Terveydenhoito on 2000-luvulla kallistunut ja käynyt varsinkin kansaneläkeläisten kukkarolle
Kotitaloudet käyttivät terveydenhoitoon vuonna 2019 yli viisi miljardia euroa, 5 prosenttia kaikista yksityisistä kulutusmenoista. Terveydenhoidon reaalihinnat, puhdistettuna yleisen hintojen muutoksesta, ovat nousseet 2000-luvulla 15 prosenttia.
Työssäkäyvien palkat ovat nousseet 2000-luvulla 14 prosenttia nopeammin kuin terveydenhoidon hinnat. Takuueläkkeiden ostovoima on terveydenhoidossa parantunut reaalisesti 17 prosenttia. Positiivinen kehitys tapahtui vuonna 2011, kun nykyinen takuueläkejärjestelmä tuli voimaan. (Kuvio 1)
Häviäjiä ovat olleet kansaneläkesidonnaisten etuuksien saajat ja työeläkkeellä pitkään olleet. Kansaneläkesidonnaiset etuudet ovat nousseet 14 prosenttia ja työeläkkeet kuusi prosenttia hitaammin kuin terveydenhoidon hinnat.
Soten valmistelun yhteydessä erikoislääkäri- ja sairaalamaksuja on nostettu lähemmäksi yksityisten toimijoiden hintoja, jotta siirtyminen ostopalveluihin tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi. Samaan aikaan lääkkeiden ja sairaanhoidon maksukattoa on nostettu yleistä hintakehitystä hitaammin ja omavastuita nostettu.
Rinnakkaislääkkeet alentaneet hintoja
Reseptilääkkeissä, yksityisen sektorin lääkärinpalkkioissa sekä tutkimus- ja hoitomaksuissa seurataan kuluttajan todella maksamaa hintaa Kela-korvausten jälkeen. Kuluttajahintaindeksin muutos voi johtua itse lääkkeen vähittäismyyntihinnan muutoksesta tai Kela-korvausjärjestelmän rakennemuutoksista.
Rinnakkaislääkkeet tulivat voimaan 1.4.2003. Hinnat lähtivät laskuun vuonna 2006. Reseptilääkkeiden kuluttajahinnat nousivat vuosina 2000–2005 yli 26 prosenttia. Sen jälkeen hinnat ovat laskeneet 24 prosenttia. (Kuvio 2)
Toisaalta lääkkeiden hintojen omavastuuosuutta on nostettu, mikä on johtanut kuluttajan kannalta lääkemenojen nousuun. Itsehoitolääkkeiden eli ilman reseptiä saatavien lääkkeiden kuluttajahinnat ovat nousseet seitsemän prosenttia enemmän kuin reseptilääkkeiden hinnat vuosina 2000–2019.
Lääkkeet ovat edelleen Suomessa kalliimpia kuin muissa Pohjoismaissa. Lääkkeiden hintoja voitaisiin edelleen laskea tehostamalla rinnakkaislääkkeiden määräämistä, alentamalla tai poistamalla apteekkimaksu, lisäämällä reseptilääkkeiden hintakilpailua, avaamalla apteekkien kilpailua sekä laajentamalla käsikauppalääkkeiden myyntiä vähittäiskauppoihin.
Viime vuosina lääkealalta on tehty useita selvityksiä Fimean (Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus), Apteekkariliiton, Päivittäistavarakaupan (PTY) sekä kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) toimesta.
Silmälaseissa hintakilpailu toiminut
Silmälasien hinnat lähtivät laskuun koventuneen hintakilpailun takia vuonna 2008. Suomeen rantautui kansainvälisiä silmälasifirmoja, jotka aloittivat aggressiivisen hintakilpailun. Hinnat laskivat vuoteen 2012, minkä jälkeen reaalihinnat ovat pysyneet ennallaan. (Kuvio 3)
Hintakilpailu on aiheuttanut alan keskittymistä, kun pieniä firmoja on ostettu pois markkinoilta. Vaarana on jatkossa kilpailun väheneminen ja hintojen nousu.
