Siirry etusivulle - Tilastokeskus
Tieto&trendit - etusivulle

Tieliikenteen ajokilometreissä edelleen hienoista kasvua

Suomalaiset liikkuvat edelleen pää­asiassa fossiilisilla poltto­aineilla kulkevilla henkilö­autoilla. Vuonna 2018 Suomessa rekisteröidyillä henkilö­autoilla ajettiin 40 718 miljoonaa kilo­metriä, mikä oli 0,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.

Lokakuussa 2018 ilmastonmuutos­paneeli IPCC julkaisi raportin, jossa esitettiin keinoja rajoittaa ilmaston globaali lämpeneminen 1,5 asteeseen. Liikenteen päästöt tuottavat noin 20 prosenttia Suomen kaikista kasvihuone­kaasupäästöistä. Tie­liikenteessä syntyy puolestaan 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä.

Liikennesektorin osalta ilmasto­tavoitteeseen pääseminen edellyttää mittavia ja moni­puolisia teknologisia ja rakenteellisia toimen­piteitä.

Yksi merkittävistä tavoista on tehostaa liikkumista ja kuljetuksia sekä ohjata niitä ympäristölle suotuisimpiin liikenne­muotoihin. Tätä voidaan seurata esimerkiksi tarkastelemalla liikenne­suoritteiden kehitystä sekä niiden jakaantumista eri kuljetus­muotoihin.

Tieliikenteen suoritteiden kasvu talous­kasvua hitaampaa

Tuoreiden laskelmien mukaan tie­liikenteen suoritteiden kokonais­kuvassa ei ole tapahtunut suuria muutoksia.

Vuonna 2018 Suomessa rekisteröidyillä ajo­neuvoilla ajettiin 50 436 miljoonaa kilometriä, mikä oli 0,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.

Henkilöautojen liikenne­suorite oli 40 718 miljoonaa kilo­metriä, mikä oli noin 0,3 prosenttia enemmän kuin edellis­vuonna.

Eniten liikennesuorite kasvoi paketti­autojen (1,5 %) ja kuorma-autojen (1,2 %) osalta. Ainoastaan linja-autojen (-2,5 %) suorite väheni edellis­vuoteen verrattuna.

Liikennesuoritteiden määrä on perinteisesti korreloinut melko hyvin yleisen talous­kasvun kanssa. Aivan viime vuosina suoritteiden kasvu on ollut hitaampaa kuin Suomen talouden kasvu, mitä voidaan pitää rohkaisevana joskin riittämättömänä suuntana ympäristö­näkökulmasta.

Tuoreimman henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaiset tekivät vuorokaudessa henkeä kohden 2,7 kotimaanmatkaa, joiden yhteis­pituus oli 41 kilo­metriä. Tutkimuksen mukaan työ­matkailu on vähentynyt, mutta toisaalta vapaa-ajan matkailu on lisääntynyt.

Taulukko 1: Tieliikenteen kokonaissuorite 2015–18
 201520172018
Henkilöautot40 31640 61440 718
Kuorma-autot3 3893 3703 411
Pakettiautot5 4595 6115 693
Linja-autot632630614
Autot yhteensä49 79650 22550 436

Lähteet: Luvut perustuvat Tilasto­keskuksen tekemiin liikennesuorite­laskelmiin, jossa tärkein lähde­aineisto on Traficomin liikenne­asioiden rekisteri ja sinne 31.12.2018 mennessä katsastuksen yhteydessä tallennetut matkamittari­lukematiedot. Väylä­virasto julkaisee myöhemmin tarkemmat tulokset ja kuvauksen laskenta­menetelmästä.

Henkilöautoja poistetaan liikenne­käytöstä tila­päisesti aiempaa enemmän

Henkilöautojen osalta yksityis­henkilöiden liikenne­suoritteet lisääntyivät hieman (0,2 %), kun taas yritys­autoilla suorite väheni (-2,9 %) edellis­vuoteen verrattuna.

