Koteihin viedään hoiva- ja kotiapua lähes 1,5 miljardilla
Koteihin vietävät hoiva- ja tukipalvelut koostuvat kuntien vastuulla olevista kotihoidon palveluista ja samantyyppisistä kotitalousvähennykseen oikeuttavista kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluista. Kuntien tehtävänä on järjestää kotihoitoa arjessa selviytymiseen ja asumiseen liittyen.
Sosiaalihuoltolain mukaan kotihoidolla tarkoitetaan kotipalvelun ja kotisairaanhoidon muodostamaa kokonaisuutta. Kotipalveluun sisältyvinä tukipalveluina annetaan myös ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalveluja sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluja.
Kuntarahoitteisen kotihoidon palvelukysyntä oli Suomessa arviolta 1,091 miljardia euroa ilman hallintoa ja palvelusetelimenoja vuonna 2016. Kuntien oma tuotanto oli 819 miljoonaa euroa, asiakaspalvelujen ostot muilta julkisyhteisöiltä 185 miljoonaa ja yksityiset ostopalvelut 87 miljoonaa euroa piilevä viiden prosentin arvonlisävero mukaan lukien (kuvio 1).
Perusajatuksena laskelmissa on, että kunnat vastaavat viime kädessä kotihoidon palvelujen järjestämisestä kuntalaisille ja ovat siitä rahoitusvastuussa.
Palvelukysynnän pohjana on kuntalaisten palvelutarve, joka voidaan tyydyttää omalla palvelutuotannolla tai ostamalla lopputuotepalvelut yksityisiltä palveluntuottajilta tai muilta julkisyhteisöiltä, kuten kuntayhtymiltä.
Palveluseteleillä rahoitettu toiminta nosti kunnallisen kotihoidon ja muiden kotiin vietävien sosiaali- ja terveyspalvelujen kuten omaishoitajille tarkoitettujen palvelujen kysyntää 23 miljoonalla eurolla 110 miljoonaan euroon vuonna 2016. Samalla kuntarahoitteisten yksityisten kotiin annettavien palvelujen arvo nousi 1,114 miljardiin euroon mukaan lukien piilevä arvonlisävero.
Eri rahoitus, samat palveluntuottajat
Kotitalousvähennykseen oikeuttavat hoiva- ja hoitotyöt sekä kotitaloustyöt kuten siivouspalvelut, kauppa- ja asiointipalvelut tai ateriapalvelut vastaavat pitkälti kunnallisena kotipalveluna ja niiden tukipalveluina toimitettuja töitä tai palvelusetelipalveluina tarjottuja töitä. Asiasta tehtyjen selvitysten mukaan eri tavoin rahoitettuja palveluja tarjoavat monesti samat palveluntuottajat.
Verovähennykseen oikeuttavien palvelujen tuottajina voivat olla pääsääntöisesti ennakkoperintärekisteriin merkityt tuloveronalaista toimintaa harjoittavat yritykset ja yrittäjät, joille maksetuista työkorvauksista verovelvollinen voi vähentää omassa verotuksessaan tuloverolain mukaan 50 prosenttia. Kotitalousvähennyksen maksimimäärä on 2 400 euroa verovelvollista kohden vuodessa.
Pääsäännöstä poiketen verovelvollinen voi vähentää kotitalous-, hoiva- ja hoitotöiden osalta myös yleishyödylliselle yhteisölle maksetusta työkorvauksesta 50 prosenttia, vaikka yhteisö ei ole ennakkoperintärekisterissä eikä harjoita tulonveronalaista toimintaa.
Vaihtoehtoisesti verovelvollinen voi palkata työntekijän, jonka palkasta voi vähentää 20 prosenttia ja palkkaan liittyvät sivukulut.
Verohallinnon tilastojen pohjalta päätellen kotitaloudet maksoivat Suomessa kotitalousvähennykseen oikeuttavista kotitalous-, hoiva- ja hoitotöistä arviolta 324 miljoonaa euroa mukaan lukien vähennyskelvottomat kustannukset kuten matka-, aine- ja tarvikekustannukset. Summa vastasi 270 miljoonan euron liikevaihtoa ilman yksityisille palveluntuottajille maksettua arvonlisäveroa.
Neljännes yksityistä toimintaa
Kotiin vietävien palvelujen kokonaisarvo oli noin 1,447 miljardia euroa vuonna 2016, jos kuntien rahoitus- ja järjestämisvastuulla olevat kotihoidon palvelujen tuotos ja samantyyppisten kotitalousvähennyksen oikeuttavien palvelujen tuotos lasketaan yhteen. Summasta kuntien ja kuntayhtymien tuotoksen osuus oli 74 prosenttia ja yksityisen toiminnan osuus 26 prosenttia.
Maakunnittain tarkasteltuna Uusimaa muodosti neljänneksen eli 356 miljoonaa euroa kotiin vietävien palvelujen kokonaisarvosta vuonna 2016. Osuus oli kuitenkin viisi prosenttiyksikköä pienempi kuin Uudenmaan osuus koko maan väestöstä.