Erikoislääkärit kallistuneet reippaasti
Lääkärikäyntien hinnat ovat nousseet kuluttajalle tasaisesti koko 2000-luvun. Erikoislääkärikäynnit maksavat nyt reaalisesti reilusti tuplasti enemmän kuin vuonna 2000. (Kuvio 4)
Yleislääkäripalkkio tarkoittaa samaa kuin terveyskeskuskäynti. Terveyskeskuslääkärimaksu on vahvasti yhteiskunnan tukemaa ja säätelemää. Terveyskeskusmaksun tason määrittää se, kuinka paljon yhteiskunta haluaa tai kykenee tukemaan sitä verovaroin. Sama koskee terveyskeskusten muita hoitoja ja tutkimuksia sekä sairaalamaksuja.
Erikoislääkäreiden hintojen nousuun vaikuttaa yksityisten lääkäriyritysten kilpailu- ja Kelan korvauspolitiikka. Viime vuosina terveydenalan yritysten lukumäärä on vähentynyt ja markkinoille on jäänyt vain muutama valtakunnallinen yritys. Kuluttajien ja myös valtiovallan tulee olla valppaina. Vähenevä kilpailu on vaarassa nostaa kuluttajien lääkärilaskuja ja yhteiskunnan terveydenhoitomenoja.
Hammaslääkäreiden palkkiot nousussa
Hammaslääkärimaksujen hinnat nousivat hyvin maltillisesti vuosina 2000–2008. Tämän jälkeen hinnat nousivat nopeasti vuosina 2009–2017. Sen jälkeen reaalihinnat ovat pysyneet entisellään. (Kuvio 5)
Hammaslääkärikäynti maksaa nyt reaalisesti lähes 70 prosenttia enemmän kuin vuonna 2000. Hammaslääkäripalvelut jakaantuvat terveyskeskusten hampaidenhoitoon sekä yksityiseen hammashoitoon. Julkinen sektori on vähentänyt viime vuosina hammashoidon tukea.
Tutkimus ja hoito entistä kalliimpaa
Kuluttajan maksama reaalihinta tutkimuksista ja hoidoista on nyt yli 60 prosenttia kalliimpaa kuin vuonna 2000. (Kuvio 6)
Tutkimuksen ja hoidon osalta hintakehitys ja kilpailutilanne on samantapainen kuin erikoislääkäreiden ja terveyskeskusten kohdalla. Yksityisten terveysyritysten hinnat ovat nousseet reilusti ja tulevaisuudessa alan keskittyminen voi edesauttaa tätä kehitystä.
Kela-korvausten omavastuuosuuksien muutokset ovat myös vaikuttaneet tutkimuksen ja hoitojen reaalihintakehitykseen vastaavasti kuin lääkkeiden ja lääkärinpalkkioiden kohdalla.
Soteen valmistautuminen on nostanut sairaalamaksuja
Sairaalamaksut nousivat nopeasti vuoden 2013 jälkeen (kuvio 7). Maksuja on sovitettu Sosiaali- ja terveysministeriön taholta paremmin vastaamaan yksityisen sektorin hintoja. Toistaiseksi kunnat ovat itse päättäneet, nostavatko he maksuja ministeriön päättämälle tasolle vai ei.
Jatkossa maakuntapohjainen sote-uudistus pakottaa käytännössä kaikki sote-alueet nostamaan hinnat ministeriön esittämälle maksimitasolle. Hintojen noston jälkeen yksityisten palvelujen vaihtoehtoinen käyttö tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi. Kilpailutuksen jälkeen yksityiseltä sektorilta saadaan ostettua palvelut lähes nykyisillä maksimitariffeilla.
Vakuutusmaksut nousseet reippaasti
Terveydenhoidon vakuutukset kuluttajalle lähtivät nopeaan nousuun vuonna 2005. Nousu tasaantui vuonna 2015, minkä jälkeen reaalihinnat ovat pysyneet entisellään. (Kuvio 8)
Terveydenhoidon kustannuksiin on otettu mukaan tässä selvityksessä myös terveydenhoidon vakuutusmaksut, vaikka ne kuluttajahintaindeksissä kuuluvatkin eri pääryhmään. Vakuutusmaksut on sidottu käytännössä lääkärinpalkkioiden sekä hoidon ja tutkimuksen hintojen kehitykseen.
Silmälasien ja lääkkeiden ostaja on voittanut
Terveydenhoidossa hintavoittajia ovat olleet tällä vuosituhannella lääkkeiden ja silmälasien ostajat. Lääkkeitä ja silmälaseja saa nyt reaalisesti selvästi halvemmalla kuin vuosituhannen vaihteessa.