Suurin kasvu suoritteissa oli tila­päisesti liikenne­käytöstä poistetuilla autoilla (4,2 %). Näiden autojen kokonais­määrä kasvoi 5,4 prosenttia edellis­vuoteen verrattuna, ja oli jo 26 prosenttia kaikista henkilö­autoista.

Näyttäisi siis siltä, että autoilijat ovat oppineet hyödyntämään tilapäistä liikennekäytöstä poistamista kulujen vähentämiseksi.

Taksien määrä ja ajo­kilometrit kasvussa

Taksiliikennettä säätelevä laki liikenteen palveluista uudistui 1.7.2018, minkä seurauksena taksi­alan säätely väheni merkittävästi. Muutos näkyi myös taksien liikenne­suoritteissa.

Taksien lukumäärä lisääntyi huomattavasti, ja vuoden lopussa rekisterissä oli 11 435 autoa. Kasvua vuoteen 2017 verrattuna oli peräti 16,6 prosenttia. Saman­aikaisesti taksien keski­määräinen ajo­suorite pienentyi 11,5 prosenttia.

Keskimäärin takseilla ajettiin 61 725 kilometriä vuoden aikana. Taksien kokonais­suorite kasvoi 3,2 prosenttia edellis­vuoteen verrattuna.

Perinteiset käyttövoimat jyräävät edelleen

Henkilöautojen liikenne­suoritteiden jakaantuminen eri käyttö­voimille on pysynyt melko stabiilina viime vuosina.

Vuonna 2018 diesel­autojen suoritteet (16 809 miljoonaa kilo­metriä) kasvoivat aavistuksen verran, kun taas bensiini­käyttöisten henkilö­autojen suoritteet (23 521 miljoonaa kilometriä) vähenivät hieman.

Muiden käyttövoimien liikenne­suoritteet (388 miljoonaa kilometriä) tuplaantuivat edellis­vuoteen verrattuna, mutta näiden osuus kokonais­suoritteesta on toistaiseksi vain noin prosentin verran.

Kuvio 1: Henkilöautojen liikenne­suorite käyttö­voiman mukaan 2018
Kuvio 1: Henkilöautojen liikenne­suorite käyttö­voiman mukaan 2018

Lähde: ks ed.

Keskimäärin henkilö­autoilla ajettiin 13 794 kilometriä vuodessa. Lukema on hieman edellis­vuotta (13 951 km) pienempi.

Selvästi eniten kilometrejä ajettiin diesel­autoilla (20 327 km), joissa ajo­kilometrit painottuivat uusimpiin autoihin. Bensiini­käyttöisillä autoilla ajettiin selvästi vähemmän eli keski­määrin 11 205 kilo­metriä vuodessa.

Yritysautoissa selvästi suosituimpia olivat diesel­autot (61 % kaikista suoritteista), kun taas yksityis­käytössä suhde oli päinvastainen bensiini­käyttöisten autojen (61 % kaikista suoritteista) hyväksi.

Yritysautoilla ajettiin myös keski­määrin selvästi enemmän (18 480 km) kuin yksityis­omisteisilla (14 199 km) autoilla. 

Taulukko 2: Henkilöautojen keskimääräiset vuosittaiset ajokilometrit käyttöönottovuoden mukaan vuonna 2018
Käyttöönotto -vuosiBensiiniDieselMuuKaikki
–19987 00010 66113 3907 339
1999–200310 45215 94118 99611 340
2004–200812 11019 14718 98214 249
200912 90020 02419 69516 398
201012 98320 56816 95216 412
201113 12521 41016 10516 990
201213 32321 60416 17916 877
2013–201413 94222 87314 42317 595
2015–201615 06425 67116 23718 900
201715 68629 34618 81919 993
20188 93016 43110 75310 836
Kaikki yhteensä11 20520 32715 06213 794

Lähde: ks ed.

