Pop, iskelmä ja rock – älämölö, örinä ja räminä: pidetty ja torjuttu musiikki Suomessa
Tilastokeskuksen vuoden 2017 Vapaa-aikatutkimuksen mukaan pop, iskelmä, rock, heavy ja klassinen musiikki ovat pidetyimmät musiikkilajit Suomessa. Toisaalta rock, heavy ja klassinen musiikki ovat rapin ja jazzin ohella myös torjutuimmat musiikkigenret yli yhdeksänvuotiaassa väestössä.
Koko väestöä kuvaava musiikkimaku on ennen kaikkea tilastollinen keskimäärä, sillä eri ikäisten, eri sukupolvien ja sukupuolien musiikkimaut eroavat monin osin toisistaan.
Tässä artikkelissa tarkastellaan pidettyä ja torjuttua musiikkia eri sukupuoli- ja ikäryhmissä. Selvyyden vuoksi tarkastelussa käytetään ikäryhmää, vaikka taustalla on musiikkimieltymysten suhde sukupolveen. Tulokset perustuvat Vapaa-aikatutkimuksessa 2017 mielimusiikkia ja torjuttua musiikkia koskeneiden avointen kysymysten saamiin mainintoihin, joita yhdellä vastaajalla on voinut olla useita.
Vastaajien omin sanoin ilmaistut kannat on jälkikäteen luokiteltu eri kategorioihin ja painotettu kalibrointimenetelmällä. Tulokset on esitetty sanapilvinä, mukana on eniten mainintoja saaneet kategoriat. Vähän mainintoja saaneet kategoriat on jätetty liiallisen satunnaisuuden vuoksi pois kuvioista. Mitä suuremmilla kirjaimilla musiikkilaji tai muu luonnehdinta esiintyy sanapilvessä, sitä useammin tämä on saanut mainintoja.
Vapaa-aikatutkimuksessa musiikin kuuntelua kysyttiin myös yhdellä valmiiksi luokitellulla eri musiikkilajeja tai musiikkilajien kokonaisuuksia kuvaavalla monivalintakysymyksellä, jonka tuloksia on aiemmin raportoitu musiikin kuuntelua yleisimmin käsittelevän tilastojulkistuksen yhteydessä.
Tässä artikkelissa keskitytään vastaajien yleisimpiin mainintoihin, jotka voivat kuvata eri musiikkityylejä tai olla musiikkia kuvaavia adjektiiveja tai muita määreitä.
Vapaa-aikatutkimuksen vastaajat olivat myös maininneet yksittäisiä artisteja tai säveltäjien nimeltä, mutta näiden tulosten raportointi on rajattu tämän artikkelin ulkopuolelle. Artistimainintoja aineistossa oli myös selkeästi vähemmän kuin tyylilajimainintoja.
Sukupolvien kokemukset vaikuttavat musiikkimakuun
Musiikkimaku on kokemuspohjaista opittua käyttäytymistä, ja sen muotoutumisen voidaan katsoa olevan sidoksissa mm. yksilön elämänkaareen, kasvuympäristöön ja sen arvoihin, aikakauteen sekä nuoruuden kokemuksiin (esim. Salminen 1991).
Karl Mannheimin klassisen määritelmän mukaan sukupolvi muodostuu ikäluokan merkityksellisten nuoruuskokemusten kautta. Musiikkimieltymysten onkin todettu suurelta osin olevan yhteydessä sukupolveen (esim. Ekholm 2005, Seppänen 1993, Salminen 1991 & 1992).
Vapaa-aikatutkimuksessa sukupolven vaikutus näkyy eri musiikkilajien ja tiettyjen vuosikymmenten musiikin suosimisessa sekä osin myös tietyntyyppisen musiikin torjunnassa. Musiikkiin liittyy kokemuksia, muistoja ja tunnelatauksia. Nuoruusajan musiikki säilyy usein tärkeänä näistä syistä, vaikka mieltymysten skaala myöhemmin laajenisikin tai muuttaisi muotoaan (Keskinen 1994, Salminen 1989).
Suomalaisten musiikkimakua tutkittu yllättävän vähän
Suomalaisten musiikkimakua on tutkittu yllättävän harvoin, vaikka väestöotannalla musiikkimakua on tutkittu ensimmäisen kerran jo vuonna 1968 (Toiviainen 1968 & 1970). Väestöllisesti edustavaa musiikkimakututkimusta on tehty osana Tilastokeskuksen vapaa-aikatutkimuksia vuosina 1981, 1991, 2002 ja 2017 (esim. Seppänen 1993, Keskinen 1994, Ekholm 2005, Alasuutari 2009) sekä osana laajempaa sosiologista maun tutkimusta (Purhonen ym. 2014).
