Alle viidennes opiskelijoista opinnoissa joissa tasaisesti naisia ja miehiä – koulutusalojen eriytyminen jatkuu
Naisten työllisyysaste on meillä kansainvälisesti verrattuna korkea ja naisten työssäkäynnillä on pitkät perinteet.
Jo maatalousvaltaisessa Suomessa työtehtävät jakautuivat selvästi naisten ja miesten töihin, ja hyvinvointivaltiota laajennettaessa jako syveni, kun naiset työllistyivät suurissa määrin julkisen sektorin hoiva- ja kasvatusaloille. Edelleen 2010-luvun Suomessa monet työtehtävät ja alat ovat jakautuneet naisten ja miesten töihin.
Yhdeksän kymmenestä terveys- ja hyvinvointialojen koulutuksen ja kasvatustieteiden koulutuksen suorittaneista on naisia, kun taas miehet muodostavat lähes vastaavan enemmistön tekniikan ja ICT-alan suorittaneista (SVT: Väestön koulutusrakenne 2017).
Sama jako näkyy luonnollisesti myös työmarkkinoilla. Terveys- ja sosiaalialoilla työskentelevistä 86 prosenttia on naisia, kun taas rakentamisen alalla työskentelevistä 92 prosenttia on miehiä (SVT: Työvoimatutkimus 2017).
Vajaa kymmenys tasa-aloilla
Vain 9,3 prosenttia palkansaajista työskentelee ns. tasa-aloilla, eli aloilla, joilla on tasapuolisesti (40–60 %) naisia ja miehiä.
Jako on erityisen jyrkkä joissakin ammateissa: Esimerkiksi terveydenhoitajista tai perhepäivähoitajista jopa 99 prosenttia ja lastentarhanopettajista ja lastenhoitajista 97 prosenttia on naisia.
Enemmistö asentajista ja korjaajista on puolestaan miehiä. Esimerkiksi maatalous- ja teollisuuskoneasentajista ja -korjaajista 98 prosenttia on miehiä. Putkiasentajista, kirvesmiehistä ja rakennuspuusepistä 97 prosenttia on miehiä. (SVT: Työssäkäynti 2016.)
Alojen ja ammattien eriytymisen eli ns. horisontaalisen segregaation lisäksi naiset ja miehet sijoittuvat myös eritasoisiin tehtäviin. Ilmiötä kutsutaan vertikaaliseksi segregaatioksi. Johtajatason tehtävissä työskentelevistä 29 prosenttia oli naisia vuonna 2016 (SVT: Työssäkäynti 2016). Ylimmässä johdossa naiset toimivat tätäkin harvemmin, esimerkiksi pörssiyhtiöiden johtajista 8 prosenttia oli naisia vuonna 2017 (Tilastokeskus 2018).
Jako naisten ja miesten töihin syntyy varhain
Jako naisten ja miesten töihin, tehtäviin ja aloille syntyy jo ennen uravalintoja. Jo peruskoulussa tyttöjen ja poikien ainevalinnat eroavat. Tytöt valitsevat humanistisia aineita ja taideaineita useammin kuin pojat. Pojat valitsevat useammin tekniikan alan oppiaineita.
Puolet 8. ja 9. luokan pojista valitsevat valinnaiseksi aineeksi teknisen työn. Näin tekee vain 5 prosenttia tytöistä. Tytöt puolestaan valitsevat poikia useammin valinnaiseksi aineeksi tekstiilikäsityön ja taideaineita eli musiikin ja kuvataiteen. (SVT: Ainevalinnat 2014 & 2016.)
Lukiossa taas lähes viidennes tytöistä (19 %) opiskeli valinnaista kieltä vähintään kuusi kurssia vuonna 2016. Pojilla vastaava osuus oli 10 prosenttia. Sitä vastoin puolet pojista suoritti pitkän matematiikan oppimäärän. Tytöistä saman oppimäärän suoritti reilu kolmannes (36 %). (Vipunen 2018.)
Vuoden 2016 Nuorisobarometrin mukaan nuorten toiveammatit eriytyivät sukupuolen mukaan samoin kuin alat tämän päivän työelämässä. Enemmistö sosiaali- ja terveysalan toiveammateista oli nuorten naisten esittämiä, kun taas ICT-alan tai tekniikan alan ammatteja toivoivat enimmäkseen nuoret miehet. (Teräsaho & Keski-Petäjä 2017.)
Sukupuolittuneet alat ja ammatit kertonevat siitä, että valintoja ohjaavat sukupuoleen liitettävät odotukset ja roolit, jotka ympäröivät nuorta hänen elinpiireissään ja ylipäänsä yhteiskunnassa.
