Tieliikenteen ajokilometreissä edelleen hienoista kasvua
Lokakuussa 2018 ilmastonmuutospaneeli IPCC julkaisi raportin, jossa esitettiin keinoja rajoittaa ilmaston globaali lämpeneminen 1,5 asteeseen. Liikenteen päästöt tuottavat noin 20 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Tieliikenteessä syntyy puolestaan 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä.
Liikennesektorin osalta ilmastotavoitteeseen pääseminen edellyttää mittavia ja monipuolisia teknologisia ja rakenteellisia toimenpiteitä.
Yksi merkittävistä tavoista on tehostaa liikkumista ja kuljetuksia sekä ohjata niitä ympäristölle suotuisimpiin liikennemuotoihin. Tätä voidaan seurata esimerkiksi tarkastelemalla liikennesuoritteiden kehitystä sekä niiden jakaantumista eri kuljetusmuotoihin.
Tieliikenteen suoritteiden kasvu talouskasvua hitaampaa
Tuoreiden laskelmien mukaan tieliikenteen suoritteiden kokonaiskuvassa ei ole tapahtunut suuria muutoksia.
Vuonna 2018 Suomessa rekisteröidyillä ajoneuvoilla ajettiin 50 436 miljoonaa kilometriä, mikä oli 0,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.
Henkilöautojen liikennesuorite oli 40 718 miljoonaa kilometriä, mikä oli noin 0,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
Eniten liikennesuorite kasvoi pakettiautojen (1,5 %) ja kuorma-autojen (1,2 %) osalta. Ainoastaan linja-autojen (-2,5 %) suorite väheni edellisvuoteen verrattuna.
Liikennesuoritteiden määrä on perinteisesti korreloinut melko hyvin yleisen talouskasvun kanssa. Aivan viime vuosina suoritteiden kasvu on ollut hitaampaa kuin Suomen talouden kasvu, mitä voidaan pitää rohkaisevana joskin riittämättömänä suuntana ympäristönäkökulmasta.
Tuoreimman henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaiset tekivät vuorokaudessa henkeä kohden 2,7 kotimaanmatkaa, joiden yhteispituus oli 41 kilometriä. Tutkimuksen mukaan työmatkailu on vähentynyt, mutta toisaalta vapaa-ajan matkailu on lisääntynyt.
2015 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|
Henkilöautot | 40 316 | 40 614 | 40 718 |
Kuorma-autot | 3 389 | 3 370 | 3 411 |
Pakettiautot | 5 459 | 5 611 | 5 693 |
Linja-autot | 632 | 630 | 614 |
Autot yhteensä | 49 796 | 50 225 | 50 436 |
Lähteet: Luvut perustuvat Tilastokeskuksen tekemiin liikennesuoritelaskelmiin, jossa tärkein lähdeaineisto on Traficomin liikenneasioiden rekisteri ja sinne 31.12.2018 mennessä katsastuksen yhteydessä tallennetut matkamittarilukematiedot. Väylävirasto julkaisee myöhemmin tarkemmat tulokset ja kuvauksen laskentamenetelmästä.
Henkilöautoja poistetaan liikennekäytöstä tilapäisesti aiempaa enemmän
Henkilöautojen osalta yksityishenkilöiden liikennesuoritteet lisääntyivät hieman (0,2 %), kun taas yritysautoilla suorite väheni (-2,9 %) edellisvuoteen verrattuna.
Suurin kasvu suoritteissa oli tilapäisesti liikennekäytöstä poistetuilla autoilla (4,2 %). Näiden autojen kokonaismäärä kasvoi 5,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja oli jo 26 prosenttia kaikista henkilöautoista.
Näyttäisi siis siltä, että autoilijat ovat oppineet hyödyntämään tilapäistä liikennekäytöstä poistamista kulujen vähentämiseksi.
Taksien määrä ja ajokilometrit kasvussa
Taksiliikennettä säätelevä laki liikenteen palveluista uudistui 1.7.2018, minkä seurauksena taksialan säätely väheni merkittävästi. Muutos näkyi myös taksien liikennesuoritteissa.
Taksien lukumäärä lisääntyi huomattavasti, ja vuoden lopussa rekisterissä oli 11 435 autoa. Kasvua vuoteen 2017 verrattuna oli peräti 16,6 prosenttia. Samanaikaisesti taksien keskimääräinen ajosuorite pienentyi 11,5 prosenttia.
Keskimäärin takseilla ajettiin 61 725 kilometriä vuoden aikana. Taksien kokonaissuorite kasvoi 3,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Perinteiset käyttövoimat jyräävät edelleen
Henkilöautojen liikennesuoritteiden jakaantuminen eri käyttövoimille on pysynyt melko stabiilina viime vuosina.
Vuonna 2018 dieselautojen suoritteet (16 809 miljoonaa kilometriä) kasvoivat aavistuksen verran, kun taas bensiinikäyttöisten henkilöautojen suoritteet (23 521 miljoonaa kilometriä) vähenivät hieman.
Muiden käyttövoimien liikennesuoritteet (388 miljoonaa kilometriä) tuplaantuivat edellisvuoteen verrattuna, mutta näiden osuus kokonaissuoritteesta on toistaiseksi vain noin prosentin verran.
Lähde: ks ed.
Keskimäärin henkilöautoilla ajettiin 13 794 kilometriä vuodessa. Lukema on hieman edellisvuotta (13 951 km) pienempi.
