Siirry etusivulle - Tilastokeskus
Tieto&trendit - etusivulle

Liikennepolitiikka ilmastopolitiikan välineenä

Kuva: Shutterstock
EU:n asettama päästövähennys ja kansallinen energia- ja ilmastostrategia edellyttävät liikenteen päästöjen puolittamista vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on selvä, mutta haastava ja sen saavuttaminen edellyttää myös kovia poliittisia päätöksiä.

Liikenteen päästöt tuottavat noin 20 prosenttia Suomen kaikista kasvihuone­päästöistä, ja osuus on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla jo pitkään. Suomen liikenteen pakokaasu­päästöjen ja energian­kulutuksen laskenta­järjestelmän (LIPASTO) mukaan kotimaan­liikenteen hiilidioksidi­päästöt olivat noin 12 miljoonaa tonnia vuonna 2017.

Tieliikenteessä syntyy runsaat 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä. Näistä merkittävin on henkilöauto­liikenne, joka aiheuttaa noin 60 prosenttia tieliikenteen päästöistä, ja on usein myös suurimman huomion kohteena.

Tärkeässä roolissa ilmastomuutoksen torjumisessa on kuitenkin myös paketti- ja kuorma-autoliikenne, jonka osuus päästöistä on noin 36 prosenttia. Loput 4 prosenttia päästöistä aiheutuvat busseista, moottori­pyöristä ja muista tieliikenteen ajoneuvoista. Muista liikenne­muodoista junaliikenteen osuus on noin 1, lento­liikenteen noin 2 ja vesi­liikenteen noin 4 prosenttia.

Kuvio 1. Kotimaan tieliikenteen hiilidioksidipäästöt 2000–2017
Kuvio 1. Kotimaan tieliikenteen hiilidioksidipäästöt 2000-2017. Lähde: Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Suomen liikenteen pakokaasupäästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä (LIPASTO)
Lähde: Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Suomen liikenteen pakokaasupäästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä (LIPASTO)

EU-tasolla tieliikenteen osuus liikenteen kokonais­päästöistä on reilu 70 prosenttia eli Suomessa tieliikenteen osuus on selvästi EU:n keskitasoa korkeampi.

Euroopan unioni on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidi­päästöjä 40 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Suomen hallitus on asettanut tavoitteeksi liikenteen päästöjen puolittamisen samalla vertailu­ajanjaksolla. Pidemmän aikavälin tavoite on olla hiilivapaa vuoteen 2045 mennessä. Ilmasto­politiikalla pyritään rajoittamaan ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen.

Miten liikenteen päästövähennykset saadaan toteutettua?

Liikenteen päästöihin vaikuttaa myös teknologinen kehitys, mutta liikenne­poliittiset toimenpiteet ovat avainasemassa tavoitteiden täyttämisessä. Toimenpiteiden työkalupakissa on tarjolla näkökulmasta riippuen joko keppiä tai porkkanaa.

Esimerkkejä toimenpiteistä ovat:

  • liikennejärjestelmän kehittäminen edistämällä kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä,
  • ajoneuvojen energiatehokkuuden parantaminen uusien autojen tehokkaammalla energian­kulutuksella ja sähkö- ja kaasuautojen lisäämisellä,
  • fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla polttoaineilla ja vaikkapa biokaasulla.

Myös esimerkiksi maankäytön suunnittelulla ja liikenteen uusilla palveluilla voidaan vaikuttaa päästöihin. Esimerkkejä uusista ja kasvavista palveluista ovat yhteiskäyttöiset autot ja liikenteen yhdistämis­palvelut, jossa yhden palvelun kautta voi ostaa useita liikenne­muotoja käsittävän liikkumis­palvelun.

