Arvonlisävero häivyttää progression vaikutuksen pienituloisimmilta
Tulonjakotilaston loppuvuoden julkistukset ovat herättäneet keskustelua.
Suomen verojärjestelmän yhteydessä puhutaan usein progressiivisuudesta, millä tarkoitetaan sitä että veroa maksetaan sitä suurempi osuus mitä korkeammasta veron perusteena olevasta summasta on kysymys.
Käytännössä verot mukautetaan usein maksukyvyn mukaan, esimerkiksi ansiotuloverotuksessa veroprosentti nousee tulojen myötä. Yksi verotuksen keskeisistä jakopoliittisista tavoitteista onkin tasata kansalaisten tuloeroja.
Suomessa progressiivista verotusta on nimenomaan välitön verotus, kuten ansiotulo- ja kunnallisverot, jotka verovelvollinen kansalainen maksaa useimmiten ennakonpidätyksenä verohallinnolle.
On kuitenkin tärkeää huomioida, että pelkästään välittömän verotuksen tarkastelu voi antaa progressiosta vääristyneen kuvan, sillä julkinen sektori kerää lisäksi myös välillisiä veroja. Niihin lukeutuvat tavaroiden ja palveluiden verot, jotka sisältyvät tuotteen myyntihintaan tai maksetaan maahantuonnin yhteydessä. Näitä ovat muun muassa valmiste- ja arvonlisäverot.
Verona arvonlisävero on siinä mielessä tasavero, että veroprosentti on kaikille sama tuloista tai verotettavasta summasta riippumatta. Arvonlisäverotusta on kuitenkin pidetty profiililtaan regressiivisenä siksi, että sen katsotaan kohdistuvan suhteellisesti enemmän pienituloisempaan kansanosaan.
Toisaalta on esitetty myös argumentteja, joiden mukaan arvonlisävero on progressiivinen, koska ostoskori vaihtelee: pienituloinen käyttää suhteessa enemmän ruokaan ja lääkkeisiin, joiden arvonlisäverokanta on matalampi.
Välilliset verot ovat Suomessa merkittävä osa kokonaisverotusta, minkä vuoksi ne tulee huomioida tarkastellessa verotuksen väestöryhmittäistä kohdistumista ja tulonjakoa tasaavia vaikutuksia. Suhteuttamalla sekä välittömien että välillisten verojen yhteissumma kotitalouden tuloihin saadaan arvio kotitalouden kokonaisveroasteesta, minkä perusteella voidaan arvioida tarkemmin sitä, kuinka verot jakaantuvat eri väestöryhmien välillä.
Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti arvonlisäverojen kohdistumista tuloluokittain sekä sitä, miten käytetty mittari vaikuttaa tuloksiin. Suhteessa tuloihin arvonlisäverojen voi olettaa olevan regressiivisiä, mutta esimerkiksi suhde kokonaiskulutukseen on epäselvä.
Tarkastelu rajoittuu vuosituloihin tai vuosikulutukseen, vaikkakin teoreettisesti oikeampi mutta käytännössä hankala tapa olisi arvioida verotuksen vaikutuksia elinkaaritulojen tai -kulutuksen näkökulmasta.
Kulutustutkimuksen aineisto pohjana
Tarkastelussa on käytössä tuorein kulutustutkimuksen aineisto vuodelta 2016. Sen tavoiteperusjoukkona olivat Suomessa vakituisesti asuvat yksityiskotitaloudet. Alkuperäinen otoskoko oli noin 8 200, ja hyväksytyn aineiston osuus oli 46 prosenttia eli 3 673 kotitaloutta.
Tiedot kerättiin puhelin- ja käyntihaastatteluilla sekä kahden viikon kuittienkeruu- ja muistikirjajaksolla. Kotitalouksien taustatietoja on kerätty myös väestörekisteristä sekä toimeentuloon ja sosiaalietuuksiin liittyvistä rekistereistä.
Aineisto ei sisällä valmisteveroja, sillä kansantalouden panos-tuotostaulukoista niitä ei ole saatavilla vielä vuoden 2016 aineistolle. Valmisteveroihin sisältyvät mm. alkoholijuomien, tupakan sekä polttoaineiden verot.
