Työmatkat ovat pidentyneet mutta puolet on hyvin pyöräiltävissä
Henkilöitä, jotka olivat työllisenä sekä vuonna 2013 että 2017, oli 1,9 miljoonaa. Heille voidaan asuin- ja työpaikan koordinaattien avulla laskea työmatkan pituudet teitä pitkin kuljettuna.
Vuodesta 2013 vuoteen 2017 työmatkojen keskipituus kasvoi kevyenliikenteen väyliä pitkin kuljettuna yli 700 metriä eli 4,3 prosenttia. Autoillen työmatkat pitenivät hieman yli 900 metriä (+5,1 %). (Taulukko 1)
2013 (km) | 2017 (km) | Muutos (km) | Muutos % | |
---|---|---|---|---|
Pyörällä/kävellen | 16,71 | 17,43 | 0,72 | 4,3 % |
Autoillen | 17,69 | 18,6 | 0,91 | 5,1 % |
Lähde: Tilastokeskus, Työssäkäyntitilasto.
Tässä artikkelissa käsitellään vakituisesti Suomessa asuvia henkilöitä, joiden työmatkojen pituudet on rajattu alle 200 kilometriin. Matkojen laskemisessa on hyödynnetty Digiroadia, Liikenneviraston tie- ja katuverkon tietojärjestelmää.
Pyöräilymatkat on laskettu lyhintä reittiä kevyenliikenteen väyliä pitkin, kun matkoilta on poistettu metsäautotiet, moottoriliikennetiet ja moottoritiet.
Autoillen reitit on laskettu käyttäen Digiroadin taustamuuttujia eri tieluokkien avulla, joissa tiet on jaettu erillisiin luokkiin yksityisteistä moottoriteihin. Automatkoissa on mallinnettu nopeimmat reitit, isoimpia teitä käyttäen, joten automatkat ovat pidempiä kuin pyörämatkat.
Vain joka kolmannella työmatka ei muuttunut
Yli 1,1 miljoonan työllisen työ- tai toimipaikan etäisyys kotoa muuttui vuosina 2013-2017. Työmatkojen muutoksia aiheuttavat työllisen muuttaminen toiseen asuinpaikkaan, työpaikan vaihto sekä työpaikan sijainnin muutos tai työllistyminen toiseen toimipisteeseen.
Työmatkassa ei tapahtunut muutosta noin 34 prosentilla työllisistä, he asuivat samassa asunnossa ja työskentelivät samassa työpaikassa vuosina 2013 ja 2017.
Työpaikkaa vaihtaneita, mutta samassa asunnossa asuvia oli 53 prosenttia työllisistä.
Vuosina 2013-2017 työllisenä olleista henkilöistä muuttaneita oli 13 prosenttia. Muuton jälkeen 46 000 työskenteli samassa toimipaikassa, 178 000 oli vaihtanut työpaikkaa tai toimipistettä. Valtaosa muuttaneista, 88 prosenttia, asui vuonna 2017 eri kunnassa kuin vuonna 2013.
Kuviosta 1 näkyvät muutosten vaikutukset eri ryhmillä (autolla); osalla työmatka on toki lyhentynytkin tai pysynyt ennallaan, mutta keskimäärin matkat ovat siis pidentyneet.
Sama kehityssuunta pidemmällä jänteellä ja linnuntietä kuljettuna
Pidemmällä aikajaksolla etäisyyttä kodin ja työpaikan välillä voidaan tarkastella linnuntietä kuljettuna. Kymmenessä vuodessa, 2007-2017, etäisyydet kasvoivat kotikunnassaan töissä käyvillä 870 metriä (21 %) ja kotikuntansa ulkopuolella töissä käyvillä 2,14 kilometriä (7 %).
Teitä pitkin estimaatti matkasta on noin 1,3-kertainen, jolloin kotikunnassa työmatka oli pidentynyt autoillen noin 1,1 kilometriä ja pendelöivillä 2,8 kilometriä.
Sitten hyvät uutiset: joka toinen voisi pyöräillä, joka kymmenes kävellä
Pyöräilyä on pidetty alle seitsemän kilometrin matkoilla nopeimpana tapana liikkua kaupungeissa. Jos ajonopeutena käytetään 17 km/h, seitsemän kilometrin matka ilman pysähdyksiä taittuu 25 minuutissa.
Kotikunnassaan työskentelevillä alle seitsemän kilometrin pyöräilymatka oli 69 prosentilla kaikista kotikunnassaan työskentelevistä, 920 000 hengellä.
Pendelöijillä puolestaan alle seitsemän kilometrin matka pyöräillen kevyenliikenteen väyliä pitkin oli 41 000 hengellä, eli 5 prosentilla pendelöijistä.
Kaikista työllisistä yhteensä 46 prosentilla työmatka oli pyöräillen alle 7 kilometriä. (Kuvio 2)
Jos enimmillään kilometrin työmatkaa pidettäisiin sopivana taittaa kävellen, 7 prosenttia eli yli 150 000 työllisistä asuu kävelymatkan päässä työpaikastaan.* Työmatkaan kuluisi heillä kävellen 10-12 minuuttia.
Autoillen 10-50 km etäisyydellä töistä asui yhteensä 517 000 pendelöijää (61,7% kaikista pendelöijistä).
Etäisyydet vaihtelevat luonnollisesti kotikunnassaan työskentelevien ja oman asuinkuntansa ulkopuolella työskentelevien eli pendelöijien välillä runsaasti. Suurin selittävä tekijä työmatkojen pituuksissa ei kuitenkaan ole kunta vaan aluetyyppi.
Iso potentiaali ja koronan takia tarvekin
Työmatkojen pitenemisestä huolimatta olisi siis kestävästi liikkuvien työmatkaajien osuutta mahdollista lisätä reilusti ilman että työmatkaan kuluva aika kasvaa kohtuuttomasti.
Koronakriisin aikana voi kokeilla, kuinka oma työmatka on taitettavissa lihasvoimin, varsinkin kun julkista liikennettä on suositeltu välttämään ja kuntoilumahdollisuudet ovat rajoitettuja. Liikkuminen pyörällä tai kävellen on edelleen luvallista, jopa suotavaa.
Kirjoittaja työskentelee yliaktuaarina Tilastokeskuksen väestö- ja elinolot -yksikössä työssäkäyntitilastojen parissa.
*Lihavoituja lukuja päivitetty 1.4.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.