Rautateiden henkilöliikenne jatkoi koronavuosien jälkeistä elpymistään vuonna 2023
Muutos
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 Suomen rautateillä tehtiin 82 miljoonaa henkilöliikenteen matkaa ja kuljetettiin 27,1 miljoonaa tonnia rahtia. Henkilöliikenteen matkamäärä kasvoi 8 % ja kuljetetun tavaran määrä väheni 13 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Keskeisiä poimintoja
- Vuonna 2023 henkilöliikenteen matkamäärä kasvoi, mutta tavarankuljetus väheni edelliseen vuoteen verraten.
- Tavarankuljetusten kuljetussuorite oli yhteensä 7,9 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 11 % vähemmän kuin vuonna 2022.
- Rautatieonnettomuuksissa kuoli 4 ja loukkaantui vakavasti 3 ihmistä. Kuolleiden määrä ei muuttunut, mutta vakavasti loukkaantuneita oli 4 vähemmän kuin vuotta aiemmin.
- Suurin osa kuolemaan ja vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista oli tasoristeysonnettomuuksia.
Henkilöliikenteen matkamäärä kasvoi
Rautateiden henkilöliikenteen matkamäärä oli yhteensä 82 miljoonaa matkaa vuonna 2023, mikä oli 6 miljoonaa matkaa enemmän kuin vuonna 2022. Matkojen määrä kasvoi 8 % vuodesta 2022. Suunta on ylöspäin, mutta matkaa kohti koronapandemiaa edeltävää matkustajamäärähuippua vuodelta 2019 on vielä noin 10 miljoonan matkan verran.
Matkoista 82 % tehtiin lähiliikenteessä ja 18 % kaukoliikenteen junissa. Lähiliikenteen matkamäärät lisääntyivät 7 % ja kaukoliikenteen 14 % edellisvuodesta.
Kaukoliikenteen matkoista kaikki tehtiin kotimaassa eikä kansainvälistä liikennettä ollut. Matkojen keskipituus oli 63 kilometriä, mikä oli 3 kilometriä pidempi kuin edellisvuonna.
Vuonna 2023 junaliikenteen henkilökilometrit lisääntyivät 14 % edellisvuodesta. Yhteensä henkilökilometrejä kertyi 5,2 miljardia henkilökilometriä, josta kaukoliikenteen osuus oli 79 % ja lähiliikenteen osuus 21 %.
Tavaraliikenteen määrä väheni
Suomen rautateillä kuljetettiin vuonna 2023 tavaroita yhteensä 27,1 miljoonaa tonnia. Kuljetettu tavaramäärä väheni 13 % vuoteen 2022 verrattuna. Kotimaan tavaraliikenteessä ei tapahtunut muutoksia, vaan kansainvälisen liikenteen romahtaminen selittää määrän vähenemisen.
Rautatieliikenteen tavarankuljetusten kuljetussuorite oli yhteensä 7,9 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 11 % vähemmän kuin vuonna 2022. Tonnikilometreistä 94 % tuli kotimaan liikenteestä ja vain 6 % kertyi kansainvälisessä liikenteessä. Kansainvälisen liikenteen tonnikilometrit vähenivät 68 % edellisestä vuodesta. Tavaraliikenteessä kuljetusmatkan keskimääräinen pituus oli 291 kilometriä, mikä oli 8 kilometriä pidempi kuin edellisvuonna.
Rautateillä kuljetettiin eniten puuta ja puuteoksia, yhteensä 12,6 miljoonaa tonnia. Tavararyhmän osuus oli 46 % kaikista kuljetetuista tonneista. Seuraavaksi eniten kuljetettiin paperiteollisuuden tuotteita, 6 miljoonaa tonnia ja kemianteollisuuden tuotteita, 5 miljoonaa tonnia. Kuljetussuoritetta kertyi eniten puu- ja puuteoskuljetuksista, 4 miljardia tonnikilometriä, joka oli 50 % kaikista kuljetuksista. Verrattuna vuoteen 2022 eniten vähenivät kivennäistuotteiden kuljetukset, 64 % kuljetetuista tonneista.
Junaliikenteen suoritteet
Junakilometrien kokonaismäärä oli yhteensä 47,4 miljoonaa junakilometriä vuonna 2023, mikä oli 3 % vähemmän kuin edellisvuonna. Rautateiden henkilöliikenteen junakilometrit eivät muuttuneet edellisvuodesta, ja henkilöliikenteen osuus kaikista junakilometreistä oli 74 %. Tavaraliikenteen junakilometrit vähenivät 10 % vuonna 2023.
