Kyselyt ja tiedonkeruut
Kyselyillä ja tiedonkeruilla Tilastokeskus kerää tietoja tilastojen tekemistä varten. Kysymme tietoja kuitenkin vain silloin, kun niitä ei ole saatavana julkishallinnon valmiista rekistereistä.
Osallistumalla kyselyihimme ja vastaamalla tiedonkeruisiimme autat meitä tuottamaan korkeatasoisia tilastoja päätöksenteon, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen keskustelun tueksi.
Valitse kysely
Vastaaminen on turvallista
Käsittelemme tietoja luottamuksellisesti. Tiedot julkaistaan tilastoina ja tutkimuksina, joista ei voi tunnistaa yksittäisen henkilön tai yrityksen vastauksia. Tilastoaineistoja voidaan luovuttaa tilastollisiin selvityksiin ja tieteelliseen tutkimukseen. Lisätietoa tietosuojasta.
Lähetämme vastaajille ensin kirjeen tai viestin
Jos sinut tai yrityksesi on valittu vastaajaksi tiedonkeruuseen, Tilastokeskus ottaa aina etukäteen yhteyttä kirjeitse tai sähköpostilla.
Kirjeessä tai viestissä kerrotaan, mitä tietoja kerätään ja mihin tarkoitukseen niitä käytetään.
Voit verrata saamaasi kirjettä verkkosivuillamme julkaistuun kirjeeseen. Verkkosivultamme voit myös varmistaa vastauslomakkeen kirjautumisosoitteen.
Jos kysely toteutetaan haastatteluna, haastattelijallamme on aina mukanaan kuvallinen henkilökortti.
Jos haluat varmistaa, että sinuun yhteydessä ollut henkilö on töissä Tilastokeskuksessa, soita tai lähetä sähköpostia puhelinhaastattelukeskukseen:
- päivystys p. 0800 09191
- haastattelutyön ohjaaja Johanna Luumi, p. 029 551 3649
- suunnittelija Christian Ehnlund, p. 029 551 3688
- haastattelut@stat.fi
Haastattelijoiden esihenkilöt alueittain
- pääkaupunkiseutu: suunnittelija Johanna Kuttila, p. 029 551 6817
- Lounais-Suomi: suunnittelija Emilia Peedu, p. 029 551 6447
- Pohjois-Suomi: suunnittelija Tiia Koivunen, p. 029 551 3212
- Keski-Suomi: suunnittelija Mirjami Kauppinen, p. 029 551 2910
- Itä-Suomi: suunnittelija Marjaana Nieminen, p. 029 551 3877
Vastaajien yhteystiedot ja tavoittelu
Henkilövastaajien yhteystietoja ovat osoite, sähköposti ja puhelinnumero sekä saman kotitalouden jäsenten nimissä olevat vastaavat tiedot. Tiedot ovat peräisin väestötietojärjestelmästä ja niiltä viranomaisilta, joilta tiedot saadaan tilastolakiin perustuen. Lisäksi yhteystietoja saadaan julkisista lähteistä, kuten puhelinoperaattoreilta.
Tilastokeskusta eivät koske samat suoramarkkinointikiellot kuin esimerkiksi kaupallisia tutkimuslaitoksia.
Meillä on valtion viranomaisena oikeus saada kyselytutkimuksia varten myös niiden ihmisten yhteystiedot, jotka ovat kieltäneet tietojensa luovuttamisen suoramarkkinointitarkoituksiin.
Pyrimme aina ensisijaisesti tavoittelemaan kyselyyn valittua vastaajaa. Jos emme tavoita häntä, yritämme saada hänet kiinni muun samassa osoitteessa asuvan, vähintään 18 vuotta täyttäneen henkilön kautta. Teemme näin vain kolmessa tapauksessa:
- meillä ei ole vastaajaksi valitun henkilön puhelinnumeroa
- kahden soittoyrityksen jälkeen emme ole tavoittaneet vastaajaa
- vastaajan kanssa on sovittu haastattelu tai yhteydenotto, mutta emme tavoita häntä enää.