Julkisen keskustelun keskiössä ovat suurinta osaa kansalaisista koskevat toimenpiteet: autoilun käyttö­perusteinen verotus (liikenne­polttoaineiden verotus ja ajoneuvovero), hankinta­perusteinen (autovero) tai sekä että (työsuhde­autojen verotus) verotus. Vero- ja sääntely­muutokset ovat myös yksi tehokkaimmista tavoista ohjata kuluttajien käyttäytymistä.

Näistä autovero on kertaluontoinen erä, joka maksetaan kun ajoneuvo rekisteröidään ensimmäisen kerran ajoneuvo­liikenne­rekisteriin. Ajoneuvovero on puolestaan vuotuinen vero ja se perustuu ajoneuvon rekisteri­tietoihin. Bensiinin ja dieselin verotus koostuu valmiste­verosta eli polttoaine­verosta ja arvonlisä­verosta.

Vuonna 2017 tieliikenteen verotus oli Suomessa yhteensä 8,3 miljardia euroa, mikä oli valtion kaikista verotuloista vajaan viidenneksen verran. Suurin yksittäinen vero on polttoaine­vero, jonka osuus koko verotuksesta arvonlisä­veron kanssa on noin puolet.

Taulukko 1. Tieliikenteen verotus verolajeittain Suomessa 2009–2017
  2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Autovero6879411 0681 007933918884964977
Ajoneuvovero6546917597588668789301 0831 169
Polttoainevero
tieliikenteessä
kulutetun
polttoaineen
osalta
2 1982 1792 3902 6622 6542 7452 7852 8222 940
Polttoaineiden alv1 0091 1851 3521 4551 4791 4371 2831 1671 208
Alv uusista
ajoneuvoista
591681787690678700724825884
Alv ajoneuvojen
osista sekä
huolto- ja
korjaustöistä
584658695713763766773785789
Vero liikenne-
ja auto-
vakuutus­-
maksuista
269285300318343378387384373
Yhteensä5 9926 6207 3517 6027 7167 8227 7678 0308 339

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

EU-maihin verrattaessa sekä käytön että erityisesti hankinnan verotus on suhteellisen kireää. EU-maista laskennallisesti korkeimmat verotasot ovat Tanskassa, Suomessa, Irlannissa, Alankomaissa ja Kreikassa.

Haastavan tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin verotuksen uudistamisen lisäksi kaikkia käytettävissä olevia toimenpiteitä. Tekemistä riittää, sillä EU:n tavoitteena on vähentää ensirekisteröityjen henkilöautojen ominais­päästöiksi 95 g/km vuoteen 2020 mennessä ja edelleen alemmas viiden vuoden tavoite­jaksoissa.

Tavoite on autovalmistajakohtainen, ja esimerkiksi maailman suurin autovalmistaja, Volkswagen-konserni, on ilmoittanut investoivansa kymmeniä miljardeja euroja kehitykseen ja akkujen valmistamiseen.

Vuonna 2018 keskimääräiset päästöt Suomessa olivat 117,4 g/km. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2017 lopussa puolestaan 162,3 g/km.

Kuvio 2. Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt (yhdistetyn kulutuksen CO2-päästöarvo g/km, NEDC-mittaus) 2006–2018
Kuvio 2. Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt (yhdistetyn kulutuksen CO2-päästöarvo g/km, NEDC-mittaus) 2006–2018. Lähde: Tilastokeskus, moottoriajoneuvojen ensirekisteröinnit

Suomen ikääntynyt ajoneuvokanta lisää päästöjä

Vuonna 2017 Manner-Suomessa rekisterissä olevien henkilö­autojen keski-ikä oli 14,6 vuotta ja liikennekäytössä olevien keski-ikä 12 vuotta. Erot maakuntien välillä ovat suuret, sillä ikähaitari vaihteli Uudenmaan 12,1 vuodesta Kainuun 16,8 vuoteen. Jos esimerkiksi sähköautojen osuutta halutaan merkittävästi lisätä, niin ajoneuvo­kannan kiertonopeus pitää saada huomattavasti nopeammaksi.

