Enkäter och datainsamlingar
Med hjälp av enkäterna och datainsamlingarna samlar Statistikcentralen in uppgifter för framställning av statistik. Vi frågar dock efter uppgifter bara då de inte finns att tillgå i den offentliga förvaltningens färdiga register.
Genom att delta i enkäterna och besvara datainsamlingarna hjälper du oss att framställa högklassig statistik till stöd för beslutsfattande, forskning och samhällsdiskussion.
Välj enkät
Det är tryggt att svara
Vi behandlar uppgifterna konfidentiellt. Uppgifterna publiceras i form av statistik och undersökningar, och ingen enskild persons eller inget enskilt företags svar kan urskiljas ur materialet. Statistiskt material kan lämnas ut för statistiska utredningar och vetenskapliga undersökningar. Läs mer om dataskyddet.
Vi skickar först ett brev eller meddelande till uppgiftslämnarna
Om du eller ditt företag valts ut som uppgiftslämnare för en datainsamling, tar Statistikcentralen alltid kontakt på förhand per brev eller e-post.
I brevet eller e-postmeddelandet berättar vi vilka uppgifter som samlas in och till vad de används.
Du kan jämföra brevet du fått med ett brev som publiceras på vår webbplats. På vår webbplats kan du också kontrollera svarsblankettens inloggningsadress.
Om enkäten genomförs som en intervju, har vår intervjuare alltid med sig ett personkort med foto.
Om du vill försäkra dig om att en person som haft kontakt med dig arbetar vid Statistikcentralen, ring eller skicka e-post till telefonintervjucentralen:
- jour, tfn 0800 09191
- handledare för intervjuarbeten Johanna Luumi, tfn 029 551 3649
- planerare Christian Ehnlund, tfn 029 551 3688
- haastattelut@stat.fi
Intervjuarnas chefer efter område
- Huvudstadsregionen: planerare Johanna Kuttila, tfn 029 551 6817
- Sydvästra Finland: planerare Emilia Peedu, tfn 029 551 6447
- Norra Finland: planerare Tiia Koivunen, tfn 029 551 3212
- Mellersta Finland: planerare Mirjami Kauppinen, tfn 029 551 2910
- Östra Finland: planerare Marjaana Nieminen, tfn 029 551 3877
Uppgiftslämnarnas kontaktinformation och kontakttagning
Kontaktinformationen till intervjupersonerna är adress, e-post och telefonnummer samt motsvarande uppgifter om medlemmarna i samma hushåll. Uppgifterna härstammar från
befolkningsdatasystemet och de myndigheter från vilka uppgifterna erhålls med stöd av statistiklagen. Dessutom fås kontaktinformation från offentliga källor, såsom telefonoperatörer.
Statistikcentralen berörs inte av samma förbud mot direktmarknadsföring som t.ex. kommersiella forskningsinstitut.
Vi har i egenskap av statlig myndighet rätt att för enkätundersökningar få kontaktinformationen till de personer som har förbjudit att lämna ut sina uppgifter för direktmarknadsföring.
Vi strävar alltid primärt efter att nå de uppgiftslämnare som valts med i enkäten. Om detta inte lyckas försöker vi nå de valda uppgiftslämnarna via andra personer som bor på samma adress och som fyllt 18 år. Vi gör det bara i tre fall:
- vi har inte telefonnumret till den person som valts ut som uppgiftslämnare
- vi har ringt uppgiftslämnaren två gånger utan att lyckas nå honom eller henne
- vi har kommit överens om en intervju eller kontakttagning med uppgiftslämnaren, men vi kan inte längre nå honom eller henne.
Principer vid sådan kontakttagning
Vi försöker nå uppgiftslämnaren via en person som bor på samma adress:
- i rimlig utsträckning, med beaktande av datainsamlingens längd och antalet försök att nå uppgiftslämnaren
- via personligt telefonnummer, personlig e-postadress eller annan personlig kontaktinformation
- i första hand per telefon – efter att ha ringt personen utan att få svar kan vi meddela honom eller henne per sms eller telefonsvarare i vilket ärende vi försökt nå honom eller henne.
Ibland har adressuppgifterna inte uppdaterats
Efter att vi har valt uppgiftslämnare hämtar vi uppgiftslämnarnas adresser ur befolkningsregistrets uppgifter. Senare försöker vi nå uppgiftslämnarna eller personer som bor på samma adress på basis av dessa uppgifter. Ibland har adressuppgifterna hunnit ändras mellan tidpunkten då vi hämtat dem och tidpunkten då vi tar kontakt, och alla personer bor inte längre på samma adress.