Periaatteet, joita noudatamme tällaisessa tavoitteluyrityksessä
Yritämme tavoitella vastaajaa samassa osoitteessa asuvan henkilön kautta:
- kohtuullisissa määrin, tiedonkeruun kesto ja vastaajaan kohdistuvien tavoitteluyritysten määrä huomioiden
- henkilökohtaista puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta tai muuta henkilökohtaista yhteystietoa käyttäen
- ensisijaisesti puhelimitse - soittoyrityksen jälkeen hänelle voidaan ilmoittaa tekstiviestillä tai puhelinvastaajaviestillä, millä asialla häntä on tavoiteltu.
Joskus osoitetiedot eivät ole päivittyneet
Kun valitsemme vastaajat, poimimme vastaajien osoitteet väestörekisterin tiedoista. Myöhemmin tavoittelemme vastaajia tai samassa osoitteessa asuvia näiden tietojen perusteella. Joskus osoitetiedot ovat muuttuneet tietojen poimimisen ja yhteydenoton välillä, eivätkä kaikki henkilöt asu enää samassa osoitteessa.
Jos haluat lopettaa yhteydenotot tai antaa palautetta
Jos sinua on yritetty tavoitella muun henkilön kautta ja haluat, että yhteydenotot lopetetaan, ota yhteyttä puhelinhaastattelukeskukseen:
- päivystys p. 0800 09191
Voit myös antaa palautetta tavoittelusta palautelomakkeellamme.
Saamme yritysten ja yhteisöjen yhteystietoja useasta lähteestä, kuten:
- Patentti- ja rekisterihallituksen ja Verohallinnon ylläpitämästä yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ)
- suoraan yrityksiltä ja yhteisöiltä
- Postilta.
Automaattinen puhelinpalvelijamme muistuttaa tiedonkeruisiin vastaamisesta
Käytämme myös automaattipuheluita tiedonkeruiden vastaamiseen muistuttamisissa.
Automaattinen puhelinpalvelijamme soittaa numerosta:
09 427 32150
0942732150
+358942732150
Tietosuoja- ja tietoturva ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Automaattinen puhelinpalvelijamme ei koskaan kysy yrityksen tai sen yhteyshenkilöiden henkilötietoja tai muita luottamuksellisia tietoja.
Tiedonkeruisiin vastaamiseen liittyen voit olla meihin yhteydessä myös sähköpostitse. Tiedonkeruiden sähköpostiosoitteet löytyvät jokaisen keruun omalta kotisivulta.
Yhteisöjen vastaamistietojen sekä yhteisöjen vastaajien yhteystietojen tietosuojaseloste
Yritysten ja yhteisöjen tiedonkeruut
Osaan Tilastokeskuksen yritystiedonkeruista voi kirjautua Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Tällaisissa tiedonkeruissa yritys voi valtuuttaa tietyn henkilön tai esimerkiksi tilitoimiston vastaamaan yrityksen puolesta. Valtuuttaminen tehdään Suomi.fi-palvelun osiossa Valtuudet.
Annettavan valtuuden nimi on Yritys- ja yhteisötiedonkeruisiin vastaaminen. Jos tiedonkeruuseen tarvitaan valtuuden tarkenne, se mainitaan vastaajille lähetetyssä kirjeessä ja tiedonkeruun verkkosivulla.
Tilastokeskuksen ohjeet valtuuttamiseen ja tunnistautumiseen liittyen (pdf, 5 sivua)
Yritys voi pyytää Tilastokeskuksesta listan niistä tiedonkeruista, joissa yritys on tai on ollut mukana.
Lähetä pyyntö osoitteeseen: yritystiedonkeruut@stat.fi. Ilmoita pyynnössä:
- yrityksen y-tunnus
- yrityksen nimi ja yhteystiedot
- yrityksen yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot.