Markkinatutkimusvetoisesti aihetta on lähestytty mm. vuonna 2019 Norstatin kuluttajapaneelissa toteutetussa kyselyssä (Tervonen ym. 2019).
Yleisradiossa on vuosien varrella tehty useita kuuntelijatutkimuksia ja ääninäytteisiin perustuvia musiikkimakututkimuksia. Monesti tutkittavana on ollut tietyn kanavan musiikkitarjonta tai -profiili tai tietyn tyyppinen musiikki. Useimmiten tutkimukset on rajattu yksittäisen radiokanavan yleisöihin tai tietyn tyyppisen musiikin kuuntelijoihin, mutta perusjoukko on voinut olla myös laajempi: esimerkiksi 20–75-vuotiaat suomalaiset (Salminen 1991).
Ylen tekemien musiikkimakututkimusten, kuten myös kaupallisten radiokanavien kaikki musiikkitestien tulokset on tarkoitettu yritysten sisäiseen käyttöön. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta (esim. Salminen 1990, Hieta 2003, Haarma & Raitanen 2011) näiden tutkimusten tuloksia ei siksi ole julkaistu.
Sosiologissävyisiä empiirisiä tutkimuksia musiikkimausta on tehty jo 1940-luvulta lähtien. Lähinnä psykologian alaan liittyviä pienimuotoisia kokeita ja testejä tehtiin jo ennen 40-lukua. Varhaisimpia tutkimuksia musiikkimausta on Karl F. Schluesslerin (1948) artikkeli Social Background and Musical Taste. Schluesserin tutkimuksessa kahdeksaa eri musiikkilajia edustavaa levytystä soitettiin ammattiaseman mukaisesti jaetulle laajalle joukolle, jotka arvioivat kuulemansa viisiluokkaisen asteikon mukaan.
2000-luvun ulkomaisista musiikkimakututkimuksista ehkä kuuluisin on ollut Leicesterin yliopiston Musical Preference and Taste Survey, mutta yllättävän vähän maailmallakaan on tehty kattavaa tutkimusta siitä, kuinka ikä, sukupolvi tai sukupuoli ovat yhteydessä musiikkimakuun.
Suomalainen musiikkimaku ja äänimaisema on moninaistunut
Kotimaisella musiikilla on ollut pitkään vahva asema suomalaisten mielimusiikissa ja on edelleen – onhan esimerkiksi Radio Suomipop yksi maamme kuunnelluimpia kanavia (Finnpanel 2018). Jo Yleisradion 1950-luvun alun kuuntelijatutkimus paljasti kuuntelijoille olevan tärkeämpää se että laulettiin suomeksi kuin että laulettiin hyvin (Gronow 2018).
Vuosikymmenestä toiseen hittilistoilla on ollut paljon suomenkielistä, aiemmin paljon suomeksi käännettyä musiikkia sulassa sovussa, joskus jopa samojen, vieraskielisten hittien kanssa. Viidessä vuosikymmenessä popmusiikki on noussut yhdestä inhotuimmasta genrestä (Toiviainen 1968) kaikkein suosituimmaksi musiikinlajiksi.
Vaikka takavuosina uumoiltiin englannin syrjäyttävän suosiossaan suomen kielen, kotimainen musiikki pitää edelleen pintansa, mikä näkyy myös Vapaa-aikatutkimuksessa (kuvio 1). Musiikin kotimaisuus on sitä tärkeämpää, mitä vanhemmasta sukupolvesta on kysymys.
Vanhemmissa ikäluokissa musiikin kotimaisuus tai suomenkielisyys voi olla merkityksellistä jo sinänsä, mutta ennen kaikkea kotimaisuus liittyy vanhemmissa ikäluokissa hyvin suosittuun iskelmämusiikkiin, joka popin ja rockin ohella on edelleen yksi kaikkein pidetyimmistä musiikkilajeista Suomessa.
Vaikka iskelmällä on Suomessa edelleen vahva sija, on suomalaisten musiikkimaku selvästi monipuolistunut 2000-luvulla uusien vaikutteiden ja musiikkimakusukupolvien myötä. Metallimusiikin suosio on hyvin vahvaa, ja entistä suositumpaa on mm. kotimainen metallimusiikki ja Nordic Metal. EDM eri tyylilajeineen sekä Korean pop (k-pop) ovat suosittuja tietyissä nuoremmissa väestöryhmissä ja rap erityisesti poikien sekä nuorten miesten keskuudessa.
Sukupuolen mukaan musiikkimieltymysten jakolinja 15–64-vuotiaiden keskuudessa menee karkeasti ottaen naisten enemmän suosiman pehmeäsointisemman popin ja miesten enemmän suosiman suoraviivaisemman kitararockin välillä.
Erityisesti 25–44-vuotiaiden miesten arvostuksissa raskaan rockin ja metallin arvostus erottuu selkeästi. Klassista musiikkia naiset ovat puolestaan arvostaneet perinteisesti enemmän kuin miehet.