Tasa-arvobarometri 2017 osoitti, että yli kolmannes (36 %) opiskelijatytöistä tai -naisista ja neljännes opiskelijapojista tai -miehistä ajatteli, että oppimateriaaleissa esiintyy sukupuolistereotypioita eli oletuksia siitä, että naisten tai tyttöjen ja miesten tai poikien tulisi olla tietynlaisia. Vähemmistö opiskelijoista myös koki, että oppilaitosten henkilökunta oli kannustanut heitä tutustumaan vastakkaisen sukupuolen hallitsemiin aloihin ja ammatteihin. (Attila ym. 2018.)
Miksi segregaation tutkiminen ja purkaminen on tärkeää?
Alojen ja ammattien sukupuolen mukainen segregaatio on ongelmallista useasta syystä. Sen lisäksi että se rajoittaa yksilöiden ala- ja ammattivalintoja ja ylläpitää näin sukupuolirooleja ja –stereotypioita, eriytyminen vaikuttaa myös laajemmin työmarkkinoihin ja naisten ja miesten työmarkkina-asemaan.
Naisten ja miesten hakeutuminen eri aloille (horisontaalinen segregaatio) jäykistää työmarkkinoita. Vertikaalinen segregaatio taas tarkoittaa sitä, että taloudellinen valta ja kannustimet jakautuvat naisten ja miesten kesken epätasa-arvoisesti.
Segregaatio ylläpitää sukupuolten välistä palkka- ja eläke-eroa. Lisäksi työelämän rakenteelliset muutokset kohdistuvat naisiin ja miehiin eri tavoin. Naisten ja miesten jakautuminen eri aloille ei ole myöskään omiaan edistämään alojen tai työpaikkojen monimuotoisuutta.
Usein segregaatiotarkasteluissa keskeiseksi nousevat jyrkästi segregoituneet alat, kuten sosiaali- ja terveysala tai tekniikan ala. Koulutusalojen sisällä on kuitenkin hyvin erilaisia koulutusohjelmia, tutkintoja ja pääaineita. Tässä artikkelissa tutkimme sitä, miten opinnot jakautuvat naisten ja miesten kesken, kun niitä katsotaan karkeampia alajakoja tarkemmalla tasolla.
Selvitämme myös, miltä osin alojen sukupuolen mukaista segregaatiota on onnistuttu purkamaan viime vuosikymmenien aikana.
Lopuksi tarkastelemme, miltä koulutusalojen sukupuolen mukainen eriytyminen Suomessa näyttää kansainvälisesti vertailtuna.
Artikkelin pääasiallisena aineistona on käytetty Tilastokeskuksen tutkinto- ja opiskelijarekisteriä. Koulutusaloja on tarkasteltu kansallisen koulutusluokituksen[1] 2- ja 4-numerotasojen pohjalta.
Vahvasti eriytyneet alat ovat aloista suurimpia
Kun katsotaan nais- ja miesopiskelijoiden jakautumista eri koulutusaloille, nähdään, että segregoituneimmat alat ovat vahvasti naisenemmistöiset terveys- ja hyvinvointialat ja kasvatusalat sekä miesenemmistöiset tekniikan alat ja tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT).
Miesten osuus jää terveys- ja hyvinvointialoilla 18 prosenttiin ja kasvatusaloilla 22 prosenttiin. Naisten osuus ICT-alan opiskelijoista on puolestaan 15 prosenttia ja tekniikan alan opiskelijoista 19 prosenttia. (Kuvio 1.)
Voimakkaasti segregoituneiden koulutusalojen lisäksi osa aloista jakautuu karkean koulutusalaluokituksen valossa tasaisemmin nais- ja miesopiskelijoiden kesken. Tasa-aloiksi määrittelemme sellaiset koulutusalat, joiden opiskelijoista naisia on 40–60 prosenttia. Tällaisia aloja ovat luonnontieteet, maa- ja metsätalousalat, palvelualat sekä kauppa, hallinto ja oikeustieteet.
Sukupuolen mukaan vahvasti eriytyneet alat ovat myös opiskelijamäärältään aloista suurimpia (kuvio 2). Yleisin koulutusala Suomessa on miesenemmistöinen tekniikan ala, jolla opiskeli 127 000 opiskelijaa vuonna 2016. Sitten tulevat puolestaan naisenemmistöiset terveys- ja hyvinvointialat, joiden opiskelijamäärä vuonna 2016 oli 107 000.
Seuraavaksi yleisimmät koulutusalat ovat kauppa, hallinto ja oikeustieteet (104 000 opiskelijaa) ja palvelualat (65 000 opiskelijaa) sekä humanistiset ja taidealat (48 000 opiskelijaa).
Naisenemmistöinen kasvatusala oli 16 000 opiskelijalla koulutusalojen pienempiä. Vahvasti eriytynyt miesenemmistöinen ICT-ala jäi myös 36 000 opiskelijalla suurimpia aloja selvästi pienemmäksi. Ala on kuitenkin verrattain uusi, ja sen opiskelijamäärät kasvanevat tulevaisuudessa.
