Suomi pääsi länsimaisen kulutuksen makuun 1960-luvulla
Kulutuksella tarkoitetaan tilastoinnissa tavaroiden ja palveluiden käyttämistä tarpeiden ja halujen tyydyttämiseen ja kulutusmenoilla sitä rahasummaa, jonka kotitaloudet suoraan itse maksavat kulutuksestaan. Kansantalouden tilinpidossa kulutus on näistä kahdesta käsitteestä laajempi, sillä se sisältää myös sellaisen kulutuksen, jota ei makseta suoraan, vaan välillisesti esimerkiksi verojen kautta.
Ihmiset ovat aina kuluttaneet ja osa siitä on välttämätöntä ihan hengissä pysymiseksi – ihmisten on pakko syödä – mutta tavaroiden haluaminen ja hankkiminen yli todellisten tarpeiden, itseisarvona, on varsin uusi ilmiö: sen voidaan katsoa tapahtuneen viimeisten kolmensadan vuoden aikana.
Nykymuotoisena ostokuluttamisessa on lähtökohtaisesti kyse länsimaisesta ilmiöstä, joka on vähitellen levinnyt muualle maailmaan. Historioitsijoiden kesken ei ole olemassa yhteisymmärrystä siitä, mikä oli minkäkin tekijän todellinen vaikutus ostokuluttamisen synnyssä – varmaa on vain se, että tekijöitä on monta.
Kun kulutusyhteiskunta oli vieras käsite
Perinteisessä yhteiskunnassa itsestään selvin syy ostokuluttamisen puuttumiseen oli köyhyys: useimmille ei jäänyt mitään yli perustarpeiden täyttämisen jälkeen, eikä aina edes perustarpeita saatu täytettyä.
Lisäksi maalla oltiin varsin omavaraisia, ja mahdollinen ylijäämä vaihdettiin usein markkinoilla ilman rahankäyttöä – tämä ei juuri tarjonnut kaupankäynnille ja ostokulutuksen kasvulle mahdollisuuksia. Myös esimerkiksi sosiaaliset hierarkiat ja uskonnollisuus vaikuttivat siihen, mitä oli sopiva haluta ja hankkia.
Kansainvälisen kaupan kasvu on ollut yksi kuluttamisen kasvun mahdollistaneista tekijöistä. Kansainvälinen kauppa toi sekä voittoja että mahdollisuuksia myydä tuotteita laajemmalle alueelle eli tarjosi kasvunvaraa myös tuotannolle.
Varallisuuden lisääntyminen ei automaattisesti aikaansaanut ostokuluttamista, mutta se helpotti asiaa. Kansainvälisen kaupan ja kasvavan kuluttamisen tuotot eivät kuitenkaan jakaantuneet tasan – toisilla oli varaa kuluttamiseen ja toiset elivät suuressa köyhyydessä.
Ostokuluttaminen herää 1700-luvulla
Ostokuluttamisen syntymiselle ei ole mitään yksittäistä hetkeä, mutta voidaan sanoa, että 1700-luvun puolivälissä kulutusyhteiskunta oli olemassa ainakin Britanniassa, Ranskassa, Alankomaissa sekä joissakin osissa Saksaa ja Italiaa. Kulutusyhteiskunta alkoi jo tuolloin laajentua myös englantilaisiin siirtokuntiin Pohjois-Amerikassa.
Kauppojen ja kauppiaiden myyntimenetelmien kehittyminen on yksi keskeisimmistä kulutusyhteiskunnan syntyyn vaikuttaneista tekijöistä. Jotkut historioitsijat pitävät kuluttamisen vallankumouksena sitä havaintoa, että ihmisten tarpeisiin ja haluihin voidaan vaikuttaa.
Kun kauppiaat oivalsivat, että kuluttaminen ei ollutkaan sidoksissa välttämättömiin tarpeisiin, vaan tarpeita voitiin luoda tarjonnalla, he alkoivat houkutella asiakkaita kauppoihin muun muassa laittamalla tuotteita houkuttelevasti esiin näyteikkunoihin sekä tarjoamalla ”sisäänheittotuotteita” eli myymällä tuotteita erittäin edullisesti, joskus jopa tappiollisesti. Vähitellen myös mainonta yleistyi, sillä kauppiaat tarvitsivat keinon kertoa tarjouksista ja uusista tuotteista.
