessä: alle viisi vuotta sitten muuttaneilla eristäytyminen on yleisin strategia (57 %), mutta kymmenen vuotta asuneiden keskuudessa näin tuntee enää joka neljäs (23 %).
Vieraantuminen on onneksi varsin harvinaista kaikissa ryhmissä (6 %) ja siksi ryhmä on tässä yhdistetty ”en osaa sanoa” -vastauksiin (10 %). Epätietoisten vastaajien harveneminen maassa-asumisajan myötä voi kertoa siitä, että identiteettiä koskevaan kysymykseen voi olla vaikea vastata maahanmuuton alkuvaiheessa, jolloin oma käsitys etnisestä identiteetistä on vielä murroksessa.
Suomessa syntyneiden ja yli 10 vuotta Suomessa asuneiden nuorten etnisen identiteetin profiilit ovat hyvin samankaltaisia eikä ryhmien välillä ole tilastollisia eroja.
Joka kolmas Suomessa syntynyt nuori ei tunne itseään suomalaiseksi
Mitä nuorempana maahan on muutettu, sitä todennäköisempää on, että henkilö kokee itsensä suomalaiseksi. Nuorista (15–29-vuotiaat), jotka ovat joko syntyneet Suomessa tai muuttaneet alle kouluikäisinä, 34 prosenttia rakentaa etnisen identiteettinsä integraatiostrategian ja 33 prosenttia sulautumisstrategian varaan (kuvio 4).
Kuvio 4. Ulkomaalaistaustaisten 15–29-vuotiaiden etnisen identiteetin muodostamisen strategiat maahanmuuttoiän mukaan 2014
Lähde: Tilastokeskus, UTH-tutkimus
On yllättävää, että näistä nuorista, jotka ovat käyneet koko peruskoulunsa Suomessa, kuitenkin 20 prosenttia omaa eristäytymisstrategian, eli samaistuu lähinnä vain taustamaahansa eikä tunne itseään juurikaan suomalaiseksi. Loput 13 prosenttia eivät tunne itseään suomalaisiksi, mutta eivät samaistu taustamaahansakaan.
Suomessa syntyneistä tai alle kouluiässä muuttaneista siis joka kolmas (20 % + 13 %), ei koe itseään juurikaan suomalaiseksi. Tulokset olivat samankaltaiset Suomessa syntyneiden ja alle 7-vuotiaina muuttaneiden välillä.
Kouluiässä Suomeen muuttaneilla nuorilla eristäytymisstrategia yleinen
Kouluikäisinä (7-19-vuotiaina) muuttaneista nuorista suurempi osuus (41 %) on omaksunut eristäytymisstrategian kuin Suomessa syntyneistä tai alle kouluikäisinä muuttaneista. Vastaavasti taas harvempi on omaksunut integraatio- (29 %) tai sulautumisstrategian (16 %) (kuvio 4).
Mielenkiintoista on, että niistä aikuisista (30–64-v.), jotka ovat muuttaneet Suomeen kouluiässä, peräti 38 prosenttia on rakentanut etnisen identiteettinsä sulautumisstrategian mukaisesti. Heillä eristäytyminen on vastaavasti harvinaisempaa (30 %) kuin nykyään saman ikäisinä muuttaneilla nuorilla.
Koska kyseessä on poikkileikkausaineisto, emme voi olla varmoja, onko kyseessä ikään liittyvä identiteetin kehitysprosessi vai muuttovuoteen liittyvä niin sanottu kohorttiefekti. Tulokset voivat kertoa siitä, että kouluikäisinä muuttaneet nuoret samaistuvat aluksi lähinnä taustamaahansa ja pikkuhiljaa varttuessaan aikuisiksi tuntevat itsensä entistä enemmän suomalaisiksi.
Ennen vuotta 1991 kouluikäisinä muuttaneet ovat saattaneet olla erilainen kohortti, kuin myöhemmin muuttaneet.
Vastaava ilmiö näkyy kuitenkin myös 20–29-vuotiaina muuttaneiden joukossa, joilla muuttovuosi osuu eri ajankohtaan kuin nuorempana muuttaneilla. Näistä nuorista 55 prosenttia rakentaa etnisen identiteettinsä eristäytymisstrategialle, mutta saman ikäisinä muuttaneista aikuisista enää 44 prosenttia käyttää tätä strategiaa. Vastaavasti integraatiostrategian omaavien osuus kasvaa nuorten 15 prosentista aikuisten 25 prosenttiin.