Perinteinen rock on ehkä suhteellisesti eniten ”kärsinyt” musiikkimakujen moninaistumisessa 2000-luvulla. Toisaalta indie- ja alternative rock ja pop ovat saaneet Suomessa entistä enemmän jalansijaa.
Glokalisaation (Robertson 1995) ja digitalisaation myötävaikutuksella sekä massa- että ala- ja paikalliskulttuurin eri muodot ja vaikutteet voivat levitä ennen näkemättömällä tavalla maailman eri kolkkiin, ja musiikillinen ”postimerkkeily” on tänä päivänä yhä useammalla mahdollista.
Musiikista on suoratoistopalvelujen myötä tullut myös entistä enemmän tilanteesta ja mielialasta riippuvaa. Tämä näkyy myös Vapaa-aikatutkimuksen musiikkia koskevissa maininnoissa, mutta kuitenkin vähemmän kuin mitä voisi odottaa. Suoratoistopalvelut mainitaan erikseen yllättävän harvoin mielimusiikin yhteydessä. Ehkä tätä selittää se, että kyse on vain tuiki tavallisesta keinosta kuunnella omaa mielimusiikkia. Harva mainitsee sellaisenaan Spotify-hitit tai -soittolistat mielimusiikikseen.
Kaikki paitsi örinä-heavy
Vapaa-aikatutkimuksessa heavy, rap, jazz, rock ja klassinen musiikki ovat torjutuimmat musiikinlajit, kun yhdistetään eri-ikäisten musiikkimakujen nurja puoli samaan kuvaan (kuvio 2). Torjutuimmat musiikinlajit naisten keskuudessa ovat heavy, rap ja rock eri tyylisuuntineen sekä miesten keskuudessa rap, heavy ja klassinen musiikki.
Klassisesta musiikista erityisesti ooppera herättää monissa torjuntaa, erikseen on mainittu myös ns. uusi taidemusiikki ja ”sinfoniat”, joiden torjumiseen Suomessa on pitkät perinteet (ks. Toiviainen 1968). Rapin osalta inhokkeina erikseen mainitaan mm. Suomi-rap ja nykyrap.
Ilmeisin torjunnan kohde on kuitenkin metallimusiikki, erityisinä mainintoinaan black ja death metal ja ns. ”örinä-heavy”, jotka voivat herättää torjuntaa myös niiden joukossa, jotka metallimusiikista muuten pitäisivätkin. Heavymusiikin torjunta ei ole vain suomalaiskansallinen ilmiö, vaan esimerkiksi Britanniassa jopa kolme neljästä ilmoitti jo vuosia sitten inhoavansa heavyä (Savage 2006).
Niin sanotut kovaääniset genret, kuten heavy, rock tai punk, ovat perinteisesti herättäneet torjuntaa, varsinkin vanhemmissa sukupolvissa, joiden korvissa kovaäänisyys, ”räminä” ja ”jumputus” eivät muutenkaan saa vastakaikua.
Klassisen musiikin ja jazzin torjunta voi puolestaan liittyä laajemminkin ns. taidemusiikin vieroksuntaan sekä korkea- ja populaarikulttuurin symboliseen rajanvetoon. Jazz on musiikkigenre, joka on historiansa aikana kokenut mm. muodonmuutoksen populaarista viihdemusiikista taitee(llise)ksi, mikä on voinut monen mielikuvissa jäädä määrittämään suhtautumista kaikkeen jazz-musiikkiin, jota kuitenkin löytyy moneen lähtöön – niin kuin eri musiikkityylejä muutenkin.
Uusille sukupolville poppia ja rappia
Vapaa-aikatutkimuksessa 10–14-vuotiaita vastaajia oli ikäryhmistä vähiten, joten heidän osaltaan voidaan luotettavasti erotella vain muutamia mieli- ja torjutun musiikin tyyppejä.
Poikien mielimusiikin kolmen kärki on rap, pop ja elektroninen musiikki ja tytöillä pop, ulkomainen pop ja rap. Ylipäätään ulkomaisen popin suosio on ikäluokista suurin 2000-luvulla syntyneiden keskuudessa.
Eniten torjuntaa poikien keskuudessa synnyttävät klassinen musiikki ja ooppera, heavy, jazz sekä rock. Jazzia (vähän mainintoja) ehkä lukuun ottamatta samat genret saavat eniten torjuntaa aikaan myös tyttöjen keskuudessa, joten ainakin tässä mielessä tyttöjen ja poikien musiikkimaut muistuttavat toisiaan.