Om du vill att vi slutar försöka nå dig eller om du vill ge respons
Om någon försökt nå dig via en annan person och du vill att försöken avslutas, kontakta telefonintervjucentralen:
- jour, tfn 0800 09191
Du kan också ge respons på kontakttagningen med vår responsblankett.
Vi får företagens och sammanslutningarnas kontaktinformation från flera källor, bl.a.:
- från företags- och organisationsdatasystemet (FODS) som tillhandahålls av Patent- och
registerstyrelsen och Skatteförvaltningen - direkt från företagen och sammanslutningarna
- från Posten.
Vår samtalsrobot påminner om att delta i datainsamlingarna
Vi använder också automatiska samtal för att påminna uppgiftslämnarna om att delta i
datainsamlingarna.
Vår samtalsrobot ringer från numret:
09 427 32150
0942732150
+358942732150
Dataskydd och datasäkerhet är av största vikt för oss. Vår samtalsrobot frågar aldrig efter företagets eller dess kontaktpersoners personuppgifter eller andra konfidentiella uppgifter.
Om du har frågor om uppgiftslämnandet kan du också kontakta oss per e-post. Datainsamlingarnas e-postadresser finns på respektive datainsamlings ingångssida.
Dataskyddsbeskrivning för sammanslutningars svarsuppgifter samt för kontaktinformation till uppgiftslämnare för sammanslutningar
Mera information om Statistikcentralens datainsamlingar
Datainsamlingar om företag och sammanslutningar
En del av Statistikcentralens datainsamlingar från företag kan man logga in på med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Vid sådana datainsamlingar kan företaget bemyndiga en viss person eller t.ex. en revisionsbyrå att svara å företagets vägnar. Fullmakten ges i tjänsten Suomi.fi, under avsnittet Fullmakter.
Namnet på fullmakten är Delta i datainsamlingar från företag och samfund. Om det behövs en fullmaktsspecifikation för datainsamlingen, anges det i brevet som skickas till uppgiftslämnaren och på datainsamlingens webbsida.
Statistikcentralens anvisningar om befullmäktigande och identifiering (pdf, 5 sidor)
Företaget kan be Statistikcentralen om en förteckning över de datainsamlingar som företaget deltar i eller har deltagit i.
Skicka begäran till yritystiedonkeruut@stat.fi. Ange följande i begäran:
- företagets FO-nummer
- företagets namn och kontaktinformation
- namnet på företagets kontaktperson och hans eller hennes kontaktinformation.
De företag och sammanslutningar som har valts ut som uppgiftslämnare för en datainsamling har en lagstadgad skyldighet att besvara Statistikcentralens datainsamlingar. Skyldigheten att lämna uppgifter grundar sig på statistiklagen (280/2004).
Befrielse från skyldigheten kan sökas med stöd av 8 § i statistiklagen, om besvarandet medför oskälig olägenhet. Med oskälig olägenhet avses uppgiftslämnarens avvikande ställning i förhållande till övriga uppgiftslämnare. Befrielse kan bara sökas från enskilda enkäter och
Statistikcentralen kan inte bevilja allmän befrielse från alla datainsamlingar. Befrielse beviljas för viss tid och kan beviljas helt och hållet eller delvis.
När vi överväger att bevilja befrielse beaktar vi uppgiftslämnarens möjligheter att lämna de begärda uppgifterna samt uppgifternas betydelse vid framställningen och utnyttjandet av statistik. Med oskälig olägenhet som orsakas uppgiftslämnaren avses uppgiftslämnarens
avvikande ställning i förhållande till övriga uppgiftslämnare.
Vi kan inte bevilja befrielse från uppgiftsskyldigheten på grund av företagets resursbrist, brådska eller eventuella svårigheter att lämna uppgifter eller på grund av andra motsvarande
angelägenheter.
Hur kan jag ansöka om befrielse?
Om du överväger att ansöka om befrielse ska du först kontakta oss. Kontaktuppgifterna finns i enkätens följebrev samt webbsidan.
Du kan ansöka om befrielse med en fritt formulerad skriftlig ansökan eller med blanketten Ansökan om befrielse från skyldigheten att lämna uppgifter (pdf)
Ladda vid behov ner det avgiftsfria programmet Adobe Reader (adobe.com) för att kunna fylla i pdf-filen. Specificera i ansökan de datainsamlingar för vilka du ansöker om befrielse. Du kan lägga till bilagor till ansökan. Skicka ansökan till Statistikcentralens registratorskontor.
- Postadress: Statistikcentralen, Registratorskontoret, 00022 STATISTIKCENTRALEN
- E-post: kirjaamo@stat.fi
- Anvisning för sändning av krypterad e-post
Statistikcentralen får en mängd olika material för statistiska ändamål från andra organisationer. Tjänsten för mottagande av material svarar centraliserat för mottagande av material.
