Kilpailukykysopimus muuttaa ansiotasoindeksin laskentaa
Uuden mallin mukaan sekä kuukausi- että tuntipalkkaisille palkansaajille lasketaan ansiot kuukausiansioina. Työajan pidennys ei näy ansiotasoindeksissä, mutta lomarahojen leikkaukset näkyvät. Alustavien arvioiden mukaan sopimus hidastaa ansiotasoindeksin kehitystä 0,3 prosenttia ja työvoimakustannusindeksin kehitystä 3,1 prosenttia. Säännöllisen ansion indeksiin sopimuksella ei ole vaikusta.
Työmarkkinajärjestöt sopivat hallituksen aloitteesta kesällä 2016 kilpailukykysopimuksen (kiky), jolla pyrittiin parantamaan suomalaisten yritysten kilpailukykyä ja luomaan uusia työpaikkoja.
Kilpailukykysopimuksessa työmarkkinajärjestöt sopivat työajan pidennyksestä ja julkisen sektorin lomarahojen leikkauksesta. Hallitus avitti sopimuksen syntymistä lupaamalla alennukset välillisiin työvoimakustannuksiin sekä palkansaajien tuloverotukseen.
Sopimus kattaa yli 90 prosenttia palkansaajakentästä ja se astui voimaan useimmilla aloilla vuoden 2017 helmikuun alussa, joillain aloilla jo vuoden 2016 puolella. Sopimus pidentää vuosittaista työaikaa 24 tunnilla ja lisäksi julkisella sektorilla lomarahoja leikataan 30 prosenttia vuosina 2017–2019.
Työajan pidennys on toteutettu julkisella sektorilla lisäämällä viikkotyöaikaan 30 minuuttia. Yksityisellä sektorilla pidennyksen toteutuksesta on sovittu työnantajittain. Kikyn vaikutukset tuntuvat erityisesti julkisella sektorilla, mutta myös yksityisellä sektorilla työtuntia kohden laskettujen ansioiden pienenemisenä.
Tilastokeskus on tehnyt suuntaa antavia laskelmia kilpailukykysopimuksen vaikutuksista palkansaajien vuosi- ja tuntiansioihin yksityisellä ja julkisella sektorilla (ks. kuvio 1).
Kuvio 1. Arvio kiky-sopimuksen vaikutuksista palkansaajien nimellisiin ansioihin
Lähde: Tilastokeskus
Kiky-sopimus on asettanut haasteen palkkojen ja työvoimakustannusten kehityksen mittaamiseen Suomessa. Miten kikyn voimaantulo huomioidaan indekseissä, jotka mittaavat palkkojen ja työvoimakustannusten kehitystä?
Tilastokeskuksessa palkkojen kehitystä mitataan ansiotasoindeksillä ja säännöllisen ansion indeksillä. Työvoimakustannusindeksi (tvki) puolestaan mittaa yleistä työvoimakustannusten kehitystä Suomessa.
Viimeksi mainitun indeksin kohdalla tilanne on selkein; siinä huomioidaan kaikki muutokset, jotka vaikuttavat työnantajien työvoimakustannuksiin eli työajan pidennys, lomarahojen leikkaus ja työnantajien välillisten kustannusten eli sosiaalivakuutusmaksujen muutokset.
Ansiotasoindeksin ja säännöllisen ansion indeksin osalta täytyy pohtia, mitä ne määritelmien mukaan kuvaavat. Ansiotasoindeksi mittaa kokoaikaisten palkansaajien säännöllisen työajan keskiansioiden kehitystä. Ansiotasoindeksissä ovat lisäksi mukana tulospalkkiot ja työehtosopimuksiin perustuvat kertaerät.
Säännöllisen ansion indeksi poikkeaa ansiotasoindeksistä siten, että tulospalkkiot ja työehtosopimuksiin perustuvat kertaerät eivät ole siinä mukana. Näin ollen säännöllisen ansion indeksi kuvaa ansiotasoindeksiä paremmin pysyvää ansioiden muutosta.