Väestöryhmistä voittajia ovat olleet palkan- ja takuueläkkeen saajat. Lähes kaikki muut terveydenalan palveluiden käyttäjät ovat olleet laskun maksajia. Erityisen huonossa asemassa ovat olleet pitkään työeläkkeellä olevat ja Kelan etuuksia saavat.
Terveydenhoidon reaalihintakehitykseen ovat vaikuttaneet eniten vero- ja säädöspäätökset sekä palkkojen kehitys. Lääkkeiden ja silmälasien osalta hintojen lasku on johtunut rinnakkaislääkkeiden markkinoille tulosta ja alan lisääntyneestä kilpailusta.
Soteen valmistautuminen on nostanut selvästi sairaala- ja erikoislääkäreiden maksuja. Sopeutuminen tulevaan ostopalveluihin yksityiseltä sektorilta on johtanut julkisen terveydenhoidon maksujen nousuun.
Ilkka Lehtinen on Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija.
Liitetaulukoista 1, 2 ja 3 löytyy tarkempia tietoja terveydenhoidon, kuluttajahintojen, palkkojen ja eläkkeiden nimellis- ja reaalihintojen kehityksestä.
Mrd euroa | o/oo | Euroa/hlö | |
---|---|---|---|
TERVEYS | 5,56 | 52,3 | 1 007 |
Lääkkeet | 1,74 | 16,4 | 315 |
Reseptilääkkeet | 1,34 | 12,6 | 243 |
Itsehoitolääkkeet | 0,40 | 3,7 | 72 |
Silmälasit | 0,45 | 4,3 | 82 |
Lääkärin vastaanotto | 0,74 | 7,0 | 134 |
Yleislääkärit | 0,38 | 3,6 | 70 |
Erikoislääkärit | 0,36 | 3,3 | 64 |
Hammaslääkäri | 0,52 | 4,9 | 94 |
Tutkimus ja hoito | 0,77 | 7,2 | 139 |
Sairaalapalvelut | 1,00 | 9,4 | 180 |
Terveyteen liittyvät vakuutukset | 0,14 | 1,3 | 25 |
VUOSI | TERVEYDENHOITO | LÄÄKKEET | Reseptil. | Itsehoitol. | SILMÄLASIT | SAIRAANHOITO | Yleislääkäri | Erikoislääkäri | HAMMASHOITO | Tutkimus ja hoito | SAIRAALA | Vakuutukset |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
2001 | 99,77 | 99,73 | 100,64 | 97,67 | 103,22 | 101,25 | 97,49 | 103,38 | 95,62 | 103,51 | 97,49 | 100,98 |
2002 | 103,01 | 102,03 | 104,54 | 97,32 | 106,02 | 108,80 | 99,25 | 113,55 | 97,16 | 108,96 | 101,23 | 103,06 |
2003 | 105,32 | 106,50 | 111,12 | 97,91 | 107,09 | 115,26 | 107,02 | 120,36 | 93,50 | 113,42 | 100,34 | 107,81 |
2004 | 107,36 | 109,16 | 116,80 | 92,72 | 106,50 | 119,81 | 106,83 | 127,60 | 95,62 | 118,07 | 100,16 | 114,05 |
2005 | 108,47 | 110,62 | 119,10 | 93,67 | 106,77 | 123,41 | 105,92 | 133,78 | 97,98 | 117,10 | 99,30 | 118,02 |
2006 | 107,11 | 106,22 | 113,55 | 91,96 | 107,15 | 123,90 | 104,06 | 139,70 | 99,62 | 119,66 | 97,62 | 123,47 |
2007 | 104,05 | 97,99 | 102,86 | 89,54 | 104,61 | 123,83 | 102,01 | 144,33 | 101,90 | 122,35 | 95,08 | 129,68 |
2008 | 101,62 | 94,81 | 99,74 | 86,07 | 88,07 | 126,18 | 102,97 | 149,37 | 102,65 | 124,88 | 95,68 | 131,54 |