Materialleveranserna kan basera sig på uppgiftsskyldighet eller annat överenskommet samarbete. Vi strävar efter att ingå ett juridiskt materialavtal om regelbundna materialleveranser.
Material av engångsnatur sänds på basis av förfrågningar om materialuppgifter ifråga om dem. Tjänsten för mottagande av material och dataöverföringen styrs av samma regler, lagar
och anvisningar som Statistikcentralens övriga verksamhet.
Statistikcentralen har till uppgift att samla in datamaterial som beskriver samhället. Statistikcentralen använder det datamaterial som den tagit emot för att framställa statistik över samhällsförhållanden och uppdatera statistiska register. Ytterligare kan uppgifterna i
registret allmänt användas för att framställa statistik som hör till Statistikcentralens verksamhetsområde och de kan i detta syfte slås samman med uppgifter i andra register. Uppgifterna kan också användas för att utveckla statistikföringen och för att offentliggöra
experimentell statistik.
Statistiken utnyttjas i det samhälleliga beslutsfattandet och i vetenskapliga undersökningar. Dessutom tillgodoser statistiken både företagens och medborgarnas informationsbehov
genom att tillhandahålla tillförlitlig och opartisk information om hur samhället utvecklas.
Merparten av materialet (ung. 90 %) är administrativt registermaterial, men allt oftare fås material också från företag och organisationer. Genom att utnyttja material har Statistikcentralen kunnat minska uppgiftslämnarnas svarsbörda. Det finns över 100
dataproducenter som levererar material till Statistikcentralen och omkring 350 datamaterial tas emot. Ungefär 14 500 enskilda filer tas emot varje månad.
Stora mängder data kräver en organiserad process som gör det möjligt att datasäkert och effektivt leverera och följa upp material. Anskaffningen av Statistikcentralens material samt Statistikcentralens verksamhet styrs och regleras bl.a. av Statistiklagen, informationshanteringslagen och EU-lagstiftningen.
Överföring av material till Statistikcentralen
Material sänds till Statistikcentralen i regel som dataöverföring. Dataöverföring är ett
datasäkert sätt att leverera, hämta och ta emot material. Dataöverföringen
fungerar med en SFTP-förbindelse eller en webbläsartjänst. Webbläsartjänsten
används ofta vid leveranser med glesare leveransfrekvenser och mindre
filstorlek. Med hjälp av SFTP-förbindelse kan man leverera större filer och
automatisera upprepade dataleveranser. Varje organisation som levererar
material till Statistikcentralen via dataöverföring får koder för att kunna
använda dataöverföringen.
Med materialleverantören avtalar man om detaljerna i det material som levereras,
t.ex. hur filerna namnges, hur ofta de levereras och filformatet. En fil som
namngetts enligt anvisningarna kan identifieras och processen för mottagande av
materialet blir snabbare. Man avtalar om detaljerna och antecknar dem i ett
materialavtal eller i en separat begäran om uppgifter.
Allt mer material hämtas också via olika gränssnitt. Dessutom har Statistikcentralen
tillgång till några webbskrapor för att samla in offentligt tillgängliga uppgifter. Man kommer från fall till fall överens om leveranssättet eller dataöverföringssättet med materialleverantören. Anvisning för webbläsartjänsten för dataöverföring finns bifogad.
Datasäkerhet vid leverans av material
Läs mer om dataskyddet vid mottagande av material. Anvisning gällande datasäkerhet vid mottagande av material finns bifogad.
Kontakt
Mottagande av material, materialavtal och begäranden om uppgifter: aineistojen.vastaanotto@stat.fi
För att framställa statistik skrapar Statistikcentralen uppgifter från webben. Risker förknippade med kvaliteten på det material som samlats in med webbskrapning identifieras och bedöms innan man fattar beslut om webbskrapning. I samband med att statistiken publiceras anger man om webbskrapning har använts som datainsamlingssätt.
Statistikcentralens webbskrapor
Med hjälp av klassificeringstjänsten för datainsamlingar från företag får företaget tillgång
till en tabell med aktuell information om de grundläggande klassificeringarna för alla verksamma och efter 1.1.2018 nedlagda företag och sammanslutningar. Uppgifterna uppdateras månatligen. Filen kan kopieras och sparas så den blir en del av de egna datasystemen.
För att öppna tabellen behövs användar-id och lösenord. Du kan be om dessa på adressen rahoitus@stat.fi
Presentation av klassificeringstjänsten för datainsamlingar från företag