Maksetut arvonlisäverot on laskettu kulutustutkimuksen aineistoon jokaiselle hyödykeryhmälle arvonlisäverokantojen mukaan. Tässä tarkastelussa hyödynnetään niiden yhteissummaa osuutena bruttotuloista sekä kulutusmenoista. Tämän lisäksi on laskettu maksettujen välittömien verojen ja veroluonteisten maksujen yhteissumma, sekä sen osuus bruttotuloista.
Tulo- ja veromuuttujat on muunnettu kotitalouksien välillä vertailukelpoisiksi OECD-modifioidun kulutusyksikköasteikon avulla, jossa kotitalouden ensimmäinen aikuinen saa suhdeluvun 1, muut yli 13-vuotiaat saavat suhdeluvun 0,5 ja alle 14-vuotiaat suhdeluvun 0,3.
Luokittelevina muuttujina käytetään tässä tarkastelussa bruttotuloista sekä kulutusmenoista laskettuja desiilejä, jotka on muodostettu järjestämällä kotitaloudet niiden kulutusyksikkökohtaisten tulojen tai kulutuksen mukaan kymmeneen ryhmään siten, että kussakin ryhmässä on yhtä monta kotitaloutta perusjoukossa.
Arvonlisäverokannat nousseet
Arvonlisävero (alv) on hyödykkeiden ja palvelujen kulutukseen kohdistuva välillinen vero, jonka verovelvollinen yritys kantaa, sisällyttää myyntihintaansa ja lopullinen kuluttaja maksaa.
Valtioneuvoston tilinpäätöksen mukaan arvonlisäveroa maksettiin 17,1 miljardia euroa vuonna 2016. Tästä kotitalouksien maksama osuus oli runsaat kymmenen miljardia euroa. Vertailun vuoksi: veronalaiset tulot -tilaston mukaan välittömiä veroja maksettiin 30,4 miljardia euroa, josta esimerkiksi paljon esillä olevan valtion ansiotuloverotuksen osuus on 5,8 miljardia euroa.
Kulutuksen verottamista on perusteltu työllisyysvaikutuksilla – työn verotuksen laskemisen ja kulutuksen verotuksen nostamisen on ajateltu parantavan työn tarjontaa ja vähentävän vääristymiä työmarkkinoilla. Työllisyysvaikutuksia on kuitenkin tutkimusnäytön perusteella arvioitu vähäisiksi. (esim. Riihelä 2010.)
Yleinen arvonlisäverokanta on Suomessa 24 prosenttia. Tämän lisäksi verotuksessa hyödynnetään kahta alennettua kantaa, jotka ovat 14 ja 10 prosenttia. (Taulukko 1)
Kokonaan arvonlisäverotuksen ulkopuolelle jäävät mm. vuokrat, vastikkeet sekä terveyden- ja sairaanhoidon palvelut.
Yleinen verokanta | 24 % |
Alennettu verokanta
| 14 % |
Alennettu verokanta
| 10 % |
Lähde: Valtiovarainministeriö 2018
Kotitaloudet maksoivat vuonna 2016 arvonlisäveroja käyvin hinnoin keskimäärin noin 3 884 euroa, kun vuonna 2012 vastaava summa oli 3 808 euroa (taulukko 2).
2012 | 2016 | |
---|---|---|
Kotitalous | 3 808 | 3 884 |
Kulutusyksikkö | 2 506 | 2 594 |
Lähde: Kulutustutkimus 2016, Tilastokeskus
Tässä on syytä huomioida, että kukin arvonlisäverokanta on noussut prosenttiyksiköllä vuodesta 2012, mikä selittää maksettujen arvonlisäverojen kasvua. OECD-modifioitua kulutusyksikköä kohti summat olivat keskimäärin noin 2 506 euroa vuonna 2012 ja 2 594 euroa vuonna 2016.
Arvonlisäveron regressiivisyys kumoaa tuloveron progression pienituloisimmilta
Suomalaisten kulutus on pitkällä aikavälillä samankaltaistunut, mutta tulotasoon perustuvia eroja on havaittavissa kulutuksen pääluokissa.