Palvelujen kokonaisarvo nousi yli sataan miljoonaan euroon myös Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Rahamääräisesti yksityisen toiminnan arvo oli 380 miljoonaa euroa. Siitä kotitalousvähennyksen alaiset palvelut olivat 71 prosenttia, kuntien yksityiset ostopalvelut 23 prosenttia ja palvelusetelit 6 prosenttia.
Tilastojen katveeseen voi jäädä hieman Kela-korvauksiin oikeuttavia palveluja, työnantajien maksamia palveluja ja kotitalouksien täysin itse kustantamia palveluja.
Yksityisen palvelutuotannon osuus oli vuonna 2016 suurin Uudellamaalla, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla, eli yli 30 prosenttia kotiin vietävien palvelujen kokonaisarvosta. Uudellamaalla osuutta nostavat kotitalousvähennykseen oikeuttavat palvelut ja Keski-Suomessa, Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaan kuntien yksityiset kotihoidon asiakaspalvelujen ostot (kuvio 2).
Yksityisestä tarjonnasta vastaavat pääasiassa pienet ja mikroyritykset sekä muutamat keskisuuret toimijat ja järjestöt.
Kotitalousvähennykseen oikeuttavien palvelujen piirissä on enemmän yritysten pienintä kokoluokkaa edustavia ammatinharjoittajia kuin kuntarahoitteisissa yksityisissä palveluissa.
Etenkin kuntien kilpailuttamat ostopalvelut menevät hieman suuremmille yrityksille.
Ikääntyneet ostavat eniten verovähennyksellä
Kotitalousvähennykseen oikeuttavilla kotitalous-, hoiva- ja hoitotöillä on merkitystä etenkin vanhustalouksille ja myös lapsiperheille.
Ikäihmisten omatoimisen arjessa selviytymisen merkitystä korostaa se, että Suomessa oli 75 vuotta täyttäneitä 501 800 henkilöä vuonna 2017 ja jo vuoteen 2030 mennessä määrää kasvaa väestöennusteiden mukaan reiluun 800 000 henkilöön (kuvio 3).
Ikääntyneiden kotitalousvähennys eroaa nuorempien ikäluokkien verovähennyksestä siten, että ikääntyneillä kotitalous-, hoiva- ja hoitotöiden osuus oli kaikista verovähennykseen oikeuttavista kustannuksista 28 prosenttia, jos myös verovähennyksen alaiset asuntojen ja rakennusten remonttityöt lasketaan mukaan. Kaikilla vähennyksen saaneilla verovelvollisilla vastaava osuus oli puolta pienempi (kuvio 4).
Ikääntyneiden merkitys korostuu edelleen hoiva- ja hoitotöissä, sillä 75 vuotta täyttäneiden osuus oli 74 prosenttia kaikkien kotitalousvähennykseen oikeuttavien hoiva- ja hoitotöiden kustannuksista. Tosin kotitalousvähennyksen saajia oli 75 vuotta täyttäneiden ikäryhmässä vain 27 000, eli kahdeksan prosenttia koko ikäryhmästä. Piilevää palvelukysyntää on siis runsaasti.
Verovähennyksen painopiste arjen tukipalveluihin
Olisi tärkeää palauttaa vuotuisen kotitalousvähennyksen enimmäismäärä 3 000 euroon ja työkorvausprosentti kotitalous-, hoiva- ja hoitotöissä takaisin ennen vuotta 2012 vallinneelle 60 prosentin tasolle, sillä palvelutyön osuus on kotitalous-, hoiva- ja hoitotöissä usein yli 90 prosenttia kokonaiskustannuksista. Tämä vaatisi muutoksia tuloverolakiin ja hallituksen esityksen asiasta.
Uudistus voitaisiin rahoittaa rajaamalla kotitalousvähennys vain verovelvollisen vakituisessa asunnossa tehtäviin töihin mukaan lukien remonttipalvelut. Rajauksella verovähennys voitaisiin suunnata paremmin niille kotitalouksille, joilla ulkopuolisen avun tarve on kaikkein suurin (pienituloiset vanhuskotitaloudet, yms.). Tämä vähentäisi samalla julkisiin palveluihin suuntautuvaa painetta.
Järjestelmää voisi uudistaa jopa siten, että 75 vuotta täyttäneille ostetusta kotitalous-, hoito- ja hoivatyöstä lapsi tai lapsenlapsi voisi tehdä kotitalousvähennyksen ilman että se vähentäisi täysimääräisesti palvelunostajan oman verovähennyksen enimmäismäärää, kuten nykyisin tapahtuu. Tämä lisäisi yhteiskunnassa sosiaalista vastuunkantoa ja vähentäisi julkisiin palveluihin suuntautuvaa rasitusta.
Samalla voitaisiin siirtyä Ruotsissa käytössä olevaan sähköiseen laskutusjärjestelmään, jossa palveluntuottaja hakee ja saa verovähennyksen ostajan puolesta verohallinnolta. Uudessa järjestelmässä verovelvollinen saisi heti ennakollisen verovähennyksen maksaessaan palveluntuottajalle tehdyn työn osuudesta vain 50 prosenttia tai osuuden sen mukaan, mitä hänellä on verovähennysoikeutta jäljellä.
