Palveluiden innovointi kirii kiinni tavaroiden tuotekehitystä – mutta kuinka innovaatiotoiminta uudistuu ja kehittyy kriisin jälkeen?
Joka toinen vuosi toteutettava EU-innovaatiotutkimus selvittää vähintään kymmenen henkilöä työllistävien teollisuuden ja useiden palvelutoimialojen yritysten innovaatiotoimintaa; kuinka yleistä innovointi on ja kuinka uusia tuotteita tai prosesseja kehitetään. Tuorein tutkimus vuosilta 2016–2018 kertoo innovaatiotoimintaa harjoittaneiden osuuden olleen yli 60 prosenttia tutkituista yrityksistä.
Innovaatiotoiminta näyttää yleistyneen viime vuosina ja nimenomaan palveluissa. Palveluinnovaatioita markkinoille tuoneiden yritysten osuus on kasvanut samaan aikaan kuin tavarainnovaatioista ilmoittaneiden osuus on kokonaistasolla säilynyt jokseenkin samana viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Palveluinnovaatioita tekevien yritysten osuudet ovatkin viime tutkimuksissa olleet yhtä suuret kuin tavarainnovaatioita markkinoille tuoneiden. Palvelualojen ohella palveluinnovaatioiden tekeminen on yleistynyt myös teollisuudessa.
Palvelut kasvattaneet osuuttaan innovaatiotoiminnasta
Innovaatiotoiminta yleisesti on palvelualoilla edelleen hieman harvinaisempaa kuin teollisuuden yrityksissä, mutta kehittämistoiminta ja innovointi ovat kuitenkin yleistyneet yhtä lailla ja samankaltaisesti kummassakin toimialaryhmässä.
Lukumääräisesti innovoivia yrityksiä on nyt palvelualoilla enemmän kuin teollisuudessa, sillä palvelualojen yritysmäärä on innovaatiotutkimuksessa kasvanut samalla kun teollisuudessa toimivien vähintään 10 henkilöä työllistävien yritysten määrä on vähentynyt.
Palvelualojen kasvaneet kehittämispanostukset näkyvät myös innovaatiomenoissa ja erityisesti tutkimus- ja kehittämistoimintamenoissa, jotka edustavat valtaosaa Suomessa yritysten ilmoittamista innovaatiomenoista. Palvelualoilla yritykset ilmoittivat vuodelle 2018 lähes 2,9 miljardia euroa innovaatiomenoja, noin 1,7 miljardia enemmän kuin vuonna 2016.
Teollisuuden aloilla innovaatiomenojen kokonaissumma oli hieman yli 3,9 miljardia, mikä oli edellisvuosia vähemmän johtuen muiden kuin t&k-menojen vähäisestä ilmoittamisesta.
Myös innovaatioista saatu liikevaihto oli vuonna 2018 palvelualoilla lähes samaa tasoa kuin teollisuudessa. Aiemmin innovaatioista kertynyt liikevaihto on jäänyt palvelutoimialoilla huomattavasti teollisuutta vaisummaksi.
Kehittämistoiminnan näkökulmasta näyttäisi siis siltä, että teollisuudesta ja vientipainotteisesta tavaratuotannosta eläneelle Suomelle palvelut ovat nyt aidosti tulleet monipuolistamaan taloutta ja sen kilpailukykyä.
Kriisin seuraukset vielä pimennossa
Mutta kuinka käy koronakriisin jälkeen? Kuinka kriisi muuttaa kulutuskysyntää, jatkuuko talouden monipuolistuminen edelleen palvelualojen kautta?
Sijoittuvatko tuotannon arvoketjut uudella tavoin, ja sijoitetaanko Suomeen ehkä jo kertaalleen ulkomaille siirrettyjä toimintoja? Korvaako kotimainen tuotanto aiemmin ulkomailta tuotuja loppu- ja välituotteita varmistaen näin tuotannon jatkuvuuden mahdollisten uusien kriisitilanteiden varalta?
Tekevätkö muut maat toimia, jotka vaikuttavat Suomen vientiteollisuuden rakenteeseen?
Yhtä lailla kriisi voi vaikuttaa yritysten kehittämistoimintaan. Samat kysymykset koskevat myös innovointia.
Minkälaiselle kehittämistoiminnalle on suurinta kysyntää, missä tarvitaan perustutkimusta tai soveltavaa tutkimusta kriittisimmin?
Kenties muuttuvan kysynnän myötä syntyy uusia mahdollisuuksia uudenlaisille tuotteille, tai täysin uusille tutkimusavauksille?
Korostuuko jo valmiiksi ajankohtaisen digitalisaation merkitys paikkariippumattomuutensa vuoksi kehittämis- ja tuotantoprosesseissa? Varmistetaanko myös tuote- ja prosessikehitystyön ja muun innovaatiotoiminnan jatkuvuus uudenlaisilla sijoitteluratkaisuilla ja fyysisten globaalien verkostojen sijaan esimerkiksi kriiseille vähemmän herkillä ratkaisuilla?