Tiedonkeruisiin valituilla yrityksillä ja yhteisöillä on velvollisuus vastata Tilastokeskuksen tiedonkeruisiin. Tiedonantovelvollisuus perustuu tilastolakiin (280/2004).
Velvollisuudesta voi hakea vapautusta tilastolain 8 §:n perusteella, jos vastaamisesta aiheutuu kohtuutonta haittaa. Kohtuuton haitta tarkoittaa vastaajan poikkeavaa asemaa suhteessa muihin tiedonantajiin. Vapautusta voi hakea vain yksittäisistä kyselyistä, eikä Tilastokeskus voi myöntää yleistä vapautusta kaikista tiedonkeruista. Vapautus myönnetään määräajaksi, ja se voidaan myöntää kokonaan tai osittain.
Kun harkitsemme vapautuksen myöntämistä, otamme huomioon vastaajan mahdollisuudet antaa pyydetyt tiedot sekä tietojen merkityksen tilastojen tuottamisessa ja hyödyntämisessä. Tiedonantajalle aiheutuva kohtuuton haitta tarkoittaa tiedonantajan poikkeavaa asemaa suhteessa muihin tiedonantajiin.
Emme voi myöntää vapautusta yrityksen resurssipulan, kiireiden emmekä tietojen antamisesta johtuvan mahdollisen vaikeuden tai vastaavien seikkojen takia.
Miten vapautuspyynnön voi tehdä?
Jos harkitset vapautuspyynnön tekemistä, ole ensin yhteydessä meihin. Yhteystiedot löytyvät tiedonkeruun saatekirjeestä ja verkkosivulta.
Voit hakea vapautusta vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella tai lomakkeella
Hakemus tiedonantovelvollisuudesta vapauttamisesta (pdf)
Lataa tarvittaessa pdf-tiedoston täyttämistä varten maksuton Adobe Reader -ohjelma (adobe.com). Yksilöi hakemuksessa tiedonkeruut, joista haet vapautusta. Voit lisätä hakemukseen liitteitä. Lähetä hakemus Tilastokeskuksen kirjaamoon.
- Postiosoite: Tilastokeskus, Kirjaamo, 00022 TILASTOKESKUS
- Sähköposti: kirjaamo@stat.fi
- ohje suojatun sähköpostin lähettämiseen
Tilastokeskus saa muilta organisaatioilta tilastotarkoituksiin paljon erilaisia aineistoja. Aineistojen vastaanottopalvelu vastaa keskitetysti aineistojen vastaanotosta.
Aineistotoimitukset voivat perustua tiedonantovelvollisuuteen tai muuhun sovittuun yhteistyöhön. Säännöllisistä aineistotoimituksista pyritään tekemään oikeudellinen aineistosopimus.
Kertaluonteisia aineistoja toimitetaan niihin kohdistettujen aineistotietopyyntöjen perusteella. Aineistojen vastaanottopalvelua ja tiedonsiirtoa ohjaavat samat säännöt, lait ja ohjeistukset kuin muutakin Tilastokeskuksen toimintaa.
Tilastokeskuksen tehtävänä on kerätä yhteiskuntaa kuvaavia tietoaineistoja. Tilastokeskus käyttää vastaanottamiaan tietoaineistoja yhteiskuntaoloja kuvaavien tilastojen laadintaan ja tilastollisten rekisterien päivittämiseen. Lisäksi rekisterin tietoja voidaan käyttää yleisesti Tilastokeskuksen toimialaan kuuluvien tilastojen laatimiseen ja tässä tarkoituksessa yhdistää muiden rekistereiden tietoihin. Tietoja voidaan käyttää myös tilastoinnin kehittämiseen ja kokeellisiin tilastojulkistuksiin.
Tilastoja hyödynnetään yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja tieteellisissä tutkimuksissa. Lisäksi ne palvelevat sekä yritysten että yksityisten kansalaisten tietotarpeita tarjoten luotettavaa ja puolueetonta tietoa siitä, miten yhteiskunta kehittyy.
