Liikennepolitiikka ilmastopolitiikan välineenä
Liikenteen päästöt tuottavat noin 20 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonepäästöistä, ja osuus on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla jo pitkään. Suomen liikenteen pakokaasupäästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmän (LIPASTO) mukaan kotimaanliikenteen hiilidioksidipäästöt olivat noin 12 miljoonaa tonnia vuonna 2017.
Tieliikenteessä syntyy runsaat 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä. Näistä merkittävin on henkilöautoliikenne, joka aiheuttaa noin 60 prosenttia tieliikenteen päästöistä, ja on usein myös suurimman huomion kohteena.
Tärkeässä roolissa ilmastomuutoksen torjumisessa on kuitenkin myös paketti- ja kuorma-autoliikenne, jonka osuus päästöistä on noin 36 prosenttia. Loput 4 prosenttia päästöistä aiheutuvat busseista, moottoripyöristä ja muista tieliikenteen ajoneuvoista. Muista liikennemuodoista junaliikenteen osuus on noin 1, lentoliikenteen noin 2 ja vesiliikenteen noin 4 prosenttia.
EU-tasolla tieliikenteen osuus liikenteen kokonaispäästöistä on reilu 70 prosenttia eli Suomessa tieliikenteen osuus on selvästi EU:n keskitasoa korkeampi.
Euroopan unioni on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidipäästöjä 40 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Suomen hallitus on asettanut tavoitteeksi liikenteen päästöjen puolittamisen samalla vertailuajanjaksolla. Pidemmän aikavälin tavoite on olla hiilivapaa vuoteen 2045 mennessä. Ilmastopolitiikalla pyritään rajoittamaan ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen.
Miten liikenteen päästövähennykset saadaan toteutettua?
Liikenteen päästöihin vaikuttaa myös teknologinen kehitys, mutta liikennepoliittiset toimenpiteet ovat avainasemassa tavoitteiden täyttämisessä. Toimenpiteiden työkalupakissa on tarjolla näkökulmasta riippuen joko keppiä tai porkkanaa.
Esimerkkejä toimenpiteistä ovat:
- liikennejärjestelmän kehittäminen edistämällä kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä,
- ajoneuvojen energiatehokkuuden parantaminen uusien autojen tehokkaammalla energiankulutuksella ja sähkö- ja kaasuautojen lisäämisellä,
- fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla polttoaineilla ja vaikkapa biokaasulla.
Myös esimerkiksi maankäytön suunnittelulla ja liikenteen uusilla palveluilla voidaan vaikuttaa päästöihin. Esimerkkejä uusista ja kasvavista palveluista ovat yhteiskäyttöiset autot ja liikenteen yhdistämispalvelut, jossa yhden palvelun kautta voi ostaa useita liikennemuotoja käsittävän liikkumispalvelun.
Julkisen keskustelun keskiössä ovat suurinta osaa kansalaisista koskevat toimenpiteet: autoilun käyttöperusteinen verotus (liikennepolttoaineiden verotus ja ajoneuvovero), hankintaperusteinen (autovero) tai sekä että (työsuhdeautojen verotus) verotus. Vero- ja sääntelymuutokset ovat myös yksi tehokkaimmista tavoista ohjata kuluttajien käyttäytymistä.
Näistä autovero on kertaluontoinen erä, joka maksetaan kun ajoneuvo rekisteröidään ensimmäisen kerran ajoneuvoliikennerekisteriin. Ajoneuvovero on puolestaan vuotuinen vero ja se perustuu ajoneuvon rekisteritietoihin. Bensiinin ja dieselin verotus koostuu valmisteverosta eli polttoaineverosta ja arvonlisäverosta.
Vuonna 2017 tieliikenteen verotus oli Suomessa yhteensä 8,3 miljardia euroa, mikä oli valtion kaikista verotuloista vajaan viidenneksen verran. Suurin yksittäinen vero on polttoainevero, jonka osuus koko verotuksesta arvonlisäveron kanssa on noin puolet.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Autovero | 687 | 941 | 1 068 | 1 007 | 933 | 918 | 884 | 964 | 977 |
Ajoneuvovero | 654 | 691 | 759 | 758 | 866 | 878 | 930 | 1 083 | 1 169 |
Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta | 2 198 | 2 179 | 2 390 | 2 662 | 2 654 | 2 745 | 2 785 | 2 822 | 2 940 |
Polttoaineiden alv | 1 009 | 1 185 | 1 352 | 1 455 | 1 479 | 1 437 | 1 283 | 1 167 | 1 208 |
Alv uusista ajoneuvoista | 591 | 681 | 787 | 690 | 678 | 700 | 724 | 825 | 884 |
Alv ajoneuvojen osista sekä huolto- ja korjaustöistä | 584 | 658 | 695 | 713 | 763 | 766 | 773 | 785 | 789 |
Vero liikenne- ja auto- vakuutus- maksuista | 269 | 285 | 300 | 318 | 343 | 378 | 387 | 384 | 373 |
Yhteensä | 5 992 | 6 620 | 7 351 | 7 602 | 7 716 | 7 822 | 7 767 | 8 030 | 8 339 |
Lähde: Autoalan tiedotuskeskus
EU-maihin verrattaessa sekä käytön että erityisesti hankinnan verotus on suhteellisen kireää. EU-maista laskennallisesti korkeimmat verotasot ovat Tanskassa, Suomessa, Irlannissa, Alankomaissa ja Kreikassa.
