Eläkevastuiden tilastointi uudistui
Suomen lakisääteisen työeläkejärjestelmän eläkevastuut olivat vuoden 2015 lopussa reaalisella kolmen prosentin diskonttokorko-oletuksella laskettuna 631,5 miljardia euroa eli 301 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Lakisääteisen työeläkejärjestelmän eläkevastuulla tarkoitetaan sitä rahamäärää, joka riittää kustantamaan jo tehdystä työstä karttuneet eläkkeet.
Euroopan kansantalouden tilinpitojärjestelmän uudistuksessa (EKT 2010) eläkevastuiden tilastointia laajennettiin ”ydintilinpidon” ulkopuolisella eläkelisätaululla, joka sisältää tiedot kaikista sosiaalivakuutukseen kuuluvista eläkevastuista.
EU-maiden tiedot julkaistaan myöhemmin Eurostatin sivustolla. Suomen kansallisessa julkistuksessa työeläkejärjestelmän eläkevastuut on jaettu yksityisiin ja julkisiin aloihin.
Onko eläkevastuiden määrä uutta tietoa?
Suomessa eläkevastuiden määrää on laskettu ja julkaistu säännöllisin väliajoin Eläketurvakeskuksen raportissa Lakisääteiset eläkkeet – pitkän aikavälin laskelmat. Myös eläkelisätaulussa raportoitava eläkevastuiden määrä on laskettu Eläketurvakeskuksessa.
Erona aiemmin julkaistuihin laskelmiin nyt on, että eläkelisätaulussa mallin taustaoletuksina on käytetty Euroopan unionin AWG -työryhmässä (Ageing Working Group) sovittuja ja Eurostatin suosittelemia taustaoletuksia laskelmien kansainvälisen vertailtavuuden parantamiseksi.
Euroopan maiden eläkevastuita ei ole aiemmin koottu yhteen, joten Eurostatin julkaisu tulee parantamaan eri maiden eläkejärjestelmien vertailtavuutta. Eläkejärjestelmät ovat Euroopan maissa järjestetty monin eri tavoin.
Mitä eläkevastuulla tarkoitetaan?
Suomessa eläkettä karttuu käytännössä kaikesta työstä. Karttuneita eläkevastuita laskettaessa lähtökohtana on kuvitteellinen tilanne, jossa vakuutetuille maksetaan kaikki tarkasteltavaan hetkeen mennessä karttuneet ja maksussa olevat eläkkeet, mutta uusia eläkkeitä ei kartu. Laskelma ei siis sisällä tulevaisuudessa tehtävästä työstä karttuvaa eläkevastuuta.
Karttuneen eläkevastuun määrä saadaan laskemalla yhteen vuosittaisten eläkemenojen nykyarvot eli diskonttaamalla menot nykyhetkeen valitulla korolla. Vuoden 2015 loppuun mennessä karttuneisiin eläkevastuisiin perustuvat eläkemenot kasvavat euromääräisesti 2040-luvulle asti, jonka jälkeen vuosittaiset eläkemenot kääntyvät laskuun. Eläkemenot laskevat eläkkeiden määrän vähentyessä ja huomioitavien eläkekarttumien pienentyessä.
Kuvio 1 havainnollistaa karttuneisiin eläkevastuisiin perustuvien eläkemenojen kehitystä Suomessa, kun diskonttokorkona on käytetty 3 prosentin reaalikorkoa. Laskelma ei kuvaa tulevaisuuden vuosittaisia eläkemenoja kokonaisuudessaan, sillä se ei sisällä arviota vuoden 2015 jälkeen karttuvasta eläkevastuusta.