Alojen eriytymistä tarkasteltaessa on hyvä huomioida, että eri koulutusalat painottuvat eri koulutusasteille. Vahvasti segregoituneet ja opiskelijamäärältään suuret koulutusalat, kuten naisenemmistöinen terveys- ja hyvinvointiala sekä miesenemmistöinen tekniikan ala, painottuvat toiseen asteen opintoihin. Näin ollen alojen sukupuolen mukainen eriytyminen on huomattava haaste erityisesti ammatillisessa koulutuksessa.
Vain muutamia tasa-aloja eriytyneiden koulutusalojen sisällä…
Naisenemmistöisen terveys- ja hyvinvointialaan (naisia 82 %) lukeutuvat opintoalat[2] ovat myös kaikki naisenemmistöisiä (kuvio 3). Vuonna 2016 miesten osuus oli kuitenkin koko koulutusalan miesten osuutta selvästi suurempi lääketieteen koulutuksessa (44 %), joka olikin ainoa terveys- ja hyvinvointialojen ns. tasa-aloista.
Lääkärin koulutus on esimerkki korkeakoulutusalasta, joka on vuosien saatossa muuttunut miesenemmistöisestä alasta naisenemmistöiseksi, kun naisten korkeakoulutus on yleistynyt.
Seuraavaksi eniten miehiä oli kuntoutuksen (27 %), suun terveydenhuollon (26 %) ja farmasian (25 %) opiskelijoissa.
Vanhus- ja vammaistyö on terveys- ja hyvinvointialoista erityisen jyrkästi sukupuolen mukaan eriytynyt. Tämän alan opiskelijoista 94 prosenttia oli naisia vuonna 2016. Sosiaalityön ja -ohjauksen sekä hoitotyön opiskelijoista puolestaan noin 85 prosenttia oli naisia.
Toiseksi naisenemmistöisimmällä koulutusalalla eli kasvatusalalla, jossa naisten osuus opiskelijoista oli kaikkiaan 78 prosenttia, naisten osuus oli suurin varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa (92 %). Yleisissä kasvatustieteissä naisia oli 85 prosenttia ja luokanopettajien koulutuksessa 77 prosenttia opiskelijoista.
Miesenemmistöisimmän alan, tietotojen käsittelyn ja tietoliikenteen (miehiä 85 %) koulutukset ovat laaja-alaisia koulutuksia, joiden jakaminen tarkempiin opintoaloihin ei ole mahdollista.
Tekniikan alalla, jossa miesten osuus opiskelijoista oli kokonaisuudessaan 81 prosenttia, nais- ja miesopiskelijoiden osuudet vaihtelevat suuresti opintosuunnittain (kuvio 4).
Naisia oli vähiten elektroniikan ja automatiikan alalla, vain 4 prosenttia opiskelijoista, ja mekaniikassa ja metallialalla, 6 prosenttia opiskelijoista. Naisten osuus jäi noin kymmenykseen myös moottoriajoneuvo-, laiva- ja lentokonetekniikassa (8 %), sähkö ja energia-alalla (10 %), kaivos- ja rikastustekniikassa (11 %) sekä rakentamisessa ja rakennussuunnittelussa (11 %).
Tekniikan opintoaloissa on kuitenkin myös kaksi naisenemmistöistä alaa. Vuonna 2016 tekstiilitekniikan opiskelijoista 90 prosenttia ja elintarvikealan opiskelijoista 80 prosenttia oli naisia.
Tekniikan aloista ns. tasa-aloja olivat kemian tekniikka ja prosessit (naisia 45 %), arkkitehtuuri ja kaupunkisuunnittelu (47 %) ja ympäristönsuojeluteknologia (47 %).
…tasaisempien koulutusalojen sisällä eriytymistä opintoaloittain
Tasaisimmin jakautuneet koulutusalat näyttäytyvät yhtä lailla sukupuolen mukaan eriytyneiltä, kun tarkastellaan koulutusalaluokituksen tarkempia tasoja.
Karkealla tasolla kauppa, hallinto ja oikeustieteet on määriteltävissä tasa-alaksi, sillä alan opiskelijoista naisia oli 58 prosenttia ja miehiä 42 prosenttia vuonna 2016. Tämän koulutusalan sisällä voimakkaasti segregoituneita opintoaloja ovat kuitenkin kirjanpito ja verotus (naisia 91 %), markkinointi ja mainonta (naisia 88 %) sekä sihteeri ja toimistotyö (naisia 86 %). Tasaisimmin jakautunut oli johtamisen ja hallinnon opintoala, jonka opiskelijoista naisia oli 53 prosenttia. (Kuvio 5.)