Popmusiikki on selkeästi suosituin musiikinlaji alle 45-vuotiaiden naisten joukossa. Erityisesti popmusiikin ylivertaisuus näkyy 15–24-vuotiailla naisilla, joiden keskuudessa popmusiikki on selvästi suositumpaa kuin seuraavaksi suosituimmat rap tai rock. (Kuvio 3)
Siinä missä 15–24-vuotiailla naisilla popmusiikki on suvereeni ykkösgenre, ei vastaavan ikäisillä miehillä ole yhtä selkeää suosikkia. Nuorten miesten keskuudessa rock eri tyyleineen sekä rap tai hip hop ovat yhtä suosittuja ja hyvänä kolmosena tulee heavy metal.
Heavymusiikki jakaa selvästi nuorten miesten musiikkimaun: toisille se on mielimusiikkia ja toisille kaikkea muuta. Metallimusiikin lisäksi yhtä paljon torjuntaa 15–24-vuotiaissa miehissä herättää klassinen musiikki (kuvio 4), joka puolestaan herättää selvästi vähemmän torjuntaa vastaavan ikäisten naisten keskuudessa, vaikka onkin yksi torjutuimmista musiikinlajeista.
Siinä missä 15–24-vuotiailla naisilla popmusiikki oli selkeä mielimusiikin ykkösgenre, on heavymusiikki nuorille naisille selkeä ykköspaikan hallitsija, mitä tulee torjuttuun musiikkiin.
Heavy jakaa, rock yhdistää nuoria aikuisia
Rock ja heavy metal eri tyylilajeineen ovat 25–44-vuotiaiden miesten ylivoimaisesti suosituimmat itse mainitsemat musiikkityylit (kuvio 5). Toki heavymusiikki jakaa tässäkin ikäluokassa miesten mielipiteitä, varsinkin kun ikäluokka sisältää kahden eri musiikkimakusukupolven edustajia. Sosiokulttuurisena ilmiönä sukupolvien aikarajat ovat kuitenkin tunnetusti myös erittäin ongelmallisia, sillä perättäisten sukupolvien välillä esiintyy aina päällekkäisyyksiä.
Sukupuolten väliset erot musiikkimaussa ovat ikäluokista suurimmillaan 25–44-vuotiaiden joukossa. Naiset suosivat ylivoimaisesti eniten popmusiikkia ja torjuvat ylivoimaisesti eniten heavyä (kuvio 6), kun taas miehet torjuvat selkeästi eniten rappia tai hip hoppia sekä klassista musiikkia. Rockmusiikki toimii kuitenkin yhdistävänä tekijänä eri sukupuolten välillä.
Ikäluokan sukupuolten väliset erot musiikkimaussa voivat olla suuremmat nuoremmilla kuin vanhemmilla ikäluokkansa edustajilla, sillä vanhemmissa sukupolvissa tai iän myötä sukupuolten musiikkimaku on enemminkin samankaltaista kuin erilaista.
Rockiskelmä maistuu keski-ikäisille
Keski-ikäisten 45–64-vuotiaiden miesten musiikkimaku on rockkeskeistä, mutta yhtä suosittua on myös rockmusiikkia kevyempi popmusiikki. Iskelmämusiikki alkaa jo olla keski-ikäisten miesten mielimusiikkia, toisin kuin alle 45-vuotiaiden miesten.
Keski-ikäisten joukossa näkyy vielä tutut sukupuolittaiset erot: naiset suosivat enemmän iskelmä- ja klassista musiikkia (kuvio 7) ja miehet selvästi enemmän heavyä ja rockia.
Keski-ikäisten mielimusiikkia koskevissa maininnoissa erottuvat nostalgiset menneeseen aikaan liittyvät määreet, kuten ”70-luku”, ”vanha” tai ”vanhempi”, joita ei nuorempien maininnoissa juurikaan esiinny.
Rocksuuntautuneiden keski-ikäisten miesten eniten torjuma genre on rap tai hip hop (kuvio 8). Heavy metal herättää tässäkin, niin kuin monessa muussakin väestöryhmässä torjuntaa. Perinteisesti tässäkin ikäluokassa monet miehet eivät pidä klassisesta musiikista, varsinkaan oopperasta.
Keski-ikäisten naisten keskuudessa heavy metal on ylivoimaisesti inhotuin genre, niin kuin laajemminkin 15–64-vuotiaiden naisten joukossa.
Ylittämätön iskelmä: senioreissa naisten ja miesten maku alkaa samankaltaistua
Iskelmä, kotimainen iskelmä, klassinen, hengellinen ja vanha tanssimusiikki ovat yli 64-vuotiaiden suosituimmat musiikinlajit. Vanhaa tanssimusiikkia ei alle 45-vuotiaiden kielenkäytössä juurikaan esiinny, kun taas senioreiden mielimusiikkimaininnoissa sitä käytetään usein.
