Suomen korkeakoulutus on yhä korkeaa kansainvälistä tasoa
Opetus- ja kulttuuriministeriön visio ”Korkeakoulutus ja tutkimus 2030-luvulle” kehottaa Suomea koulutustason nostoon. Tavoite on saada vähintään puolet nuorista aikuisista (25–34-vuotiaat) suorittamaan korkeakoulututkinto. Visiotyöryhmän taustamuistion huolen aiheita ovat Suomen osaamispohjan mureneminen, nuorten oppimistulosten lasku sekä se, että Suomi olisi menettänyt 1990-luvun kärkipaikan kansainvälisissä koulutustasovertailuissa.
Korkeakoulutusta koskeva huoli on Suomen vajoaminen alle OECD-maiden keskiarvon. Yksi sekaannusta synnyttävä tekijä visiotyöryhmän muistiossa on se, että tekstissä puhutaan korkeakoulututkinnon suorittamisesta ja vision tavoitteet koskevat sitä, mutta oheen on liitetty kuvio korkea-asteen tutkinnon suorittaneista OECD-maissa.
Sekaannus visiotyöryhmän muistiossa olisi sinänsä vähäpätöinen, mutta kun se seurannaisvaikutuksineen toistuu koulutuspolitiikan uutisoinnissa ja keskeisissä puheenvuoroissa, asia on syytä selvittää. Vastaava ongelma on ollut esillä jo jonkin aikaa ennen visiota, samoin kuin sen ilmeiset ristiriitaisuudet (ks. Kivinen ja Hedman 2016), mutta näyttää siltä, että korjaaviin toimiin ei ole ryhdytty.
Erityisen huomion kohteeksi valtakunnan mediassa nousi taloustieteen nobelisti Bengt Holmströmin arvovaltaisilla foorumeilla Suomen eduskunnassa ja kauppakamarien satavuotisjuhlassa Finlandia-talolla esittämä huoli Suomen koulutuksen tasosta. Holmströmiä järkytti erityisesti hänelle välitetty uskomus Suomen korkeakoulutuksen tason ”massiivisesta romahduksesta”, mikä sai hänet esittämään poliitikoille painavan vetoomuksensa välttämättömyydestä ryhtyä tilannetta välittömästi korjaaviin toimiin.
Puhe korkeakoulutuksen ”massiivisesta romahduksesta” juontuu todennäköisimmin OKM:n vuoden 2014 työikäisen väestön koulutustasoa ja -tarpeita koskevan raporttisarjan tulkinnoista (ks. OKM 2014a; b; c; d; e).
Tuoreessa Suomen talouskasvua käsittelevässä artikkelissaan myös professori Matti Pohjola – niin ikään OKM:n raporttisarjaan viitaten – lähtee siitä, että nuoret ikäluokat eivät enää olisi vanhempia ikäluokkia paremmin koulutettuja.
Sekaannus OECD:n raportista
Visiotyöryhmän taustamuistion sekaannusta aiheuttavan kuvion lähteenä on OECD:n Education at a Glance 2017 -raportti. OKM:n siitä julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan Suomen menettäneen 1990-luvun kärkipaikkansa koulutustasovertailussa. Järkälemäisestä OECD-raportista ei kuitenkaan löydy tietoa, ei taulukkoa eikä kuviota, josta kävisi ilmi Suomen 1990-luvun kärkipaikan menettäminen.
OKM:n tiedotteen mukaan OECD-raportti osoittaisi myös, että ”monen OECD-maan nuorista aikuisista lähes puolet tai jopa yli ovat korkeakoulutettuja”. Raportin sivulla 74 olevasta taulukosta löytyy kyllä OECD:n laskema odotusarvo (expected probability), jonka mukaan Suomen nuorista ikäluokista arviolta 47 prosenttia suorittaisi vähintään kandidaattitasoisen korkeakoulututkinnon jossain elämänvaiheessa.
Suomen 47 prosentin lukema on OECD-maiden toiseksi korkein, kun maiden keskiarvo on 36 prosenttia. OKM:n tiedotteen ristiriita sen kanssa, mitä OECD-raportissa tosiasiassa esitetään, on syntynyt visiotyöryhmän muistion kanssa samankaltaisesta sekaannuksesta; korkea-asteen koulutusta käsittelevät OECD-raportin tiedot on tulkittu korkeakoulutusta koskeviksi.