Henkilöautojen keski-ikä ja niiden keskimääräinen romutusikä ovat olleet kasvussa pidemmän aikaa, mutta vuonna 2015 aloitettu romutus­kampanja käänsi romutettujen henkilö­autojen keski-iän ensimmäistä kertaa lievään laskuun. Kampanjan loputtua kehitys kääntyi jälleen, ja vuonna 2018 keskimääräinen romutusikä oli 20,6 vuotta uusitusta kampanjasta huolimatta.

Yksi viime vuosien trendeistä on ollut myös käytettyjen autojen ja erityisesti käytettyjen dieselillä toimivien henkilö­autojen tuonti Suomeen.

Vuonna 2018 Suomeen tuotiin 22 608 dieselkäyttöistä henkilöautoa, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2014 (10 308). Näistä peräti 90 prosenttia tuotiin Ruotsista (12 224) ja Saksasta (8 059). Näistä merkittävä osa on vanhempia ja enemmän päästöjä aiheuttavia autoja.

Tuontiautojen keski-ikä on noin kahdeksan vuotta. Autojen tuonti kiihtyi viime vuoden lopulla 1.9.2018 voimaan tulleen auto- ja ajoneuvo­verotuksen ja EU:ssa käyttöönotetun WLTP-päästömittauksen voimaantulon jälkeen.

Taulukko 2. Suomeen käytettynä maahantuodut ajoneuvot 2018
 Kaikki ajoneuvotHenkilöautot  
 YhteensäYhteensäRuotsiSaksa
Yhteensä53 24539 68920 74411 384
joista bensiini16 13512 7896 0482 427
joista diesel31 06722 60812 2248 059
joista sähkö2322124371
joista ladattavat hybridit2 3592 535957793

Lähde: Traficom tilastotietokanta

Kuvio 3. Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen CO2-päästöt (CO2-päästöarvo g/km) 2008–18
Kuvio 3. Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen CO2-päästöt (CO2-päästöarvo g/km) 2008–18. Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus henkilöautoissa jää Suomessa alle prosentin

Jos Suomi ja kaikki muutkin maat haluavat saavuttaa liikennepäästöjen vähentämis­tavoitteen, niin ajoneuvokanta täytyy muuttaa vähäpäästöisemmäksi tai kokonaan päästöttömäksi.

Keinovalikoimista tärkeimpiä ovat vaihtoehtoiset käyttövoimat ja polttoaineet. Näillä tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka kulkevat sähköllä, vedyllä, kaasulla (LNG, CNG, CBG) joko kokonaan tai osittain (ns. ladattavat hybridit). Lisäksi ns. flexfuel-autot käyttävät vaihtoehtoista polttoainetta (korkeaseos­etanoli).

Vuonna 2018 ensirekisteröitiin yhteensä 6 869 joko kokonaan tai osittain vaihtoehtoisella käyttö­voimalla toimivia henkilöautoja, joiden osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilö­autoista oli noin 5,7 prosenttia.

Selvästi suositumpia ovat ladattavat hybridit, joiden osuus oli 86 prosenttia kaikista vaihtoehtoisen käyttövoimien henkilöautojen ensi­rekisteröinneistä.

Vuoden 2018 lopussa vaihtoehtoisten käyttövoimien ja polttoaineiden osuus liikenne­käytössä olevista henkilöautoista oli silti vielä reilusti alle prosentin verran.