Näyttää siis siltä, että kyse ei ainakaan kokonaan voi olla kohorttivaikutuksesta, vaan (myös) identiteetin kehitysprosessista. Myös tutkimuskirjallisuus tukee näkemystä, jossa eristäytyminen on yleinen strategia heti maahanmuuton jälkeen ja integraatio tai sulautuminen seuraa vasta tämän jälkeen (esim. Liebkind ym. 2012). Kouluikäisenä muuttaneet nuoret ovat pääasiassa uusia muuttajia, joten on luonnollista, että heillä eristäytyminen on yleisin etnisen identiteetin rakennusstrategia.
Eristäytymisstrategia on hieman yleisempää afrikkalaistaustaisilla nuorilla kuin muilla
Nuorista 15–29-vuotiaista ulkomaalaistaustaisista noin puolet on afrikkalais- tai aasialaistaustaisia ja puolet Viro-, Venäjä- tai Neuvostoliitto -taustaisia. Etnisen identiteetin rakentamisen strategiat eivät kuitenkaan näytä seuraavan tätä kahtiajakoa.
Ulkomaalaistaustaisten nuorten osalta tarkemmat taustamaaryhmät ovat lukumääräisesti vielä niin pieniä, että identiteettistrategioiden analysointi maaryhmittäin on vaikeaa. Näyttää kuitenkin siltä, että nuorilla, joilla taustamaaryhmä on ”muu Afrikka” (pl. Pohjois-Afrikka), sulautumisstrategia on harvinaisempi kuin esimerkiksi Venäjä-, Viro-, Lähi-Itä- ja Pohjois-Afrikka -taustaisilla.
Vastaavasti muu Afrikka -taustaisilla eristäytyminen on yleisempää kuin esimerkiksi Lähi-Itä- ja Pohjois-Afrikka -taustaisilla. Integraatiostrategian osalta ei ole nähtävissä tilastollisesti merkitseviä eroja maaryhmien välillä. Lähi-Itä- ja Pohjois-Afrikka -taustaisissa yleisimmät taustamaat ovat Irak, Afganistan ja Iran. Muu Afrikka -ryhmässä yleisin taustamaa on Somalia.
Kaikki Suomen kansalaiset eivät tunne itseään suomalaisiksi
Vuonna 2014 Suomessa vakinaisesti asuneista ulkomaalaistaustaisista nuorista 34 prosenttia oli Suomen kansalaisia, 20 prosenttia muiden EU-maiden kansalaisia ja 46 prosenttia muiden maiden kansalaisia. Suomessa syntyneistä lähes kaikki (86 %) ja alle kouluikäisinä muuttaneistakin useimmat (75 %) olivat Suomen kansalaisia, mutta kouluikäisinä muuttaneista vasta 33 prosenttia ja kaksikymppisinä muuttaneista ei vielä juuri kukaan (1 %).
Kansalaisuus on selvästi yhteydessä etnisen identiteetin rakentamisstrategiaan. Ulkomaalaistaustaisista nuorista Suomen kansalaisista suurin osa omaa joko integraatio- (35 %) tai sulautumisstrategian (32 %), kun taas muiden maiden kansalaisilla integraatio ja sulautumisstrategiat ovat harvinaisempia (21 ja 11 %) ja vastaavasti eristäytymisstrategia yleisempi (51 %) kuin Suomen kansalaisilla (20 %).
Suomen kansalaisuuden vaikutus säilyy myös monimuuttuja-analyysissa, kun ikä, muuttoikä, asumisvuodet ja taustamaa on otettu huomioon. EU-maiden kansalaisten tulokset eivät eroa ns. kolmansien maiden tuloksista.
Kiinnostavaa on, että nuorista Suomen kansalaisista kuitenkin 20 prosenttia on rakentanut etnisen identiteettinsä eristäytymisstrategialle, eli samaistuu lähinnä taustamaahansa eikä juurikaan tunne itseään suomalaiseksi.
Näistä nuorista ulkomaalaistaustaisista Suomen kansalaisista puolet on Suomeen kouluiässä (7-19-v.) muuttaneita, mutta loput ovat Suomessa syntyneitä tai ennen kouluikää muuttaneita. Ryhmä ei ole järin suuri (5 000 henkilöä), mutta ilmiö on mielenkiintoinen.