Naiset ovat selkeänä enemmistönä hiusten- ja kauneudenhoitopalveluissa, joissa 98 prosenttia opiskelijoista oli naisia, sekä kotitalouspalveluissa, jossa naisia oli 86 prosenttia. Miehet puolestaan kouluttautuvat perinteisesti miesten aloiksi mielletyille opintoaloille. Vain 4 prosenttia sotilas- ja puolustusalalla opiskelijoista oli naisia. Kuljetuspalvelun opiskelijoista naisia oli 12 prosenttia ja suojelualan opiskelijoista 27 prosenttia. (Kuvio 6.)
Karkealla tasolla luonnontieteet näyttäisi jakautuvan koulutusaloista tasaisimmin naisten ja miesten kesken, sillä alan opiskelijoista puolet oli naisia ja puolet miehiä vuonna 2016.
Luonnontieteen opintoaloista tasa-aloiksi on määriteltävissä kuitenkin vain kemia, geotieteet, elinympäristöt ja luonto sekä niin kutsutut yleiset koulutusohjelmat[3]. Voimakkainta segregaatio on fysiikassa, jossa kolme neljästä opiskelijasta (76 %) oli miehiä, sekä biologiassa, jossa vastaavasti yli kolmannes (69 %) oli naisia.
Myös maa- ja metsätalous näyttäytyy karkealla tasolla tasa-alalta, sillä alalla opiskelevista 56 prosenttia on naisia ja 44 on miehiä. Alan sisältä löytyy kuitenkin jyrkästi sukupuolen mukaan segregoituneita aloja kuten naisenemmistöinen eläinlääketiede (naisia 90 % opiskelijoista) sekä miesenemmistöiset kalatalous (miehiä 91 %) ja metsätalous (miehiä 84 %).
Tasa-alojen sekä voimakkaimmin segregoituneiden alojen lisäksi tarkasteluun on syytä nostaa sekä humanistiset ja taidealat että korkeakoulutukseen painottuvat yhteiskunnalliset alat. Näitä aloja voi luonnehtia karkealla tasolla naisenemmistöisiksi naisten osuuden ollessa kummallakin alalla 68 prosenttia.
Humanistisella alalla naisia oli 82 prosenttia muodin, sisustuksen ja teollisen muotoilun opiskelijoista, 81 prosenttia kirjallisuuden ja kielitieteen ja 79 prosenttia kielten opiskelijoista. Humanistisista opintoaloista naiset olivat vähemmistönä ainoastaan filosofiassa ja etiikassa, jossa naisopiskelijoiden osuus oli 35 prosenttia.
Myös yhteiskunnallisten alojen koulutuksissa naiset muodostavatkin enemmistön lähes kaikilla opintoaloilla. Naisten osuus oli suurin psykologian (80 %), sosiaalitieteiden (79 %) ja kirjasto- ja informaatiotieteiden (77 %) opiskelijoista.
Huomionarvoista on kuitenkin se, että naiset ovat selkeästi vähemmistönä kansantaloustieteessä, jonka opiskelijoista kolmannes (34 %) oli naisia.
Eriytyminen lieventynyt viime vuosikymmeninä vain vähän
Kolmen vuosikymmenen aikana alojen sukupuolen mukainen eriytyminen on lieventynyt suhteellisen vähän.
Naisten osuus on hieman pienentynyt terveys- ja hyvinvointialojen tutkinnon suorittaneista. Vuonna 2017 naiset suorittivat 84 prosenttia terveys- ja hyvinvointialojen tutkinnoista. Vielä vuonna 1987 naisten osuus saman alan tutkinnoista oli 89 prosenttia. (Kuvio 7) Segregaation lieventymiseen koko alalla on vaikuttanut eniten se, että miehet ovat kasvattaneet osuuttaan sellaisilla opintoaloilla, joissa opiskelijamäärät ovat suuria.
Hoitotyön tutkinnon suorittaneista 87 prosenttia oli naisia vuonna 2017. Vielä vuonna 1987 naisten osuus oli 97 prosenttia. Lastenhoidon ja nuorisotyön opintoalan tutkinnon suorittaneista naisia oli 85 prosenttia vuonna 2017, kun vuonna 1987 naisten osuus oli 97 prosenttia.
Kasvatusaloilla sukupuolen mukainen eriytyminen on 30 vuodessa sitä vastoin hieman voimistunut. Vuonna 2017 naiset suorittivat 82 prosenttia kasvatusalan tutkinnoista, kun vuonna 1987 naisten osuus tutkinnoista oli 77 prosenttia. Kasvatusalojen tutkinnot ovat pääasiassa korkeakoulututkintoja, ja naisten koulutustason nousu näkyy naisten osuuden kasvuna kasvatusaloilla.
Miesenemmistöisellä tekniikan aloilla naisten osuus on noussut kolmessakymmenessä vuodessa hieman, 16 prosentista 20 prosenttiin. Naisten osuus on kasvanut erityisen selvästi elintarvikealalla ja materiaalitekniikassa.