Selvästi eniten kilometrejä ajettiin dieselautoilla (20 327 km), joissa ajokilometrit painottuivat uusimpiin autoihin. Bensiinikäyttöisillä autoilla ajettiin selvästi vähemmän eli keskimäärin 11 205 kilometriä vuodessa.
Yritysautoissa selvästi suosituimpia olivat dieselautot (61 % kaikista suoritteista), kun taas yksityiskäytössä suhde oli päinvastainen bensiinikäyttöisten autojen (61 % kaikista suoritteista) hyväksi.
Yritysautoilla ajettiin myös keskimäärin selvästi enemmän (18 480 km) kuin yksityisomisteisilla (14 199 km) autoilla.
Käyttöönotto -vuosi | Bensiini | Diesel | Muu | Kaikki |
---|---|---|---|---|
–1998 | 7 000 | 10 661 | 13 390 | 7 339 |
1999–2003 | 10 452 | 15 941 | 18 996 | 11 340 |
2004–2008 | 12 110 | 19 147 | 18 982 | 14 249 |
2009 | 12 900 | 20 024 | 19 695 | 16 398 |
2010 | 12 983 | 20 568 | 16 952 | 16 412 |
2011 | 13 125 | 21 410 | 16 105 | 16 990 |
2012 | 13 323 | 21 604 | 16 179 | 16 877 |
2013–2014 | 13 942 | 22 873 | 14 423 | 17 595 |
2015–2016 | 15 064 | 25 671 | 16 237 | 18 900 |
2017 | 15 686 | 29 346 | 18 819 | 19 993 |
2018 | 8 930 | 16 431 | 10 753 | 10 836 |
Kaikki yhteensä | 11 205 | 20 327 | 15 062 | 13 794 |
Lähde: ks ed.
Tehokkaammat kuljetukset kuormittavat vähemmän
Kuorma-autojen liikennesuoritteiden kasvu johtui pääsiassa ammattimaisen liikenteen alle neljä vuotta vanhojen ajoneuvoyhdistelmien liikennesuoritteiden kasvusta. Kasvua edesauttoi hyvä taloussuhdanne.
Myös kuorma-autoissa vanhempien kuorma-autojen liikennekäytöstä poisto on yleistynyt henkilöautojen tapaan. Vähintään kerran poistetuilla kuorma-autoilla ajettiin peräti 14,6 prosenttia enemmän liikennesuoritteita edellisvuoteen verrattuna.
Yksi mielenkiintoinen trendi on ollut myös keveiden eli 3,5–6 tonnia painavien kuorma-autojen liikennesuoritteiden lasku (-4,7 %). Samaan aikaan pakettiautojen suoritteet ovat kasvaneet (1,5 %).
Osasyynä muutoksen lienevät olleet kasvaneet vaatimukset ammattiautoilussa esimerkiksi ammattipätevyyden osalta. Kehityksen voisi olettaa jatkuvan kaupungistumisen ja kevyiden jakeluautojen yleistyessä.
Toisaalta liikenteeseen on tullut erikoisluvilla entistä enemmän sallitut raja-arvot ylittäviä ajoneuvoyhdistelmiä. Lisäksi tammikuusta 2019 lähtien ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus kasvoi 34,50 metriin.
Isommat ajoneuvoyhdistelmät tehostavat kuljetuksia ja mahdollistavat paremmin esimerkiksi merikonttien kuljetuksen. Ne myös vähentävät päästöjä sekä polttoaineen kulutusta.
Miten tulevaisuudessa liikutaan?
EU:n ja Suomen tavoitteena on vähentää päästöjä tuottavan liikenteen suoritteita ja parantaa liikennejärjestelmän energiatehokkuutta. Tärkeää on myös siirtyä vähäpäästöisen tai päästöttömän teknologian ja/tai polttoaineiden käyttöön.
Tieliikenteessä tämä tarkoittaa ensinnäkin sähköautojen, ladattavien hybridien, kaasuautojen ja uusiutuvilla biopolttoaineilla kulkevien autojen määrän kasvattamista.
Toisekseen henkilöautojen liikennesuoritteet eivät saisi enää kasvaa siirtymävaiheen aikana. Sen sijaan kestävien liikennemuotojen eli jalankulun, pyöräilyn ja bussi- ja raideliikenteen osuuden suoritteista tulisi kasvaa merkittävästi.
Myös tavaraliikennettä tulisi siirtää entistä enemmän raiteille.
Uudet säännökset haastavat tilastointia
Katsastuslainsäädännön uudistus harvensi yksityiskäytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusväliä. Uudistus astui voimaan 20.5.2018.
Uusien säännösten tultua voimaan em. ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran vasta neljäntenä vuotena ja siitä eteenpäin joka toinen vuosi aina kymmenenteen vuoteen asti. Tästä seuraa, että aineistosta on saatavana vähemmän matkamittarilukemia etenkin uudemmilta autoilta, joilla ajetaan iso osa suoritteista.
Tällä hetkellä aineiston kattavuus on varsin hyvä, sillä mittarilukemat löytyvät noin 70 prosentista autoista ajoneuvoluokasta riippuen. On mahdollista, että laskentamenetelmää on päivitettävä tulevaisuudessa.
Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Tilastokeskuksen yritystilastot-yksikössä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.