Erityisesti vaatteiden osalta siirryttiin nopeasti välttämättömyydestä ylellisyyteen, ja syntyi ihmisjoukko, jolle uusimman muodin mukaisten vaatteiden käyttäminen oli erittäin tärkeää. Vaateteollisuuden laajenemisen ja muotivirtausten myötä ulkonäköön alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Monien muidenkin ulkonäköön liittyvien tuotteiden, kuten erilaisten kellojen, hajuvesien ja parranajotuotteiden, myynti ja kulutus kasvoivat nopeasti.
Astioista sekä ruokailu- ja tarjoiluvälineistöstä alkoi vähitellen tulla välttämättömyystarvikkeita, ja myös huonekalujen ja kotitaloustekstiilien kysyntä kasvoi. Huonekalujen ja muun kotitalousesineistön hankkiminen laajeni myös alempiin yhteiskuntaluokkiin eikä ollut enää rikkaiden yksinoikeus.
1700-luvulla tavaroita oli tarjolla enenevässä määrin, ja tuloista yhä suurempi osuus käytettiin kulutustavaroihin. Myös kulutustavaroiden kirjo laajeni ja uutena tuoteryhmänä tarjolle tulivat erityisesti lapsille tarkoitetut tuotteet, ensimmäisenä lelut ja kirjat. Lisäksi alettiin avata ravintoloita, joihin ihmiset saattoivat tulla huvikseen syömään, kun aikaisemmin maksullinen ruokailu kodin ulkopuolella oli vahvasti liittynyt matkustamiseen.
Vaikka kuluttamisessa tapahtui suuri muutos – kerrassaan vallankumous – Euroopassa 1700-luvulla, se ei silti koskettanut kaikkia vielä samalla tavalla: esimerkiksi maaseudun ihmiset olivat edelleen pitkälti omavaraisia eikä ostosmahdollisuuksiakaan ollut niin paljon.
Uudet tuotteet ja myyntitavat tarjosivat ihmisille kuitenkin enemmän vaihtoehtoja, ja yhdessä kasvavien tulojen kanssa nämä olivat otollinen maaperä ostokuluttamisen kehittymiselle. Ihmiset tottuivat käyttämään uusia tuotteita ja halusivat niitä, mikä tarjosi pohjan kansainvälisen kaupan laajenemiselle. Tehokkaat markkinointikeinot – ne samat, jotka ovat käytössä edelleen – loivat myös uusia tarpeita.
Tavaratalot syntyvät ja lisäävät tarjontaa
Ostokuluttamisen kehittymisen toisen vaiheen voidaan katsoa alkaneen 1800-luvun puolivälissä. Tähän uuteen aaltoon liittyivät uudet myymälät, aktiivisempi mainonta, laajeneva tavaravalikoima ja vapaa-ajan nousu kulutustuotteeksi. Vaikka kuluttaminen lisääntyi selvästi, se ei suinkaan vielä tavoittanut kaikkia, mihin yhtenä keskeisenä syynä oli edelleen laajalti vallinnut köyhyys.
Ostokuluttamisen toiselle vaiheelle tyypilliset tavaratalot syntyivät tarpeesta tuoda tarjolle enemmän tavaraa ja vaihtoehtoja – ja vähitellen niihin mentiin myös viettämään aikaa ja katselemaan tarjontaa, eikä vain ostamaan. Tavaratalojen lisäksi uutena asiana tulivat postimyyntiluettelot eli -katalogit. Tarkoitus oli tarjota ostosmahdollisuus myös niille, jotka eivät asuneet tavaratalojen läheisyydessä.
Myös erilaisten lahjojen antaminen – niin joulun kuin syntymäpäivienkin kunniaksi – yleistyi 1800-luvulla.
Mainonta, kulutuslainat ja televisio valtaavat alaa – vapaa-ajan vietto kaupallistuu
Vähitellen tarjolla ollut tavaravalikoima laajeni sekä kansainvälisen kaupan, uusien materiaalien että teollisuuden kasvun myötä. Vaatteiden, asusteiden ja kotitalousesineistön lisäksi esimerkiksi kosmetiikka, kirjat ja autot valtasivat alaa. Ruokakin nousi kuluttamisessa esiin sekä ravintolaruokailun että välipalojen myötä.