Naisten osuutta tekniikan alalla nostaa myös se, että naiset ovat hakeutuneet aktiivisemmin uusien teknologia-alojen koulutukseen ja suorittivat enemmistön ympäristönsuojeluteknologian tutkinnoista vuonna 2017.
Näyttää siltä, että ICT-alan koulutus on segregoitunut 30 vuodessa suhteellisen vahvasti. Vuonna 1987 ICT-alan koulutuksen suorittaneista 37 oli prosenttia naisia, mutta vuonna 2017 enää 16 prosenttia.
ICT-alan koulutus on tosin muuttanut 30 vuodessa muotoaan: alalla suoritettujen tutkintojen määrä on kaksinkertaistunut, ja ala painottuu nykyään ylempiin ja alempiin korkeakoulututkintoihin aiempien alimman korkea-asteen koulutusten sijaan.
Segregaatio näyttäisi lieventyneen hieman kaupan, hallinnon ja oikeustieteiden aloilla, palvelualoilla ja maa- ja metsätalousaloilla. Naiset suorittivat 63 prosenttia kaupan, hallinnon ja oikeustieteiden tutkinnoista vuonna 2017. Suurin osa kaupan ja hallinnon alan tutkinnoista luokitellaan niin sanottuun monialaiseen koulutukseen. Näissä koulutuksissa naisten osuus on vuosikymmenten myötä laskenut.
Naisten osuus on puolestaan 30 vuodessa noussut oikeustieteen tutkinnoissa 39 prosentista 65 prosenttiin. Oikeustieteen koulutus on hyvä esimerkki akateemisesta koulutuksesta, joka on muuttunut miesenemmistöisestä alasta naisenemmistöiseksi. Opintoala on opiskelijamäärältään kuitenkin niin pieni, ettei naisten osuuden kasvu vaikuta koko koulutusalan segregaatioon kovinkaan lieventävästi.
Palvelualoilla naisten osuus tutkinnoista on laskenut 73 prosentista 58 prosenttiin. Merkittävä selittäjä tälle on se, että miehet ovat hakeutuneet enenevissä määrin hotelli- ja ravintola-alan koulutukseen. Tässä koulutuksessa naisten osuus on laskenut 85 prosenttiin 68 prosenttiin.
Myös kotitalouspalveluissa naisten osuus on laskenut 98 prosentista 88 prosenttiin. Sitä vastoin naiset ovat osallistuneet enemmässä määrin suojelualan koulutuksiin, jossa naisten osuus on noussut 8 prosentista 26 prosenttiin.
Maa- ja metsätalousaloilla naisten osuus tutkinnoista on noussut 30 vuodessa 35 prosentista 57 prosenttiin. Naisten osuus on kasvanut erityisesti viljan- ja karjantuotannossa ja eläinlääketieteessä.
Sekä luonnontieteiden että yhteiskunnallisten alojen tutkinnot koostuvat pääasiassa korkeakoulututkinnoista, ja molemmilla aloilla naisten osuus on kasvanut naisten koulutustason nousun myötä. Luonnontieteiden tutkinnoista naiset suorittivat 55 prosenttia vuonna 2017. Naisten osuus on kasvanut erityisesti geotieteissä, ympäristötieteissä ja biologiassa.
Yhteiskunnallisilla aloilla naiset suorittivat aiempaa enemmän tutkintoja tasaisesti kaikilla opintoaloilla, ja ala on kokonaisuudessaan muuttunut yhä vahvemmin naisenemmistöiseksi alaksi. Vuonna 2017 naiset suorittivat kaikkiaan 71 prosenttia yhteiskunnallisten alojen tutkinnoista, kun vastaava osuus vuonna 1987 oli 57 prosenttia.
Opiskelijoista kaikkiaan 17 prosenttia tasa-aloilla
Koulutusalojen sukupuolen mukaiseen segregaatioon liittyvät tarkastelut keskittyvät usein naisten ja miesten osuuksien vertaamiseen, mikä antaakin hyvän yleiskuvan jakaumista.
Yksi vaihtoehto segregaation tutkimiseksi on katsoa, kuinka paljon eri koulutusaloilla opiskelee ihmisiä sellaisissa tutkinnoissa[4], jotka ovat määriteltävissä tasa-aloiksi (naisia ja miehiä 40–60 %) tai nais- tai miesenemmistöisiksi aloiksi. Näin nähdään, miten eri tutkinnot eriytyvät koulutusalojen sisällä. Samalla voidaan tarkastella sitä, miten nais- tai miesenemmistöisissä opinnoissa opiskelijat eri tutkintoja suorittavat.
