Rautatiellä kuljetetun rahdin määrä laski 22 % vuonna 2022
Korjaus
Korjaus
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2022 Suomen rautateillä tehtiin 76 miljoonaa henkilöliikenteen matkaa ja kuljetettiin 31,2 miljoonaa tonnia rahtia. Henkilöliikenteen matkamäärä kasvoi 38 % ja kuljetetun tavaran määrä laski 22 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Keskeisiä poimintoja
- Henkilöliikenteen matkamäärä rautateillä oli yhteensä 76 miljoonaa matkaa vuonna 2022. Matkojen määrä kasvoi 38 % vuodesta 2021.
- Tavaroita kuljetettiin yhteensä 31,2 miljoonaa tonnia. Kuljetettu tavaramäärä laski 22 % vuoteen 2021 verrattuna.
- Tavarankuljetusten kuljetussuorite oli yhteensä 8,8 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 18 % vähemmän kuin vuonna 2021.
- Rautatieonnettomuuksissa kuoli 4 ja loukkaantui vakavasti 7 ihmistä. Kuolleita oli 6 vähemmän ja vakavasti loukkaantuneita 1 vähemmän kuin vuonna 2021.
- Suurin osa kuolemaan ja vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista oli poikkeuksellisesti liikkeessä olevan kaluston aiheuttamia henkilöonnettomuuksia tasoristeysonnettomuuksien sijaan.
Henkilöliikenne vuonna 2022
Rautateiden henkilöliikenteen matkamäärä oli yhteensä 76 miljoonaa matkaa vuonna 2022, mikä oli 21 miljoonaa matkaa enemmän kuin vuonna 2021. Matkojen määrä nousi 38 % vuodesta 2021.
Matkoista 83 % tehtiin lähiliikenteessä ja 17 % kaukoliikenteen junissa. Lähiliikenteen matkamäärät lisääntyivät 35 % ja kaukoliikenteen matkamäärät lisääntyivät 56 % edellisvuodesta.
Kaukoliikenteen matkoista 13,2 miljoonaa matkaa tehtiin kotimaassa ja vain 31 000 matkaa kansainvälisessä liikenteessä. Matkojen keskipituus oli 60 kilometriä, mikä oli 7,3 kilometriä pidempi kuin edellisvuonna.
Vuonna 2022 junaliikenteen henkilökilometrit lisääntyivät 57 % edellisvuodesta. Yhteensä henkilökilometrejä kertyi 4,6 miljardia henkilökilometriä, josta kaukoliikenteen osuus oli 78 % ja lähiliikenteen osuus 22 %.
Tavaraliikenne vuonna 2022
Suomen rautateillä kuljetettiin vuonna 2022 tavaroita yhteensä 31,2 miljoonaa tonnia. Kuljetettu tavaramäärä laski 22 % vuoteen 2021 verrattuna. Rautatieliikenteen tavarankuljetusten kuljetussuorite oli yhteensä 8,8 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 18 % vähemmän kuin vuonna 2021. Tonnikilometreistä 83 % tuli kotimaan liikenteestä ja 17 % kertyi kansainvälisessä liikenteessä. Tavaraliikenteessä kuljetusmatkan keskimääräinen pituus oli 283 kilometriä, mikä oli 15 kilometriä pidempi kuin edellisvuonna.
Rautateillä kuljetettiin eniten puuta ja puuteoksia, joita kuljetettiin viime vuonna yhteensä 12 miljoonaa tonnia. Tavararyhmän osuus oli 38 % kaikista kuljetetuista tonneista. Seuraavaksi eniten kuljetettiin paperiteollisuuden tuotteita 6,5 miljoonaa tonnia ja kemianteollisuuden tuotteita, 5,5 miljoonaa tonnia. Kuljetussuoritetta kertyi eniten puu- ja puuteoskuljetuksista, 3,7 miljardia tonnikilometriä, joka oli 42 % kaikista kuljetuksista.
Junaliikenteen suoritteet vuonna 2022
Junakilometrien kokonaismäärä oli yhteensä 48,7 miljoonaa junakilometriä vuonna 2022. Rautateiden henkilöliikenteen junakilometrit nousivat 6 % edellisvuodesta ja henkilöliikenteen osuus kaikista junakilometreistä oli 71 %. Tavaraliikenteen junakilometrit laskivat 5 % vuonna 2022.
Vuonna 2022 sähkövetokaluston osuus oli 90 % junakilometreistä. Sähköveturien junakilometrit kasvoivat 4 % ja sähkömoottorivaunujen junakilometrit kasvoivat 5 % vuodesta 2021. Sähköveturien osuus sähkövetokaluston junakilometreistä oli 60 %.
Vuonna 2022 veturikilometrejä kertyi yhteensä 64 miljoonaa veturikilometriä. Sähkövetureiden osuus oli 47 % ja sähkömoottorivaunujen osuus oli 39 % veturikilometreistä. Dieselvetureilla ajettiin 12 % veturikilometreistä ja dieselmoottorivaunuilla 3 % veturikilometreistä.