Kulutuslainajärjestelyjen kasvu mahdollisti kuluttamista erityisesti Yhdysvalloissa 1900-luvun alusta alkaen. Myös mainonta laajeni ja alkoi syntyä vain siihen keskittyneitä toimijoita, mainostoimistoja.
Uudet painoteknologiat mahdollistivat värit ja paremmat kuvat – uusissa mainoksissa kuvat nousivat pääosaan ja tekstit pyrittiin pitämään lyhyinä.
Mainonta laajeni myös uusiin medioihin – ensin radioon ja myöhemmin televisioon. Televisiolla oli merkittävä rooli uudenlaisen elämäntavan levittämisessä: amerikkalaistyyppinen ostokuluttaminen ja elämäntapa levisivät ympäri maailmaa paljolti nimenomaan television ja elokuvien välityksellä.
Uusi asia oli vapaa-ajan kaupallistuminen. Säännölliset työajat vaikeuttivat perinteistä spontaania yhdessäoloa ja tilalle tulivat monenlaisia oheistarvikkeita vaatineet pelit ja lajit sekä muiden tekemisten seuraaminen eli muun muassa penkkiurheilu.
Vapaa-ajan viettäminen tavaroita ja palveluita ostamalla alkoi yleistyä nopeasti ja siitä tuli osa jokapäiväistä elämää: ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa vapaa-ajan vietto oli näin vahvasti sidoksissa kuluttamiseen.
Toisen maailmansodan jälkeinen aika on ollut ostokuluttamisen hurjaa kasvua kaikkialla – uutta oli käytettävissä olevan rahamäärän ja tarjolla olevien tuotteiden määrän merkittävä kasvu. Television yleistymisellä ja tv-tarjonnan laajenemisella on merkittävä rooli kuluttamisen kasvussa 1900-luvun lopulla, erityisesti lasten ja nuorten keskuudessa.
Yhdysvalloista alkoi levitä myös uusi suuntaus, jossa tavaratalojen sijaan alettiin rakentaa ostoskeskuksia, joissa tarjonta on monipuolisempaa, kun saman katon alla on monia toimijoita. Ostoskeskuksista muodostui vapaa-ajanviettopaikkoja, joihin ei enää tultu vain tekemään ostoksia, vaan myös viettämään aikaa.
Ostokuluttamisen myötä syntyi myös uudenlaista köyhyyttä. Kyse ei välttämättä ollut tulojen pienuudesta, vaan menojen suuruudesta: oli tuotteita, jotka ehdottomasti ”piti saada tai olla olemassa”, eivätkä kaikkien varat riittäneet keskivertoelintason ylläpitoon.
Ostokuluttaminen vahvistui entisestään 1900-luvun viimeisinä vuosikymmeninä – köyhyyttä oli edelleen paljon, mutta keskiluokka vaurastui ja alkoi käyttää enemmän rahaa kuluttamiseen.
Suomi seuraa muuta maailmaa
Vielä 1900-luvun alussa Suomessa suurimmalla osalla väestöstä päällimmäisenä mielessä olivat ruoan hankinta ja katon järjestäminen pään päälle. Suomi oli vahvasti maatalousvaltainen maa, ja omavaraisuus oli tärkeää monille.
Säästäminen – jos jotain saatiin tuotettua yli oman välittömän tarpeen – oli erittäin tärkeää talonpojille. Heidän elantonsa oli kiinni myös säistä, jotka tunnetusti ovat kovin arvaamattomat.
1910-luvulla kulutustavaroiden tarjonta alkoi lisääntyä voimakkaasti, ja Suomessa siirryttiin enenevässä määrin omavaraistaloudesta markkinoilta ostettaviin tuotteisiin. Rahatalous yleistyi 1920-luvulta alkaen myös maaseudulla. Kulutustuotteiden jakelujärjestelmät kehittyivät ja lisäksi lehdistö ja moderni markkinointi yleistyivät.
Toisen maailmansodan jälkeen Suomessa alkoi nopea kaupungistuminen ja yhteiskuntarakenteen muutos. Elintaso nousi nopeasti, ja mainonnasta ja muodista tuli tärkeä osa populaarikulttuuria.