Laskutusjärjestelmässä palveluntuottajat saisivat palvelunostajan verovähennystä vastaavan osuuden nopeasti verohallinnolta ja verovelvolliset pääsivät pankkitunnuksilla katsomaan verohallinnon verkkosivuilta tietoja verovuoden aikana kertyneestä verovähennyksen määrästä.
Järjestelmää voisi yksinkertaistaa luopumalla myös palvelunostajan 100 euron vuotuisesta omavastuuosuudesta.
Viranomaistyö helpottuu ja pienet yritykset hyötyvät
Viranomaisille laskutusmalli tarjoaisi mahdollisuuden järjestelmän massavalvontana tapahtuvaan etukäteisseurantaan. Nykyjärjestelmään sisältyy paljon väärinkäytösmahdollisuuksia. Tiedot kotitalousvähennyksestä monipuolistuisivat samalla, kun palvelunostajista ja -tuottajista voitaisiin tuottaa entistä ajantasaisempia tilastoja viranomaisten ja muiden eri käyttäjien tarpeisiin.
Pienille kotiin vietäviä palveluja tarjoaville hoiva- ja siivousalan yrityksille verovähennyksen alainen palvelumyynti antaa helpommin uusia työtilaisuuksia kuin kuntien kilpailuttamat ostopalvelut, joissa suuret toimijat ovat vahvoilla. Verovähennykseen oikeuttaviin palveluihin sisältyy vähiten julkista sääntelyä ja rekisteröintiä, eikä niiden tuottaminen asiakkaille vaadi tarveharkintaa.
Sote ja kotiin vietävät palvelut
Hallituksen suunnitelmien ja lakiehdotusten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämis- ja rahoitusvastuu siirtyy vuoteen 2021 mennessä kunnilta 18 maakunnalle. Sote-uudistuksen keskiössä ovat palvelujen integrointi ja asiakkaan valinnanvapaus. Uutta on se, että julkiset ja yksityiset palveluntuottajat voisivat kilpailla asiakkaista samalta lähtöviivalta.
Sote-uudistuksessa kotiin vietäviä palveluja tuottavat maakuntien liikelaitokset. Ne voisivat myöntää myös asiakasseteleitä sote-palvelujen ostoon yksityiseltä palveluntuottajalta vuodesta 2022 lukien. Vanhus- ja vammaisasiakkaat voisivat saada liikelaitokselta määräajaksi tai toistaiseksi henkilökohtaisen budjetin, jonka puitteissa asiakkaat voivat päättää, mistä haluavat palvelut hankkia.
Asiakassetelin ja henkilökohtaisten budjettien välinen rajanveto ei ole selkeä, mutta asiakassetelit sopivat parhaiten tilapäiseen tarpeeseen.
Sen sijaan henkilökohtaisilla budjeteilla voidaan kustantaa pitkäaikaista, jatkuvaa ja laaja-alaista palvelutarvetta.
Asiakas voi tietysti kieltäytyä asiakassetelistä ja henkilökohtaisesta budjetista, jolloin liikelaitoksen on järjestettävä palvelut muulla tavoin.
Ikääntyvän väestönosan kasvaessa varsinkin maakunnallisten liikelaitosten myöntämillä henkilökohtaisilla budjeteilla voisi olla tärkeä merkitys yksityisten palveluntuottajien näkökulmasta. Tosin valinnanvapauden pelätään uhkaavan tasavertaisuutta, sillä yksityistä palvelutuotantoa on enemmän suurissa asutuskeskuksissa ja taajamissa kuin maaseudun haja-asutusalueella.
Yksityiset palveluntuottajat ovat uudistuksen suhteen odottavalla kannalla. Yksityisten kotiin vietävien palvelujen merkitys voi lisääntyä uudistuksessa. Asia riippuu asiakasseteleitä ja henkilökohtaisia budjetteja myöntävien maakuntien liikelaitosten linjauksista ja niiden oman palvelutuotannon laajuudesta ja siitä, toteutuuko sote-uudistus tai millaiseksi se lopulta muotoutuu.
Kirjoittaja työskentelee tutkijana omistamassaan yrityksessä (Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith)
Lähteitä:
Lith, Pekka: Kotiin vietävien sosiaali- ja terveyspalvelujen markkinat, Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith, Helsinki 2018.
Tilastokeskus: Alueellinen yritystoimintatilasto, kuntien taloustilastot, yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastot ja väestötilastot
Verohallinto: Kotitalousvähennys 11/12/2017, Diaarinumero: A259/200/2017. ja tilastoja kotitalousvähennyksestä
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteleistä (569/2009), laki yksityisistä sosiaalipalveluista (922/2011), sosiaalihuoltolaki (1301/2014), terveydenhuoltolaki (1326/2010) ja tuloverolaki (1535/1992).
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.