Junaliikenteen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 29,5 miljardia bruttotonnikilometriä vuonna 2022. Tavaraliikenteen osuus oli 62 % bruttotonnikilometreistä ja henkilöliikenteen osuus 37 % bruttotonnikilometreistä. Tavaraliikenteen bruttotonnikilometrit laskivat 16 % edellisvuodesta ja henkilöliikenteen bruttotonnikilometrit nousivat 9 %. Henkilöliikenteessä kaukoliikenteen junien bruttotonnikilometrit olivat 8,1 miljardia bruttotonnikilometriä ja lähiliikenteen junilla 2,7 miljardia bruttotonnikilometriä. Henkilöliikenteessä keskimääräinen junapaino oli 311 tonnia ja tavaraliikenteessä 1321 tonnia vuonna 2022.
Vuonna 2022 vedettyjä bruttotonnikilometrejä oli yhteensä 26,3 miljardia bruttotonnikilometriä, joista 16,9 miljardia vedettyä bruttotonnikilometriä tuli tavaraliikenteestä ja 9,4 miljardia vedettyä bruttotonnikilometriä muodostui henkilöliikenteestä.
Vuonna 2022 henkilö- ja tavaraliikenteen junien vaunuakselikilometrien kokonaismäärä oli yhteensä 2 miljardia vaunuakselikilometriä, mikä oli 5 % vähemmän kuin vuonna 2021. Henkilövaunuille kertyi 0,6 miljardia vaunuakselikilometriä ja tavaraliikenteessä 1,3 miljardia vaunuakselikilometriä. Vaunuakselikilometreistä 71 % tuli sähkövetureiden vetämänä ja 14 % dieselvetureiden vetämänä. Sähkömoottorivaunujen osuus oli 15 % ja dieselmoottorivaunujen osuus oli 0,4 % kaikista vaunuakselikilometreistä.
Junaliikenteen energian kulutus oli yhteensä 2,7 petajoulea vuonna 2022, mikä on 10 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Petajouleissa mitattuna sähkön osuus oli 69 % ja kevyen polttoöljyn osuus 31 % energian kulutuksesta.
Rautatieliikenteen onnettomuudet vuonna 2022
Rautateillä tapahtui 16 merkittäväksi luokiteltua onnettomuutta vuonna 2022. Merkittävien onnettomuuksien määrä laski 9 onnettomuudella verrattuna vuoteen 2021. Onnettomuuksissa kuoli 4 ja loukkaantui vakavasti 7 ihmistä. Kuolleita oli 6 vähemmän ja vakavasti loukkaantuneita 1 vähemmän kuin vuonna 2021. Suurin osa kuolemaan ja vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista oli liikkeessä olevan kaluston aiheuttamia henkilöonnettomuuksia. Liikkeessä olevan kaluston aiheuttamissa henkilöonnettomuuksissa kuoli 3 ihmistä ja näissä loukkaantui vakavasti 4 ihmistä vuonna 2022.
Rautatieliikenteen merkittäviä onnettomuuksia oli 0,33 onnettomuustapausta yhtä miljoonaa junakilometriä kohden. Vuonna 2021 vastaava suhdeluku oli 0,53.
Rataverkko vuonna 2022
Suomen rautateiden rataverkon pituus oli 5 918 kilometriä vuoden 2022 lopussa. Rataverkosta 5 205 kilometriä oli yksiraiteista rataa ja 713 kilometriä kaksi- tai useampiraiteista rataa. Rataverkosta on sähköistetty yhteensä 3 449 kilometriä. Yksiraiteisesta radasta puolet on sähköistetty ja kaksi- tai useampiraiteinen rata on kokonaan sähköistetty.
Vuoden 2022 lopussa Suomen rataverkon raidepituus oli yhteensä 8 577 raidekilometriä, joista 6 728 raidekilometriä oli pääraiteita ja 1 849 raidekilometriä oli sivuraiteita. Rataverkon raidepituus oli lyhentynyt edellisvuodesta 16 raidekilometriä. Pääraiteista 5 325 kilometriä eli 79 % oli betonipölkkyraiteita. Jatkuvakiskoraiteita oli yhteensä 5 367 kilometriä vuonna 2022.
Vuoden 2022 lopussa valtion rataverkolla oli 2 515 tasoristeystä, mikä on 52 kpl vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Tasoristeyksistä 1 784 kpl oli ilman varoituslaitetta ja 731 tasoristeyksessä oli varoituslaite. Eritasoristeyksiä oli yhteensä 2 253 kpl, joissa 891 eritasoristeyksessä oli ylikulkusilta ja 1 362 oli alikulkusilta.
Radanpidon investointien määrä oli 519 miljoonaa euroa vuonna 2022, mikä on 18 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.
- Vetokalustolaji
- Junan tyyppi
- Vaunulaji
- Junan tyyppi
- Vetokalustolaji
- Liikennetyyppi
- Liikennetyyppi
- Tavararyhmä
- Vaunun tyyppi
- Suunta
- Yhdysliikenteen tyyppi
- Välimatkaryhmä
- Junalaji
- Vetokalustolaji
- Onnettomuustyyppi
Tulevat julkaisut
Dokumentaatio
Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.
Siirry tilaston dokumentaatioon