Molemmissa indekseissä kuukausipalkkaisilla on mitattu kuukausiansioita ja tuntipalkkaisilla tuntiansioita. Siten tuntipalkkaisten palkansaajien ja kuukausipalkkaisten palkansaajien indeksit eivät ole olleet vertailukelpoisia, jos säännöllisessä työajassa on tapahtunut muutoksia. Työaikoihin ei tosin ole juurikaan tehty muutoksia 1980-luvun jälkeen ennen kiky-sopimusta.
Edellisen kerran ansiotasoindeksin laskentaperusteita muutettiin noin kymmenen vuotta sitten kun sovittiin, että työehtosopimuksiin perustuvat kertaerät ja tulospalkkiot jaetaan koko sille kalenterivuodelle, jolloin ne maksetaan.
Nyt ansiotasoindeksiä ja säännöllisen ansion indeksiä ollaan jälleen uudistamassa, perusvuodelle 2015. Samalla indeksien laskentaperusteita yhtenäistetään kiky-sopimuksen vaikutukset huomioon ottaen.
Työajan muutos näkyy eri tavoin tunti- ja kuukausipalkkaisilla
Tilastokeskus selvitti vaihtoehtoja kiky-sopimuksen vaikutusten huomioimiseksi ansiotasoindeksissä. Työajan pidennyksen osalta vaihtoehtoja laskennassa on kolme.
Ensimmäinen vaihtoehto on, että kaikkien palkansaajien osalta siirrytään mittaamaan kuukausiansiota, jolloin työajan pidennykset eivät vaikuta indekseihin.
Toinen vaihtoehto on jatkaa nykyistä käytäntöä, jossa tuntipalkkaisilla mitataan tuntiansiota ja kuukausipalkkaisilla kuukausiansiota. Tällöin työajan pidennykset vaikuttavat vain tuntipalkkaisten osalta indekseihin.
Kolmas vaihtoehto on siirtyä mittaamaan kaikkien palkansaajien osalta tuntiansioita, jolloin pidennys vaikuttaisi indeksiin molempien palkansaajaryhmien osalta.
Näistä toinen vaihtoehto vastaa sitä, miten ansiotasoindeksiä on tähän asti laskettu. Tämän vaihtoehdon huono puoli on kuitenkin se, että säännöllisen työajan muuttuessa tuntipalkkaisten ja kuukausipalkkaisten indeksit kehittyvät eri tavalla, vaikka todelliset muutokset ovat yhteneviä. Työajan lyhentyessä kuukausipalkkaisten indeksi nousee hitaammin kuin tuntipalkkaisten indeksi ja työajan pidentyessä käy päinvastoin.
Ansiotasoindeksin keskeisiä käyttökohteita on eri palkansaajaryhmien ansiokehityksen vertailu, mikä edellyttää sitä, että työajan muutokset näkyvät samalla tavalla tunti- ja kuukausipalkkaisilla palkansaajilla.
Jos halutaan laskea tunti- ja kuukausipalkkaisten ansiokehitys vertailukelpoisesti, vaihtoehdoiksi jäävät siis laskea kaikille palkansaajille säännölliset kuukausiansiot tai kaikille säännölliset ansiot tuntia kohden. Ensimmäisessä vaihtoehdossa tuntiansiot pitää muuttaa kuukausitasolle ja jälkimmäisessä vaihtoehdossa kuukausiansiot pitää laskea tuntia kohden.
Ansiotasoindeksiä käytetään kuvaamaan nimellisten ansioiden kehitystä Suomessa ja kun kuluttajahintojen ja verotuksen vaikutukset eliminoidaan indeksistä, saadaan lopputuloksena palkansaajien ostovoiman muutos.
Palkansaajien ostovoiman mittaamisen kannalta kuukausiansioiden käyttäminen ansiotasoindeksin laskennan perusteena on parempi vaihtoehto. Ostovoiman kannalta sillä ei ole merkitystä, kuinka monta työtuntia palkan eteen pitää tehdä.
Lomarahat leikkaavat julkisen sektorin ansioita
Kiky-sopimuksen toinen keskeinen osa palkansaajien kannalta on julkisen sektorin lomarahojen 30 prosentin leikkaus vuosille 2017–2019. Valtion ja kunta-alan palkansaajien lisäksi leikkaus koskee Suomen ev.lut. kirkon, Suomen Pankin, Kelan ja Kevan palkansaajia.
