Suomalaisnuoret pilke silmässä Euroopan tilastokilpailun voittoon
Kansainvälisen tilastokonferenssin avajaisgaala, Olarin lukion oppilaat Asla Heiskanen, Olli Hakala ja Toivo Rannila istuvat salin etuosassa. Sadat tilastoalan asiantuntijat katsovat valtavalta näytöltä poikien pilke silmäkulmassa tekemää videota virallisen tilastotiedon merkityksestä.
Asla valaisee tilastojen merkitystä ilmastonmuutokselle, kuvassa vilahtaa orvokkeja ja lampi. Luokkakaveri Toivo nousee esiin laatikosta, se saa yleisössä aikaan naurunremahduksia.
”Jätämme laatikkokohtauksen avoimeksi erilaisille tulkinnoille”, Asla kertoo lusikoidessaan jäätelöä kahvilassa. ”Ei siinä oikeasti ollut mitään ideaa taustalla. Toivolla oli kuvauksissa tylsä hetki, jonka seurauksena kohtaus syntyi. Lopulta ei myöskään jaksettu leikata kohtausta pois, kun editoiminen oli aika työlästä.”
Humoristinen ote videoon syntyi spontaanisti kaveriporukalla kuvatessa. Videon sisältö on täyttä asiaa virallisen tilastotiedon merkityksestä. Kaksiminuuttisella videolla pojat veivät voiton Euroopan tilastokilpailun lukiosarjassa, ja heidät palkittiin Q2018-tilastokonferenssissa Puolassa kesäkuun lopulla.
Myös yläkoulusarjan voitto tuli Suomeen, Pakilan yläasteen oppilaille.
Kilpailuun osallistui yli 11 000 nuorta eri puolilta Eurooppaa.
Videon tekeminen tutulla kaveriporukalla oli hauskaa. Asla, Olli ja Toivo arvelivat, että heillä olisi hyvät mahdollisuudet kilpailussa: he voittivat pohjoismaisen Math Cup -matematiikkakilpailun vuonna 2016 ollessaan vielä yläkoulussa. Opettaja Jussi Kaataja ehdotti osallistumista kilpailuun, ja Toivo houkutteli muut mukaan. ”Kyllä meillä oli myös materialistiset motiivit. Sitten ajateltiin, että yritetään täysillä.”
Videon tekemiseen ei ollut paljoa aikaa. Käsikirjoitus tehtiin yhdessä illassa Aslan luona, seuraavana päivänä kuvattiin. Kohderyhmäksi pojat ajattelivat laajan yleisön.
Asla pohti tilastojen merkitystä ensimmäistä kertaa syvällisemmin videota tehdessä: ”Kun sitä ajatteli, niin ihan loogistahan se oli”.
Pojat kehuvat myös muiden maiden videoita. He arvelevat, että yksi tekijä voitossa oli asian selkeä esittäminen esimerkkien ja ilmiöiden kautta.
Vaikka siltä voisi kuulostaa, ihan kevyesti voitto ei tullut. Ensin ryhmä selvitti tiensä kansallisen kilpailun finaaliin monivalintakokeesta, jossa testattiin laskutaitoja sekä tilastotiedon hakua ja tulkintaa. Ollin mukaan tiedon haku oli aluksi todella työlästä, mutta muutaman tehtävän jälkeen sujui jo helpommin.
Videon tekemistä hauskempaa olikin kansallisen kilpailun finaali, jossa toteutettiin tilastollinen tutkimus. ”Siinä oikeasti oppi asioita. Myös käyttämään exceliä vaikka se on aika kamalaa”, Asla toteaa.
Kilpailun eri vaiheet olivatkin pojista hyviä. Tilastoja oppi lähestymään ja käyttämään eri tavoin.
Euroopan tilastokilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2018. 11 maata toteutti kansalliset kilpailut, joiden finalistit jatkoivat Euroopan-finaaliin. Suomessa kilpailu kulki nimellä Tilasto-olympialaiset.
Seuraava kilpailu järjestetään keväällä 2019, ilmoittautuminen alkaa syksyllä 2018. Haetaan voitto taas kotiin!
Lisätietoa kilpailusta: stat.fi/tilasto-olympialaiset
Kirjoittaja työskenteli tietopalvelusuunnittelijana Tilastokeskuksen tietopalveluyksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.