Kauppakumppani Neuvostoliitosta – vaikutteita Yhdysvalloista
Vielä 1900-luvun alkupuolella Suomeen tuli vaikutteita lähinnä Saksasta, mutta toisen maailmansodan jälkeen tilanne muuttui. Neuvostoliitosta tuli tärkeä kauppakumppani, mutta samaan aikaan saatiin paljon yhdysvaltalaisia vaikutteita, erityisesti mainonnan ja populaarikulttuurin osalta.
Sodan jälkeisen säännöstelyn päätyttyä kokonaan vuonna 1954, ostokuluttaminen alkoi vilkastua Suomessa ja amerikkalainen elämäntapa – muodin, kodinkoneiden ja nuorisokulttuurin myötä – nousi Suomessakin monen tavoitteeksi.
Kaupunkiväestön osuus kasvoi, elintarviketeollisuus kehittyi ja sähkö- ja vesijohtoverkostot yleistyivät 1950-luvulla Suomessa. Myös naisten työssäkäynti kodin ulkopuolella yleistyi, samoin erilaiset kotitalouskoneet.
1950-luvun lopussa syntyi suomalainen massaturismi. Erityisen paljon matkustettiin Neuvostoliittoon, joka kiinnosti suomalaisia paitsi halvan alkoholin, myös uteliaisuuden, jännityksen, seikkailun, kulttuurin ja sosialismiin tutustumisen vuoksi.
Vielä ennen 1960-lukua tyypillistä suomalaisten kuluttamiselle oli kohtuullisuus – puutteen aika ei ollut vielä unohtunut, ja sekä tuotteiden että erityisesti palveluiden hankintaa harkittiin tarkkaan.
Suomessa pyrittiin välttämään ”tarpeetonta kuluttamista”, jollaiseksi katsottiin esimerkiksi kahviloissa istuskelu, juhliminen, alkoholin nauttiminen ja tupakointi. Vielä 1950- ja 1960-luvuilla sekä valtion että pankkien toimesta kannustettiin myös säästämiseen kuluttamisen ohella.
Hyvinvointiyhteiskunta syntyi 1960-luvulla
Suuri muutos suomalaisessa yhteiskunnassa tapahtui 1960-luvulla, kun maalta muutettiin kaupunkeihin tai lähdettiin Ruotsiin työn perässä. Elintaso kohosi, yksityinen kulutus kasvoi, kaupungistuminen tapahtui nopeasti ja talouden rakenne muuttui maatalousvaltaisesta yhteiskunnasta teollisuuden ja palveluiden yhteiskunnaksi.
Mahdollisuus omavaraisuuteen väheni, kun väki muutti kaupunkeihin. Myös julkinen kulutus alkoi kasvaa Suomessa 1960-luvulla ja voidaan sanoa, että silloin Suomessa syntyi hyvinvointiyhteiskunta – Suomi otti mallia muista Pohjoismaista, erityisesti Ruotsista.
Yhtenä 1960-luvun suurista sosiaalisista muutoksista voidaan pitää myös television saapumista suomalaisten olohuoneisiin. Television yleistyminen muutti mediamaailmaa ja kasvava televisiomainonta toi näkyviin uusia tuotteita ja tuotemerkkejä. TV muodosti nopeasti merkittävän osan vapaa-ajan vietosta ja se televisio toi kulutusmahdollisuudet näkyviin, tarjoten mallia sille, mitä pitäisi omistaa, jotta saavuttaisi unelmaelämänsä.
Elintason nousu jatkui Suomessa merkittävänä vielä 1970-luvulla – uusia kulutustuotteita oli tarjolla ja niitä ostettiin heti, kun niihin oli varaa tai kun osamaksulla hankkiminen tuli mahdolliseksi.
Kulttuuriin ja vapaa-aikaan kulutettiin yhä enemmän 1970- ja 80-luvuilla
Myös asenteissa tapahtui suuria muutoksia 1970-luvulla – aiemmin kovasti arvostetun säästämisen tilalle alkoi tulla kuluttaminen, vaikka toki edelleen rahaa jäi säästöönkin, paljolti siksi että kulutusmahdollisuudet olivat kuitenkin varsin rajatut, ainakin nykyhetkeen verrattuna. 1970-luvulla esiin nousi myös yksilöllisyys ja henkilökohtaisen mielihyvän tavoittelu kuluttamisella eri tavalla kuin aiemmin, paljolti laajentuneen tarjonnan myötä.