Haastavan tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin verotuksen uudistamisen lisäksi kaikkia käytettävissä olevia toimenpiteitä. Tekemistä riittää, sillä EU:n tavoitteena on vähentää ensirekisteröityjen henkilöautojen ominaispäästöiksi 95 g/km vuoteen 2020 mennessä ja edelleen alemmas viiden vuoden tavoitejaksoissa.
Tavoite on autovalmistajakohtainen, ja esimerkiksi maailman suurin autovalmistaja, Volkswagen-konserni, on ilmoittanut investoivansa kymmeniä miljardeja euroja kehitykseen ja akkujen valmistamiseen.
Vuonna 2018 keskimääräiset päästöt Suomessa olivat 117,4 g/km. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2017 lopussa puolestaan 162,3 g/km.
Suomen ikääntynyt ajoneuvokanta lisää päästöjä
Vuonna 2017 Manner-Suomessa rekisterissä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 14,6 vuotta ja liikennekäytössä olevien keski-ikä 12 vuotta. Erot maakuntien välillä ovat suuret, sillä ikähaitari vaihteli Uudenmaan 12,1 vuodesta Kainuun 16,8 vuoteen. Jos esimerkiksi sähköautojen osuutta halutaan merkittävästi lisätä, niin ajoneuvokannan kiertonopeus pitää saada huomattavasti nopeammaksi.
Henkilöautojen keski-ikä ja niiden keskimääräinen romutusikä ovat olleet kasvussa pidemmän aikaa, mutta vuonna 2015 aloitettu romutuskampanja käänsi romutettujen henkilöautojen keski-iän ensimmäistä kertaa lievään laskuun. Kampanjan loputtua kehitys kääntyi jälleen, ja vuonna 2018 keskimääräinen romutusikä oli 20,6 vuotta uusitusta kampanjasta huolimatta.
Yksi viime vuosien trendeistä on ollut myös käytettyjen autojen ja erityisesti käytettyjen dieselillä toimivien henkilöautojen tuonti Suomeen.
Vuonna 2018 Suomeen tuotiin 22 608 dieselkäyttöistä henkilöautoa, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2014 (10 308). Näistä peräti 90 prosenttia tuotiin Ruotsista (12 224) ja Saksasta (8 059). Näistä merkittävä osa on vanhempia ja enemmän päästöjä aiheuttavia autoja.
Tuontiautojen keski-ikä on noin kahdeksan vuotta. Autojen tuonti kiihtyi viime vuoden lopulla 1.9.2018 voimaan tulleen auto- ja ajoneuvoverotuksen ja EU:ssa käyttöönotetun WLTP-päästömittauksen voimaantulon jälkeen.
Kaikki ajoneuvot | Henkilöautot | |||
---|---|---|---|---|
Yhteensä | Yhteensä | Ruotsi | Saksa | |
Yhteensä | 53 245 | 39 689 | 20 744 | 11 384 |
joista bensiini | 16 135 | 12 789 | 6 048 | 2 427 |
joista diesel | 31 067 | 22 608 | 12 224 | 8 059 |
joista sähkö | 232 | 212 | 43 | 71 |
joista ladattavat hybridit | 2 359 | 2 535 | 957 | 793 |
Lähde: Traficom tilastotietokanta
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus henkilöautoissa jää Suomessa alle prosentin
Jos Suomi ja kaikki muutkin maat haluavat saavuttaa liikennepäästöjen vähentämistavoitteen, niin ajoneuvokanta täytyy muuttaa vähäpäästöisemmäksi tai kokonaan päästöttömäksi.
Keinovalikoimista tärkeimpiä ovat vaihtoehtoiset käyttövoimat ja polttoaineet. Näillä tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka kulkevat sähköllä, vedyllä, kaasulla (LNG, CNG, CBG) joko kokonaan tai osittain (ns. ladattavat hybridit). Lisäksi ns. flexfuel-autot käyttävät vaihtoehtoista polttoainetta (korkeaseosetanoli).