Työ- ja virkaehtosopimuksissa sovittavat kertaerät on määritelty ansiotasoindeksiin kuuluviksi toisin kuin säännöllisen ansion indeksiin, johon eivät myöskään tulospalkkiot kuulu. Näillä kahdella indeksillä ansiokehitystä voidaan mitata sekä ilman lomarahojen muutoksia että lomarahojen muutokset huomioiden.
Monilla sopimusaloilla lomarahoja voidaan vaihtaa vapaapäiviksi, jos työnantaja mahdollistaa käytännön. Tällöin maksetut lomarahat pienenevät sen mukaan, kuinka paljon niitä on vaihdettu vapaaksi.
Ansiotasoindeksin mittauskohteena on säännölliseltä työajalta maksettavat ansiot. Säännöllinen työaika ja siltä maksettavat ansiot eivät muutu, vaikka lomarahoja vaihdetaan vapaaksi.
Lomarahoja vapaaksi vaihtavan palkansaajan työaika ja ansiot ovat silloin pienemmät kuin hänen säännöllinen työaikansa ja siltä maksettavat ansiot. Tämä on luonteeltaan vastakkainen tapahtuma ylitöiden tekemiselle. Ylitöitä tekevän henkilön kokonaistyöaika ja kokonaisansiot kasvavat, mutta säännöllinen työaika ja ansiot pysyvät ennallaan.
Kikyn myötä indeksien laskentamenetelmä muuttuu
Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan kokouksessa tammikuussa 2017 Tilastokeskus esitti indeksien laskentaperusteiden muuttamista malliin, jossa mitataan kaikkien palkansaajien osalta kuukausiansioita. Uuden laskentamallin mukaan työajan pidennys ei näy ansiotasoindeksissä, mutta lomarahojen leikkaukset näkyvät.
Tilastokeskus on päättänyt asianmukaisia tahoja kuultuaan, että ansiotasoindeksien laskentatapaa muutetaan siten, että sekä kuukausi- että tuntipalkkaisille palkansaajille lasketaan ansiot kuukausiansioina. Määritelmän mukaisesti lomarahojen leikkaukset vaikuttavat ansiotasoindeksiin, mutta eivät säännöllisen ansion indeksiin.
Täten kiky-sopimus vaikuttaa alustavien laskelmien mukaan eri indekseihin seuraavasti (kuvio 2):
Kuvio 2. Arvio kiky-sopimuksen vaikutuksista ansio- ja työvoimakustannusindekseihin vuonna 2017
Lähde: Tilastokeskus ja Valtiovarainministeriö
Säännöllisen ansion indeksiin kikyllä ei ole mitään vaikusta, ansiotasoindeksin kehitystä se hidastaa noin 0,3 prosenttia ja työvoimakustannusindeksin kehitystä noin 3,1 prosenttia.
Ansiotasoindeksissä lomarahojen leikkaukset jaetaan tasaisesti sille kalenterivuodelle, jolloin ne maksetaan. TES- ja VES-sopimuksiin perustuvat kertaerät on jaettu koko kalenterivuodelle ansiotasoindeksistä 2005=100 lähtien. Takautuvasti edelliselle vuodelle (2016) niitä ei viedä. Nämä kertaerät jaksotetaan siten samalla tavalla kuin tulospalkkiot, joita ei myöskään viedä takautuvasti edelliselle vuodelle, vaikka suurin osa niistä määräytyy edellisen vuoden tuloksen perusteella.
Kiky-sopimuksen mukaan lomarahat palautuvat entiselle tasolleen vuonna 2020. Tällöin ansiotasoindeksin kehitykseen tulee vastaava 0,3 prosentin lisäys mitä vuonna 2017 tulee vähennystä. Työajan pidennys ja siten myös sen negatiivinen vaikutus työvoimakustannusindeksiin jää kuitenkin pysyväksi.
Kirjoittaja on yliaktuaari Tilastokeskuksen palkat ja työvoimakustannukset -vastuualueella yritystilastot -yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.