Kaiken kaikkiaan 17 prosenttia opiskelijoista opiskeli vuonna 2016 sellaisessa tutkintotavoitteisessa koulutuksessa, jossa naisia ja miehiä oli tasaisesti (40–60 % opiskelijoista). (Kuvio 8)
Kaupan, hallinnon ja oikeustieteen aloilla opiskeltiin yleisimmin opinnoissa, joissa naisia ja miehiä oli tasaisesti. Tällaisiin tutkintoihin opiskeli 39 prosenttia opiskelijoista.
Seuraavaksi yleisimmin nais- ja miesjakaumalta tasaisissa opinnoissa opiskeltiin luonnontieteissä (33 %), humanistisilla ja taidealoilla (32 %) sekä maa- ja metsätalousaloilla (29 %).
Neljää edellä mainittua koulutusalaa lukuun ottamatta muilla koulutusaloilla sukupuolijakaumaltaan tasaisissa opinnoissa opiskelevien osuus jäi noin kymmenesosaan tai alle.
ICT-aloilla vain prosentti opiskelijoista opiskeli jakaumaltaan tasaisissa tutkinnoissa ja loput 99 prosenttia opiskelivat opinnoissa, joissa miesten osuus oli yli 60 prosenttia.
Kasvatusalalla ei ollut lainkaan opiskelijoita, jotka olisivat opiskelleet sellaisessa tutkintoon tähtäävässä koulutuksessa, joissa naisia ja miehiä olisi ollut tasaisesti 40–60 prosenttia.
Kaikista opiskelijoista reilu viidennes (21 %) opiskeli koulutuksessa, joissa naisia tai miehiä oli yli 90 prosenttia. Yleisimmin vahvasti eriytyneissä opinnoissa opiskeltiin tekniikan alalla: 56 prosenttia opiskelijoista opiskeli sellaisissa tekniikan alan koulutuksissa, joissa yli 90 prosenttia opiskelijoista oli miehiä.
Kasvatusalojen opiskelijoista puolestaan lähes viidennes (19 %) opiskeli koulutuksissa, joissa naisopiskelijoiden osuus oli yli 90 prosenttia.
Korkea-aste voimakkaasti segregoitunut kaikissa OECD-maissa
Korkea-asteen koulutus on lähes kaikissa OECD-maissa naisemmistöistä. Naisia oli enemmistö sekä tutkinnon suorittaneista että ensi kertaa korkea-asteen koulutuksen aloittaneista.[5] Euroopan maista ainoastaan Saksassa miehet muodostivat enemmistön uusista korkea-asteen opiskelijoista. (Kuvio 9)
Naisten osuus ensi kertaa korkea-asteen koulutuksen aloittaneista oli suurin Islannissa, 63 prosenttia. Muissa Pohjoismaissa seuraavaksi eniten naisia oli aloittaneista Ruotsissa, 57 prosenttia.
Suomessa ja Norjassa korkea-asteen koulutuksen aloittaneista naisia oli 55 prosenttia. Koska naiset läpäisevät korkea-asteen koulutuksen miehiä useammin, naisten osuus korkea-asteen tutkinnon suorittaneista tulee kasvamaan kaikissa Pohjoismaissa. (Education at a Glance 2016.)
Naisten suurempi määrä korkea-asteen koulutuksessa ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti eri koulutusaloille, vaan koulutusalat ovat voimakkaasti segregoituneita kaikissa OECD-maissa.
Naisten osuus sosiaali- ja terveysalan korkea-asteen koulutuksen aloittaneista oli suurin Virossa, jossa 87 prosenttia aloittaneista oli naisia. Myös muissa Baltian maissa naisten osuus oli suuri: Latviassa ja Liettuassa naisia oli 83 prosenttia kyseisen koulutuksen aloittaneista. Pohjoismaista naisten osuus oli suurin Islannissa, jossa naisia oli 83 aloittaneista. Suomessa naisten osuus oli 82, Norjassa 81 ja Ruotsissa 79 prosenttia. Tanskassa segregaatio oli Pohjoismaiden vähäisintä ja sosiaali- ja terveysalan koulutuksen aloittaneista naisia oli 76 prosenttia.
Naisten osuus tekniikan alan koulutuksen aloittaneista opiskelijoista yltää 30 prosenttiin vain kuudessa vertailumaassa. Islannissa naisten osuus oli vertailumaiden korkein, 36 prosenttia.
Suomessa naisten osuus tekniikan alan koulutuksen aloittaneista on OECD-maiden pienimpiä. Ainoastaan Japanissa, Chilessä ja Sveitsissä on suhteessa vähemmän tekniikan alan koulutuksen aloittavia naisia.
Suomessa naisten osuus tekniikan alan koulutuksen aloittaneista on Pohjoismaiden matalin ollen 18 prosenttia. Ruotsissa vastaava osuus oli 29 prosenttia, Tanskassa 30 prosenttia. Norjassa puolestaan tekniikan alan koulutuksen aloittaneista naisia oli 24 prosenttia.