Kuvio 1. Hetkeen 31.12.2015 mennessä karttuneiden eläkkeiden aiheuttama eläkemeno, miljardia euroa
Lähde: Eläketurvakeskus
Kuvio 2. Karttuneisiin eläkevastuisiin perustuva eläkemeno prosentteina talouden työtulosummasta
Lähde: Eläketurvakeskus
Pitkälle tulevaisuuteen ulottuvissa laskemissa taustaoletuksilla, kuten diskonttokorolla, väestö- ja talouskehityksellä on merkittävä vaikutus lopputuloksiin. Lopputulosten herkkyys diskonttokorko-oletukseen nähden on tuotu esiin julkistamalla lopputulokset kolmella eri korolla.
Tilastoitua eläkevastuuta ei pidä sekoittaa työeläkelaitosten tilinpäätöksessä ilmoitettuun vastuuvelkaan (säätiöillä eläkevastuu), joka kuvaa vain työeläkevakuutuslaitoksen vastuulla olevaa eläkkeen rahastoitua osaa.
Kuvaavatko eläkevastuut työeläkejärjestelmän kestävyyttä?
Eläkevastuiden määrä ei kuvaa eläkejärjestelmän kestävyyttä. Kestävyystarkastelussa tulisi huomioida karttuneiden eläkevastuiden lisäksi kaikki tulevaisuudessa tehtävästä työstä aiheutuvat eläkemenot ja verrata niitä saataviin tuloihin.
Työeläkejärjestelmän tuloja, kuten eläkemaksuja ja työeläkevarojen tuottoja, ei käsitellä eläkevastuita kuvaavassa laskelmassa.
Vaikuttavatko eläkevastuut julkiseen velkaan?
Eläkevastuita ei lueta julkisyhteisöjen EDP-velkaan (nk. Maastricht-velka).
Suomen lakisääteinen työeläkejärjestelmä luokitellaan tilastoissa osaksi julkisyhteisöjä. Koska työeläkejärjestelmän eläkevastuut ovat luonteeltaan ehdollisia eivätkä sopimukseen perustuvia velkoja ja saatavia, niitä ei kirjata myöskään ”ydintilinpidossa” eli rahoitustilinpidossa julkisyhteisöjen velkana.
Eläkevastuut ovat suuret. Mihin niitä voi suhteuttaa?
Luontevin mittari maiden väliseen kansainväliseen vertailuun Eurostatin tulevan julkaisun pohjalta on eläkevastuiden suhde bruttokansantuotteeseen.
Kansainvälisissä vertailuissa pitää kuitenkin olla tarkkana. Eläkejärjestelmät ovat eri maissa erilaisia ja ne luokitellaan eri tavoin. Useissa maissa lakisääteistä eläkettä täydentävät ammattiliittojen ja työnantajien keskenään sopimat, vain oman alan työntekijöille tarkoitetut lisäeläkejärjestelmät, jotka luokitellaan eri tavoin kuin esimerkiksi Suomen lakisääteinen työeläkejärjestelmä.
Suomen työeläkelainsäädäntö koostuu yksityisten ja julkisten alojen eläkelaeista, joiden etuudet ovat nykyään hyvin lähellä toisiaan. Erityistä Suomen järjestelmässä on se, että kaikki työ on vakuutettu ja säännöt ovat kaikille samat. Suomen työeläkejärjestelmän tilastointia on selostettu tarkemmin Paula Koistinen-Jokiniemen Tieto&trendit-artikkelissa.
Suomessa eläkevastuiden määrää voidaan suhteuttaa myös työeläkelaitosten varoihin, jotka olivat vuoden 2015 lopussa noin 183,1 miljardia euroa. Näin laskettu rahastointiaste 29 prosenttia kuvaa, kuinka suuri osa karttuneista eläkeoikeuksista on etukäteen rahastoitu ja kuinka paljon tulevista eläkkeistä jää jakojärjestelmän kustannettavaksi eli katetaan vuosittain eläkemaksuista tai verovaroin.
Mikko Sankala työskentelee matemaatikkona Eläketurvakeskuksen ennustelaskentayksikössä. Anu Karhu on yliaktuaari Tilastokeskuksen talous- ja ympäristötilastot -yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.