Suomalaisuuden käsite kaipaa uudistamista
Tässä artikkelissa esitettiin ensi kertaa koko ulkomaalaistaustaista 15–29-vuotiasta väestöä edustavia tuloksia etnisen identiteetin rakennusstrategioista. Nuoret ulkomaalaistaustaiset ovat heterogeeninen ryhmä, eivätkä vähiten maassa-asumisaikansa ja maahanmuuttoikänsä suhteen. Eri ikäisten välillä on eroa siinä, miten heidän etninen identiteettinsä on rakentunut.
Nuorimmilla (15–24-vuotiaat), joista monet ovat Suomessa syntyneitä tai hyvin nuorena muuttaneita, on muita ikäryhmiä useammin integraatiostrategiaksi kutsuttu etnisen identiteetin malli, eli he kokevat voivansa samaistua yhtäaikaisesti sekä suomalaisuuteen että taustamaahansa. Tulos on linjassa aikaisemman tutkimuskirjallisuuden kanssa.
Samaistuminen uuteen kotimaahan kehittyy ajan myötä ja tuloksissa havaitaankin, että asumisajan myötä eristäytyminen vähenee ja integraatio- ja sulautumisstrategiat yleistyvät.
Toisaalta kuitenkin nähdään, että Suomessa syntyneistä tai alle kouluikäsinä muuttaneista nuorista joka kolmas ei tunne itseään suomalaiseksi. Tämä on huolestuttavaa, sillä näiden jo lapsesta saakka Suomessa asuneiden ja koulunsa täällä käyneiden nuorten soisi voida tuntevansa itseksi osaksi yhteiskuntaamme ja yhteistä suomalaisuutta.
Etninen identiteetti ei ole vain yksilön oma valinta, vaan siitä käydään neuvotteluja ympäröivän sosiaalisen verkoston ja esimerkiksi median kanssa. UTH-tutkimukseen liittyvissä testihaastatteluissa kävikin ilmi, että kysymys etnisestä identiteetistä, ja erityisesti suomalaisuudesta, herätti vastaajissa kriittisiä kommentteja (Kotilainen 2014a).
Osa vastaajista kertoi kokevansa suomalaisuuden hyvin suljettuna kategoriana ja heillä oli kokemuksia ”kantasuomalaisten” kielteisestä suhtautumisesta tilanteissa, joissa ”ei-suomalainen” kertoo tuntevansa itsensä suomalaiseksi. Kysymystä suomalaisuudesta kommentoitiin ”ahdasmieliseksi”, ”tiettyyn laatikkoon pakottamiseksi” ja tuotiin esiin, että suomalainen yhteiskunta ei ole valmis hyväksymään muita ihmisiä kuin (kanta)suomalaisia.
Aikaisemmissa tutkimuksissa syrjintäkokemusten on havaittu olevan yhteydessä eristäytymisstrategiaan etnisen identiteetin rakentamisessa. Epätasa-arvoinen kohtelu ei ole omiaan vahvistamaan tunnetta suomalaisiin samaistumisesta ja ”eristäytyminen” oman kulttuuriryhmän piiriin voi suojata syrjinnän kokemuksilta (Branscombe ym. 1999).
UTH-tutkimuksen aiemmin julkaistujen tulosten mukaan 15 prosenttia Suomessa syntyneistä tai lapsena muuttaneista ulkomaalaistaustaisista oli kokenut epäoikeudenmukaista kohtelua vieraiden ihmisten taholta (Castaneda ym. 2015). EtnoKids-tutkimuksen (Wikström ym. 2014) tulokset antavat samansuuntaisia tuloksia koskien koulussa kiusaamista. Nuorista moni myös koki, että muut pitävät itseään heitä parempina ihmisinä.
Tieto siitä, että koko lapsuutensa Suomessa asuneista nuorista joka kolmas ei tunne itseään suomalaiseksi, onkin vahva viesti siitä, että suomalaisuuden käsite ja siihen liitettävät ”vaatimukset” kaipaavat uudistamista väestörakenteemme uudistumisen myötä. Samoin myös työ kiusaamisen vähentämiseksi kouluissa näyttäytyy entistä tärkeämpänä.
UTH-tutkimuksen aineisto tarjoaa rikkaat mahdollisuudet analyysiin etnisen identiteetin yhteyksistä eri kotoutumisen ja hyvinvoinnin alueisiin. Seuraavissa analyyseissa olisikin kiinnostavaa selvittää muun muassa kielitaidon, koulutuksen, työmarkkina-aseman, suomalaisten ystävien, syrjintäkokemusten, elämänlaadun, ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteyttä identiteettistrategioihin.