Aineistosta valtaosa (n. 90 %) on hallinnollista rekisteriaineistoa, mutta entistä useammin aineistoja saadaan myös yrityksiltä ja järjestöiltä. Aineistoja hyödyntämällä Tilastokeskus on voinut vähentää tiedonantajien vastausrasitetta. Tilastokeskukselle aineistoa toimittavia tiedontuottajia on yli 100 ja vastaanotettavia aineistoja n. 350 kpl. Yksittäisiä tiedostoja vastaanotetaan n. 14 500 kpl kuukausittain. Suuret tietomäärät vaativat organisoidun prosessin, joka mahdollistaa tietoturvallisen ja tehokkaan aineistojen toimituksen sekä seurannan.
Tilastokeskuksen aineistojen hankintaa ja toimintaa ohjaavat ja säätelevät mm. tilastolaki, tiedonhallintalaki ja EU-lainsäädäntö.
Aineiston toimittaminen Tilastokeskukseen
Aineistot toimitetaan Tilastokeskukseen pääsääntöisesti tiedonsiirtojärjestelmän kautta. Järjestelmä tarjoaa tietoturvallisen tavan toimittaa ja vastaanottaa aineistoja. Tiedonsiirto toimii palvelinyhteyden tai selainpalvelun avulla. Selainpalvelua käytetään usein toimitustiheydeltään harvemmissa ja tiedostokooltaan pienemmissä toimituksissa. Palvelinyhteyden avulla voidaan toimittaa suurempia tiedostoja sekä automatisoida toistuvat tietotoimitukset. Jokaiselle aineistoja toimittavalle organisaatiolle toimitetaan tunnukset tiedonsiirtojärjestelmän käyttämiseen.
Aineiston toimittajan kanssa sovitaan toimitettavan aineiston yksityiskohdat, esimerkiksi tiedostojen nimeämiskäytäntö, toimitustiheys ja tiedostomuoto. Ohjeen mukaisesti nimetty tiedosto on tunnistettavissa ja nopeuttaa aineiston vastaanottoprosessia. Yksityiskohdat sovitaan ja kirjataan aineistosopimukselle tai erilliselle tietopyynnölle.
Aineistoja noudetaan yhä enemmän myös erilaisten rajapintojen kautta. Lisäksi Tilastokeskuksella on käytössä muutamia verkkoharavia julkisesti saatavilla olevan tiedon keräämiseen. Toimitus- tai tiedonsiirtotapa katsotaan aineiston toimittajan kanssa tapauskohtaisesti.
Linjasiirron selainpalvelun käyttöohje ohessa.
Aineiston toimittamiseen liittyvä tietoturva
Lue tarkemmin aineistojen vastaanoton tietoturvasta oheisesta dokumentista.
Yhteydenotot
Aineistojen vastaanotto, aineistosopimukset ja -tietopyynnöt: aineistojen.vastaanotto@stat.fi
Tilastokeskus haravoi internetistä tietoja tilastotuotantoa varten. Verkkoharavoinnin keinoin hankitun aineiston laatuun liittyvät riskit tunnistetaan ja arvioidaan ennen verkkoharavointia koskevien päätösten tekemistä. Verkkoharavoinnin käyttäminen tiedonhankintatapana
ilmoitetaan tilaston julkaisemisen yhteydessä.
Tilastokeskuksen verkkoharavat
Yritystiedonkeruiden luokituspalvelun avulla yritys pääsee taulukkoon, jossa on viimeisin tieto kaikkien toiminnassa olevien ja 1.1.2018 jälkeen lopettaneiden yritysten ja yhteisöjen perusluokituksista. Tietoa päivitetään kuukausittain. Tiedoston voi kopioida ja tallentaa osaksi omia tietojärjestelmiä.
Taulukon avaamiseen tarvitaan käyttäjätunnus ja salasana. Näitä voi pyytää osoitteesta rahoitus@stat.fi