Siirry etusivulle - Tilastokeskus
Tieto&trendit - etusivulle

Häiriö dieselmarkkinoilla – kun öljyala antoi itselleen joulu­lahjan

Viime vuoden lopulla Ranskassa kelta­liivit mellakoivat diesel­polttoaineen hintojen nousua vastaan. Ranskan hallitus oli nostamassa diesel­veroa samaan aikaan, kun dieselin pumppu­hinta oli muutenkin nousussa.

Samaan aikaan Suomessa diesel­autojen omistajat ”mellakoivat” suomalais­kansalliseen tapaan hampaita yhteen purren. Syynä oli dieselin hinnan nousu bensan hintaa korkeammaksi. Kiukun kohteena oli diesel­autojen yli­määräinen käyttövoima­vero, jolla korvataan dieselin bensaa alhaisempi polttoaine­vero.

Dieselpolttoaineen vero on Suomessa 15 senttiä alhaisempi kuin bensan vero. Meillä protesti huipentui marras­kuun puoli­välissä kansalais­aloitteeseen käyttövoima­veron poistamiseksi. Aloite on saanut tähän mennessä 121 000 tukijaa.

Aloitteen alkuunpanijoilta unohtui dieselin alhaisempi polttoaine­vero. Loogisuuden tähden käyttövoima­veron poiston vastineeksi tulisi dieselin polttoaine­veroa nostaa bensa­veron tasolle. Tällä varmistettaisiin diesel­autoilun edullisuuden loppuminen.

Mitä sitten polttoaine­markkinoilla tapahtui loppu­vuonna 2018?

Alkusyksystä dieselin maailman­markkinahinta oli selvästi korkeammalla kuin vuonna 2017. Syys-lokakuussa hinta­marginaali jalostamolta jakelu­pumpulle oli samaa luokkaa kuin edellis­vuonna. Dollarin vahvistuminen nosti hintoja noin kaksi senttiä litralta.

Kysymysmerkki on, mitä tapahtui marras-joulukuussa. Dieselin maailman­markkinahinta oli joulu­kuussa 2018 sama kuin edellis­vuoden joulu­kuussa. Mutta dollari­korjattu pumppu­hinta oli 13 senttiä korkeammalla ja hinta­marginaali jalostamolta diesel­pumpulle oli 11 senttiä eli lähes tuplasti suurempi kuin vuonna 2017. (Taulukko 1)

Taulukko 1. Dieselin maailmanmarkkinahinta, pumppuhinta ja hintamarginaali 2017 ja 2018
AjankohtaSyyskuu
2017/2018
Lokakuu
2017/2018
Marraskuu
2017/2018
Joulukuu
2017/2018
Dieselin
maailmanmarkkinahinta 1)
520 / 695525 / 720565 / 680570 / 570
Dieselin
pumppuhinta 2)
1,28 / 1,411,28 / 1,481,34 /1,541,32 / 1,47
Hintamarginaali
Jalostamo / Pumppu
14,0 / 11,513,0 / 14,015,0 / 21,0 s13,0 / 24,0
Marginaalin ero
2017 – 2018
- 2,5 s+ 1,0 s+ 6,0 s+ 11,0 s

Lähde: 1) Dollaria tonnilta, Taloussanomat / Bloomberg, 2) euroa/litra, Tilastokeskus, Kuukauden keskivaihteen hinnat.

95-oktaanisen bensan hinta­marginaali nousi myös loppu­vuonna 2018 selvästi edellis­vuosia korkeammaksi, mutta ei yhtä korkealle kuin dieselissä. Marginaali­eron nousua ei selitä dieselin maailman­markkinahinta, polttoaine­vero, sääolo­suhteet eikä dollarin hienoinen vahvistuminen.

Omituista asiassa on se, että dieselin maailman­markkinahinta oli sama joulu­kuussa 2017 ja 2018. Ainoa vaihto­ehto on, että markkina­tilanne mahdollisti öljy-yhtiöille ja/tai jalostamoille oivan tilaisuuden antaa itselleen joulu­lahja niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.

Tammikuun 2019 lopulla näyttää siltä, että dieselin ja bensan hinta­marginaalit ovat laskussa, mutta normaali­vuosien tasolle ei ole aivan vielä päästy. 95-oktaanisen bensan litra­hinta pitäisi olla 1,41 euroa ja dieselin 1,36 euroa (viikon 4 alussa).

Hintamarginaalit ovat edelleen muutaman sentin edellis­vuosia korkeammat. Olisi mielen­kiintoista kuulla, miten öljy-yhtiöt asian selittäisivät eli mitä markkinoilla todella tapahtui.

Ilkka Lehtinen on Tilasto­­­keskuksesta eläköitynyt tilasto­asian­tuntija.

Avainsanat:

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.