Ulkomaan meriliikenteen kuljetukset vähenivät 1,5 % vuonna 2024

Tiedote liittyy aiheisiin:Liikenne ja matkailu
tiedote | Ulkomaan meriliikenne 2024

Tilastokeskuksen mukaan ulkomaan merikuljetusten kokonaismäärä oli vuonna 2024 yhteensä 86,0 miljoonaa tonnia. Kuljetusten määrä väheni 1,5 % vuoteen 2023 verrattuna. Vienti väheni 3,7 % ja oli 40,7 miljoonaa tonnia. Tuonti pysyi edellisen vuoden tasolla ja oli 45,3 miljoonaa tonnia.

Keskeisiä poimintoja

  • Tavaroiden kuljetusten määrillä mitattuna suurimmat satamat vuonna 2024 olivat järjestyksessään Sköldvik, Helsinki, HaminaKotka, Raahe ja Rauma.
  • Ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin eniten kappaletavaraa, öljytuotteita ja raakaöljyä.
  • Ulkomaan meriliikenteen tuontitavaroista 90 % tuotiin Euroopan satamista ja viennistä 84 % suuntautui Euroopan satamiin.
  • Ulkomaan meriliikenteessä Suomen satamien kautta kulki 13,5 miljoonaa matkustajaa vuonna 2024, mikä on suurin piirtein saman verran kuin vuonna 2023.

Ulkomaan merikuljetusten vienti väheni ja tuonti pysyi edellisen vuoden tasolla

Vuonna 2024 ulkomaan merikuljetukset vähenivät 1,5 % vuoteen 2023 verrattuna. Tavaroita kuljetettiin yhteensä 86,0 miljoonaa tonnia. Vienti väheni 3,7 %, ja oli 40,7 miljoonaa tonnia. Tuonti kasvoi 0,5 % ollen 45,3 miljoonaa tonnia. Merikuljetusten määrässä on ollut merkittävää kasvua viimeksi vuonna 2018. Kuljetuksia oli vähemmän viimeksi vuonna 2009.

Ulkomaan meriliikenteessä kuljetetuimpia olivat kappaletavara, öljytuotteet ja raakaöljy, jotka muodostavat yhdessä 43 % kaikista kuljetuksista. Eniten tuotuja olivat raakaöljy, kappaletavara sekä öljytuotteet ja eniten vietyjä kappaletavara, öljytuotteet ja paperi. Vuoteen 2023 verrattuna suurimmat muutokset tapahtuivat raakaöljyn tuonnissa, joka väheni 18 % ja öljytuotteiden tuonnissa, joka kasvoi 33 %.

Tavaroiden kuljetusten määrillä mitattuna suurin satama vuonna 2024 oli Sköldvik, jonka kautta kulki 19,4 miljoonaa tonnia tavaraa, josta valtaosa oli öljytuotteita ja raakaöljyä. Seuraavaksi eniten tavaraa kulki Helsingin, HaminaKotkan, Raahen ja Rauman satamien kautta.

Kuljetuksia oli eniten Suomen ja Ruotsin välillä

Ulkomaan meriliikenteen tuontitavaroista 69 % tuotiin Itämeren alueen satamista ja vain 10 % muista kuin Euroopan satamista. Vientitavaroista 56 % vietiin Itämeren alueen satamiin ja Euroopan satamien ulkopuolelle 16 %. Tuonti ja vienti yhteenlaskettuna merikuljetuksia oli vuonna 2024 eniten Suomen ja Ruotsin välillä, yhteensä 13,4 miljoonaa tonnia. Eniten tavaraa tuotiin Norjasta, 9,2 miljoonaa tonnia ja vientiä oli eniten Saksaan, 8,0 miljoonaa tonnia.

Venäjän hyökkäyssodan seurauksena vuodesta 2022 alkaen vähentyneet Suomen ja Venäjän väliset kuljetusmäärät pysyivät alhaisina myös vuonna 2024. Venäjän kuljetuksia oli yhteensä 0,2 miljoonaa tonnia, mikä on vain 2 % vuoden 2021 kuljetusmääristä.

Kuljetussuorite väheni 8 % edellisestä vuodesta

Ulkomaan meriliikenteen kuljetussuorite oli vuonna 2024 yhteensä 215 miljardia tonnikilometriä. Viennin kuljetussuorite oli 112 miljardia tonnikilometriä ja tuonnin 102 miljardia tonnikilometriä. Viennin kuljetussuorite väheni 11 % ja tuonnin 4 % vuoteen 2023 verrattuna. Muutokset tavaroiden tuonti- ja vientimaissa sekä kuljetusmäärissä heijastuvat suoraan kuljetussuoritteeseen.