2009 | 105,09 | 93,17 | 96,98 | 87,14 | 82,94 | 137,39 | 113,38 | 159,67 | 110,74 | 129,47 | 105,82 | 138,96 |
2010 | 105,79 | 88,21 | 90,20 | 86,52 | 83,42 | 143,67 | 119,21 | 165,41 | 115,83 | 129,44 | 111,58 | 147,38 |
2011 | 103,20 | 82,63 | 83,12 | 84,84 | 82,10 | 144,68 | 116,63 | 170,37 | 118,78 | 127,62 | 109,02 | 152,53 |
2012 | 100,71 | 78,78 | 78,65 | 82,59 | 76,85 | 145,96 | 113,99 | 175,66 | 121,72 | 129,29 | 106,38 | 156,00 |
2013 | 100,98 | 79,63 | 80,68 | 79,99 | 76,88 | 145,71 | 107,09 | 181,90 | 123,81 | 129,91 | 104,98 | 165,77 |
2014 | 102,97 | 79,65 | 80,96 | 79,19 | 75,96 | 151,42 | 112,88 | 187,47 | 126,80 | 139,63 | 110,86 | 177,42 |
2015 | 106,45 | 80,34 | 81,58 | 80,22 | 76,30 | 160,03 | 122,60 | 194,68 | 137,32 | 141,73 | 120,24 | 191,79 |
2016 | 113,34 | 79,82 | 81,51 | 79,04 | 77,29 | 176,85 | 142,91 | 207,19 | 161,20 | 150,55 | 138,55 | 197,28 |
2017 | 114,41 | 78,98 | 80,37 | 78,28 | 76,66 | 183,09 | 146,03 | 216,55 | 164,68 | 155,40 | 141,95 | 200,18 |
2018 | 114,55 | 76,37 | 76,95 | 77,71 | 76,27 | 183,71 | 145,48 | 219,49 | 164,96 | 158,79 | 149,38 | 202,42 |
2019 | 114,42 | 73,94 | 73,74 | 78,72 | 75,27 | 187,59 | 147,55 | 225,87 | 165,31 | 163,54 | 152,49 | 204,08 |
VUOSI | TERVEYDEN- HOITO | KHI | PALKAT | KELA | TAKUU- ELÄKE 1) | TYEL |
---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
2001 | 102,3 | 102,6 | 104,5 | 103,9 | 106,7 | 104,0 |
2002 | 107,3 | 104,2 | 108,2 | 106,4 | 109,2 | 107,1 |
2003 | 110,7 | 105,1 | 112,4 | 107,7 | 110,5 | 108,9 |
2004 | 113,0 | 105,3 | 116,7 | 108,3 | 111,6 | 110,3 |
2005 | 115,2 | 106,2 | 121,3 | 108,7 | 113,1 | 111,4 |
2006 | 115,8 | 108,1 | 125,0 | 109,9 | 115,5 | 113,2 |
2007 | 115,3 | 110,8 | 129,1 | 111,8 | 117,5 | 115,7 |
2008 | 117,1 | 115,3 | 136,2 | 114,6 | 125,1 | 118,5 |
2009 | 121,2 | 115,3 | 141,7 | 119,9 | 130,8 | 124,4 |
2010 | 123,4 | 116,6 | 145,5 | 119,9 | 130,8 | 124,7 |
2011 | 124,6 | 120,6 | 149,4 | 120,4 | 154,0 | 126,4 |
2012 | 125,0 | 124,1 | 154,1 | 124,9 | 159,8 | 131,0 |
2013 | 127,2 | 125,9 | 157,3 | 128,4 | 165,5 | 134,7 |
2014 | 131,0 | 127,3 | 159,6 | 130,1 | 166,5 | 136,5 |
2015 | 135,2 | 127,0 | 161,9 | 130,6 | 167,2 | 137,1 |
2016 | 144,4 | 127,5 | 163,3 | 130,2 | 171,7 | 137,1 |
2017 | 146,9 | 128,4 | 163,7 | 129,1 | 170,3 | 137,9 |
2018 | 148,7 | 129,8 | 166,5 | 129,1 | 173,6 | 138,6 |
2019 | 150,0 | 131,1 | 170,5 | 129,1 | 175,7 | 140,6 |
1) 2011-2019 Takuueläke, sitä ennen yksinasuvan täysi eläke
KHI=Kuluttajahintaindeksi, KELA= Kansaneläkeindeksi, TYEL=Työeläkeindeksi
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.