Tekniikan alan ollessa miesenemmistöistä on sosiaali- ja terveysalan koulutus yhtä selkeästi naisenemmistöistä: ainoastaan kahdeksassa OECD-maassa naisten osuus aloittaneista on alle 70 prosenttia.
Suomessa eriytyminen Pohjoismaiden jyrkintä
Kaikissa Pohjoismaissa koulutusalat olivat voimakkaasti sukupuolen mukaan segregoituneita korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osalta sekä vuonna 2000 että 2016. Vuonna 2016 segregaatio oli kuitenkin jyrkintä Suomessa.
Naisten osuus tekniikan alan tutkinnon suorittaneista oli Suomessa 22 prosenttia ja miesten osuus terveys- ja hyvinvointialojen tutkinnon suorittaneista 15 prosenttia ja kasvatusalojen 17 prosenttia. Ainoastaan Islannissa oli kasvatusalalla miehiä vähemmän kuin Suomessa, 14 prosenttia. (Kuvio 9)
Kuvio 10. Naisten osuus korkea-asteen tutkinnon suorittaneista Pohjoismaissa koulutusaloittain 2000 ja 2016, %
Segregaation lieventyminen on pääsääntöisesti ollut vähäistä, etenkin Suomessa.
Jonkinlaista tasoittumista on kuitenkin tapahtunut osassa Pohjoismaita. Naisten osuus tekniikan alan tutkinnon suorittaneissa on noussut eniten Islannissa, 12 prosenttiyksikköä, sekä Ruotsissa, jossa naisten osuus on kasvanut 7 prosenttiyksikköä.
Islannin osalta tarkastelua tosin vaikeuttaa maan pieni koko ja tutkinnon suorittaneiden vähäinen määrä[6]. Ruotsissa muutos on merkittävämpi, joskin Ruotsissa naisten osuus on kasvanut hieman myös perinteisillä naisenemmistöisillä koulutusaloilla.
Tulevaisuuden ammatit sukupuolen mukaan eriytyneitä?
Edellä esitetyn datan valossa on selvää, että alojen sukupuolen mukainen eriytyminen ei lievenny itsestään. Naisten osuus on kasvanut joillakin yliopistokoulutuksen aloilla, kuten lääketieteessä ja oikeustieteessä. Kuitenkin kokonaisuudessaan segregaatio on lieventynyt hyvin vähän 30 vuodessa.
Segregaation purkamiseksi keskeisiä aloja ovat lukumäärällisesti suurimmat ja vahvimmin sukupuolen mukaan eriytyneet tekniikka sekä sosiaali- ja terveysalat. Nähtävissä on, että joissakin tekniikan opinnoissa naisten osuus on kasvanut. Miehet kouluttautuvat myös hieman aiempaa useammin sosiaali- ja terveysaloille. On kuitenkin myös aloja, kuten ICT, joilla segregaatio on vuosien saatossa jopa vahvistunut.
Tekniikan alan osaamisella on vankka sija Suomessa, osin toimialarakenteesta ja laajasta koulutustarjonnasta johtuen. Esimerkiksi muihin Pohjoismaihin verrattuna tekniikan alan koulutusta tarjotaan Suomessa verrattain paljon. Koska tekniikan alan opiskelu on niin yleistä, alan sukupuolen mukaiseen eriytymiseen tulisi kiinnittää erityishuomiota.
Sukupuolen mukaan eriytyneet alat ovat eriytyneitä kaikilla koulutusasteilla, mutta erityisen jyrkkää eriytyminen on alemmilla koulutustasoilla, kuten ammatillisessa koulutuksessa.
Naisten koulutustason myötä naisten osuus joillakin korkeakoulutuksen aloilla on kasvanut ja entisistä miesenemmistöisistä ammateista on tullut naisenemmistöisiä. Miehet eivät kuitenkaan ole yhtä lailla kouluttautuneet naisenemmistöisille aloille. Voikin kysyä, onko naisten jostain syystä helpompi lähteä opiskelemaan tyypillisesti miehiseksi miellettyihin ammatteihin kuin miesten vastaavasti naisenemmistöisiä ammatteihin?
Vaikka koulutusalat ovat eriytyneet sukupuolen mukaan kaikissa OECD-maissa, Suomessa eriytyminen on kansainvälisestikin verrattuna voimakasta ja Suomi on jäänyt segregaation lieventämisessä hieman jälkeen muista Pohjoismaista.
On huomionarvoista, että juuri Pohjoismaissa, joissa tasa-arvoa on pyritty edistämään pisimpään, koulutusalat ovat erityisen voimakkaasti segregoituneita.
Pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa julkinen sektori on suuri ja hoiva-alan työ on perinteisesti järjestetty julkisen sektorin tehtäviksi. Kun naisten koulutustaso on Suomessa noussut ja työhön osallistuminen yleistynyt, osin perhepoliittisten toimien johdosta, naiset ovat työllistyneet suuressa määrin nimenomaan julkisen sektorin palveluammatteihin. Tämä on vahvistanut ammattien ja alojen segregaatiota.
On selvää, että segregaatio ei lievene tasa-arvoa korostavissa hyvinvointivaltioissa itsestään, vaan nimenomaan Pohjoismaissa sitä pitäisi aktiivisesti purkaa.
Segregaation purku on tärkeää, koska tulevaisuuden työelämä vaatii todennäköisesti yhä enemmän joustoa ammattien ja alojen muuttuessa.
Tulevina vuosikymmeninä joidenkin alojen merkitys tulee kasvamaan entisestään. Esimerkiksi ICT-ala on ala, jolle tällä hetkellä kouluttautuu pääsääntöisesti miehiä. Tulevaisuudessa erilaiset algoritmit ohjaavat entistä enemmän ihmisten työelämää, arkea ja valintoja, joten ei ole yhdentekevää, kenen vastuulla tehtävät ovat.
Kaikkiaan olisi toivottavaa, että erilaiset ja eri taustoista tulevat ihmiset pääsisivät mukaan sellaisille aloille, jotka muokkaavat yhteiskunnan kehitystä.
Sukupuolen mukaisen eriytymisen lisäksi olisi hyvä tarkastella jatkossa myös laajemmin risteäviä eroja. Muutkin taustatekijät kuten sosioekonominen asema, ikä, etnisyys tai kieli vaikuttanevat siihen, minkä alan ja tason koulutukseen opiskelijat hakeutuvat tai mihin heitä ohjataan.
Lähteet
Attila Henna, Pietiläinen Marjut, Keski-Petäjä Miina, Hokka Päivi ja Nieminen Markku. Tasa-arvobarometri 2017. STM:n julkaisuja 8/2018. Helsinki.
OECD 2016. Education at a Glance 2016: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. http://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/ [Viitattu 19.11.2018.]
OECD database. OECD.Stat. https://stats.oecd.org [Viitattu 20.11.2018.]
Vipunen - opetushallinnon tilastopalvelu. Kieli- ja muut ainevalinnat. [Viitattu 7.11.2018.]
Teräsaho Mia & Keski-Petäjä Miina: Nuorten toiveammatit sukupuolen mukaan eriytyneitä. Teoksessa: Myllyniemi Sami (toim.) 2017. Katse tulevaisuudessa. Nuorisobarometri 2016. Opetus- ja kulttuuriministeriö, Valtion nuorisoneuvosto, Nuorisotutkimusverkosto: Helsinki.
Tilastokeskus, Sukupuolten tasa-arvo Suomessa 2018.
Tilastokeskus. Koulutustilastot. Opiskelijarekisteri.
Suomen virallinen tilasto (SVT): Ainevalinnat.
Suomen virallinen tilasto (SVT): Työssäkäynti.
Suomen virallinen tilasto (SVT): Työvoimatutkimus.
Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön koulutusrakenne.
[1] Kansallinen koulutusluokitus 2016. Ks, Tilastokeskus, luokitukset: Kansallinen koulutusluokitus 2016. http://www.stat.fi/meta/luokitukset/koulutus/001-2016/index.html [Viitatttu 7.11.2018.]
[2] Kansallinen koulutusalaluokitus, ns. 4-numerotaso
[3] Luonnontieteissä on yleistä, että opiskelijat hakevat kandivaiheessa laajoihin kokonaisuuksiin, jotka pitävät sisällään elementtejä kaikista luonnontieteistä. Opintoala tarkentuu opintojen myöhemmässä vaiheessa, minkä takia moni opintojen alkuvaiheessa oleva opiskelija sijoittuu yleisten koulutusohjelmien alle.
[4] Tilastokeskuksen tutkintokoodi on tarkin tilastoinnissa käytettävä tieto, jonka avulla tarkastelua voidaan tietyissä tapauksissa ulottaa pääainetasolle asti.
[5] Kansainvälisiin koulutustilastovertailuihin oman haasteensa tuo eri maiden toisistaan poikkeavat koulutusjärjestelmät sekä erot tilastointimenetelmissä. Rekisteripohjaiset tilastot tuottavat yleisesti otospohjaisia tilastoja tarkemman kuvan. Pohjoismaat muodostavat tässä suhteessa suhteellisen yhtenäisen kokonaisuuden sekä koulutusjärjestelmien että tilastointimenetelmien osalta, jolloin tarkemman tason koulutusvertailuiden tekeminen on mielekästä ja luotettavaa.
[6] Vuonna 2000 korkea-asteen tekniikan alan tutkinnon suoritti Islannissa 110 henkilöä ja vuonna 2016 puolestaan 435 henkilöä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.