Sekaannus on yltänyt aina pääkirjoitustason väitteisiin siitä, että Suomessa korkeakoulututkinnon suorittaisi vain 40 prosenttia ikäluokasta (pitää olla 47 %), kun Etelä-Koreassa luku olisi 70 prosenttia (pitää olla 49 %) ja Kanadassa 60 prosenttia (pitää olla 37 %). (Ks. Asetelma 1.)
Asetelma 1. Vähintään kandidaattitasoisen korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuudet 30–34-vuotiaiden ikäryhmässä sekä korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuudet 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä 32 OECD-maassa 2016, %
Lähde: OECD:n Education at a Glance –tietokannan taulu Educational attainment and labour force status.[1]
Kun Korkeakoulutus 2030-luvulle -vision tavoin ollaan tekemisissä suomalaisen korkeakoulutuksen kansainvälisen tason kanssa, niin vertailuja laadittaessa on varmistettava, että mukaan tulevista maista saadaan tarkat ja luotettavat tutkintotiedot (vrt. Haapamäki 2017). Suomen verrokeiksi valituista maista tarvitaan ikäryhmittäiset tiedot vähintään kandidaatintasoisen korkeakoulututkinnon suorittaneista. Mutta koska OECD-raportti ei sellaisenaan sovellu visiotyöryhmän tavoitteleman vertailuasetelman lähteeksi, sen taustalla olevasta tietokannasta[2] saadaan poimittua tarvittavat tiedot Suomesta ja 31 muusta OECD-maasta (Ks. Asetelma 1).
Vähintään kandidaattitasoisen korkeakoulututkinnon suorittaneiden (ISCED 2011 tasot 6, 7 ja 8) osuudet on optimaalista laskea 30–34-vuotiaiden ikäryhmästä, koska siihen mennessä vertailtavissa maissa käytännöllisesti katsoen kaikki opiskelijat ovat ehtineet tutkintonsa suorittaa. Kuten Pekka Myrskylä toteaa, likimainkaan kaikki kandidaatiksi valmistuvat eivät meillä ehdi suorittaa tutkintoaan 25. ikävuoteen mennessä (ks. myös Haapamäki 2017). Siksikin 30–34-vuotiaat ovat optimaalinen ikäryhmä kansainväliseen vertailuun. Eurooppa 2020-strategiassa Suomi onkin jo linjannut tavoitteekseen nostaa korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuutensa 42 prosenttiin nimenomaan 30–34-vuotiaiden ikäryhmässä.
Asetelmaan 1 olemme koonneet OECD:n Education at a Glance - tietokannasta[3] saatavilla olevat korkeakoulututkinnon suorittaneita koskevat vuoden 2016 tiedot 32 OECD-maasta. Asetelmassa vasemmalla maat on järjestetty sen mukaan, kuinka suuri osuus 30–34-vuotiaista on niissä suorittanut korkeakoulututkinnon. Oikealla taas esitetään korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuudet 25–34-vuotiaista visiotyöryhmän taustamuistiossa esitetyllä tavalla.
Kuten asetelma osoittaa, korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus 30–34-vuotiaista on Suomessa 47 prosenttia, siis hyvin lähellä visiotyöryhmän tavoitteeksi asettamaa puolta ikäluokkaa. Suomi ja Luxemburg jakavat 47 prosentilla kolmannen sijan edellään vain Sveitsi (51 %) ja Korea (49 %). Sveitsi on ainoana maana ylittänyt puolen ikäluokan osuuden.
Jos visiotyöryhmän muistion viitoittamalla tavalla katsotaan korkea-asteen tutkinnon suorittaneita 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä, Suomi jää yhdessä Viron, Kreikan ja Espanjan kanssa sijalle 20.