Tehokkaammat kuljetukset kuormittavat vähemmän

Kuorma-autojen liikenne­suoritteiden kasvu johtui pääsiassa ammattimaisen liikenteen alle neljä vuotta vanhojen ajoneuvo­yhdistelmien liikenne­suoritteiden kasvusta. Kasvua edes­auttoi hyvä talous­suhdanne.

Myös kuorma-autoissa vanhempien kuorma-autojen liikenne­käytöstä poisto on yleistynyt henkilö­autojen tapaan. Vähintään kerran poistetuilla kuorma-autoilla ajettiin peräti 14,6 prosenttia enemmän liikenne­suoritteita edellis­vuoteen verrattuna.

Yksi mielenkiintoinen trendi on ollut myös keveiden eli 3,5–6 tonnia painavien kuorma-autojen liikenne­suoritteiden lasku (-4,7 %). Samaan aikaan paketti­autojen suoritteet ovat kasvaneet (1,5 %).

Osasyynä muutoksen lienevät olleet kasvaneet vaatimukset ammatti­autoilussa esi­merkiksi ammatti­pätevyyden osalta. Kehityksen voisi olettaa jatkuvan kaupungistumisen ja kevyiden jakelu­autojen yleistyessä.

Toisaalta liikenteeseen on tullut erikois­luvilla entistä enemmän sallitut raja-arvot ylittäviä ajoneuvo­yhdistelmiä. Lisäksi tammi­kuusta 2019 lähtien ajoneuvo­yhdistelmien suurin sallittu pituus kasvoi 34,50 metriin.

Isommat ajoneuvo­yhdistelmät tehostavat kuljetuksia ja mahdollistavat paremmin esimerkiksi meri­konttien kuljetuksen. Ne myös vähentävät päästöjä sekä polttoaineen­ kulutusta.

Miten tulevaisuudessa liikutaan?

EU:n ja Suomen tavoitteena on vähentää päästöjä tuottavan liikenteen suoritteita ja parantaa liikenne­järjestelmän energia­tehokkuutta. Tärkeää on myös siirtyä vähä­päästöisen tai päästöttömän teknologian ja/tai poltto­aineiden käyttöön.

Tieliikenteessä tämä tarkoittaa ensinnäkin sähkö­autojen, ladattavien hybridien, kaasu­autojen ja uusiutuvilla biopoltto­aineilla kulkevien autojen määrän kasvattamista.

Toisekseen henkilöautojen liikenne­suoritteet eivät saisi enää kasvaa siirtymä­vaiheen aikana. Sen sijaan kestävien liikenne­muotojen eli jalan­kulun, pyöräilyn ja bussi- ja raide­liikenteen osuuden suoritteista tulisi kasvaa merkittävästi.

Myös tavaraliikennettä tulisi siirtää entistä enemmän raiteille.

Uudet säännökset haastavat tilastointia

Katsastuslainsäädännön uudistus harvensi yksityiskäytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusväliä. Uudistus astui voimaan 20.5.2018.

Uusien säännösten tultua voimaan em. ajo­neuvot on katsastettava ensimmäisen kerran vasta neljäntenä vuotena ja siitä eteenpäin joka toinen vuosi aina kymmenenteen vuoteen asti. Tästä seuraa, että aineistosta on saatavana vähemmän matkamittari­lukemia etenkin uudemmilta autoilta, joilla ajetaan iso osa suoritteista.

Tällä hetkellä aineiston kattavuus on varsin hyvä, sillä mittari­lukemat löytyvät noin 70 prosentista autoista ajoneuvo­luokasta riippuen. On mahdollista, että laskenta­menetelmää on päivitettävä tulevaisuudessa.

 

Kirjoittaja on kehittämis­päällikkö Tilasto­keskuksen yritys­tilastot-yksikössä.

Avainsanat:

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.