Taulukko 3. Liikennekäytössä olevat henkilöautot 2010–2018 käyttövoimittain
Käyttövoima    2010    2011    2012    2013    2014    2015    2016    2017    2018Muutos
ed. vuoteen
verrattuna
Yhteensä2 486 2832 532 4962 560 1902 575 9512 595 8672 612 9222 629 4322 668 9302 696 3341,0 %
Bensiini1 979 6841 977 2251 966 3491 952 1361 939 9801 927 4441 914 8081 922 8591 920 510-0,1 %
Diesel505 631553 322590 356619 627650 304678 786705 849731 893750 6032,6 %
Sähkö23561091693606148441 4492 40465,9 %
Maakaasu
(CNG)
9411514517322025331450482162,9 %
Bensiini/CNG3905066868441 0301 2461 5032 6474 77580,4 %
Bensiini/Sähkö
(ladattava hybridi)
----4498822 1975 21412 061131,3 %
Diesel/Sähkö
(ladattava hybridi)
----1171352405051 034104,8 %
Bensiini/Etanoli3601 1712 4432 8953 3063 4593 5813 7594 032 7,3 %
Muu1011011021071011039610094-6,0 %

Lähde: Traficom tilastotietokanta

Uusista myydyistä henkilöautoista noin viidennes on työsuhde­autoja ja niiden vaihtuvuus on nopeaa. Yksi tapa saada vähäpäästöisiä henkilöautoja kuluttajille voisi olla tukea vaihtoehtoisten käyttövoimien autojen hankintaa myös yrityksille, jolloin kuluttajien saatavilla olisi muutaman vuoden kuluessa suurempi määrä vähä­päästöisiä autoja.

Sähkö-, kaasu- ja hybridiautojen osuus on kasvanut työsuhde­autoissa voimakkaammin kuin muiden ensi­rekisteröityjen henkilöautojen osalta.

Kiina näyttää mallia muulle maailmalle, Norja toinen edelläkävijä

Yhdysvaltojen ilmastopolitiikan täyskäännöksen jälkeen vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönotossa suunnan­näyttäjänä on toiminut Kiina. Maan hallinto on investoinut voimakkaasti mm. infra­hankkeisiin ja julkisen liikenteen kehittämiseen.

Kiinassa on esimerkiksi tällä hetkellä arvioitu olevan peräti 99 prosenttia maailman 400 000 sähköllä kulkevista busseista. Vuonna 2025 määrän on arvioitu kasvavan 1,2 miljoonaan, joista Kiinan osuus olisi edelleen yhtä suuri.

Esimerkiksi Shenzhenissa on pelkästään sähköbusseja – vuoden 2017 lopussa 16 000 bussia –, ja vuoden 2018 lopussa 13 000 sähköautoa takseina. Kehitystä on tuettu julkisen sektorin puolesta voimakkaasti, ja kaupunkiin on rakennettu mm. 40 000 latauspistettä. Keskus- ja paikallis­hallinnon investoinnin hinnaksi on tullut noin miljardi dollaria.

Julkisen liikenteen ja taksien lisäksi Kiinassa rekisteröitiin vuoden 2018 aikana noin 1,25 miljoonaa vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevaa henkilöautoa, kun koko maailmassa samana vuonna päästiin ensimmäistä kertaa yli 2 miljoonan ensi­rekisteröinnin. Koko maailman vastaava ajoneuvokanta oli vuoden 2018 lopussa noin 5,2 miljoonaa henkilöautoa.

Tilastoja tarkasteltaessa huomio kiinnittyy Norjaan, joka on selvä poikkeus maailmassa. Vuodesta 2013 lähtien Norjassa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien henkilöautojen ensi­rekisteröintien osuus kaikista henkilö­autoista on kasvanut 6,1 prosentista peräti 49,2 prosenttiin. Samalla sähkö- ja hybridi­autojen osuus on kasvanut jo 10,7 prosenttiin liikenne­käytöstä olevista henkilö­autoista.

Norjassa kokonaan sähköllä kulkevat henkilöautot ovat myös selvästi hybridi­malleja suositumpia. Kehitys on ollut mahdollista massiivisilla tuilla, ja Norjassa esimerkiksi työsuhde­autoilu on huomattavasti Suomea suositumpaa ja vähä­päästöisempää.