Vuonna 2018 ensirekisteröitiin yhteensä 6 869 joko kokonaan tai osittain vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivia henkilöautoja, joiden osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli noin 5,7 prosenttia.
Selvästi suositumpia ovat ladattavat hybridit, joiden osuus oli 86 prosenttia kaikista vaihtoehtoisen käyttövoimien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.
Vuoden 2018 lopussa vaihtoehtoisten käyttövoimien ja polttoaineiden osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista oli silti vielä reilusti alle prosentin verran.
Käyttövoima | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Muutos ed. vuoteen verrattuna |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yhteensä | 2 486 283 | 2 532 496 | 2 560 190 | 2 575 951 | 2 595 867 | 2 612 922 | 2 629 432 | 2 668 930 | 2 696 334 | 1,0 % |
Bensiini | 1 979 684 | 1 977 225 | 1 966 349 | 1 952 136 | 1 939 980 | 1 927 444 | 1 914 808 | 1 922 859 | 1 920 510 | -0,1 % |
Diesel | 505 631 | 553 322 | 590 356 | 619 627 | 650 304 | 678 786 | 705 849 | 731 893 | 750 603 | 2,6 % |
Sähkö | 23 | 56 | 109 | 169 | 360 | 614 | 844 | 1 449 | 2 404 | 65,9 % |
Maakaasu (CNG) | 94 | 115 | 145 | 173 | 220 | 253 | 314 | 504 | 821 | 62,9 % |
Bensiini/CNG | 390 | 506 | 686 | 844 | 1 030 | 1 246 | 1 503 | 2 647 | 4 775 | 80,4 % |
Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi) | - | - | - | - | 449 | 882 | 2 197 | 5 214 | 12 061 | 131,3 % |
Diesel/Sähkö (ladattava hybridi) | - | - | - | - | 117 | 135 | 240 | 505 | 1 034 | 104,8 % |
Bensiini/Etanoli | 360 | 1 171 | 2 443 | 2 895 | 3 306 | 3 459 | 3 581 | 3 759 | 4 032 | 7,3 % |
Muu | 101 | 101 | 102 | 107 | 101 | 103 | 96 | 100 | 94 | -6,0 % |
Lähde: Traficom tilastotietokanta
Uusista myydyistä henkilöautoista noin viidennes on työsuhdeautoja ja niiden vaihtuvuus on nopeaa. Yksi tapa saada vähäpäästöisiä henkilöautoja kuluttajille voisi olla tukea vaihtoehtoisten käyttövoimien autojen hankintaa myös yrityksille, jolloin kuluttajien saatavilla olisi muutaman vuoden kuluessa suurempi määrä vähäpäästöisiä autoja.
Sähkö-, kaasu- ja hybridiautojen osuus on kasvanut työsuhdeautoissa voimakkaammin kuin muiden ensirekisteröityjen henkilöautojen osalta.
Kiina näyttää mallia muulle maailmalle, Norja toinen edelläkävijä
Yhdysvaltojen ilmastopolitiikan täyskäännöksen jälkeen vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönotossa suunnannäyttäjänä on toiminut Kiina. Maan hallinto on investoinut voimakkaasti mm. infrahankkeisiin ja julkisen liikenteen kehittämiseen.
Kiinassa on esimerkiksi tällä hetkellä arvioitu olevan peräti 99 prosenttia maailman 400 000 sähköllä kulkevista busseista. Vuonna 2025 määrän on arvioitu kasvavan 1,2 miljoonaan, joista Kiinan osuus olisi edelleen yhtä suuri.
Esimerkiksi Shenzhenissa on pelkästään sähköbusseja – vuoden 2017 lopussa 16 000 bussia –, ja vuoden 2018 lopussa 13 000 sähköautoa takseina. Kehitystä on tuettu julkisen sektorin puolesta voimakkaasti, ja kaupunkiin on rakennettu mm. 40 000 latauspistettä. Keskus- ja paikallishallinnon investoinnin hinnaksi on tullut noin miljardi dollaria.
Julkisen liikenteen ja taksien lisäksi Kiinassa rekisteröitiin vuoden 2018 aikana noin 1,25 miljoonaa vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevaa henkilöautoa, kun koko maailmassa samana vuonna päästiin ensimmäistä kertaa yli 2 miljoonan ensirekisteröinnin. Koko maailman vastaava ajoneuvokanta oli vuoden 2018 lopussa noin 5,2 miljoonaa henkilöautoa.
Tilastoja tarkasteltaessa huomio kiinnittyy Norjaan, joka on selvä poikkeus maailmassa. Vuodesta 2013 lähtien Norjassa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien henkilöautojen ensirekisteröintien osuus kaikista henkilöautoista on kasvanut 6,1 prosentista peräti 49,2 prosenttiin. Samalla sähkö- ja hybridiautojen osuus on kasvanut jo 10,7 prosenttiin liikennekäytöstä olevista henkilöautoista.