Iskelmätyyppisellä musiikilla on monta nimeä: vanhasta iskelmästä, vanhasta kotimaisesta iskelmästä ja vanhasta tanssimusiikista puhuttaessa voidaan hyvinkin tarkoittaa samaa asiaa. Yhtä kaikki, mitä vanhemmasta ikäluokasta on kysymys, sitä useammin mielimusiikin yhteydessä mainitaan iskelmä, tanssimusiikki, klassinen ja hengellinen musiikki sekä käytetään ilmaisuja kuten vanha ja kotimainen.
Senioreiden keskuudessa naisten ja miesten musiikkimaku alkaa samankaltaistua, ja rock alkaa menettää suosiotaan myös miesten keskuudessa (kuvio 9). Joitakin sukupuolittaisia eroja kuitenkin löytyy, ainakin mainintojen tasolla.
Naiset suosivat selvästi miehiä enemmän klassista, ooppera- ja hengellistä musiikkia. Naiset käyttävät myös mielimusiikista puhuttaessa miehiä enemmän käsitteitä kuten ”vanha” tai ”vanha tanssimusiikki” ja suosivat maininnoissaan selvästi enemmän tangoa kuin miehet.
Suomalainen tango on silti menettänyt vuosikymmenten saatossa asemansa kaikkein pidetyimpien musiikinlajien joukossa ainakin, mitä tulee Vapaa-aikatutkimuksessa mielimusiikkia koskeviin mainintoihin. 60-luvun lopussa huimat 70 prosenttia 15–64 vuotiaista piti hyvin tai aika paljon suomalaisesta tangosta kantaa erikseen kysyttäessä (Toiviainen 1968).
Voi olla, että suomalaisen tangon kehkeytyessä viime vuosikymmeninä yhä enemmän iskelmälliseen suuntaan, sitä on ollut vaikea enää erottaa muusta kotimaisesta iskelmä-, viihde- ja tanssimusiikista, jolloin tangon mainitseminen erikseen mielimusiikkinakin on jäänyt väistämättä vähäiseksi.
Siinä missä yli 64-vuotiaiden miesten ja naisten mielimusiikinlajit ovat samantyyppisiä, on yhteneväisyys torjutun musiikin suhteen vieläkin silmiinpistävämpää. Sekä miesten että naisten torjutuin genre on rap, toiseksi heavy ja kolmanneksi rock. Yhdeksän kymmenestä eniten inhotusta musiikinlajista on sekä miesten että naisten joukossa samoja. (Kuvio 10)
Ylipäätään ”kovaääninen” populaarimusiikki, ”räminä” tai ”nykymusiikki” ei puhuttele vanhempaa musiikin kuuntelijakuntaa.
Musiikkimaku koskeva puhe – mieltymyksiä ja ennakkoasenteitakin
Tarkastelemalla vastaajien omia pidettyä ja torjuttua musiikkia koskevia mainintoja saadaan rikkaampi kuva väestön musiikkimausta kuin kysymällä kantaa ainoastaan muutamaan valmiiksi luokiteltuun yleiseen lajityyppiin. Kumpaakin kysymystyyppiä, varsinkin valmiita musiikkilajien listoja, voidaan kuitenkin kritisoida siitä, että ”puhtaan” musiikkimaun lisäksi niissä mitataan myös musiikkilajeihin liittyvää ennakkoasennetta sen sijaan että mieltymyksiä mitattaisiin pelkästään ääninäyttein ilman tietoa lajityypistä tai esittäjästä.
Vapaa-aikatutkimuksen tulokset ovat kuitenkin linjassa Ylen ääninäytteisiin perustuvien musiikkimakututkimusten tulosten kanssa.
Toisaalta maku on myös suurelta osin mielipidekysymys: on helppoa sanoa mistä pitää ja mistä ei. Eri musiikkityylejä kuvaavat yleisimmät käsitteet ovat myös hyvin ymmärrettäviä ja käytettyjä.
Ryhmittelemällä vastaajien omat maininnat iän ja sukupuolen mukaan päästään kuitenkin yleisimpiä luokituksia yksityiskohtaisemmalle tasolle ja saadaan riittävän rikas kokonaiskuva eri sukupolvien ja sukupuolten musiikkimausta.
Tulosten luotettavuuden ja yleistettävyyden varmistamiseksi raportoinnissa on käytetty verrattain laajaa ikäjakaumaa, eikä hyvin harvoja mainintoja saaneita musiikinlajeja ole esitetty. Tämä ei tietenkään sulje pois tosiasiallisten yksilöllisten makuerojen esiintyvyyttä, varsinkaan teos- tai artistitasolla.
Perinneiskelmästä Dubsteppiin
Kotimaisella tai tarkemmin sanottuna suomenkielisellä populaarimusiikilla on edelleen vahva asema suomalaisten mielimusiikissa ja toplistoilla. Pidetyimmät musiikkilajit ovat pop-, iskelmä, rock, heavy ja klassinen musiikki. Kotimainen iskelmämusiikki on ollut jo vuosikymmeniä suomalaisten mielimusiikkia, ja se on sitä suositumpaa mitä vanhemmasta sukupolvesta on kysymys.
