Häiriö dieselmarkkinoilla – kun öljyala antoi itselleen joululahjan
Viime vuoden lopulla Ranskassa keltaliivit mellakoivat dieselpolttoaineen hintojen nousua vastaan. Ranskan hallitus oli nostamassa dieselveroa samaan aikaan, kun dieselin pumppuhinta oli muutenkin nousussa.
Samaan aikaan Suomessa dieselautojen omistajat ”mellakoivat” suomalaiskansalliseen tapaan hampaita yhteen purren. Syynä oli dieselin hinnan nousu bensan hintaa korkeammaksi. Kiukun kohteena oli dieselautojen ylimääräinen käyttövoimavero, jolla korvataan dieselin bensaa alhaisempi polttoainevero.
Dieselpolttoaineen vero on Suomessa 15 senttiä alhaisempi kuin bensan vero. Meillä protesti huipentui marraskuun puolivälissä kansalaisaloitteeseen käyttövoimaveron poistamiseksi. Aloite on saanut tähän mennessä 121 000 tukijaa.
Aloitteen alkuunpanijoilta unohtui dieselin alhaisempi polttoainevero. Loogisuuden tähden käyttövoimaveron poiston vastineeksi tulisi dieselin polttoaineveroa nostaa bensaveron tasolle. Tällä varmistettaisiin dieselautoilun edullisuuden loppuminen.
Mitä sitten polttoainemarkkinoilla tapahtui loppuvuonna 2018?
Alkusyksystä dieselin maailmanmarkkinahinta oli selvästi korkeammalla kuin vuonna 2017. Syys-lokakuussa hintamarginaali jalostamolta jakelupumpulle oli samaa luokkaa kuin edellisvuonna. Dollarin vahvistuminen nosti hintoja noin kaksi senttiä litralta.
Kysymysmerkki on, mitä tapahtui marras-joulukuussa. Dieselin maailmanmarkkinahinta oli joulukuussa 2018 sama kuin edellisvuoden joulukuussa. Mutta dollarikorjattu pumppuhinta oli 13 senttiä korkeammalla ja hintamarginaali jalostamolta dieselpumpulle oli 11 senttiä eli lähes tuplasti suurempi kuin vuonna 2017. (Taulukko 1)
Ajankohta | Syyskuu 2017/2018 | Lokakuu 2017/2018 | Marraskuu 2017/2018 | Joulukuu 2017/2018 |
---|---|---|---|---|
Dieselin maailmanmarkkinahinta 1) | 520 / 695 | 525 / 720 | 565 / 680 | 570 / 570 |
Dieselin pumppuhinta 2) | 1,28 / 1,41 | 1,28 / 1,48 | 1,34 /1,54 | 1,32 / 1,47 |
Hintamarginaali Jalostamo / Pumppu | 14,0 / 11,5 | 13,0 / 14,0 | 15,0 / 21,0 s | 13,0 / 24,0 |
Marginaalin ero 2017 – 2018 | - 2,5 s | + 1,0 s | + 6,0 s | + 11,0 s |
Lähde: 1) Dollaria tonnilta, Taloussanomat / Bloomberg, 2) euroa/litra, Tilastokeskus, Kuukauden keskivaihteen hinnat.
95-oktaanisen bensan hintamarginaali nousi myös loppuvuonna 2018 selvästi edellisvuosia korkeammaksi, mutta ei yhtä korkealle kuin dieselissä. Marginaalieron nousua ei selitä dieselin maailmanmarkkinahinta, polttoainevero, sääolosuhteet eikä dollarin hienoinen vahvistuminen.
Omituista asiassa on se, että dieselin maailmanmarkkinahinta oli sama joulukuussa 2017 ja 2018. Ainoa vaihtoehto on, että markkinatilanne mahdollisti öljy-yhtiöille ja/tai jalostamoille oivan tilaisuuden antaa itselleen joululahja niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.
Tammikuun 2019 lopulla näyttää siltä, että dieselin ja bensan hintamarginaalit ovat laskussa, mutta normaalivuosien tasolle ei ole aivan vielä päästy. 95-oktaanisen bensan litrahinta pitäisi olla 1,41 euroa ja dieselin 1,36 euroa (viikon 4 alussa).
Hintamarginaalit ovat edelleen muutaman sentin edellisvuosia korkeammat. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten öljy-yhtiöt asian selittäisivät eli mitä markkinoilla todella tapahtui.
Ilkka Lehtinen on Tilastokeskuksesta eläköitynyt tilastoasiantuntija.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.