Suuri osa kaikkien kotitalouksien kulutuksesta koskee välttämättömyyksiä kuten elintarvikkeita ja asumista. Alimmissa tuloluokissa välttämättömyyksien osuus kulutusmenoista on noin 60 prosenttia, kun ylimmissä luokissa vastaava osuus on hieman yli 40 prosenttia.
Kuviosta 1 ilmenee, että arvonlisävero on regressiivinen vero, eli pienituloiset maksavat suuremman osuuden suhteessa tuloihinsa. Pienituloisimmassa ryhmässä arvonlisäveron osuus tuloista on 12 prosenttia, kun suurituloisimmassa ryhmässä se on viisi prosenttia.
Regressio kohdistuu selkeästi kaikkein pienituloisimpaan ryhmään. Arvonlisäverojen osuus laskee yhdeksään prosenttiin siirryttäessä toisiksi pienituloisimpaan ryhmään.
Vastaavaa eroa ei muiden ryhmien välillä ole, ja osuudet ovat keskenään huomattavasti tasaisempia. Esimerkiksi kolmannen ja kahdeksannen tuloryhmän osuudet vaihtelevat prosentin sisällä. Kahdessa suurituloisimmassa ryhmässä osuus laskee kussakin prosenttiyksikön verran.
Kahdessa pienituloisimmassa ryhmässä kokonaisveroasteenkaan osalta ei ole havaittavissa merkittävää progressiota. Välittömän verotuksen progressio ei siis tässä tapauksessa onnistu tasaamaan arvonlisäverojen regressiivisyyden vaikutusta täysin.
Tässä tulee huomioida, että tarkastelu ei sisällä valmisteveroja. Vuoden 2012 aineiston perusteella valmisteverojen osuus tuloista oli pienituloisimmassa kymmenyksessä viisi prosenttia ja suurituloisimmassa kymmenyksessä kolme prosenttia. Tämän perusteella on todennäköistä, että valmisteverot kohdistuisivat alimpiin tuloluokkiin myös vuoden 2016 aineistossa.
Tulojen vai kulutuksen mukaan?
Olennainen osa keskustelua on, mitä vasten verojen progressiota ja regressiota tarkastellaan. Katsantokanta vaikuttaa olennaisesti lopputulokseen. Arvonlisäverot ovat kulutusveroja, joten on esitetty, että niitä tulisi arvioida suhteessa kulutukseen.
Seuraavaksi esittelen arvonlisäverojen osuuksia bruttotuloista sekä kulutuksesta. Käytän kahta eri luokittelevaa desiilimuuttujaa, joista toinen perustuu bruttotuloihin ja toinen kulutusmenoihin.
Kun osuuksia tarkastellaan tulokymmenysten mukaan, näkymä on selkeästi regressiivinen. Pienituloisimmat maksavat arvonlisäveroa miltei 12 prosenttia tuloistaan, kun suurituloisimmilla osuus on noin viisi prosenttia. (Kuvio 2)
Arvonlisäveron osuus kulutusmenoista on kaikissa tulokymmenyksissä noin kymmenen prosentin luokkaa. Tällä tarkastelutavalla vero ei ole regressiivinen, mutta progressio on varsin pientä. Todennäköisesti pieni prosenttiyksikön ero johtuu siitä, että alemmissa tuloryhmissä kulutusmenoista suurempi osuus menee välttämättömyyksiin – kuten elintarvikkeisiin – joiden arvonlisäverokanta on pienempi.
Alennetuista verokannoista kuitenkin hyötyvät kaikki kuluttajat, minkä vuoksi niitä on pidetty tehottomina tulonjaon tasaajina (esim. Riihelä 2010).
Kuvio 3: Arvonlisäveron osuudet bruttotuloista ja kulutusmenoista kulutuskymmenyksittäin, %
Kun maksettujen verojen osuuksia tarkastellaan kulutuskymmenysten mukaan, näkymä on progressiivinen, mikä johtunee sisällöllisestä erosta (kuvio 3). Vähiten kuluttava kymmenys maksaa arvonlisäveroja suhteessa tuloihinsa noin viisi prosenttia, kun eniten kuluttavalla kymmenyksellä osuus on 12 prosenttia.