Norjassa kokonaan sähköllä kulkevat henkilöautot ovat myös selvästi hybridimalleja suositumpia. Kehitys on ollut mahdollista massiivisilla tuilla, ja Norjassa esimerkiksi työsuhdeautoilu on huomattavasti Suomea suositumpaa ja vähäpäästöisempää.
Norja | Ruotsi | Suomi | ||
---|---|---|---|---|
Henkilöautot yhteensä | 147 929 | 353 729 | 120 499 | |
Sähköautot | 46 143 | 7 078 | 776 | |
Ladattavat hybridit ja vaihtoehtoiset bensiinit | 26 597 | 42 591 | 6 093 | |
Vaihtoehtoiset käyttövoimat yhteensä | 72 740 | 49 669 | 6 869 | |
Osuus ensirekisteröinneistä | Sähköautot | 31,2 % | 2,0 % | 0,6 % |
Ladattavat hybridit ja vaihtoehtoiset bensiinit | 18,0 % | 12,0 % | 5,1 % | |
Vaihtoehtoiset käyttövoimat yhteensä | 49,2 % | 14,0 % | 5,7 % | |
Muutos vuoteen 2017 verrattuna | Henkilöautot yhteensä | -6,8 % | -6,8 % | -0,8 % |
Sähköautot | 39,5 % | 67,8 % | 54,6 % | |
Ladattavat hybridit ja vaihtoehtoiset bensiinit | -13,8 % | 23,2 % | 104,1 % | |
Vaihtoehtoiset käyttövoimat yhteensä | 7,5 % | 28,0 % | 96,9 % |
Lähteet: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS, BIL Sweden ja Traficom tilastotietokanta
Pohjoismaissa päätöksiä polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin kieltämisestä
Viimeksi viime viikolla Ruotsin pääministeri Stefan Löfven ilmoitti tavoitteesta, jonka mukaan Ruotsissa uusien polttomoottorikäyttöisten autojen myynti kielletään vuonna 2030. Ruotsi on tähän mennessä kymmenes maa, joka on ilmoittanut selkeän aikataulun myynnin kieltämiseksi.
Samoilla linjoilla ovat myös muut Pohjoismaat, kuten sähköautojen käyttöönoton edelläkävijä Norja, jossa ehdotonta pakkoa ei ole toistaiseksi tulossa, mutta myynti loppunee vuonna 2025.
Samanlaisia suuntaviivoja on vedetty myös Tanskassa ja Islannissa, mutta Suomen hallitus ei ole toistaiseksi esittänyt selkeitä ehdotuksia saati päätöksiä asiasta. Tältä ei voitane välttyä kevään eduskuntavaalien lähestyessä, jossa yhtenä pääteemana on ilmastopolitiikka. Puolueiden on pakko ottaa kantaa myös tähän tunteita kuohuttavaan teemaan.
Teknisiä ratkaisuja ja monipuolisia toimia tarvitaan monella rintamalla
Haasteita Suomessa on kuitenkin kosolti eivätkä kunnianhimoiset suunnitelmat ole helppoja toteuttaa käytännössä. Kuluttajan kannalta ongelmana ovat esimerkiksi sähköautojen toistaiseksi korkeat hinnat ja latausverkoston rajallisuus. Molempien kehitys lienee kuluttajan kannalta suotuisaa tulevaisuudessa, mutta vaatii myös teknologista kehitystä.
Yhtenä suurena käytännön haasteena on myös litiumioniakkujen tarvittavien raaka-aineiden saatavuus ja riittävyys. Akkujen tuottamiseksi tarvitaan metalleja eli kobolttia, litiumia, nikkeliä ja kuparia, joita tarvitaan autoteollisuuden lisäksi myös esimerkiksi kodin elektroniikassa.
Ilmastovaikutuksia arvioitaessa on myös muistettava, että sähköauto on liikenteessä päästötön, mutta esimerkiksi akun valmistaminen tuottaa runsaasti hiilidioksidia. Lisäksi koko talouden päästövaikutuksia arvioitaessa on huomioitava energiantuottotavat. Esimerkiksi Kiinassa noin 80 prosenttia energiasta tuotetaan vielä hiilellä.
Ilmastonmuutoksen torjuminen ja päästötavoitteiden saavuttaminen on monimutkainen kokonaisuus, jossa tarvitaan niin kansainvälisesti kuin kansallisesti monipuolisia ja kattavia toimenpiteitä sekä vahvaa johtajuutta.
Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Tilastokeskuksen yritystilastot-yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.