Ulkomaisen popin suosio on puolestaan ikäluokista suurin 2000-luvulla syntyneiden keskuudessa. Klassinen musiikki on myös sitä suositumpaa, mitä vanhemmasta ikäluokasta on kysymys. Naiset suosivat kuitenkin selvästi enemmän klassista musiikkia kuin miehet.
Popmusiikki on selkeästi suosituin musiikinlaji alle 45-vuotiaiden naisten joukossa. Erityisesti popmusiikin ylivertaisuus näkyy 15–24-vuotiailla naisilla. 25–44-vuotiaiden miesten arvostuksissa raskaan rockin ja metallin arvostus erottuu selkeästi.
Suomessa heavy on sekä hyvin suosittua että hyvin torjuttua musiikkia. Miehet suosivat naisia selvästi enemmän heavymusiikkia ja naiset torjuvat miehiä selvästi tätä musiikinlajia, vaikka sitä torjutaankin yleisesti kaikissa ikäluokissa.
Likimääräisesti sukupuolten mukainen musiikkimieltymysten jakolinja 15–64-vuotiaiden keskuudessa kulkee naisten enemmän suosiman pehmeäsointisemman popin ja miesten enemmän suosiman suoraviivaisemman kitararockin välillä.
Yli 64-vuotiaiden miesten ja naisten musiikkimaku on puolestaan hyvin samankaltainen, niin mieli- kuin torjutunkin musiikin suhteen. Joillekin riittää myös se musiikki, mitä radiosta tulee.
Rap on Suomessa tällä hetkellä erityisesti alle 25-vuotiaiden mielimusiikkia, varsinkin poikien ja nuorten miesten musiikkia, kun taas yli 24-vuotiaiden, etenkin miesten keskuudessa, rap on yksi inhotuimpia musiikin lajeja.
Nuorten ikäpolvien musiikkia on myös elektroninen tanssimusiikki, kun taas seniorien musiikkia on leimallisesti vanha tanssimusiikki. Nuoret ja vanhat torjuvatkin osin toistensa mielimusiikkia: vanhat rappia, ”jumputusta” ja teknoa yms. – nuoret klassista, oopperaa ja hengellistä.
Sukupolven yhteys musiikkimakuun näkyy tiettyjen tyylien suosion lisäksi siinä, että 25–64-vuotiaat mainitsevat mielimusiikiksi 60-, 70-, 80- tai 90-luvun populaarimusiikin. Nuorempien kielenkäytössä mielimusiikista puhuttaessa vuosikymmenet eivät vielä useinkaan näy.
Seniorit puolestaan käyttävät sukupolvensa mielimusiikista puhuttaessa aikamääreenä enimmäkseen ilmauksia: ”vanhempi” tai ”vanha”, jotka toimivat synonyymeinä hyvälle musiikille, kun taas ”moderni” tai ”nykymusiikki” toimivat usein synonyymeinä torjutulle musiikille.
Toki ”nykymusiikin” torjunta ei rajoitu vain vanhimpiin sukupolviin, esimerkiksi nuoret ja ei niin nuoret aikuiset voivat torjua ns. nykyrapin ja hyväksyä vanhemman rapin.
Ei voida liioin väittää, että tiettyä sukupolvea tai ikäluokkaa puhuttelisi kaikki nuoruusvuosien musiikki tai, että nuorempien ikäluokkia ei puhuttelisi ollenkaan aiempien vuosikymmenten musiikki. Musiikkimaku on yhtä aikaa sekä sosiaalinen että yksilöllinen ilmiö. Musiikilliset vaikutteet ovat vapaasti virtaavia ja edeltävät musiikkityylit ovat aina vaikuttaneet tuleviin tyyleihin.
Musiikillinen genealogia näkyy mm. erilaisina post-genreinä, kuten post-rock, post-grunge, post-metal. Tietynlaisesta perinteestä ja tunnelmasta ammentava ”nykymusiikki” voi upota hyvinkin niin vanhemman aikakauden musiikkia arvostavaan yleisöön kuin nuorempaankin yleisöön.
Kun suomalaista mielimusiikkia voitiin vielä puoli vuosisataa sitten yleisesti luonnehtia Pekka Gronowin lauseella: ”enemmän haitaria ja malmstenia” (Toiviainen 1968), niin 50 vuotta myöhemmin yhden lauseen yleisluontoinen tiivistys voisi kuulua: enemmän bassoa ja Juha Tapiota.