Maahanmuuttajuuden tilastointia kohtaan esitetään ajoittain kritiikkiä ja todetaan, että Suomessa syntyneitä, Suomen kansalaisia ei enää pitäisi erottaa tilastoissa ”ulkomaalaistaustaisuuden” perusteella. Artikkelissa esitettyjen tulosten perusteella havaitaan, että tästä ryhmästä kaikki eivät kuitenkaan koe itseään suomalaisiksi.
Tilastosta myös havaitaan, että tämän ryhmän kokemukset, koulumenestys ja hyvinvointi poikkeavat osin suomalaistaustaisten vastaavista (OKM 2015, 55; Nieminen ym. 2015; Castaneda ym. 2015). Nämä seurantatiedot ovat elintärkeitä yhteiskuntamme tasa-arvoisuuden parantamiseksi.
Kirjoittaja on yliaktuaari Tilastokeskuksen väestö- ja elinolotilastot -yksikössä.
Lähteet:
Berry, John W. & Sabatier, Colette 2010. Acculturation, discrimination, and adaptation among second generation immigrant youth in Montreal and Paris. International Journal of Intercultural Relations, 34.
Branscombe, Nyla R. & Schmitt, Michael T. & Harvey, Richard D. 1999. Perceiving Pervasive Discrimination Among African Americans: Implications for Group Identification and Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 77(1).
Castaneda. Anu & Larja, Liisa & Nieminen, Tarja & Jokela, Satu & Suvisaari, Jaana & Rask, Shadia & Koponen, Päivikki & Koskinen, Seppo 2015. Ulkomaalaistaustaisten psyykkinen hyvinvointi, turvallisuus ja osallisuus. Ulkomaalaista syntyperää olevien työ ja hyvinvointi -tutkimus 2014 (UTH). THL Työpaperi 18/2015.
Helminen, Marja-Liisa 2017. Maahanmuutto kasvattaa nuorten määrää. Tieto&trendit ‒ Talous- ja hyvinvointikatsaus 1/2017.
Hutnik, Nimmi 1986. Patterns of ethnic minority identification and modes of social adaptation. Journal Ethnic and Racial Studies, 9(2).
Kotilainen, Ada 2014a. Ulkomaalaistaustaiselle kysymys suomalaisuudesta on vaikea. Hyvinvointikatsaus 2/2014.
Kotilainen, Ada 2014b. Lomakkeen selkokielisyys parantaa tiedonkeruun laatua. Hyvinvointikatsaus 3/2014.
Liebkind, Karmela & Jasinskaja-Lahti, Inga & Mähönen, Tuuli Anna. 2012. Specifying Social Psychological Adaptation of Immigrant Youth. Teoksessa: Ann S. Masten & Karmela Liebkind & Donald J. Hernandez (toim.), Realizing the Potential of Immigrant Youth. NY: Cambrigde University Press.
Liebkind, Karmela & Mannila, Simo & Jasinskaja-Lahti, Inga & Jaakkola, Magdalena & Kyntäjä, Eve & Reuter, Anni 2004. Venäläinen, virolainen, suomalainen. Kolmen maahanmuuttajaryhmän kotoutuminen Suomeen. Helsinki: Gaudeamus.
Nieminen, Tarja & Sutela, Hanna & Hannula, Ulla 2015. Ulkomaista syntyperää olevien työ ja hyvinvointi Suomessa 2014. Helsinki: Tilastokeskus.
OKM 2015. PISA Ensituloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:41.
Phinney, Jean S, & Horenzyk, Gabriel & Liebkind, Karmela & Vedder, Paul 2001. Ethnic Identity, Immigration, and Well-Being: An Interactional Perspective. Journal of Social Issues, 57(3).
Sirin, Selcuk R. & Fine, Michelle 2010. Hyphenated Selves: Muslim American Youth Negotiating Identities on the Fault Lines of Global Conflict. Applied Development Science, 11 (3).
TEM 2016. Valtion kotouttamisohjelma vuosille 2016‒2019.
Tilastokeskus. UTH-tutkimus.
Wikström, Katja & Haikkola, Lotta & Laatikainen, Tiina 2014. Maahanmuuttajataustaisten nuorten terveys ja hyvinvointi. Tutkimus pääkaupunkiseudun somali- ja kurdistaustaisista nuorista. THL Työpaperi 17/2014.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.