Arvonlisäverojen osuudet kulutuksesta ovat samansuuntaiset mutta loivemmat: vähiten kuluttavalla kymmenyksellä noin kahdeksan ja eniten kuluttavalla noin 12 prosenttia. Arvonlisäverojen osuus sekä bruttotuloista että kulutusmenoista on selkeästi suurempi eniten kuluttavan ryhmän kohdalla.
Kulutus- ja tulodesiilit ovat erilaisia jakaumia sisällöllisesti: vähän kuluttava ei ole automaattisesti pienituloinen. Eniten kuluttava luokka voi hyvinkin sisältää pienituloisia, jotka maksavat suuremman osuuden tuloistaan arvonlisäveroina.
Jos vertaillaan kuvioiden 2 ja 3 arvonlisävero-osuuksia bruttotuloista, huomataan että ne näyttävät ikään kuin peilikuvilta toisistaan. Kotitaloudet, jotka kuluttavat enemmän kuin ansaitsevat, sijoittuvat matalampiin tuloluokkiin mutta korkeampiin kulutusluokkiin. (esim. Valve 2018).
Valmisteverot vielä kärjistävät regressiota
Tuloryhmittäin tarkasteltuna arvonlisäverotus on tämän selvityksen mukaan regressiivistä, eli pienituloisemmat kotitaloudet maksavat enemmän suhteessa tuloihinsa kuin suurituloiset. Tätä voidaan pitää ongelmallisena verotuksen tulonjakoa tasaavaa merkitystä vasten.
Välittömissä veroissa progressio on selkeä, mutta välilliset verot heikentävät sitä kokonaisveroasteen osalta, kuten kuvio 1 osoittaa.
Suhteessa tuloihin arvonlisäverot kohdistuvat nimenomaan kaikkein pienituloisimpiin ryhmiin. Tarkastelusta puuttuvat valmisteverot, mutta ne eivät vuoden 2012 aineiston perusteella ole progressiivisia. Niiden osuuden voisi näin ollen arvioida kärjistävän myös tässä tarkastelussa näkyvää regressiota.
Tulos näyttää erilaiselta, kun arvonlisäverojen osuutta tarkastellaan suhteessa tuloihin tai kulutukseen. Kulutuskymmenysten tarkastelu saa tulokset vaikuttamaan progressiivisemmilta, mutta ei muuta sitä tosiasiaa, että pienituloisimmat maksavat enemmän arvonlisäveroja suhteessa tuloihinsa. Jokaisen on kulutettava, ja pienituloisella kulutuksen – ja siten myös arvonlisäveron – osuus tuloista on suurempi.
Arvonlisävero on näin ollen luonteeltaan regressiivinen vero. Verotuksen lopullista progressiota ja regressiota on kuitenkin mielekkäintä arvioida koko verojärjestelmän tasolla. Kulutusverojen regressiota voisi pyrkiä tasoittamaan esimerkiksi tuloverotuksen progressiota säätämällä.
Hyvässä verojärjestelmässä on tehokkuuden lisäksi kyse siitä, mitä pidetään reiluna ja oikeudenmukaisena, mikä on etupäässä poliittinen kysymys.
Kirjoittaja työskentelee yliaktuaarina Tilastokeskuksen tulot ja elinolot –vastuualueella.
Lähteet:
Jäntti, Markus 2009: Välillisen verotuksen kohtaannon kehityksestä Suomessa 1985–2006. Talous & Yhteiskunta 2/2009. 34–40.
Riihelä, Marja 2010: Arvonlisäveroreformien tulonjakovaikutukset. VATT. https://docplayer.fi/14079952-Arvonlisaveroreformien-tulonjakovaikutukset-marja-riihela-vatt.html
Suomen virallinen tilasto (SVT): Veronalaiset tulot [verkkojulkaisu]. ISSN=1798-3843. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 11.12.2018]. http://www.stat.fi/til/tvt/index.html
Valtiovarainministeriö 2018: https://vm.fi/verotus/arvonlisaverotus
Valtion tilinpäätökset 2017: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160807/03_18_HVK2017_Liite2_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valve, Tony 2018: The Distributional Effects of Indirect Taxation in Finland. Helsingin yliopisto.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.