Kaupunkilaistumisen yleistyttyä myös suhtautuminen kuluttamiseen muuttui, ja aiemmin ”tarpeettomana” pidettyä kuluttamista esimerkiksi vapaa-aikaan ja matkustamiseen alettiin pitää hyväksyttävänä. Katsottiin, että kun ihmiset olivat palkkatyöllään ansainneet omat rahansa, heillä oli oikeus myös käyttää ne haluamallaan tavalla.
1980-luvun jälkipuoliskolla erityisesti kulutus kulttuuriin ja vapaa-aikaan lisääntyi. Erilaiset palvelut, lukeminen ja ulkomaanmatkustus omaksuttiin nopeasti kaikissa yhteiskuntaluokissa. 1980-luvun tapahtumia on kuvattu ”kulutusjuhlaksi”, joka kuitenkin päättyi hyvin nopeasti talouden ylikuumentumista seuranneeseen lamaan 1990-luvun alussa.
Vuosien 1991–1992 syvän laman jälkeen talous alkoi kuitenkin taas kasvaa, ja Suomen liittyminen EU:hun vuonna 1995 edesauttoi kasvua.
2000-luku toi samat tuotteet eri puolille maailmaa
Ostokuluttamisen asema on 2000-luvulla vahvistunut oikeastaan koko maailmassa. Mainontaan ja markkinointiin panostetaan yhä enemmän. Niihin pyritään myös etsimään uusia keinoja, vaikka toki vanhojakin käytetään edelleen. Globalisaatio ja uudet kommunikointivälineet tuovat tuotteet entistä nopeammin ja yhtenäisemmin tarjolle eri puolella maailmaa.
Uudelle vuosituhannelle on tyypillistä, että samat kansainväliset ravintolat, hotelli- ja liikeketjut ovat tarjolla eri puolilla maailmaa. Ihmiset myös katsovat samoja elokuvia ja tv-ohjelmia – jopa samaan aikaan, kuten jalkapallon MM-kisoja tai olympialaisia. Uusi trendi on myös ostopalveluiden käyttö kotitaloustöiden hoitamiseksi.
Osa ostokuluttamisen kasvusta on peräisin sen yleistymisestä ja laajenemisesta yhä useampien saavutettavaksi. Uudet sukupolvet ovat kasvaneet kuluttamiseen, koska sitä ”on ollut olemassa aina” ja se on luonnollinen osa heidän arkeaan. Ostokuluttaminen ikään kuin ruokkii itse itseään.
Uudemmassa kulutussosiologiassa katsotaan, että ihmisten arkielämä on nykyään jatkuvaa markkinavälitteistä kuluttamista ja kuluttamisen väitetään olevan tärkein sosiaalinen käytäntö, jolla ihmiset kytkeytyvät ympäröivään yhteiskuntaan. Ehkä vanha lausahdus ”ajattelen, siis olen” on jo vaihtunut muotoon ”kulutan, siis olen”.
Perinteisesti on ajateltu, että ihmisten kulutuskäyttäytyminen on varsin hitaasti muuttuva ilmiö, mutta nykyään trendit tulevat ja menevät nopeammin kuin aikaisemmin, eikä ihmisiä niinkään yhdistä enää syntymäpaikka tai ammattiasema, vaan enemmänkin harrastukset ja mielenkiinnon kohteet.
Katri Soinne on suunnittelija Tilastokeskuksen talous- ja ympäristötilastot -yksikössä.
Artikkeli perustuu Helsingin yliopiston talous- ja sosiaalihistorian opintojaksoon ”kulutuksen historia” syksyllä 2015 kirjoitettuun esseeseen. Artikkelin päälähteinä ovat olleet Peter Stearnsin ”Consumerim in World History” (2006) sekä teoksen ”Kulutuksen pitkä kaari: niukkuudesta yksilöllisiin valintoihin” (2008) artikkelit.
Tutustu myös Oma talous –laskuriin. Voit verrata oman kotitaloutesi tuloja, kulutusta ja varallisuutta muihin samassa tai eri elämäntilanteessa oleviin kotitalouksiin. Pääset laskuriin tästä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.