Kirjoittaja on yliaktuaari Tilastokeskuksen väestö- ja elinolotilastot -yksikössä
---
Hyvää ja huonoa musiikkia
“There are two kinds of music. Good music, and the other kind.”
Duke Ellingtonin kuuluisa toteamus pätee hyvin yksittäisen henkilön musiikkimakuun. Meillä kaikilla on ainakin jokin inhokki, vaikka väittäisimme olevamme kuinka kaikkiruokaisia hyvänsä.
Kaiken kattava erittely hyvään ja siihen muuhun musiikkiin on sen sijaan mieletöntä, vaikka miten pyrittäisiin ottamaan huomioon mitä moninaisimpia kriteereitä, kuten tuotantoarvoja, virtuositeettia tai jotain aivan muuta. Usein kritiikin kohteena onkin jotain muuta kuin itse musiikki, Sibeliuksen musiikkiin kohdistuneessa arvostelussa vaikkapa kansallisromantiikka:
“Jos Sibelius on hyvä, niin musiikin historiallisesti pätevät mittapuut Bachista Schönbergiin on aseteltava uudelleen.” (Theodor W. Adorno)
Kaikenlaiseen musiikkiin pätee se, että aina löytyy joku joka musiikista pitää tai ei pidä. Musiikkimaku onkin sekä yksi yhdistävimmistä että erottelevimmista maun ilmauksista.
Musiikkimaku on sekä sosiaalinen että yksilöllinen ilmiö. Tilanne ja käyttötarkoitus vaikuttavat myös siihen, millainen musiikki toimii missäkin tilanteessa ja mikä ei, vai toimiiko ollenkaan.
Musiikin vastaanoton näkökulmasta kysymys on ennen kaikkea kommunikaatiosta ja vaikuttavuudesta, miten musiikki kommunikoi, millaisia tunteita se meissä herättää – näihin puolestaan vaikuttaa yksilön ja sukupolven sosiaalihistoria ja viime kädessä se, millä mielin musiikkia vastaanotamme. Musiikki on voimakas entiteetti, se on aineetonta, näkymätöntä, elämyksellistä, emotionaalista ja se jää ihmisen päähän:
“Musiikki on niin voimakas tapa vaikuttaa. Kirjat voidaan polttaa ja elokuvat hävittää, mutta musiikki jää ihmisen päähän eikä sitä pysty enää myöhemmin ottamaan sieltä pois.” (Jake Nyman)
Heavyä kuunnellaan Suomessa luokkataustasta riippumatta
Onko musiikki hyvää vai huonoa, on sosiologisessa mielessä sosiaalinen rakennelma. Ranskalaisen sosiologin Pierre Bourdieun mukaan kulttuurisen pääoman (mm. yksilön tiedot ja taidot) ja maun suhde selvin kuvataiteissa ja musiikissa.
Bourdieun (1984) mukaan makuarvostelmat ovat symbolisen vallan väline, jolla luokittelemalla aikaansaadaan symbolisia rajoja riippumatta siitä, ovatko arvostelmat intressiperäisiä vai täysin pyyteettömiä, joita ne monesti ovatkin. Bourdieun sosiologia tosin näkee melkein kaiken pyyteettömänäkin esiintyvän toiminnan pyyteellisenä.
Suomessa musiikkimakuhierarkiat eivät kuitenkaan jäsenny niin luokkataustaisesti kuin Bourdieun ajan Ranskassa. Tyylien hierarkia edellyttää pitkään perinteeseen pohjautuvaa eriarvoisuutta (Mäkelä 1985). Globalisaatio, yhteiskunnan tasa- ja moniarvoistuminen sekä eriytyminen ovat omiaan vähentämään makujen luokkasidonnaisuuksia ja murentamaan hierarkioita.
Suomessa hyvin suosittu heavy metal voi täällä olla yhtä lailla ruumiillisen työn tekijöiden kuin valkokaulusväenkin musiikkia. Kulttuurinen pääoma tai sosioekonominen asema näkyykin Suomessa enemminkin kulutusmahdollisuuksina ja musiikillisena laaja-alaisuutena kuin yksittäisissä musiikkimieltymyksissä sinänsä.
Esimerkiksi ylemmät toimihenkilöt ovat sekä ahkerimpia että kaikkiruokaisimpia konserteissa kävijöitä. He käyvät muita enemmän niin klassisen, jazz-, kansan-, kuin pop- tai rock- sekä heavymusiikin konserteissa, mutta ensi sijassa heavymusiikin suosiota selittää silti sukupolvi ja sukupuoli.
Alueellisten erojen suorasta yhteydestä musiikkimieltymyksiin ei Suomessa ole selkeää tai yksiselitteistä näyttöä, kun demografiset taustamuuttujat otetaan huomioon. Viitteitä on kuitenkin siitä, että suuret kaupungit ja erityisesti pääkaupunkiseutu eroaisivat musiikillisen kaikkiruokaisuuden suhteen muusta Suomesta (Alasuutari 2009).
