Ulkopuolisesta hyökkäyksestä johtuvan palvelukatkoksen koki 5 % yrityksistä vuonna 2021
Tilastokeskuksen mukaan ulkopuolisesta hyökkäyksestä johtuvan palvelukatkoksen koki 5 % yrityksistä vuonna 2021. Yli puolet yrityksistä (56 %) ei ollut kokenut mitään kysytyistä tietoturvaongelmista. Toisaalta 44 % yrityksistä oli kokenut ainakin jonkun mainituista tietoturvaongelmista. Palvelukatkoksen laitteiden tai ohjelmien ongelmien vuoksi oli kokenut 39 % yrityksistä ja tietojen tuhoutumisen laitteiden tai ohjelmien ongelmien vuoksi 7 % yrityksistä.
Tietoturva
Yritysten tietoturvan tärkeys on korostunut digitalisoitumisen myötä. Tietoturvaan voi vaikuttaa monin tavoin, kuten erilaisten tietoturvaan liittyvien teknologioiden käytöllä, kouluttamalla henkilöstöä tietoturva-asioissa ja pitämällä tietoturvaan liittyvä dokumentaatio ja prosessit kunnossa.
Tekniseen tietoturvaan liittyen yritykset käyttävät varsin monipuolisesti erilaisia teknologioita ja menetelmiä. Vahva salasana on yleisesti käytössä (94 %) ja varmuuskopioita erilliseen sijaintiin tehdään varsin yleisesti (82 %). Kaksivaiheinen tunnistautuminen oli käytössä 64 %:ssa, salaustekniikat 62 %:ssa, virtuaalinen erillisverkko 58 %:ssa ja biometrinen käyttäjätunnistus 22 %:ssa yrityksistä.
Yrityksistä 60 % käyttää vapaaehtoista koulutusta henkilöstön ohjeistamiseen tietoturvaan liittyvistä velvollisuuksista, 31 % tekee sopimuksen aiheesta ja 28 % käyttää pakollista koulutusta. Ainakin jotakin mainituista keinoista käyttää 67 % yrityksistä. Huomion arvoista on se, että 33 % yrityksistä ei käytä mitään mainituista keinoista henkilöstön ohjeistamiseen tietoturvasta.
Tietoturvaan liittyvät toimenpiteet, käytänteet tai toimintatavat on dokumentoitu 58 %:ssa yrityksistä. Suurimmassa tarkastellussa kokoluokassa dokumentointi on tehty 91 %:ssa ja pienimmässä kokoluokassa 47 %:ssa yrityksistä. Toimialoittain dokumentointi on tehty yleisimmin informaation ja viestinnän toimialalla (89 %) ja harvimmin majoitus- ja ravitsemistoiminnan toimialalla (33 %).
Tietoturvaan liittyvät dokumentit ovat yleisesti varsin tuoreita sillä 43 % yrityksistä on määrittänyt tai päivittänyt niitä viimeisen vuoden aikana. Yli kaksi vuotta sitten dokumentit on määrittänyt tai päivittänyt vain 4 % yrityksistä.
Yrityksistä 33 % on varautunut tietoturvatapahtumien varalta vakuutuksella. Suuruusluokittain vakuutusten yleisyys vaihtelee pienimmän kokoluokan yritysten 27 %:sta suurimman kokoluokan 48 %:iin. Toimialoittain informaation ja viestinnän toimiala erottuu muita yleisemmin vakuutettuna (51 %) ja kuljetuksen ja varastoinnin (20 %), majoitus- ja ravitsemistoiminnan (24 %) ja rakentamisen (24 %) toimialat muita harvemmin vakuutettuna.
Yritysten kokemia tietoturvaongelmia kysyttiin kuutta eri ongelmakokonaisuutta koskevilla kysymyksillä: a) Tieto- ja viestintätekniikkapalvelukatkos laitteiden tai ohjelmien ongelmien vuoksi ; b) Tieto- ja viestintätekniikkapalvelukatkos ulkopuolisen hyökkäyksen vuoksi ; c) Tiedon tuhoutuminen tai vahingoittuminen laitteiden tai ohjelmien ongelmien vuoksi; d) Tiedon tuhoutuminen tai vahingoittuminen haittaohjelmien tai luvattoman tunkeutumisen vuoksi; e) Luottamuksellisen tiedon paljastuminen luvattoman tunkeutumisen, tietojen kalastelun tai oman henkilökunnan tahallisen toiminnan vuoksi ja f) Luottamuksellisen tiedon paljastuminen oman henkilöstön virheen vuoksi.
Yli puolet yrityksistä (56 %) ei ollut kokenut mitään kysytyistä tietoturvaongelmista. Toisaalta asian kääntöpuolena 44 % yrityksistä oli kokenut ainakin jonkun mainituista tietoturvaongelmista. Palvelukatkoksen laitteiden tai ohjelmien ongelmien vuoksi oli kokenut 39 % yrityksistä, tietojen tuhoutumisen laitteiden tai ohjelmien ongelmien vuoksi 7 % ja palvelukatkoksen ulkopuolisen hyökkäyksen vuoksi 5 % yrityksistä.
Tietotekniikkataidot, rekrytointi ja palvelujen osto
Tietotekniikka ja siihen liittyvä osaaminen ovat yrityksissä luonnollisesti suuressa merkityksessä digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Osaamiselle syntyvään haasteeseen voidaan vastata rekrytoimalla, kouluttamalla tai ostamalla palveluita.