Kauttakulkuliikenne Suomen satamien kautta väheni 20 %

Kauttakulkuliikennettä eli transitoliikennettä kulki Suomen satamien läpi 2,6 miljoonaa tonnia vuonna 2024. Suurin osa tästä oli vientitransitoa, 2,4 miljoonaa tonnia. Tuontitransitoa oli 0,2 miljoonaa tonnia. Vientitransitosta suurin osa, 86 %, on lannoitteita. Tuontitransitosta reilu puolet on kappaletavaraa.

Transitoliikenteen määrä väheni 20 % verrattuna vuoteen 2023. Vientitransiton määrä väheni 16 % ja tuontitransiton 52 %. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut muutoksia etenkin Venäjän transitoliikenteeseen.

Lähes kolmannes tavaramäärästä kuljetettiin konteissa ja kuljetusvälineissä

Vuonna 2024 konteissa ja kuljetusvälineissä kuljetettu tavaramäärä oli yhteensä 26,2 miljoonaa tonnia, mikä on 31 % kaikesta ulkomaan meriliikenteessä kuljetetusta tavaramäärästä.

Konteissa kuljetettiin yhteensä 10,4 miljoonaa tonnia tavaraa Suomen satamien kautta vuonna 2024. Määrä oli 3 % vähemmän kuin vuonna 2023. Kuljetettujen konttien määrä oli 0,7 miljoonaa, mikä vastaa 1,3 miljoonaa TEU-konttia.

Tavaraliikenteen kuljetusvälineissä kuljetettiin tavaraa yhteensä 15,8 miljoonaa tonnia, mikä on 4 % enemmän kuin vuonna 2023. Kuljetusvälineitä kuljetettiin kaikkiaan 3,0 miljoonaa kappaletta. Eniten kuljetettiin matkustajien henkilöautoja, 1,9 miljoonaa, kuorma-autoja, 0,7 miljoonaa ja kuorma-autojen perävaunuja, 0,4 miljoonaa kappaletta.

Ulkomaan meriliikenteen matkustajamäärä pysyi edellisen vuoden tasolla

Vuonna 2024 ulkomaan meriliikenteen matkustajamäärä kasvoi 0,5 % vuoteen 2023 verrattuna. Matkustajaliikenteessä kuljetettiin yhteensä 13,5 miljoonaa henkilöä. Meriliikenteessä kuljetetuista matkustajista 97 % matkasi Viroon ja Ruotsiin kulkevilla reiteillä. Suomen ja Viron välillä matkusti 7,5 miljoonaa matkustajaa ja Suomen ja Ruotsin välillä 5,6 miljoonaa matkustajaa. Suomen ja Saksan välillä kulki 0,2 miljoonaa matkustajaa.

Vuonna 2024 Suomeen saapui 146 752 ulkomaisten risteilyalusten matkustajaa, mikä on 12 % vähemmän kuin vuonna 2023.

Saimaan kanavan kautta ei kulkenut tavaraliikennettä

Venäjän hyökkäys Ukrainaan käytännössä pysäytti Saimaan kanavan tavaraliikenteen alkuvuodesta 2022. Vuosina 2023 ja 2024 Saimaan kanavan kautta ei kulkenut lainkaan tavaraliikennettä.

Taulukot

Katso keskeiset tilastotiedot taulukoista.

Ulkomaan merikuljetukset satamittain ja tavaralajeittain tonneina, 2024

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Maa
  • Tavaralaji
  • Suunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Tavaralaji
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Kuljetusväline
  • Suunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Liikennetyyppi
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Tavaralaji
  • Suunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Maa
  • Suunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Tavaralaji
  • Liikennetyyppi
  • Suunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Maa
  • Suunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kuukausi
Päivitetty:

Tulevat julkaisut

Dokumentaatio

Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.

Siirry tilaston dokumentaatioon

Viittausohje

Ulkomaan meriliikenne [verkkojulkaisu].
Viiteajankohta: 2024. ISSN=2670-1987. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 26.4.2025].
Saantitapa:

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti

Palvelusähköposti
liikenne.matkailu@stat.fi
Henna Ylimaa
yliaktuaari
029 551 3832

Vastaava osastopäällikkö

Hannele Orjala
osastopäällikkö
029 551 3582

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.