Sille että suomalainen korkeakoulutus löytyy Kreikan, Espanjan ja Viron kanssa samalta tasolta, selitystä ei voi löytää Suomen korkeakoulutuksesta vaan epäkelvosta vertailuasetelmasta. Muistion – joka harhaanjohtavasti puhuu korkea-asteen tutkinnoista korkeakoulututkintoina – mukaan ”Nuorissa ikäryhmissä Suomi on merkittävästi jäljessä maailman kärjestä; sijoitumme 25–34-vuotiaiden korkeakoulutettujen osuudessa alle OECD-maiden keskiarvon 41 % korkeakoulutettujen osuudellamme.” Mutta, kuten Asetelma 1 osoittaa, korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus 30–34-vuotiaista on meillä 47 prosenttia, millä Suomi sijoittuu kolmannelle sijalle reilusti yli OECD-maiden keskiarvon, 38 prosenttia.
Suomi vertailujen kärjessä
Artikkelimme ”Suomalaisen korkeakoulutuksen kansainvälinen taso on väitettyä parempi” (Kivinen ja Hedman 2016) teki – ehkä kiusallisiakin – havaintoja siitä tavasta, jolla OKM:n vuoden 2014 raporttisarja (OKM 2014a; b; c; d; e) löi alkutahdit Suomen koulutus-, oppimis- ja osaamistasoa vähättelevälle puheelle, vaikka kansainvälisessä keskustelussa Suomen menestys niin nuorten oppimistuloksissa (PISA) kuin aikuisten kognitiivisessa osaamisessakin (PIAAC) noteerataan korkealla.
Tieto&trendit-sivustolla äskettäin julkaistun kirjoituksen mukaan allekirjoittaneiden ”…tuloksia on hämännyt virheellinen koulutusluokituksen käyttö”. Niin ikään paikkansapitämätön on samojen kirjoittajien lausuma: ”Suomessa 1990-luvulla toteutetun ammattikorkeakoulu-uudistuksen seurauksena korkeakoulutus ei luokituksena sovellu ajalliseen, kansainväliseen tai ikäryhmien väliseen vertailuun toisin kuin kansainvälisestikin käytetty korkea-aste”.
1990-luvulla toteutetun ammattikorkeakoulu-uudistuksen vuoksi aiemmat ”opistotutkinnot” poistuivat, ja niiden sijaan on tullut ammattikorkeakoulun kandidaattitason tutkinnot. Väestön vanhemmista ikäryhmistä opistotutkintoja löytyy, mutta puheena oleva 30–34-vuotiaiden ikäryhmä ei niitä enää ole suorittanut. Tämä seikka ei millään muotoa estä suomalaisen korkeakoulutuksen kansainvälistä vertailua, kunhan vain varmistetaan, että vertailussa käytetään optimaalista ikäryhmää (30–34-vuotiaat), laskentaan saadaan tarkat ja luotettavat lähdetiedot (Education at a Glance – tietokanta)[4] ja korkeakoulututkinnon suorittaneet määritellään asianmukaisesti (vähintään kandidaattitasoisiksi).
Väite, että suomalainen korkeakoulutus ei sovellu kansainväliseen vertailuun on vailla perää. Perehtyminen korkeakoulutusta koskevaan kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen vakuuttaa, että suomalaiset korkeakoulututkinnot soveltuvat ongelmitta kansainvälisiin vertailuihin. Voimme lisäksi todeta, että Tilastokeskuksen kokoamalta Suomi maailman kärjessä -listalta löytyy peräti yhdeksän vertailua, joissa suomalainen koulutus ja osaaminen sijoittuvat maailman kärkeen.
Kirjoittajat professori Osmo Kivinen ja tutkija Juha Hedman ovat Turun yliopiston Koulutussosiologian tutkimuskeskus, RUSEsta.
[1] OECD (2017) "Education at a glance: Educational attainment and labour-force status", OECD Education Statistics (tietokanta: luettu 12.12.2017).
[2] OECD (2017) "Education at a glance: Educational attainment and labour-force status", OECD Education Statistics (tietokanta: luettu 12.12.2017).
[3] OECD (2017) "Education at a glance: Educational attainment and labour-force status", OECD Education Statistics (tietokanta: luettu 12.12.2017).
[4] OECD (2017) "Education at a glance: Educational attainment and labour-force status", OECD Education Statistics (tietokanta: luettu 12.12.2017).
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.