Yrityksistä 29 %:lla oli omassa henkilökunnassaan tietotekniikka-ammattilaisia keväällä 2022. Selvästi useimmin tietotekniikka-ammattilaisia omassa henkilökunnassa oli informaation ja viestinnän toimialan yrityksissä (89 %) ja harvimmin majoitus- ja ravitsemistominnan yrityksissä (9 %).
Vuoden 2021 aikana tietotekniikka-ammattilaisia oli rekrytoinut tai yrittänyt rekrytoida 13 % yrityksistä. Erityisen usein rekrytoitiin informaation ja viestinnän toimialan yrityksissä (74 %) ja vähintään sata henkilöä työllistävissä yrityksissä (45 %). Vaikeuksia tietotekniikka-ammattilaisille tarkoitettujen työpaikkojen täyttämisessä oli vuonna 2021 kohdannut 59 % rekrytoivista yrityksistä. Niiden yritysten osuus, joilla on ollut vaikeuksia avointen tietotekniikka-ammattilaisten työpaikkojen täyttämisessä, pysyi samana verratuna edelliseen mittaukseen vuotta 2019 koskien.
Tietotekniikka-ammattilaisten rekrytointiongelmia kokeneilta yrityksiltä kysytyistä ongelmien syistä yleisin vuonna 2021 oli puute relevantista työkokemuksesta (80 %). Hakemuksista oli puutetta 79 %:lla rekrytointiongelmia kokeneista yrityksistä, puute relevantista tietotekniikka-alan koulutuksesta oli syy rekrytoinnin ongelmiin 66 %:lle ja 60 % koki hakijoiden palkkatoiveet liian korkeiksi.
Huomattavin muutos vuodesta 2019 on tapahtunut hakemusten puutteen lisääntymisenä tietotekniikka-ammattilaisten rekrytoinnin ongelmien syynä 64 %:sta 79 %:iin.
Tietotekniikkakoulutuksen tarjonta omalle henkilökunnalle on hyvin tavallista yrityksissä. Tietotekniikka-ammattilaisille koulutusta tarjosi 55 % kaikista niistä yrityksistä, joilla heitä on omassa henkilöstössään. Muulle henkilöstölle tietotekniikkakoulutusta tarjosi 37 % kaikista yrityksistä.
Yritykset ostivat tietotekniikkapalveluja hyvin yleisesti yrityksen ulkopuolelta. Yrityksistä 70 % osti tietotekniikkaan liittyviä palveluita yrityksen tietotekniikkatoimintojen varten.
Robotiikka
Robotit määriteltiin kyselyssä seuraavasti:
- Robotti on kone, joka on ohjelmoitu liikkumaan ja suorittamaan tehtäviä automaattisesti.
- Teollisuusrobotti on automaattisesti ohjautuva ja uudelleen ohjelmoitavissa oleva monikäyttöinen mekaaninen laite, jossa on vähintään kolme ohjelmoitavaa liikeakselia. CNC-koneet, 3D-tulostimet tai koneet, jotka ovat täysin käyttäjän ohjaamia eivät ole robotteja.
- Palvelurobotti on mekaaninen laite, joka on osin autonominen ja kykenee toimimaan monimutkaisessa ja muuttuvassa ympäristössä, joka saattaa vaatia vuorovaikutusta ihmisten, esineiden tai muiden laitteiden kanssa.
Robotteja käytti 9 % yrityksistä keväällä 2022. Selvästi yleisimmin robotteja käytettiin teollisuudessa (27 %) ja toiseksi yleisimmin vähittäiskaupan (9 %) toimialalla.
Teollisuusrobotteja oli 7 %:lla ja palvelurobotteja 3 %:lla yrityksistä. Robotteja on selvästi yleisimmin suurimmissa yrityksissä, teollisuusrobotteja 20 %:ssa ja palvelurobotteja 12 %:ssa vähintään 100 henkeä työlistävissä yrityksistä.
Yleisin syy joka vaikutti päätökseen käytää robotteja oli korkean tarkkuuden tai tasaisen laadun varmistaminen, 83 % robotteja käyttävistä yrityksistä. Myös työturvallisuuden lisääminen (54 %), korkeat henkilöstökulut (50 %), tuote- tai palveluvalikoiman laajentaminen (46 %) ja rekrytointiongelmat (31 %) olivat tavallisia vaikuttavia syitä päätöksiin robottien käytöstä.
Tiedot on kerätty kyselytutkimuksella keväällä 2022 ja ne koskevat vähintään kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä.
Kuviot
Tietoturvaan liittyvien velvollisuuksien ohjeistamisen keinot vuonna 2022, osuus yrityksistä
Tietoturvaan liittyvät toimenpiteet, käytänteet tai toimintatavat on dokumentoitu vuonna 2022, osuus yrityksistä toimialoittain
Tietoturvaan liittyvät toimenpiteet, käytänteet tai toimintatavat on dokumentoitu vuonna 2022, osuus yrityksistä koon mukaan
Tietoturvaan liittyvien dokumenttien määrityksen tai päivityksen ajankohta, osuus yrityksistä
Yrityksellä vakuutus tietoturvatapahtumien varalta vuonna 2022, osuus yrityksistä toimialoittain
Yrityksellä vakuutus tietoturvatapahtumien varalta vuonna 2022, osuus yrityksistä koon mukaan
Koetut tietoturvaongelmat vuonna 2021, osuus yrityksistä
Yrityksellä käytössä teollisuus- tai palvelurobotti vuonna 2022, osuus yrityksistä koon mukaan
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.
- Henkilöstön suuruusluokka
Tulevat julkaisut
Dokumentaatio
Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.
Siirry tilaston dokumentaatioon