Minne tuotannon haavoittuvia ja kriittisiä toimintoja sijoitetaan? Minne t&k- ja muut innovointisijoitukset ja -investoinnit tehdään?
Kehittämistoiminta voi saada uusia muotoja
Innovaatiotoiminnalle on luontaista yhteistyö. Suomessa toimivista ja innovaatiotoimintaa harjoittaneista yrityksistä vuosina 2016–2018 kaikkiaan liki 30 prosenttia teki innovaatiotoimintaan liittyvää yhteistyötä erilaisten yhteistyötahojen kanssa. Näistä valtaosa teki yhteistyötä kotimaassa sijaitsevien kumppaneiden kanssa, mutta yrityksillä on myös Suomen ulkopuolella laajaa innovaatioyhteistyötä erilaisten kumppaneiden kanssa.
Kaikkiaan 43 prosenttia yhteistyötä tehneistä teki yhteistyötä EU-EFTA-alueella sijaitsevien yhteistyötahojen kanssa. Joka neljäs innovaatioyhteistyötä tehneistä ilmoitti kumppaneista, jotka sijaitsivat EU-EFTA-alueen ulkopuolella.
Kriisin jälkeinen aika tulee näyttämään, sijoittavatko yritykset toimintojaan ja myös yhteistyöverkostojaan aiemmasta poikkeavalla tavalla. Yhteistyöverkostoja saatetaan joutua arvioimaan uudella tavoin, ja uusia verkostoja voi syntyä uudenlaisten tarpeiden ja uuden tietoisuuden pohjalta.
Kriisiajan kokemuksilla voi olla myönteisiä seurauksia. Ketteryys, joustavuus ja kenties uudenlainen rohkeus voivat syttyä tilanteessa, jossa vakiintuneelta tuotannolta ja toiminnalta putoaa pohja tai jossa syntyy uusia mahdollisuuksia tai uudenlaisia tarpeita. Kriisissä syntyvistä toimintamalleista ja kulutustottumuksista jää kenties jotain myös kriisin jälkeiseen aikaan.
Innovaatiotutkimuksessa yritykset nimesivät merkittäväksi esteeksi tai haitaksi innovaatiotoiminnalle osaavan henkilöstön puuttumisen, mutta myös yrityksessä vallitsevat erilaiset prioriteetit.
Osaavan henkilöstön puuttuminen kuulostaa hämmentävältä korkean koulutuksen ja osaamisellaan menestyneen Suomen kaltaisessa maassa. Johtuuko mahdollinen osaamisvaje nopeasti muuttuvista vaatimuksista ja mahdollisuuksista vai esimerkiksi joustamattomuudesta?
Talouden elvyttämiseen tullaan tarvitsemaan ripeyttä, missä osaaminen kohdentuu järkevästi ja vaihtoehdoista kumpuavat näkemykset pystytään aiempaa kattavammin muuntamaan käytännön ideoiksi, ja lopulta myös innovaatioiksi.
Perinteisesti innovaatiotoiminnan keskeisinä haasteina ovat näyttäytyneet markkinatekijöiden ohella innovaatiotoiminnan korkeat kustannukset ja tarvittavan rahoituksen puuttuminen.
Innovaatiotoimintaa harjoittaneista Suomessa on tyypillisesti saanut julkista rahoitustukea kehittämistoimintaansa noin kolmannes, viimeisimmässä tutkimuksessa 29 prosenttia. Tuki on ollut yleisempää teollisuudessa kuin palveluissa. Nähtäväksi jää, kuinka kehittämistoiminnan tuen muodot kehittyvät syvän ja talouden dynamiikkaa muuttavan kriisin jälkeen.
Pandemia kurittaa koko taloutta, mutta eri lailla eri aloja
Covid-19-pandemia ei kohtele toimialoja tasa-arvoisesti. Vientialojen tuotanto pysähtyy väistämättä markkinoiden sulkeuduttua. On aloja, kuten tietoliikenne ja kauppa, joille kohdentuva kysyntä ei lamaannu – ainakaan kriisin alkuvaiheessa. Mutta on myös aloja, joille kriisi on täydellinen pysähdys, kuten ravintola-ala.
Kokonaisuudessaan talous kärsii, sekä kotimaan markkina että vientiteollisuus.
Siinä vaiheessa, kun taloudella on mahdollisuus käynnistyä uudelleen, voidaan toivottavasti hyödyntää tehokkaasti myös kriisin aikana opittua. Esimerkiksi digitalisaatio voidaan nähdä merkittävänä mahdollisuutena aiempaa kattavammin.
Talous myös kaipaa uudella tavoin katsomista. Kriisikokemus toisaalta pakottaa löytämään, toisaalta mahdollistaa uudet sovellukset ja ratkaisut. Tutkimus- ja kehittämistoiminta ja muu innovaatiotoiminta tulevat olemaan keskeisessä roolissa kriisinkin jälkeen, kun taloudet jatkavat uudessa maailmantilanteessa.
Kirjoittaja vastaa innovaatiotutkimuksen tekemisestä Tilastokeskuksen tiede- ja teknologiatilastoissa.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.