Sähköpyörä, skeittilauta vai juoksukengät? – Mitä veikkaat tämän kesän hittituotteeksi?
Maailman suosituin hakukone Google julkaisee ihmisten tekemät haut ilmaiseksi Google Trends -verkkosivullaan, jossa jokainen voi tutkia ihmisten tekemiä hakuja eri tavoin.
Hakuja voi vertailla esimerkiksi hakusanoittain tai aiheittain. Ajanjaksoa voi myös säätää mielensä mukaan esimerkiksi tunneittain tai aina vuodesta 2004 nykyhetkeen.
Google ei kuitenkaan julkaise hakujaan absoluuttisina lukuina vaan indeksinä, joka kuvastaa hakusanan suhteellista suosiota valitulla maantieteellisellä alueella. Indeksissä luku 100 kuvastaa hakujen suurinta mahdollista suhteellista määrää ja nolla pienintä.
Nopea tarkastelu paljastaa, että Suomessa on nyt alkukesästä haettu huomattavasti tavanomaista enemmän ulkoiluun liittyviä tuotteita. Koronakevään myötä ihmiset ovat joutuneet viettämään suurimman osan ajastaan sisällä, ja kesän koittaessa ulkoiluaktiviteetit kiinnostavat entistä enemmän.
Poimin tähän tarkasteluun Google Trendsin hakutuloksia muutamille suosituille ulkoilutuotteille.
Viimeisen viiden vuoden aikana ihmisten tekemät haut sanoilla ”sähköpyörä” ja ”maastopyörä” ovat tyypillisesti lisääntyneet keväisin, mutta tämän kevään kasvu on huomattavasti suurempaa kuin aikaisemmin (kuvio 1).
Hakutulokset voivat ajoittain sisältää paljonkin vaihtelua. Esimerkiksi keväällä 2018 sähköpyöriä koskeneissa hauissa koettiin ennätyksellisen suuri yksittäinen piikki.
Samanlainen sesonkiin liittyvä kasvu on nähtävissä myös ”rullaluistimet” hakusanassa, jota on tänä keväänä haettu ennennäkemätön määrä tarkasteltaessa viimeisen viiden vuoden kehitystä. Skeittilaudoissa kausiluontoinen kasvu on ollut hiukan rauhallisempaa mutta näyttää nyt kiihtyneen. (Kuvio 2)
Myös ”juoksukengät” sanalla tehdyt haut ovat lisääntyneet merkittävästi tämän kevään aikana (kuvio 3). Näemmekö siis tänä kesänä jonkinlaisen juoksubuumin?
Hakujen tulosten perusteella ulkoiluun ja ulkoliikuntaan liittyviä tuotteita on ainakin ahkerasti etsitty internetistä.
Ulkona liikkumisen lisäksi kesällä viihdytään mökillä. Kuviossa 4 näkyvät Google-haut ”kesämökki” hakusanalle viimeisen viiden vuoden ajalta.
”Kesämökki” hakusanan hauissa näkyy selkeää kausivaihtelua: haut siis kasvavat keväisin ja kesäisin ja vastaavasti vähenevät talvisin. Viimeisen viiden vuoden ajanjaksolla tarkasteltuna tänä keväänä ”kesämökki” sanalla tehtyjä hakuja näyttäisi olleen ennätyksellisen paljon.
Nämä tulokset viittaisivat siihen, että ihmiset suunnittelevat viettävänsä enemmän aikaa myös kesämökillä tänä kesänä.
Mutta johtavatko haut ostopäätökseen? Varsinaisia kulutuspäätöksiä pohtiessa on hyvä huomata, että ihmiset voivat tutkailla netistä hyvinkin aktiivisesti eri tuotteita ja niiden hintoja, mutta silti lopulta jättää ostamatta tuotteen tai siirtää ostopäätöksen selvästi myöhempään ajankohtaan.
Lisäksi hakujen perusteella emme voi tietää, ostavatko ihmiset lopulta tuotteet Suomesta vai tilaavatko he ne ulkomailta. Kesämökkien kohdalla osa hausta voi johtaa mökin ostoon tai vuokraukseen, mutta suuressa osassa kyse lienee pikemminkin hintojen tarkastelusta ja unelmien mökin haaveilusta.
Tähän poimimani aineisto on kerätty kesäkuun alussa. Google Trendsin hakutulokset päivittyvät kuitenkin reaaliajassa, joten ne voivat vielä muuttua kesän edetessä.
Tämän hetkisten tulosten valossa näyttäisi joka tapauksessa siltä, että ihmiset ainakin suunnittelevat olevansa tänä kesänä enemmän ulkosalla kuin aikaisempina kesinä.
Kirjoittaja työskentelee yliaktuaarina Tilastokeskuksen yritystilastot -yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.