Verot valtion maksettavaksi
Näin populismin kulta-aikoina mieleen nousee ikivanha vitsi siitä, että verot pitäisi siirtää valtion maksettavaksi. Yllättävää asiassa on se, että se ei olekaan pelkkä vitsi. Valtio todellakin maksaa huomattavan määrän veroja ja veronluonteisia maksuja. Samoin tekevät kunnat. Myös nämä verot lasketaan mukaan veroasteeseen.
Veroaste on verotuksen tason mittari, joka kuvaa julkisyhteisöjen keräämiä veroja ja veronluonteisia maksuja suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Huomattavin julkisyhteisöjen itselleen maksama veronluonteinen maksu on työnantajan työeläkemaksu. Valtio ja kunnat maksavat eläkemaksut Kuntien eläkevakuutukselle ja Valtion Eläkerahastolle, jotka luetaan julkisyhteisöihin kuten muutkin työeläkelaitokset. Myös työnantajan työttömyysvakuutusmaksu ja sairausvakuutusmaksu maksetaan julkisyhteisöille.
Kaikkiaan julkisyhteisöt maksoivat työnantajamaksuja itselleen vuonna 2015 yhteensä 6 187 miljoonaa euroa.
Toinen huomattava julkisyhteisöjen maksama vero on arvonlisävero. Valtion virastot maksoivat arvonlisäveroa 1 145 miljoonaa euroa. Lisäksi yliopistot maksoivat arvonlisäveroa 128 miljoonaa euroa ja muut valtionhallintoon luetut yksiköt jonkin verran.
Kunnat ja kuntayhtymät maksoivat arvonlisäveroa vuonna 2015 verottajan mukaan 2 294 miljoonaa euroa ja kuntataloustilaston mukaan 2 462 miljoonaa euroa. Vaikka maksettu arvonlisävero palautetaan kunnille, se lasketaan mukaan veroasteeseen. Kaikissa muissa tapauksissa veronpalautus alentaa veroastetta. Lisäksi julkisyhteisöihin luettavat ammattikorkeakoulut ja muut yksiköt maksavat arvonlisäveroa määrän, joka on hankalampi arvioida.
Muitakin veroja julkisyhteisöt maksoivat 107 miljoonaa euroa. Esimerkiksi valtio maksoi kunnille kiinteistöveroa. Veroilla maksettiin veroja.
Voi hyvin arvioida, että julkisyhteisöt maksoivat veroja ja veronluonteisia maksuja vuonna 2015 yhteensä ainakin noin 10 miljardia euroa. Se on enemmän kuin kymmenesosa kaikista veroista ja melkein 5 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Veroaste eli verojen ja veronluonteisten maksujen suhde bruttokansantuotteeseen oli 44 prosenttia vuonna 2015. Kun siitä vähennetään julkisyhteisöjen maksamat verot, jää yksityisen sektorin maksamaksi veroasteeksi noin 39 prosenttia.
Suomen virallinen veroaste on kansainvälisesti verrattuna korkea. Edellä kerrotut julkisyhteisöjen maksamat verot nostavat Suomen veroastetta enemmän kuin monissa muissa maissa, vaikka periaatteessa kaikki maat noudattavat samoja kirjaustapoja. Muutamassa maassa julkisen sektorin työnantajamaksut eivät nosta veroastetta lainkaan tai nostavat vain vähän. Esimerkiksi Tanskassa eläkkeitä rahoitetaan tuloverolla.
Myös arvonlisäveroprosentit poikkeavat eri maissa toisistaan. Suomen yleinen arvonlisävero on melko korkea, 24 prosenttia.
OECD julkaisee vuosittain verotilastossaan taulukkoa, joka kertoo julkisyhteisöjen itselleen maksamat työnantajaverot ja -maksut. Olen sen perusteella laatinut oheisen kuvion, joka kertoo, paljonko veroaste oli ilman näitä julkisen sektorin sisäisiä veroja ja paljonko niiden osuus veroasteessa oli.
Kuviossa on vähennetty virallisesta veroasteesta julkisen sektorin työnantajaverojen ja -maksujen vaikutus, mutta ei julkisen sektorin maksamien arvonlisäverojen ja muiden verojen vaikutusta.
Kuvio. Veroaste ilman julkisen sektorin työnantajamaksuja ja niiden vaikutus veroasteeseen 2015, %
Lähde: OECD Revenue Statistics 2016
On myös muita seikkoja, jotka hankaloittavat veroastevertailuja. Erilaiset eläke-, sosiaaliturva- ja verojärjestelmät tuottavat erilaisen veroasteen. Suomessa kaikki työnantajien ja vakuutettujen maksamat pakolliset eläkemaksut, työttömyysvakuutusmaksut ja sairausvakuutusmaksut luetaan veroasteeseen.
Kaikissa maissa näin ei ole tai maksut luetaan veroasteeseen vain osittain riippuen siitä, onko sosiaalivakuutusjärjestelmä yksityistä vai julkista sektoria.
Myös eri etuuksien verollisuus tai verottomuus tuo eroja. Useimmat sosiaalietuudet ovat Suomessa verollisia, kun ne monissa maissa ovat verottomia. Verollinen etuus nostaa veroastetta, mutta nettoetuus voi silti olla sama kuin verottomassa etuudessa.
Monissa maissa käytetään paljon verovähennyksiä, mutta Suomessa niitä on pyritty karsimaan. Erilaiset verovähennykset pienentävät veroja ja tuovat eroa veroasteisiin. Esimerkiksi verotuksen lapsivähennykset vähentävät veroja verrattuna siihen, että sama hyöty lapsiperheille tuotetaan lapsilisillä.
Myös muut järjestelyt vaikuttavat veroasteeseen. Suomessa siirryttiin vuonna 2013 televisiolupamaksuista yleisradioveroon, mikä nosti hieman veroastetta. Yleisradioverolla kerätään suunnilleen sama summa kuin lupamaksuilla. Yksittäisen kansalaisen verot ja maksut saattoivat hieman nousta tai laskea.
Veroasteen kansainväliseen vertailuun on syytä suhtautua suurella varauksella.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.