Siirry etusivulle - Tilastokeskus
Tieto&trendit - etusivulle

Pandemia ja inflaatio ovat myllänneet koti­talouksien kulutusta

Kuva: Kari Likonen

Ennen koronapandemiaa Suomen inflaatio pysyi alle kahden prosentin tasolla kahdeksan vuotta 2013–2020.

Pandemian alettua inflaatioaste putosi alle nollan toukokuussa 2020, mutta notkahdus jäi onneksi väliaikaiseksi. Yritykset lisäsivät tuote- ja palvelu­tarjontaa netti­sivuillaan tarjoten lisäksi tavaroiden kotiin­kuljetusta kotitalouksille, jotka joutuivat rajoitustoimien vuoksi vähentämään liikkumistaan.

Vuoden 2021 alkupuoliskolta lähtien inflaatio pikkuhiljaa nousi korona­rajoitusten purkamisen myötä (kuvio 1). Kuluttajahinta­indeksin nousun lakipiste, 9,1 prosenttia, saavutettiin joulukuussa 2022.

Kuvio 1. Kuluttajahintaindeksin (2015=100) vuosimuutos, %
Kuvio 1. Kuluttajahintaindeksin (2015=100) vuosimuutos prosentteina. Kuvion keskeinen sisältö on kuvattu tekstissä.

Lähde: Tilastokeskus, kuluttajahintaindeksi.

Kotitalouksien kulutuksessa tapahtui pandemian myötä ennen­kokematon muutos. Esimerkiksi ravintola­ruokailu, kulttuuri­palvelut, lentomatkailu ja lomamatkojen kulutus vähenivät kymmenes­osaan tai loppuivat kokonaan korona­kuukausien ajaksi.

Syitä kulutuksen muutokselle olivat koronan leviämisen rajoitustoimet, liikkumisrajoitteet ja koulujen sulkemiset sekä palvelu­tarjonnan supistuminen.

Kotitaloudet reagoivat nopeasti näihin toimiin vähentäen julkisilla liikenne­välineillä liikkumista ja vapaa-ajan matkailua. Lounasruokailu vaihtui kotiruokaan, kulttuuripalvelut retkeilyyn ja luonnossa liikkumiseen.

Nyt nämä muutokset ovat nähtävissä tilastossa. Taulukko 1 esittää kuluttajahinta­indeksissä käytetyn kotitalouksien keskimääräisen kulutuksen vuosina 2019–2023.

Kahden viime vuoden (2021–2023) aikana kotitalouksien kulutus on normalisoitunut, mutta poikkeaa monelta osin yhä koronaa edeltävästä ajasta.

Taulukko 1. Kuluttajahinta­indeksin keskimääräinen kulurakenne, prosenttia vuosina 2019-2023

 20192020202120222023
%%%%%
01 Elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat12,8412,8313,6613,2713,17
02 Alkoholijuomat, tupakka4,795,045,295,114,72
03 Vaatetus ja jalkineet4,474,503,533,814,04
04 Asuminen, vesi, sähkö, kaasu ja muut polttoaineet24,3224,3026,9026,3227,28
05 Kalusteet, kotitalouskoneet ja yleinen kodinhoito5,115,135,555,465,13
06 Terveys5,105,185,285,304,99
07 Liikenne14,1613,8812,7613,0211,96
08 Viestintä2,432,582,782,742,56
09 Kulttuuri ja vapaa-aika11,4011,1610,2210,1910,19
10 Koulutus0,440,430,520,410,39
11 Ravintolat ja hotellit7,467,595,986,037,19
12 Muut tavarat ja palvelut7,487,397,538,348,39
Yhteensä100,00100,00100,00100,00100,00

Lähde: Tilastokeskus, kuluttajahintaindeksi.

Arviot kulutuksesta kuvastavat aina aiemman vuoden kulutusta. Tässä vaiheessa vuotta ei tiedetä, mikä tulee olemaan vuoden 2023 kokonaiskulutus. Korona-ajan kulutusta tarkastellaankin vuoden 2021 kohdalta. Elintarvikkeiden kulutus kasvoi lähes prosentti­yksikön verran, kun taas ravintola- ja hotellikulut laskivat 1,5 prosentti­yksikköä. Isoja muutoksia kulutus­tottumuksissa, vaikka lukuina näyttävät melko pieniltä.

Vaatteiden kulutus väheni, mutta toisaalta kodin sisustukseen ja viihtymiseen panostettiin aiempaa enemmän. Moni kotitalous hankki etätyötä varten ergonomisia pöytiä ja tuoleja. Siirtyihän lähes puolet työllisistä etätyöhön vuoden 2020 aikana, ja tämä trendi näyttää yhä jatkuvan. 

Työn siirtyessä kotiin lounas ja päivällinen valmistettiin osin itse ja tähän tarvittiin raaka-aineita. Kotitaloudet lisäsivät kotiruokailua varten lihan, vihannesten, hedelmien kulutusta mutta myös valmisruokien kulutus kasvoi. (Taulukko 2)

Taulukko 2. Elintarvikkeiden kulutusosuudet päivittäistavara­kaupan aineistossa 2019–2022, %

 2019202020212022
Prosenttiosuus kokonaiskulutuksesta
01.1_Elintarvikkeet100,00100,00100,00100,00
01.1.1_Viljatuotteet ja leipä16,5116,0216,2916,67
01.1.2_Liha16,3616,5816,1816,20
01.1.3_Kala ja äyriäiset4,764,804,634,40
01.1.4_Maitotuotteet, juusto ja kananmunat19,3619,0618,6018,84
01.1.5_Öljyt ja rasvat2,612,552,442,59
01.1.6_Hedelmät ja marjat8,258,368,097,70
01.1.7_Vihannekset10,1410,5710,5010,09
01.1.8_Sokeri, hillot, hunaja, suklaa ja makeiset9,849,699,849,84
01.1.9_Ruokatuotteet, muualle luokittelemattomat12,1612,3813,4213,68

Lähde: Päivittäistavarakauppa ry:n tuoteryhmätilasto

Valmisruokien myynnin arvo kasvoi neljän vuoden (2019–2022) aikana lähes 30 prosenttia, kuluttajahintojen nousun ollessa samalla aikavälillä keskimäärin 6,5 prosenttia.

Kalan kulutus nousi hieman pandemian aikana, mutta sen jälkeen on uusista ravitsemus­suosituksista huolimatta kalan kulutus vähentynyt. Tätä selittänee hinta, joka on noussut vuodesta 2019 vuoteen 2022 tuoreen kalan osalta 30 ja pakastekalan osalta 15 prosenttia.

 

Kirjoittaja työskentelee yliaktuaarina Tilasto­­keskuksen tieto- ja tilasto­­palveluissa.

Enemmän kuluttajahintaindeksin tiedonkeruusta ja painorakenteesta:

https://www.stat.fi/til/khi/2021/01/khi_2021_01_2021-02-19_kat_001_fi.html

 

Avainsanat:

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.