Tutkintotavoitteisen koulutuksen opiskelijamäärä 1,4 miljoonaa vuonna 2024

Tiedote liittyy aiheisiin:Koulutus ja tutkimus
tiedote | Opiskelijat ja tutkinnot 2024

Tilastokeskuksen mukaan tutkintotavoitteisen koulutuksen oppilaiden ja opiskelijoiden kokonaismäärä oli 1 422 000 vuonna 2024. Esiopetusoppilaiden määrä väheni 5 % edellisvuodesta. Perusopetuksen oppilasmäärä pysyi ennallaan. Opiskelijamäärä kasvoi lukiokoulutuksessa 2 %, ammatillisessa koulutuksessa 2 %, ammattikorkeakoulutuksessa 3 % ja yliopistokoulutuksessa 3 %.

Keskeisiä poimintoja

  • Vuonna 2024 tutkintoon johtavassa koulutuksessa oli 324 400 uutta opiskelijaa ja 1 421 900 opiskelijaa. Tutkintoja suoritettiin 241 000.
  • Uusista opiskelijoista 54 %, opiskelijoista 52 % ja tutkinnon suorittaneista 56 % oli naisia.
  • Miehet opiskelivat eniten tekniikan aloilla (75 %) sekä tietojenkäsittelyn ja tietoliikenteen (ICT) koulutusaloilla (74 %), naiset terveys- ja hyvinvointialoilla (83 %) sekä kasvatusaloilla (82 %).
  • Vieraskielisiä opiskelijoita oli 205 800 ja he puhuivat 147 eri äidinkieltä. Eri kansalaisuuksia opiskelijoilla oli yhteensä 178.
  • Tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen osallistui 18 200 opiskelijaa ja perusopetukseen valmistavaan opetukseen 7 300 oppilasta vuonna 2024.

Naiset enemmistönä koulutuksen aloittaneissa ja tutkinnon suorittaneissa kaikilla perusasteen jälkeisillä koulutusasteilla

Perusasteen jälkeisen tutkintoon johtavan koulutuksen aloittaneista oli naisia 55 % ja tutkinnon suorittaneista 58 % vuonna 2024. Niin aloittaneissa kuin tutkinnon suorittaneissa naiset olivat enemmistönä kaikilla perusasteen jälkeisillä koulutusasteilla.

Opiskelijamääriltään suurimmilla koulutusasteilla, kuten ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa naisten osuus aloittaneista oli 51 % ja tutkinnon suorittaneista 52 %, ammattikorkeakoulututkintokoulutuksessa vastaavat osuudet olivat 57 % ja 61 % sekä alemmassa korkeakoulututkintokoulutuksessa 58 % ja 61 %.

Perusasteen jälkeisen tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijoista oli naisia 54 %. Miehet opiskelivat naisia enemmän ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa, 50,4 % ja lisensiaatintutkintokoulutuksessa, 68 %.

Vieraskielisiä 14 % opiskelijoista

205 800 eli 14 % opiskelijoista oli vieraskielisiä vuonna 2024. Vieraskielisellä tarkoitetaan henkilöä, jolla äidinkieli on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame. Vieraskielisiä opiskelijoita oli eniten ammatillisessa koulutuksessa, 19 %, ja vähiten lukiokoulutuksessa, 10 %. Esi- ja perusopetuksessa osuus oli 13 %, ammattikorkeakoulutuksessa 15 % ja yliopistokoulutuksessa 14 %. Luvut sisältävät tuntemattomat äidinkielet.

Muu kuin Suomen kansalaisuus 9 %:lla opiskelijoista

Opiskelijoista 133 500:lla eli 9 %:lla oli jokin muu kuin Suomen kansalaisuus vuonna 2024. Mukana on myös henkilöt, joiden kansalaisuus on tuntematon tai joilla ei ole kansalaisuutta. Eniten opiskelijoita oli seuraavien maiden kansalaisista: Ukraina, Viro, Venäjä, Irak, Filippiinit, Kiina, Afganistan, Bangladesh, Intia, Syyria, Nepal, Somalia, Vietnam, Sri Lanka, Pakistan. Näistä jokaisesta maasta oli vähintään 3 000 opiskelijaa vuonna 2024. Uutena listaukseen nousivat Nepal, Sri Lanka ja Pakistan.

Prosentuaalisesti eniten muiden maiden kansalaisia oli tohtorintutkintokoulutuksen aloittaneissa, 37 % ja ylemmän korkeakoulututkintokoulutuksen aloittaneissa, 35 %. Myös tohtorintutkintokoulutuksen opiskelijoista ja tutkinnon suorittaneista suuri osa oli muun kuin Suomen kansalaisia; opiskelijoista 27 % ja tutkinnon suorittaneista 33 %.

Ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa aloitti määrällisesti eniten muiden maiden kansalaisia, liki parikymmentätuhatta opiskelijaa, mikä on 19 % perustutkintokoulutuksen aloittaneista vuonna 2024. Muilla opiskelijamäärältään suht suurilla koulutusasteilla muiden maiden kansalaisten osuudet aloittaneista olivat: ammattikorkeakoulututkintokoulutus 15 %, perusopetus (vuosiluokat 1–6) 7 % ja lukiokoulutus 5 %.

Opiskelijoista 15 % ulkomaalaistaustaisia

Uusista opiskelijoista 19 % oli ulkomaalaistaustaisia vuonna 2024. Ulkomaalaistaustaisiksi lasketaan myös syntyperältään tuntemattomat henkilöt. Uusista ammatillisen koulutuksen opiskelijoista ulkomaalaistaustaisia oli 22 %, ammattikorkeakoulutuksen ja yliopistokoulutuksen opiskelijoista joka viides opiskelija.

Ulkomaalaistaustaisten osuus opiskelijoista oli 15 % ja tutkinnon suorittaneista 12 %. Ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden osuus kasvoi 2 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Eniten ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita oli ammatillisessa koulutuksessa, 19 % ja vähiten lukiokoulutuksessa, 9 %. Muilla koulutussektoreilla ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita oli 13–15 %.

Perusopetukseen valmistavassa opetuksessa eniten 6–7-vuotiaita ulkomailla syntyneitä lapsia

Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu maahanmuuttotaustaisille lapsille, joiden suomen tai ruotsin kielen taito ei riitä esiopetuksessa tai perusopetuksessa opiskelemiseen.

Perusopetukseen valmistavassa opetuksessa oli 7 300 oppilasta vuonna 2024, mikä on 900 oppilasta vähemmän kuin edellisenä vuotena. Vuonna 2024 valmistavan opetuksen oppilaista 89 % oli ulkomailla syntyneitä. Lukuun lasketaan myös syntyperältään tuntemattomat. 10 % perusopetukseen valmistavassa opetuksessa olevista oli Suomessa syntyneitä ulkomaalaistaustaisia lapsia ja pieni osa, noin prosentin verran, suomalaistaustaisia, joko Suomessa tai ulkomailla syntyneitä lapsia.

Suurin osa oppilaista, 31 %, oli iältään 6–7-vuotiaita. Heistä 71 % oli ulkomailla syntyneitä ulkomaalaistaustaisia, 27 % Suomessa syntyneitä ulkomaalaistaustaisia ja 2 % suomalaistaustaisia, Suomessa tai ulkomailla syntyneitä lapsia. Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaissa poikia ja tyttöjä oli lähes samassa suhteessa kuin perusopetuksessa.

Perusopetukseen valmistava opetus on voimakkaasti painottunut Uudenmaan maakuntaan, siellä opiskeli 46 % oppilaista. Uudellamaalla opiskelevista 82 % oli ulkomailla syntyneitä ulkomaalaistaustaisia lapsia. Monissa maakunnissa lähes kaikki valmistavan opetuksen oppilaat olivat ulkomailla syntyneitä ulkomaalaistaustaisia.

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Koulutus
  • Koulutussektori
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alue
  • Koulutussektori
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Koulutusryhmä
  • Ikä
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Koulutusala
  • Alue
  • Koulutuslaji
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Koulutussektori
  • Koulutusaste
  • Koulutusala
  • Sukupuoli
  • Kansalaisuus
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Koulutussektori
  • Koulutusaste
  • Koulutusala
  • Sukupuoli
  • Äidinkieli
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Koulutussektori
  • Koulutusaste
  • Koulutusala
  • Sukupuoli
  • Syntyperä
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Sukupuoli
  • Syntyperä
  • Ikä
  • Alue
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:

Tulevat julkaisut

Dokumentaatio

Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.

Siirry tilaston dokumentaatioon

Viittausohje

Suomen virallinen tilasto (SVT): Opiskelijat ja tutkinnot [verkkojulkaisu].
Viiteajankohta: 2024. ISSN=1798-7644. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 8.10.2025].
Saantitapa:

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti

Palvelusähköposti
koulutustilastot@stat.fi
Heli Hiltunen
yliaktuaari
029 551 3314

Vastaava osastopäällikkö

Harri Lehtinen
osastopäällikkö
029 551 3582

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.