Vuonna 2023 sähkövetokaluston osuus oli 90 % junakilometreistä. Sähköveturien junakilometrit vähenivät 3 % ja sähkömoottorivaunujen junakilometrit vähenivät 4 % vuodesta 2022. Sähköveturien osuus sähkövetokaluston junakilometreistä oli 61 %.
Vuonna 2023 veturikilometrejä kertyi yhteensä 62 miljoonaa veturikilometriä. Sähkövetureiden osuus oli 46 % ja sähkömoottorivaunujen osuus oli 40 % veturikilometreistä. Dieselvetureilla ajettiin 11 % veturikilometreistä ja dieselmoottorivaunuilla 3 % veturikilometreistä.
Junaliikenteen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27,7 miljardia bruttotonnikilometriä vuonna 2023. Tavaraliikenteen osuus oli 59 % bruttotonnikilometreistä ja henkilöliikenteen osuus 40 % bruttotonnikilometreistä. Tavaraliikenteen bruttotonnikilometrit vähenivät 11 % edellisvuodesta ja henkilöliikenteen bruttotonnikilometrit kasvoivat 3 %. Henkilöliikenteessä kaukoliikenteen junien bruttotonnikilometrit olivat 8,5 miljardia bruttotonnikilometriä ja lähiliikenteen junilla 2,7 miljardia bruttotonnikilometriä. Henkilöliikenteessä keskimääräinen junapaino oli 320 tonnia ja tavaraliikenteessä 1304 tonnia vuonna 2023.
Vuonna 2023 vedettyjä bruttotonnikilometrejä oli yhteensä 24,7 miljardia bruttotonnikilometriä, joista 15 miljardia vedettyä bruttotonnikilometriä tuli tavaraliikenteestä ja 9,7 miljardia vedettyä bruttotonnikilometriä muodostui henkilöliikenteestä.
Junaliikenteen energian kulutus oli yhteensä 2,6 petajoulea vuonna 2023, mikä on 7 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Petajouleissa mitattuna sähkön osuus oli 69 % ja kevyen polttoöljyn osuus 31 % energian kulutuksesta. Energialähteiden osuudet kokonaiskulutuksesta eivät muuttuneet.
Rautatieliikenteen onnettomuudet
Rautateillä tapahtui 18 merkittäväksi luokiteltua onnettomuutta vuonna 2023. Merkittävien onnettomuuksien määrä kasvoi kahdella onnettomuudella verrattuna vuoteen 2022. Onnettomuuksissa kuoli 4 ja loukkaantui vakavasti 3 ihmistä. Suurin osa kuolemaan ja vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista oli tasoristeysonnettomuuksia.
Rautatieliikenteen merkittäviä onnettomuuksia oli 0,38 onnettomuustapausta yhtä miljoonaa junakilometriä kohden. Vuonna 2022 vastaava suhdeluku oli 0,33.
Rataverkon rakenne ja investoinnit
Suomen rautateiden rataverkon pituus oli 5 915 kilometriä vuoden 2023 lopussa. Rataverkosta 5 201 kilometriä oli yksiraiteista rataa ja 714 kilometriä kaksi- tai useampiraiteista rataa. Rataverkosta on sähköistetty yhteensä 3 424 kilometriä. Yksiraiteisesta radasta 52 % oli sähköistetty ja kaksi- tai useampiraiteinen rata oli kokonaan sähköistetty.
Vuoden 2023 lopussa Suomen rataverkon raidepituus oli yhteensä 8 546 raidekilometriä, joista 6 731 raidekilometriä oli pääraiteita ja 1 815 raidekilometriä oli sivuraiteita. Rataverkon raidepituus oli lyhentynyt edellisvuodesta 31 raidekilometriä. Pääraiteista 5 355 kilometriä eli 80 % oli betonipölkkyraiteita. Jatkuvakiskoraiteita oli yhteensä 5 474 kilometriä vuonna 2023.
Radanpidon investointien määrä oli 433 miljoonaa euroa vuonna 2023, mikä on 20 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin kiintein tilastovuoden hinnoin mitattuna.
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.
- Junan tyyppi
- Vetokalustolaji
- Liikennetyyppi
- Liikennetyyppi
- Tavararyhmä
- Vaunun tyyppi
- Suunta
- Yhdysliikenteen tyyppi
- Välimatkaryhmä
- Junalaji
- Vetokalustolaji
- Onnettomuustyyppi
Tulevat julkaisut
Dokumentaatio
Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.
Siirry tilaston dokumentaatioon