Myös suomenruotsalaisten musiikkimaku eroaa jonkin verran valtaväestöstä, ainakin mitä tulee suosikkiartisteihin.
Lähteet:
Alasuutari, P. (2009). Snobismista kaikkiruokaisuuteen: musiikkimaku ja koulutustaso. Teoksessa M. Liikkanen (toim.) Suomalainen vapaa-aika. Arjen ilot ja valinnat. Gaudeamus, Helsinki.
Bourdieu, P. (1984). Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
Ekholm, J. (2005). Musiikkivalinnat. Teoksessa M. Liikkanen ym. (toim.) Yksilöllisiä valintoja, kulttuurien pysyvyyttä. Vapaa-ajan muutokset 1981–2002. Tilastokeskus, Edita Prima, Helsinki.
Gronow P. (2018). Suomi on suomalainen Jakso 9: Musiikki https://areena.yle.fi/1-4058135 (viitattu 21.8.2018).
Haarma, J. & Raitanen, N. (toim.) (2011) Kuka mitä häh? Populaarimusiikin ajatushautomo. Miten edistää suomalaisen populaarimusiikin hyvinvointia? Yle, Erweko, Helsinki.
Hieta, H.-M. (2003). Maukasta musiikkia: Radio Ylen ykkösen ja klassisen musiikin kuuntelijoiden musiikkimakututkimus. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos.
Keskinen, V. (1994). Mozartista Leskiseen. Helsinkiläisten musiikkimaut. Helsingin kaupungin tietokeskuksen tutkimuksia 1994:6. Helsingin kaupunki, tietokeskus.
Finnpanel (2018). Kansallinen Radiotutkimus (KRT).
Mäkelä K. (1985) Kulttuurisen muuntelun yhteisöllinen rakenne Suomessa. Sosiologia 22, nro 4, 247–260.
Purhonen, S & Gronow, J. & Heikkilä, R. & Kahma, N. & Rahkonen, K. & Toikka, A. (2014). Suomalainen maku: kulttuuripääoma, kulutus ja elämäntyylien sosiaalinen eriytyminen. Gaudeamus, Tallinna.
Robertson, R. (1995) Glocalization: Time–Space and Homogeneity–Heterogeneity. Teoksessa M. Featherstone ym. (toim.) Global Modernities. Sage, London.
Salminen, K. (1992). Suomalaisen musiikkimaun sukupolvet. Teoksessa A. Alm & K. Salminen (toim.) Toosa soi. Musiikki radion kilpailuvälineenä? Tutkimusraportti 1/1992. Yleisradio, tutkimus- ja kehitysosasto. Yleisradio, Helsinki.
Salminen, K. (1991). Musiikin kokemisen eri sukupolvet: 20–75-vuotiaiden suomalaisten musiikkimaku: marraskuu 1990. Tutkimusraportti 6/1991. Yleisradio, tutkimus- ja kehitysosasto. Hakapaino, Helsinki.
Salminen, K. (1990). Nuorten ja varhaisnuorten musiikkimaku keväällä 1990. Sarja B 6/1990. Yleisradio, tutkimus- ja kehitysosasto. Hakapaino, Helsinki.
Salminen, K. (1989). Musiikkimakujen muotoutuminen: musiikkikulttuuriin sosiaalistuminen ja enkulturaation ongelmat. Sarja B 6/1989. Yleisradio, suunnittelu- ja tutkimusosasto. Hakapaino, Helsinki.
Savage, M (2006) The Musical Field. Cultural Trends Vol. 15, No 2–3, 159–174.
Schluessler, K. F. (1948). Social Background and Musical Taste. American Sociological Review Vol. 13, No 3 Jun, 330–335.
Seppänen, S. (1993). Musiikin kuuntelu ja musiikkivalinnat. Teoksessa M. Liikkanen & H. Pääkkönen (toim.) Arjen kulttuuria. Vapaa-aika ja kulttuuriharrastukset vuosina 1981 ja 1991. Tilastokeskus, Painatuskeskus, Helsinki.
Tervonen K. & Kyyrä T. & Perämaa S. (2019). Näin suomalaiset kuuntelevat musiikkia 2020-luvulla. Teosto & IFPI Finland.
Tilastokeskus (2019). Vapaa-ajan osallistuminen. Musiikin kuuntelu.
Toiviainen, S. (1968). Suomalaisten musiikinharrastuksesta ja musiikkimausta. Tampereen yliopisto sosiologian laitos, tutkimusseloste no 3.
Toiviainen, S. (1970). Yhteiskunnalliset ja kulttuuriset ristiriidat: Musikologisten osakulttuurien sosiologista tarkastelua. Ser. A vol. 39. Tampereen yliopisto, Tampere.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.