Taulukko 4. Henkilöautojen ensirekisteröinnit Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 2018
    Norja  Ruotsi  Suomi
 Henkilöautot yhteensä147 929353 729120 499
 Sähköautot46 1437 078776
 Ladattavat hybridit
ja vaihtoehtoiset
bensiinit
26 59742 5916 093
 Vaihtoehtoiset käyttövoimat
yhteensä
72 74049 6696 869
Osuus
ensirekisteröinneistä
Sähköautot31,2 %2,0 %0,6 %
 Ladattavat hybridit
ja vaihtoehtoiset
bensiinit
18,0 %12,0 %5,1 %
 Vaihtoehtoiset käyttövoimat
yhteensä
49,2 %14,0 %5,7 %
Muutos vuoteen
2017 verrattuna
Henkilöautot yhteensä-6,8 %-6,8 %-0,8 %
 Sähköautot39,5 %67,8 %54,6 %
 Ladattavat hybridit ja
vaihtoehtoiset bensiinit
-13,8 %23,2 %104,1 %
 Vaihtoehtoiset käyttövoimat
yhteensä
7,5 %28,0 %96,9 %

Lähteet: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS, BIL Sweden ja Traficom tilastotietokanta

Pohjoismaissa päätöksiä polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin kieltämisestä

Viimeksi viime viikolla Ruotsin pääministeri Stefan Löfven ilmoitti tavoitteesta, jonka mukaan Ruotsissa uusien polttomoottori­käyttöisten autojen myynti kielletään vuonna 2030. Ruotsi on tähän mennessä kymmenes maa, joka on ilmoittanut selkeän aikataulun myynnin kieltämiseksi.

Samoilla linjoilla ovat myös muut Pohjoismaat, kuten sähköautojen käyttöönoton edelläkävijä Norja, jossa ehdotonta pakkoa ei ole toistaiseksi tulossa, mutta myynti loppunee vuonna 2025.

Samanlaisia suuntaviivoja on vedetty myös Tanskassa ja Islannissa, mutta Suomen hallitus ei ole toistaiseksi esittänyt selkeitä ehdotuksia saati päätöksiä asiasta. Tältä ei voitane välttyä kevään eduskuntavaalien lähestyessä, jossa yhtenä pääteemana on ilmasto­politiikka. Puolueiden on pakko ottaa kantaa myös tähän tunteita kuohuttavaan teemaan.

Teknisiä ratkaisuja ja monipuolisia toimia tarvitaan monella rintamalla

Haasteita Suomessa on kuitenkin kosolti eivätkä kunnian­himoiset suunnitelmat ole helppoja toteuttaa käytännössä. Kuluttajan kannalta ongelmana ovat esimerkiksi sähköautojen toistaiseksi korkeat hinnat ja lataus­verkoston rajallisuus. Molempien kehitys lienee kuluttajan kannalta suotuisaa tulevaisuudessa, mutta vaatii myös teknologista kehitystä.

Yhtenä suurena käytännön haasteena on myös litiumioni­akkujen tarvittavien raaka-aineiden saatavuus ja riittävyys. Akkujen tuottamiseksi tarvitaan metalleja eli kobolttia, litiumia, nikkeliä ja kuparia, joita tarvitaan autoteollisuuden lisäksi myös esimerkiksi kodin elektroniikassa.

Ilmastovaikutuksia arvioitaessa on myös muistettava, että sähköauto on liikenteessä päästötön, mutta esimerkiksi akun valmistaminen tuottaa runsaasti hiilidioksidia. Lisäksi koko talouden päästö­vaikutuksia arvioitaessa on huomioitava energian­tuottotavat. Esimerkiksi Kiinassa noin 80 prosenttia energiasta tuotetaan vielä hiilellä.

Ilmastonmuutoksen torjuminen ja päästötavoitteiden saavuttaminen on moni­mutkainen kokonaisuus, jossa tarvitaan niin kansainvälisesti kuin kansallisesti monipuolisia ja kattavia toimenpiteitä sekä vahvaa johtajuutta.

Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Tilastokeskuksen yritystilastot-yksikössä.

Avainsanat:

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.